Καθώς το υδρογόνο – μέσω των κυψελών καυσίμου - κερδίζει μέρα με την ημέρα όλο και περισσότερο έδαφος στο χώρο του επαγγελματικού αυτοκινήτου, η Peugeot παρουσιάζει τη δική της ιδιαίτερη πρόταση που συνδυάζει τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης με μπαταρία με αυτά του υδρογόνου, το οποίο φαίνεται ότι θα αποτελέσει βασικό πυλώνα της ενεργειακής μετάβασης τα επόμενα χρόνια.
Δεν είναι η πρώτη φορά που αναφερόμαστε στο υδρογόνο και τις κυψέλες καυσίμου. Είναι μία τεχνική επιλογή που στην πραγματικότητα εξασφαλίζει ηλεκτροκίνηση με ενέργεια η οποία παράγεται επί του οχήματος, σε ειδικές διατάξεις - τις κυψέλες καυσίμου - οι οποίες καταναλώνοντας υδρογόνο εκπέμπουν υπό τύπον καυσαερίου στην ατμόσφαιρα νερό, με τη μορφή υδρατμών. Ταυτοχρόνως προσφέρουν το απαραίτητο για τη λειτουργία ενός ηλεκτροκινητήρα ηλεκτρικό ρεύμα. Κάπως έτσι προέκυψαν τα λεγόμενα ηλεκτρικά οχήματα κυψελών καυσίμου (Fuel Cell Electric Vehicles – FCEVs) τα οποία έχοντας κάνει τα πρώτα τους βήματα σε κάποιες επιβατικές προτάσεις φαίνεται να αποκτούν άλλες δυνατότητες στο χώρο των μεταφορών.
Βλέπετε, το πλεονέκτημα του άμεσου ανεφοδιασμού, σε χρόνο συγκρίσιμο με αυτόν του ανεφοδιασμού με υγρά καύσιμα, εξασφαλίζει την αδιάλειπτη λειτουργία τους - και κατά συνέπεια την άμεση συνέχιση της διαδρομής τους όταν εξαντλείται το αποθηκευμένο στις ειδικές μπουκάλες υδρογόνο. Αυτό είναι το σημείο που κάνει τα FCEVs να ξεχωρίζουν από τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (Battey Electric Vehicles – BEVs) που χρειάζονται αρκετή ώρα, ανάλογα με τις δυνατότητες της υποδομής αλλά και του ίδιου του οχήματος, προκειμένου η μπαταρία τους να επανακτήσει την αρχική της ενέργεια.
Η Peugeot και το υδρογόνο
Τη φορά αυτή είναι η Peugeot που επενδύει στο υδρογόνο καταθέτοντας τη δική της «επαγγελματική» πρόταση το γνωστό VAN e-Expert, στη FCEV εκδοχή του. Ο λόγος για το Peugeot e-Expert Hydrogen που έρχεται να ενταχθεί στην γκάμα των προσφερόμενων από τη γαλλική εταιρία οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Ένα πλήθος από διεθνή projects, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, δείχνουν ότι το υδρογόνο αρχίζει να γίνεται ένας βασικός πυλώνας της ενεργειακής μετάβασης. Η επένδυση από την Ευρωπαϊκή Συμμαχία Καθαρού Υδρογόνου εκτιμάται σε περίπου 60 δισεκατομμύρια ευρώ. Και καθώς το δίκτυο διανομής υδρογόνου προωθείται από πολλά κυβερνητικά σχέδια και διευρύνεται συνεχώς στην Ευρώπη, η Peugeot συνεργάζεται απευθείας με προμηθευτές ενέργειας με στόχο τη διεύρυνση των προσφορών νέων «πακέτων» στους πελάτες της.
Ο στόχος της μάρκας είναι σαφής: να επενδύσει σε μια νέα λύση κινητικότητας με μηδενικές εκπομπές CO2 και να γίνει ο ηγέτης στην υδρογονοκίνηση, αφού οι κυψέλες καυσίμου που λειτουργούν με υδρογόνο ικανοποιούν πλήρως τις πιο αυστηρές απαιτήσεις για μετακίνηση μηδενικών εκπομπών.
Ποια είναι η δομή του Peugeot e-Expert Hydrogen;
«Χτισμένο» πάνω στην πολυδιάστατη πλατφόρμα EMP2 (Efficient Modular Platform) που δίνει τη δυνατότητα ενσωμάτωσης διαφορετικών συστημάτων κίνησης, το Peugeot e-Expert Hydrogen είναι ένα ηλεκτρικό όχημα, που συνδυάζει δύο ενσωματωμένες πηγές ηλεκτρικής ενέργειας, χάρη στο ηλεκτρικό σύστημα υδρογόνου «mid-power plug-in» της STELLANTIS: το σύστημα συνδυάζει αφενός μια μπαταρία που μπορεί να επαναφορτιστεί από το δίκτυο και αφετέρου τις κυψέλες καυσίμου, που τροφοδοτούνται με υδρογόνο το οποίο περιέχεται σε δεξαμενές κάτω από το δάπεδο του οχήματος.
