Άνοιξε ο δρόμος για τον 5ο τραπεζικό πυλώνα με τη σφραγίδα του κ. Εξάρχου, η ανάταση των διυλιστηρίων, η πορεία των νέων εισαγωγών, το αμοιβαίο της Eurobank, οι ειδήσεις από Helleniq Energy και το αρνητικό ρεκόρ του Dow

Ολοκληρώθηκε η συμφωνία των μετόχων της Attica Bank για την επόμενη μέρα στην τράπεζα και τη δημιουργία του πέμπτου τραπεζικού πυλώνα. Η Τράπεζα της Ελλάδος έχει ενημερωθεί, όπως μαθαίνει η στήλη, και απομένουν κάποιες τυπικές νομικές λεπτομέρειες για να υπάρξουν οι επίσημες ανακοινώσεις, οι οποίες τοποθετούνται τις επόμενες μέρες.

Σε κάθε περίπτωση, παίρνει σάρκα και οστά ο σχεδιασμός της Thrivest, σύμφωνα με τον οποίο θα δημιουργηθεί ο πέμπτος τραπεζικός πυλώνας με υγιή ισολογισμό, καταθέσεις πάνω από 10 δισ. ευρώ και δείκτη «κόκκινων» δανείων κάτω από 3%. Ο ρόλος του κ. Εξάρχου στο όλο το εγχείρημα; Πρωταγωνιστικός, καθώς σχεδίασε και υλοποιεί το business plan, ενώ είχε συναντήσεις όλο το προηγουμένο διάστημα με το ΤΧΣ μέχρι να κλείσει το deal. 

Το επόμενο βήμα είναι το αίτημα από τις Attica Bank και Παγκρήτια για ένταξη στο νέο Ηρακλή, που θα δώσει τη δυνατότητα να εξυγιανθούν τα χαρτοφυλάκιά τους. Oι εξελίξεις για την ελληνική οικονομία μόνο θετικές μπορούν να χαρακτηριστούν.

Και αυτό γιατί δημιουργείται μια νέα μεγάλη τράπεζα (με τη συγχώνευση της Attica Bank και της Παγκρήτιας), με υγιή ισολογισμό και στόχο τη χρηματοδότηση των ελληνικών επιχειρήσεων και τη στήριξη της οικονομίας. Με ισχυρό μέτοχο τη Thrivest, η νέα τράπεζα θα μπορέσει να αυξήσει τον ανταγωνισμό στον τραπεζικό κλάδο και να τονώσει τις επενδύσεις, δημιουργώντας πολλαπλασιαστική αξία για την εθνική οικονομία και κοινωνία. 


Βελτιωμένη η συμπεριφορά των μετοχών των εταιρειών διύλισης μετά τις αναταράξεις που προκάλεσε η απόφαση της κυβέρνησης να βάλει ξανά έκτακτο φόρο. Να σημειωθεί πως δεν επηρεάζονται οι διανομές, αφού είχαν αποφασιστεί πριν ανακοινωθεί η έκτακτη φορολογία, ωστόσο υπήρξαν ανησυχίες από τους επενδυτές για τα κέρδη του 2024 και αν θα γίνει πιο μόνιμη αυτή η φορολογία. Ήταν ευρωπαϊκή απόφαση και δεν έχει τρίτη φορά. Οι επενδυτές έχουν ξεπεράσει το «σοκ» και πλέον εστιάζουν ξανά στα θεμελιώδη.

Τόσο η διοίκηση της Motor Oil, όσο και αυτή της HelleniQ Energy, έχουν κάνει λόγο για μία ακόμη καλή χρονιά, αφού τα περιθώρια διύλισης αν και χαμηλότερα, εξακολουθούν να δίνουν καλά κέρδη, ενώ και η πορεία του τουρισμού στην Ελλάδα πάει εξαιρετικά και άρα στο τρίτο τρίμηνο θα πρέπει να περιμένουμε το αποτύπωμα αυτής της πορείας. Η HelleniQ Energy ξεχώρισε στη συνεδρίαση της περασμένης Παρασκευής και η μετοχή πέρασε πάνω ξανά από τα 8 ευρώ.

