Με ένα εντελώς νέο, και βασισμένο στο γνωστότατο σουπερμίνι Yaris, μοντέλο η Toyota αφενός ολοκληρώνει τη γκάμα των SUV της, αφετέρου μπαίνει με αξιώσεις σε μια εξαιρετικά δυναμική κατηγορία της ελληνικής αγοράς. Ο λόγος για το Toyota Yaris Cross, που «παραδοσιακά» θα είναι διαθέσιμο τόσο σε συμβατικές εκδόσεις με βενζινοκινητήρα όσο και σε εκδόσεις με το γνωστό full hybrid σύστημα της Toyota που ζει πλέον την εποχή της πλήρους ωριμότητάς του.
Η αλήθεια είναι ότι η Toyota καθυστέρησε. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι, στην Ελλάδα τουλάχιστον, η εταιρία είναι σταθερά στην πρώτη θέση της κατάταξης των πωλήσεων. Θα μπορούσε επίσης κανείς να σκεφτεί ότι ενδεχομένως αυτό έχει να κάνει με το ότι η μεγαλύτερη, τα τελευταία χρόνια, αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου δεν έχει λόγο να βιάζεται, καθώς έχει εδραιώσει την παρουσία της / κυριαρχία της σε μεγάλες αγορές, όπως αυτή των ΗΠΑ. Θα μπορούσαμε όμως απλά να πούμε και ότι ήρθε το πλήρωμα του χρόνου.
Έχοντας ήδη κάνει πέρυσι μια εντυπωσιακότατη επάνοδο στην κατηγορία των σουπερμίνι (B-Segment) με το νέο Toyota Yaris που κατάφερε να κατακτήσει και τον τίτλο του ευρωπαϊκού αυτοκινήτου της χρονιάς για το 2021 (European Car of the Year 2021) η μεγάλη ιαπωνική εταιρία παρουσιάζει τώρα το ψηλότερο και μεγαλύτερο μήκος αδελφό μοντέλο, το Toyota Yaris Cross, χάριν του οποίου βρεθήκαμε στις Βρυξέλλες. Είναι το Toyota Yaris Cross που μπαίνοντας, επί της ουσίας τελευταίο, σε μια εξαιρετικά δυναμική όπως είπαμε κατηγορία της αγοράς, καλείται να αντιμετωπίσει και πολλούς, και καθόλα αξιόλογους αντιπάλους, όπως το «Αυτοκίνητο του 2021» - δηλαδή το αυτοκίνητο της χρονιάς για την Ελλάδα - Renault Captur, τα ανανεωμένα Citroen C3 Aircross, και Hyundai Kona, το οικονομικό και σπορτίφ Ford Puma, αλλά και τα Fiat 500X, Jeep Renegade, Kia Stonic, Peugeot 2008, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross κ.ά.
To ερώτημα τώρα είναι τι το καινούριο έχει να αντιπαραθέσει το καινούριο Toyota απέναντι σε αυτόν τον πολυπληθή ανταγωνισμό.
Χτισμένο στην ίδια πλατφόρμα GA-B της αρχιτεκτονικής TNGA (Toyota New Global Architecture) που χρησιμοποιήθηκε και για το Toyota Yaris, το Toyota Yaris Cross έχει το ίδιο μεταξόνιο (2.560 mm), αλλά μεγαλύτερο κατά 24 ολόκληρα εκατοστά μήκος (4.180 mm), που προκύπτει από την αύξηση κατά 6 εκατοστά του μήκους εμπρός και κατά 18 εκατοστά πίσω. Ενώ μεγάλη διαφορά έχουμε και στο ύψος, που έφτασε – με τη βοήθεια και των μεγαλύτερων τροχών τα 1.560 mm (95 mm μεγαλύτερο από του Yaris) και συνδυάζεται με μια αξιοπρεπέστατη απόσταση από το έδαφος (17 εκατοστά), που επιτρέπει τις δίχως άγχος περιπλανήσεις στο δασικό οδικό δίκτυο.
