Σύμφωνα με στοιχεία του ACEA (Association Constructeurs Européens Automobiles -European Automobile Manufacturers' Association), της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, η μέση ηλικία των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) είναι τώρα τα 11,5 χρόνια, των ελαφρών φορτηγών τα 11,6 έτη, των φορτηγών τα 13 και των λεωφορείων 11,7 χρόνια. Και τα πράγματα θα ήταν γενικώς καλά αν υπήρχε μια σχετική ομοιομορφία στη διαμόρφωση των αποκλίσεων της ηλικίας αυτής από χώρα σε χώρα. Δυστυχώς όμως – ιδιαίτερα για τη χώρα μας – οι αποκλίσεις αυτές είναι μεγάλες.
Οι χώρες με τα τα πιο παλιά αυτοκίνητα
Τους παλαιότερους στόλους, με οχήματα ηλικίας 16 ετών και άνω τα έχουν η Λιθουανία (16,8), η Εσθονία (16,7), η Ρουμανία (16,5) και η Ελλάδα (16,0) και η αμέσως επόμενη χώρα που συμπληρώνει το αρνητικό «top 5» είναι η Δημοκρατία της Τσεχίας με το στόλο της όμως να είναι αρκετά πιο νέος από τον ελληνικό (14,9 ετών). Στον αντίποδα, τα νεότερα αυτοκίνητα κυκλοφορούν στο Λουξεμβούργο (μέση ηλικία 6,5 χρόνια), στην Αυστρία (8,3 χρόνια), στην Ιρλανδία (8,4) και στη Δανία (8,8 χρόνια). Ενώ στη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης, τη Γερμανία ο στόλος των αυτοκινήτων είναι επίσης «αρκετά φρέσκος» - 9,6 ετών.
Καλύτερα τα πράγματα στον τομέα των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ, όπου η μέση ηλικία είναι τα 11,6 έτη, ενώ αντίστοιχο σχόλιο μπορεί κανείς να κάνει και για τα μεγαλύτερα σε μέγεθος φορτηγά που κατά μέσο όρο είναι σχετικά νέα - 13 ετών, αλλά και για τα λεωφορεία, των οποίων η μέση ηλικία είναι 11,7 έτη.
Ωστόσο, εδώ η Ελλάδα έρχεται να τοποθετηθεί απολύτως τελευταία, καθώς τα ελαφρά επαγγελματικά που κυκλοφορούν στη χώρα μας είναι 19,5 ετών, τα φορτηγά 21,2 ετών και τα λεωφορεία 19,9 ετών. Στον αντίποδα και τα νεότερα ελαφρά επαγγελματικά, και τα νεότερα φορτηγά και τα νεότερα λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αυστρία, με μέση ηλικία τα 6,2, 6,4 και 4,8 χρόνια, αντίστοιχα.
Μέση «ηλικία» τα 16 έτη
Πολλά βεβαίως μπορεί κανείς να πει για το πώς ένας στόλος που πριν το 2010 είχε φτάσει να έχει μέση ηλικία γύρω στα 11 χρόνια βρίσκεται σήμερα να έχει κλείσει τα 16, αναζητώντας την αιτία πρώτα απ’ όλα στην οικονομική δυσπραγία που χαρακτήρισε την κρίσιμη δεκαετία που ακολούθησε. Το σίγουρο είναι ότι ένας γερασμένος στόλος μόνο προβλήματα μπορεί να δημιουργεί και σε επίπεδο κοινωνίας (βλ. ρύπανση περιβάλλοντος και οδική ασφάλεια) και σε ατομικό επίπεδο (κόστος συντήρησης παλαιών οχημάτων). Ενδεχομένως κάποια στιγμή θα πρέπει να επανεξεταστεί η σκοπιμότητα της καθιέρωσης κάποιων κινήτρων που και στην ελληνική αγορά του αυτοκινήτου θα έδινε μια ώθηση, αλλά και θα βοηθούσε στη διαμόρφωση ενός πιο ασφαλούς και «πράσινου» οδικού περιβάλλοντος.