Οι επενδυτές περιμένουν αρκετές ειδήσεις από τη συγκεκριμένη, όπως το δεύτερο placement και πότε θα γίνει, την πώληση της ΔΕΠΑ Εμπορίας αλλά και την αγορά ή πώληση του ποσοστού στην Elpedison, με τη διοίκηση να φέρεται ότι δεν θέλει να πουλήσει τη συμμετοχή της. Τονίζεται πως οι μετοχές της εταιρείας την Τετάρτη 10 Ιουλίου θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα στο τελικό μέρισμα ύψους 0,57 ευρώ ανά μετοχή (καθαρό).


Τα στοιχεία του Αεροδρομίου Αθηνών αποτυπώνουν την καλή πορεία του τουρισμού. Ο Ιούνιος είχε αύξηση 12,9% στη συνολική επιβατική κίνηση. Από το Ελ.Βενιζέλος πέρασαν 3,3 εκατ. επιβάτες με την πλειονότητά τους (2,3 εκατ. επιβάτες) να είναι από το εξωτερικό. Συνολικά στους πρώτους έξι μήνες η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου αυξήθηκε 16% και ανήλθε στα 14 εκατ. επιβάτες.

Τώρα για να σας δώσουμε και ένα ρεπορτάζ από τις τουριστικές περιοχές και για παράδειγμα από την Κρήτη, εδώ και καιρό φαίνεται πως οι παρουσία των επισκεπτών είναι έντονη. Τα ξενοδοχεία πάνε εξαιρετικά, αλλά οι βίλες όχι και τόσο καλά. Ίσως να αποδίδεται σε κάποιες προσφορές των ξενοδόχων, όπως για παράδειγμα ότι δίνουν καλύτερες τιμές σε πακέτα με ημιδιατροφή αντί για πακέτα με πρωινό. Από την άλλη κάποιοι καταστηματάρχες παραπονούνται πως οι επισκέπτες είναι προσεκτικοί στα έξοδά τους. Ίσως να είναι και λογικό. Ακρίβεια και πληθωρισμό δεν έχουμε μόνο εμείς στην Ελλάδα.


Αν ρίξουμε μια ματιά στις νέες εισαγωγές στο Χ.Α. νομίζουμε πως δύσκολα βρίσκεις ικανοποιημένο επενδυτή. Μόνο η Optima Bank έχει πάει εξαιρετικά. Το Αεροδρόμιο Αθηνών είναι κάτω από την τιμή εισαγωγής και η καλή συμπεριφορά κατά την ημέρα της εισαγωγής δεν είχε συνέχεια. Ανάλογη η εικόνα και των μετοχών ακίνητης περιουσίας, όπου το discount αντί να μειώνεται μεγαλώνει. Η Trade Estates μπήκε με τιμή 1,92 ευρώ και έφτασε μέχρι στα 1,59 ευρώ την εβδομάδα που πέρασε (ενδοσυνεδριακό χαμηλό). Στα 0,95 ευρώ η τιμή εισαγωγής για την Orilina και έχει βρεθεί αρκετά χαμηλότερα, παρά τις μεγάλες αγορές μετοχών από τους βασικούς μετόχους. Και παλαιότερες εισαγωγές όμως, όπως για παράδειγμα της Austriacard δεν πάνε καλά. Στην εισηγμένη είδαμε και placement από τους βασικούς μετόχους και μετά αγορές προκειμένου να στηρίξουν τη μετοχή.


Για τον κλάδο των ακινήτων μόνο λογικό δεν είναι πλέον αυτό το discount. Όπως λένε πάντως αναλυτές, ίσως με τις μειώσεις των επιτοκίων να αλλάξει το κλίμα, γιατί τα ακίνητα στην Ελλάδα έχουν σημαντικό περιθώριο και οι τιμές ανεβαίνουν.