Οι παραπάνω μεγαλύτερες διαστάσεις οδήγησαν, αναπόφευκτα θα έλεγε κανείς, σε μεγαλύτερους εσωτερικούς χώρους και για επιβάτες και για αποσκευές. Ωστόσο, παρόλο που οι χώροι επιβατών είναι αισθητά μεγαλύτεροι από του Yaris (κυρίως λόγω της αναδιάταξης που προσέφερε η αύξηση του ύψους), δεν θα λέγαμε ότι υπερβαίνουν το μέσο όρο της κατηγορίας. Αντιθέτως, πολύ καλύτερα τα καταφέρνει το Toyota Yaris Cross στον τομέα του πορτμπαγκάζ, η χωρητικότητα του οποίου στην περίπτωση των προσθιοκίνητων εκδόσεων φτάνει τα 390 λίτρα, ενώ στην περίπτωση της τετρακίνητης τα 320 λίτρα.
Ενώ εκείνο που «δίνει πόντους» στο νέο μοντέλο είναι η α-λα Toyota αίσθηση ποιότητας που εισπράττεις από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς στη θέση του οδηγού. Εδώ, η σχεδιαστική συγγένεια με το Yaris είναι παραπάνω από αισθητή – κάτι που δεν ισχύει και δεν χρειαζόταν να ισχύει με το εξωτερικό design – με το όμορφο ταμπλό που συνδυάζει μαλακά υλικά στο πάνω τμήμα του και σκληρά στο κάτω να κερδίζει τις εντυπώσεις, με τη βοήθεια, είναι αλήθεια των δύο ψηφιακών οθονών (πίνακας οργάνων και navigation/πολυμέσα) της πλούσιας έκδοσης που οδηγήσαμε.
Εν κινήσει, απλώς επιβεβαιώνεις τις αρχικές σου εντυπώσεις περί ποιότητας, καθώς το νέο Toyota δίνει την αίσθηση της δεμένης και προσεκτικά συναρμολογημένης κατασκευής. Στο τιμόνι των δύο υβριδικών εκδόσεων (και της προσθιοκίνητης FWD και της τετρακίνητης AWD-i) είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε πόσο έχει εξελιχθεί το «αυτοφορτιζόμενο» full hybrid σύστημα που η Toyota λανσάρισε πριν από 24 ολόκληρα χρόνια, παρουσιάζοντας το πρώτο Prius. Η συνεργασία των ηλεκτροκινητήρων* με τον 1,5 λίτρου τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα προσφέρει – σε πραγματικές συνθήκες - εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση (σταθερά κάτω από 5,0 λίτρα/100 χλμ. και με λίγη προσπάθεια ακόμα και κάτω από 4,0 λίτρα/100 χλμ. σύμφωνα με τις ενδείξεις που είδαμε στο trip computer), ενώ το ενοχλητικό στις παλιότερες γενιές του συστήματος βούισμα του βενζινοκινητήρα (του οποίου οι στροφές δεν έχουν άμεση αντιστοιχία με την ταχύτητα κίνησης) έχει περιοριστεί σημαντικά. Καλύτερη είναι επίσης και η απόκριση στο γκάζι, ενώ σε κάθε περίπτωση – πρέπει να θυμήσουμε – ότι ο οδηγός απολαμβάνει την οδήγηση ενός αυτόματου οχήματος (παρόμοια με αυτή των αυτοκινήτων κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης) με ότι θετικό συνεπάγεται αυτό για την διευκόλυνσή του στις καθημερινές του μετακινήσεις.
Πολύ καλές εντυπώσεις μας άφησε και η ανάρτηση, τόσο αυτή του FWD μοντέλου (με ημιάκαμπτο άξονα πίσω) όσο και αυτή του AWD-i (που διαθέτει την πιο σοφιστικέ επιλογή των πολλαπλών συνδέσμων). Σε γενικές γραμμές η «απορροφητικότητα» είναι υψηλού επιπέδου και χρειάζεται να βρεθείς αντιμέτωπος με πιο «σοβαρές» λακκούβες, προκειμένου να νιώσει κάποια ενόχληση, που και αυτή είναι περισσότερο ηχητικού χαρακτήρα.
