Μαίνεται ο «πόλεμος τιμών» στη σκληρά ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με την κινεζική εταιρεία smartphone Xiaomi να ανακοινώνει ότι θα πουλήσει το πρώτο της EV σε τιμή πολύ χαμηλότερη από αυτή του Model 3 της Tesla.
Η Xiaomi είναι μια κινεζική εταιρεία smartphone που κυκλοφόρησε πρόσφατα το πρώτο της ηλεκτρικό όχημα. Μπορεί να φαίνεται περίεργη κίνηση, αλλά είναι μια τεράστια επιτυχία στην Κίνα, πουλά 3-5 φορές περισσότερα από ό,τι περίμενε η εταιρεία, σύμφωνα με τον ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο, Lei Jun. Μοιράστηκε τα νέα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με μια δίωρη ζωντανή ροή στο Douyin (απάντηση της Κίνας στο TikTok) την περασμένη εβδομάδα, συγκεντρώνοντας περισσότερους από 34 εκατομμύρια θεατές.
Η νέα στρατηγική
Η εταιρεία παρουσίασε το νέο EV τον περασμένο μήνα και έλαβε 88.898 παραγγελίες τις πρώτες 24 ώρες. Με περίπου 30.000 δολάρια μετατροπής από κινεζικό γιουάν, κοστίζει περίπου 4.000 δολάρια λιγότερο από το Model 3 στην Κίνα. Η χαμηλή τιμή του SU7 έκανε άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τις τιμές τους και να βελτιώσουν τα κίνητρα σε μια προσπάθεια να παραμείνουν ανταγωνιστικές.
Το SU7 αποτελεί μέρος της νέας στρατηγικής της Xiaomi «Human x Car x Home» που επιδιώκει να δημιουργήσει ένα οικοσύστημα συσκευών συνδεδεμένων με το νέο της λειτουργικό σύστημα HyperOS. Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της εταιρείας προέρχεται από τηλέφωνα, με λίγο λιγότερο από το 30% να προέρχεται από συσκευές και άλλα καταναλωτικά προϊόντα.
Αν και η Xiaomi είναι γενικά γνωστή για πιο προσιτά προϊόντα, ο Πρόεδρός της Lu Weibing είπε στο CNBC νωρίτερα φέτος ότι η εταιρεία ακολουθεί μια στρατηγική premiumization από το 2020 — και ότι υπάρχουν περίπου 20 εκατομμύρια χρήστες σε αυτό το τμήμα τιμών που ενδέχεται να αγοράσουν το SU7.
Ο Lu είπε επίσης ότι το SU7 θα πωληθεί πρώτα σε καταναλωτές στην Κίνα και ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο έως τρία χρόνια για οποιαδήποτε κυκλοφορία στο εξωτερικό.
Παραδόσεις
Σύμφωνα με το CNBC, η επιτυχία του SU7 σημαίνει ότι ορισμένοι άνθρωποι θα περιμένουν έως και 30 εβδομάδες για να φτάσει το αυτοκίνητό τους, όλα ανάλογα με το πότε έγινε η παραγγελία. Η Founder’s Edition του SU7, ξεκίνησε τις παραδόσεις στις 3 Απριλίου. Αυτή η ειδική έκδοση των μόλις 5.000 μονάδων, ήταν ήδη κατασκευασμένη και έτοιμη για τους πρώτους αγοραστές.
Τώρα η τυπική έκδοση ανοίγει σιγά σιγά τον δρόμο της στους πελάτες. Την περασμένη Πέμπτη, 18 Απριλίου, η πρώτη παρτίδα αυτών των οχημάτων έφτασε στους καταναλωτές στο Πεκίνο και στο Σεντζέν. Αυτό ήταν 12 ημέρες νωρίτερα από τη στοχευμένη πρώτη ημερομηνία παράδοσης. Το Max trim θα κυκλοφορήσει επίσης αυτόν τον μήνα, ενώ το Pro θα ξεκινήσει τις παραδόσεις στα τέλη Μαΐου.
Πώληση με απώλεια
Παρά το γεγονός ότι φαίνεται σαν μια σειρά από νίκες, η Xiaomi αναμένει να χάσει χρήματα στο SU7. Ωστόσο, ως επιτυχημένη εταιρεία smartphone, έχει πολλά μετρητά στη διάθεσή της, γεγονός που της δίνει ένα πλεονέκτημα έναντι άλλων νεοφερμένων. Η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα έχει επιβραδυνθεί και ο ανταγωνισμός είναι έντονος στην Κίνα, καθιστώντας δύσκολη την επιβίωση των εταιρειών χωρίς αποθέματα μετρητών.
Η Xiaomi έχει επίσης ένα πλεονέκτημα στον σχεδιασμό των ταμπλό χάρη στην εμπειρία smartphone. Αυτό αποτελεί υψηλή προτεραιότητα για τους Κινέζους καταναλωτές. Ωστόσο, εκτιμήσεις αναλυτών βλέπουν την εταιρεία να χάνει περίπου 9.500 δολάρια σε κάθε αυτοκίνητο που πουλάει.
Πόλεμος τιμών για την επικράτηση στην αγορά
Παρά το ρεκόρ παραδόσεων αυτοκινήτων οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας εμπλέκονται σήμερα σε έναν τεράστιο πόλεμο τιμών που απειλεί την κερδοφορία τους. Η Tesla ήταν η πρώτη που έκανε αρκετές μειώσεις τιμών χιλιάδων δολαρίων, καθώς η εταιρεία του Ίλον Μασκ έπεσε στη δεύτερη θέση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με πρώτη την BYD με έδρα στο Σεντσέν, το τελευταίο τρίμηνο του 2023. Οι αντίπαλοι της Tesla έριξαν γρήγορα και αυτοί τις τιμές τους, με αποτέλεσμα οι τιμές των οχημάτων να μειωθούν περισσότερο από 8% πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Shanghai Automotive Industry Corp.
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά η κινεζική κυβέρνηση σταμάτησε τέλος του 2022 τις επιδοτήσεις ύψους 1.800 δολαρίων ανά αυτοκίνητο για να ενθαρρύνει στη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ορισμένοι αναλυτές προβλέπουν ότι ο κλάδος βρίσκεται σε ρότα εξυγίανσης τα επόμενα δύο χρόνια και ότι ορισμένοι κατασκευαστές οχημάτων ίσως και να χρεοκοπήσουν. Στο μεταξύ πολλές ξένες μάρκες αυτοκινήτων βρίσκονται σε μεγαλύτερη μειονεκτική θέση έχοντας δώσει μάχη για να εδραιωθούν στην Κίνα. Και αυτό παρά τη χαλάρωση πριν από πέντε χρόνια των όρων για κοινοπραξίες, έτσι ώστε οι Volkswagen και BMW να μην χρειάζονται πλέον Κινέζους εταίρους.