Από τα μετοχικά αμοιβαία εσωτερικού πρώτο σε απόδοση στο εξάμηνο το αμοιβαίο της Eurobank I (LF) Equity με απόδοση 10,34%, δεύτερο το Μετοχικό Εσωτερικού της NN με απόδοση 10,05% και τρίτο το μετοχικό εσωτερικού της Allianz με 10,01%. Στο ίδιο διάστημα ο Γενικός Δείκτης είχε απόδοση 8,59%. Από τα 49 Μετοχικά Αμοιβαία Εσωτερικού όλα είχαν θετική απόδοση που κυμάνθηκε από 4,25% έως 10,34% ενώ 20 είχαν απόδοση καλύτερη από αυτήν του Γενικού Δείκτη. Στο πρώτο μισό της χρονιάς οι εισροές στα μετοχικά αμοιβαία εσωτερικού διαμορφώθηκαν σε 42,1 εκατ. ευρώ με το μεγαλύτερο μέρος να καταγράφεται στα μετοχικά αμοιβαία της Πειραιώς ΑΕΔΑΚ (+53,9 εκατ. ευρώ).


Η Revoil μηδένισε το απόθεμα των ιδίων μετοχών πουλώντας συνολικά 208.902 μετοχές στην τιμή του 1,7 ευρώ. Η εκτιμώμενη μέση τιμή κτήσης ήταν κοντά στο 1,84 ευρώ ανά μετοχή, επομένως η συναλλαγή υλοποιήθηκε με έκπτωση 7,6%. Η διαφορά δεν θα περάσει στα αποτελέσματα χρήσης, αλλά στα ίδια κεφάλαια της εταιρίας και το ταμείο της εταιρίας ενισχύθηκε με 355 χιλ. ευρώ. Παράλληλα με αυτές τις δύο κινήσεις (πώληση ιδίων μετοχών και ποσοστού βασικού μετόχου) η Revoil αύξησε το free float της μετοχής στο 30% από 27%.


Σαν σήμερα ο Dow Jones έκλεισε στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1897. Στις 8 Ιουλίου του 1932 ο δείκτης αναφοράς των 30 εταιριών με τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση έκλεισε στις 41,22 μονάδες, το χαμηλότερο επίπεδο από το υψηλό που είχε κάνει στις 03/09/1929 (λίγο πριν το κραχ), σημειώνοντας έτσι απώλειες από το υψηλό αυτό -89,2%. Από εκείνη την ημέρα ως σήμερα ο Dow Jones έχει απόδοση 95.261%. Έχουν περάσει βέβαια και 92 χρόνια.


Ο Μάιος ήταν ο μήνας με τη μικρότερη επιβάρυνση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα χρονικά της Ελλάδας. Συγκεκριμένα οι εκπομπές διοξειδίου έπεσαν στα 231 g CO2/kWh, ενώ στο πεντάμηνο βρίσκονται στα 267 g CO2/kWh. Η μείωση αποδίδεται στον περιορισμό της λιγνιτικής παραγωγής. Τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων στο πεντάμηνο αφορούν εκπομπές 1,85 εκατ. τόνων έναντι 2,83 εκατ. τόνων το 2023. Και κάθε τόνος «κοστίζει» στην ΔΕΗ 70 - 80 ευρώ. Η εξοικονόμηση στον τομέα αυτόν δεν είναι καθόλου αμελητέα. Σύμφωνα με το επιχειρηματικό πλάνο που παρουσίασε η ΔΕΗ τον Ιανουάριο φέτος θα επιβαρυνθεί με 9,61 εκατ. δικαιώματα εκπομπών ρύπων. Στο πεντάμηνο βρίσκεται στα 3,73 εκατ. τόνους με «κίνδυνο» να μείνει αισθητά κάτω από την αρχική εκτίμηση από τη στιγμή που τα λιγνιτικά εργοστάσια είναι πρακτικά μονάδες αναμονής το καλοκαίρι.