Ο τιμοκατάλογος των υβριδικών εκδόσεων του νέου Toyota Yaris Cross ξεκινά από τα 20.320 ευρώ για τη φθηνότερη προσθιοκίνητη έκδοση “Active” (1.5 HDF 116 hp e-CVT 2WD), με τον βασικό εξοπλισμό να περιλαμβάνει ζάντες αλουμινίου 16’’, οθόνη αφής 8,0’’, το πακέτο εξελιγμένων συστημάτων ασφαλείας Toyota Safety Sense (περιλαμβάνει Adaptive Cruise Control, Lane Trace Assist), 8 αερόσακους (7+ έναν κεντρικό μεταξύ οδηγού συνοδηγού) και μια σειρά άλλων ευκολιών όπως η κάμερα οπισθοπορείας, τα 4 ηλεκτρικά παράθυρα κλπ. Υπό αυτή την έννοια η αντιπροσωπεία έχει έναν λόγο να μιλά για υψηλό value for money, καθώς όλα αυτά αφορούν ένα αυτοκίνητο που όπως είπαμε είναι αυτόματο. Και τα αυτόματα, υπό φυσιολογικές συνθήκες είναι ακριβότερα.
Οι τετρακίνητες υβριδικές εκδόσεις, κοστίζουν κάτι παραπάνω (από 26.070 ευρώ), αλλά ξεκινούν από την καλύτερα εξοπλισμένη έκδοση “Style” ενώ ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι η Toyota προσφέρει το Yaris Cross και σε απλή, συμβατική έκδοση με βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρου – και μάλιστα με μεγαλύτερη ισχύ από αυτή του υβριδικού μοντέλου (125 έναντι 116 ίππων) – η οποία κοστίζει 17.470 ευρώ.
Μπορεί, λοιπόν, κανείς να πει ότι η ιαπωνική εταιρία παίζει σε δύο ταμπλό με ένα αυτοκίνητο που δεν θα έρθει να πλασαριστεί ως το μεγαλύτερο ή το πολυτελέστερο ή το πιο “fun to drive” της κατηγορίας, αλλά θα βασιστεί σε ανταγωνιστικά δυναμικά χαρακτηριστικά, στην τεχνολογία, τη χαμηλή κατανάλωση καθώς επίσης και στην παραδοσιακή ποιότητα και αξιοπιστία της Toyota. Η τελευταία μεταφράζεται στη γνωστή πλήρη 6-ετη εγγύηση – και στα 11 χρόνια εγγύηση για τη μπαταρία του υβριδικού συστήματος - καθώς και σε ένα ολοκληρωμένο πακέτο high-tech συστημάτων και υπηρεσιών όπως τα connected services, που για τα 4 πρώτα χρόνια θα προσφέρονται δωρεάν. Υπό αυτό το σκεπτικό το νέο Toyota Yaris Cross έχει σίγουρα το κοινό εκείνο που θα του εξασφαλίσει μια αξιοπρεπή παρουσία στην αγορά.
*Παρατήρηση: στην περίπτωση του προσθιοκίνητου Yaris Cross το υβριδικό σύστημα περιλαμβάνει έναν 92 ίππων βενζινοκινητήρα Atkinson 1,5 λίτρου που συνεργάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες οι οποίοι λειτουργούν και σαν γεννήτριες, 80 ίππων. Η συνδυασμένη ισχύς του συστήματος είναι 116 ίπποι. Στην περίπτωση της τετρακίνητης AWD-i έκδοσης έχουμε έναν ακόμα ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα που προσφέρει τη ροπή του όποτε, και στο βαθμό που χρειάζεται, για τη διατήρηση της μέγιστης πρόσφυσης.