Συγκεκριμένα, οι κυψέλες καυσίμου του Peugeot e-Expert Hydrogen, οι οποίες κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της Vénissieux στα περίχωρα της Λυών σε συνεργασία με τη Symbio, τροφοδοτούνται από ένα ρεζερβουάρ που αποτελείται από τρεις «μπουκάλες» χωρητικότητας 4,4 kg υδρογόνου αποθηκευμένου υπό πίεση 700 bar. Το ρεζερβουάρ βρίσκεται κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών και δεν καταλαμβάνει καθόλου χώρο από το πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου.
Οι κυψέλες καυσίμου συνδυάζονται με μία επαναφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 10,5 kWh και ισχύος 90 kW. Η μπαταρία είναι τοποθετημένη κάτω από τα καθίσματα και τροφοδοτεί σε ορισμένες φάσεις οδήγησης, με ρεύμα τον ηλεκτροκινητήρα. Τη βασική τροφοδοσία του ηλεκτροκινητήρα αναλαμβάνει ένας ενσωματωμένος τριφασικός φορτιστής ισχύος 11 kW τοποθετημένος στο χώρο του κινητήρα.
Πώς λειτουργεί το σύστημα “mid-power plug-in Hydrogen fuel cell electric”;
Έχουμε λοιπόν δύο πηγές ενεργείας, οι οποίες συνεργάζονται παρέχοντας ρεύμα σε έναν κινητήρα μόνιμου μαγνήτη που αποδίδει ισχύ 100 kW και ροπή 260 Nm. Τοποθετημένο στον μπροστινό άξονα, αυτό το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης είναι παρόμοιο με αυτό του Peugeot e-Expert (ηλεκτρικό μοντέλο με μπαταρία), το οποίο ξεχωρίζει χάρη σε ένα κιβώτιο ταχυτήτων προσαρμοσμένο στις ανάγκες φόρτωσης που αφορούν κάθε επαγγελματικό όχημα.
Ανάλογα, τώρα, με τις συνθήκες κίνησης, το σύστημα "mid-power plug-in Hydrogen fuel cell electric" λειτουργεί ως εξής:
- Στην εκκίνηση και στις χαμηλές ταχύτητες: μόνον η μπαταρία υψηλής τάσης τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα με το ρεύμα που χρειάζεται για να την κίνηση του οχήματος,
- Με σταθερή ταχύτητα: το σύστημα των κυψελών καυσίμου παρέχει ενέργεια απευθείας στον ηλεκτροκινητήρα,
- Κατά την επιτάχυνση, το προσπέρασμα ή την κίνηση σε ανηφόρα: οι κυψέλες καυσίμου και η μπαταρία υψηλής τάσεως τροφοδοτούν ταυτόχρονα με ρεύμα τον ηλεκτροκινητήρα,
- Στις φάσεις πέδησης και επιβράδυνσης: ο ηλεκτροκινητήρας φορτίζει την μπαταρία υψηλής τάσεως.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, το Peugeot e-Expert Hydrogen διαθέτει όλα τα πλεονεκτήματα του υδρογόνου, της τεχνολογίας μπαταριών, και της ηλεκτροκίνησης.
Συνοψίζοντας θα λέγαμε ότι η συγκεκριμένη πρόταση υδρογονοκίνησης της Peugeot, διακρίνεται για:
- Τις δυνατότητες κάλυψης όλων των αποστάσεων με 100% ηλεκτροκίνηση και μηδενικές εκπομπές ρύπων.
- Τη δυνατότητα ανεφοδιασμού με υδρογόνο σε 3 λεπτά για κάλυψη αποστάσεων πάνω από 400 χλμ. βάσει πιστοποιημένου κύκλου WLTP (σε διαδικασία έγκρισης)
- Αυξημένη συνολική αυτονομία
- Το μηδενικό επίπεδο ηχορύπανσης
- Την οδηγική ευχαρίστηση, τυπικό χαρακτηριστικό των ηλεκτρικών οχημάτων: υψηλή ροπή από στάση, μηδενικές οσμές, μηδενικοί κραδασμοί μηδενικές αλλαγές ταχυτήτων.
Από την άποψη, τώρα, της μεταφορικής ικανότητας, το μοντέλο προσφέρει τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά του χώρου φόρτωσης με τις αντίστοιχες ηλεκτρικές και diesel εκδόσεις.
- Όγκος χώρου φόρτωσης έως 6,1μ3,
- Ωφέλιμο φορτίο έως 1.100 kg,
- Έως 1.000 kg ικανότητα έλξης.
Σημειώστε, τέλος, ότι η μπαταρία υψηλής τάσης καλύπτεται από εγγύηση 8 ετών ή 160.000χλμ., έτσι ώστε οι χρήστες να μπορούν να απολαμβάνουν το αυτοκίνητό τους με απόλυτη ηρεμία.