Θετική ήταν η αντίδραση των αγορών στο εκλογικό αποτέλεσμα των βρετανικών εκλογών όπου το κόμμα των Εργατικών σάρωσε. Κυριάρχησε η άποψη ότι η μεγάλη νίκη θα φέρει πολιτική σταθερότητα και θα ενισχύσει την ανάπτυξη της οικονομίας. Ο δείκτης FTSE 250, τον οποίο απαρτίζουν μετοχές εταιρειών που έχουν έκθεση κυρίως στη βρετανική οικονομία, κέρδισε έως 1,8% ενδοσυνεδριακά σημειώνοντας τη μεγαλύτερη άνοδο από τις 14 Δεκεμβρίου. Ο FTSE 100 κέρδιζε 0,5% και συνέβαλε στην άνοδο του ευρύτερου ευρωπαικού δείκτη Europe STOXX 600 κατά 0,5%.

Το κόμμα των Εργατικών του νέου πρωθυπουργού Keir Starmer εξασφαλίζει τις 411 από τις 650 έδρες στη Βουλή των Κοινοτήτων (House of Commons), τις περισσότερες από τη νίκη του Tony Blair το 1997. Η τεράστια πλειοψηφία αλλάζει το πολιτικό σκηνικό στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά από 14 χρόνια διακυβέρνησης από τους Συντηρητικούς. Σύμφωνα με τη Citigroup, παραδοσιακά νίκες των Εργατικών οδηγούν σε υπεραπόδοση του FTSE 250 σε σχέση με τον FTSE 100 oι μετοχές του οποίου έχουν πιο διεθνή έκθεση.

Η στερλίνα ενισχύθηκε για έβδομη συνεχή ημέρα στα €1177.99, ενώ οι αποδόσεις στα 10ετή κρατικά ομόλογα υποχώρησαν ελαφρώς στο 4,17%. Οι προσδοκίες στις αγορές είναι οτι η κεντροαριστερή πλατφρόρμα του Starmer θα φέρει μία πιο ήρεμη περίοδο στην πολιτική σκηνή και οτι η νέα κυβέρνηση δεν θα κάνει κινήσεις που θα προκαλέσουν αναταραχή παρόμοια με αυτήν της αγοράς ομολόγων το 2022 στη σύντομη πρωθυπουργία της Liz Truss.


Η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μικρότερη της επιθυμητής και πολλές νέες επιχειρήσεις, όπως η σουηδική Northvolt, δεν μπορούν να φτάσουν όσο γρήγορα θέλουν στο επιθυμητό επίπεδο παραγωγής. Αυτό όμως δεν χαλάει τα σχέδια ορισμένων από τις καταξιωμένες εταιρείες κατασκευής μπαταριών ούτε και την προσπάθειά τους να βρουν τρόπο να αποκτήσουν πλεονεκτήματα απέναντι στον ανταγωνισμό. Στην κατηγορία αυτή ανήκει η κορεατική LG Energy Solution Ltd. (373220 SEOUL).

Όπως διαβάζουμε σε σχετικό άρθρο του Bloomberg, η μεγάλη κορεατική επιχείρηση φιλοδοξεί να κάνει ένα πολύ σημαντικό βήμα τεχνολογικής προόδου, βήμα το οποίο θα της επιτρέψει να μειώσει κατά πολύ το κόστος της παραγωγής μπαταριών. Το βήμα αυτό έχει σχέση με τον τρόπο κατασκευής των ηλεκτροδίων της ανόδου και της καθόδου. Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται αυτή την εποχή αποκαλείται «υγρή μέθοδος» και περιλαμβάνει διάφορα στάδια διάλυσης χημικών μέσα σε τοξικούς διαλύτες και στην συνέχεια το στέγνωμα των υλικών σε μεγάλους φούρνους σε θερμοκρασία 200 βαθμών Κελσίου.

Αυτή η μέθοδος είναι πολύ χρονοβόρα, απαιτεί μεγάλες ποσότητες ενέργειας και είναι αρκετά ακριβή. Όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις που ασχολούνται με την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μπαταριών για αυτά προσπαθούν εδώ και χρόνια να τελειοποιήσουν την μέθοδο της στεγνής επικάλυψης των ηλεκτροδίων με τα απαραίτητα υλικά. Η πρώτη που άρχισε αυτή την προσπάθεια, από το 2020, είναι η Tesla (TSLA NASDAQ) αλλά φαίνεται πως δεν έχει καταφέρει ακόμα να φτάσει στον επιθυμητό στόχο. Κατά το Reuters, η αμερικανική βιομηχανία έχει καταφέρει να πετύχει την κατασκευή των ηλεκτροδίων ανόδου αλλά δυσκολεύεται να κάνει το ίδιο με τα ηλεκτρόδια της καθόδου.

Αυτό συμβαίνει γιατί, όπως επισημαίνει το άρθρο του Bloomberg, τα υλικά από τα οποία κατασκευάζεται η κάθοδος είναι πιο ασταθή από αυτά της ανόδου. Η LG Energy Solution υποστηρίζει πως έχει καταφέρει να αναπτύξει την απαραίτητη τεχνολογία για την στεγνή επικάλυψη και των δύο ηλεκτροδίων. Αυτό ανέφερε στο διεθνές πρακτορείο ο Kim Je Young, επικεφαλής τεχνολογικός αξιωματούχος της εταιρείας, κατά την διάρκεια συνέντευξής του στους δημοσιογράφους του.

Ο Kim υποστήριξε πως η επιχείρησή του οδηγεί την σχετική «κούρσα» ανάμεσα σε όλες που ασχολούνται με την κατασκευή μπαταριών στον κόσμο, τονίζοντας πως έχει ξεκινήσει την σχετική έρευνα εδώ και δέκα χρόνια. Η LG Energy Solution σκοπεύει να εγκαταστήσει μία πιλοτική γραμμή παραγωγής ηλεκτροδίων με την μέθοδο της στεγνής επικάλυψης μέχρι το τέλος του χρόνου και εκτιμά πως θα αρχίσει την μαζική παραγωγή τους μέσα στο 2028.

Ο Kim εκτίμησε μάλιστα πως η υιοθέτηση αυτής της μεθόδου θα μειώσει το συνολικό κόστος παραγωγής μπαταριών από 17% έως 30%. Όπως είπαμε και πριν, η κορεατική εταιρεία, η οποία κατέχει αυτή την εποχή περίπου το 12,6% της παγκόσμιας αγοράς μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δεν είναι η μόνη που κινείται προς την μέθοδο στεγνής επικάλυψης.

Η Volkswagen (VOW3 XETRA), η οποία διεξάγει τις σχετικές έρευνες σε δικά της εργαστήρια, έχει υποστηρίξει στο παρελθόν πως αυτή τη τεχνολογία θα αλλάξει άρδην τα δεδομένα στον κλάδο, καθώς θα δώσει την δυνατότητα στις κατασκευάστριες εταιρείες μπαταριών να μειώσουν κατά 30% το κόστος και κατά 50% τον απαιτούμενο χώρο για την παραγωγή (αυτό οφείλεται στο γεγονός πως δεν θα είναι πλέον απαραίτητοι οι τεράστιοι φούρνοι για το στέγνωμα των ηλεκτροδίων).

Δύσκολο να πούμε αν η LG θα καταφέρει να κόψει πρώτη το νήμα σε αυτόν τον αγώνα. Αν το καταφέρει θα μπορέσει λογικά και να κερδίσει το έδαφος που έχει απωλέσει τα τελευταία χρόνια από την επέλαση των κινέζων ανταγωνιστών. Το βέβαιο είναι πως για τις εταιρείες κατασκευής μπαταριών, η στεγνή επικάλυψη είναι κάτι σαν το αγγλοσαξωνικό «ιερό δισκοπότηρο».

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.