Αυτό με την ολοσέλιδη διαφήμιση των πέντε επιφανών ομογενών μας στην The New York Times και στο φύλλο της 15ης Δεκεμβρίου, με τίτλο «Η Τουρκία και η Ελλάδα μπορούν και πρέπει να ζήσουν μαζί», με προβληματίζει. Γιατί τώρα και με τι σκοπό; Την ενέργεια χρηματοδότησαν οι Τζον Κατσιματίδης, Άντριου Λιβέρης, Ντένις Μεχίελ, Μάικλ Ψαρός και Τζόρτζ Στάμας.
Είναι επιφανείς άνθρωποι και σίγουρα δεν σηκώθηκαν ένα πρωί και είπαν να πετάξουν μερικές εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια σε μία εφημερίδα, επειδή δήθεν δεν είχαν κάτι άλλο καλύτερο να κάνουν. Για την αμερικανική κοινή γνώμη, πάντως, ο μιλιταρισμός του Ερντογάν είναι που ενοχλεί. Γι’ αυτό και «ξένισε» η «παρέμβαση». Το γεγονός, δηλαδή, ότι η πρόσκληση σε διάλογο, διότι περί αυτού πρόκειται, εξισώνει την επιτιθέμενη Τουρκία με την Ελλάδα και μάλιστα σε μία κοινή γνώμη, όπως η αμερικανική, που φαίνεται να είναι πεπεισμένη για το αντίθετο. Ότι η συμπεριφορά του Ερντογάν πλήττει τα αμερικανικά συμφέροντα. Για μας είναι προφανές ότι θέλουμε να ζήσουμε ειρηνικά με την Τουρκία. Για την Τουρκία είναι; Σε αυτό δεν απαντά η διαφήμιση των 5. Και έτσι πολλαπλασιάζονται τα ερωτήματα: Γιατί τώρα και με τι σκοπό;
----
Το λάθος το έκαναν αρκετοί υπουργοί των Εσωτερικών στο παρελθόν. Πίστεψαν ότι αν παραχωρήσουν τον έναν όροφο του υπουργείου στους δημάρχους της εκλογικής τους περιφέρειας, θα εξασφάλιζαν την εκλογή τους. Οι περισσότεροι στο τέλος δεν βρήκαν ούτε την ψήφο τους. Ηθικό δίδαγμα: Αυτοί της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι πιο σκληρά παιδιά από τους υπουργούς μας!
----
Η στήλη σας είχε ενημερώσει σε ανύποπτο χρόνο πως ο διαγωνισμός για την πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ θα γίνει έως τέλος του έτους και πράγματι προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός. Πληροφορίες αναφέρουν πως ο σύμβουλος της ΔΕΗ, Goldman Sachs προσέγγισε τουλάχιστον 50 εταιρείες διαχείρισης δικτύων και infrastucture funds, που επενδύουν στην ενέργεια και ο μέχρι σήμερα απολογισμός δράσης λέει ότι στο market test συμμετείχαν... 18 ενδιαφερόμενοι, μεταξύ των οποίων και μεγάλα ονόματα, όπως η αμερικανική Blackrock. Είναι αριθμός -ρεκόρ και προιδεάζει για το τι θα συμβεί στις 29 Ιανουαρίου οπότε και λήγει η πρώτη φάση του διαγωνισμού πώλησης του ΔΕΔΔΗΕ για την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
----
Μικρές ήταν οι απώλειες του ΟΛΠ στα εμπορευματοκιβώτια που διακινήθηκαν τον Νοέμβριο στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ. Η μείωση ήταν μόλις 1,7% στα 383,8 χιλ. TEUs. Στο σύνολο της χρονιάς ο ΟΛΠ εμφανίζει μείωση 5,8% (4,49 εκατ. TEUs) το οποίο τηρούμενων των συνθηκών είναι μια αξιοπρεπής επίδοση για την χρονιά. Το 2019 ήταν χρονιά ρεκόρ για τον ΟΛΠ, φέτος η μείωση της κρουαζιέρας, η μείωση της κίνησης επιβατών στο λιμάνι του Πειραιά και η μείωση το όγκου εκτελωνισμών θα έχουν αντίκτυπο στην συνολική επίδοση της δραστηριότητας του. Κοιτώντας μπροστά όμως τα νούμερα θα επιστρέψουν σταδιακά στα ρεκόρ του 2019.
----
Στην τηλεδιάσκεψη των αναλυτών της ΓΕΚΤΕΡΝΑ η διοίκηση ανέφερε ότι εισέπραξε την πρόβλεψη των 17 εκατ. ευρώ η οποία αφορούσε την αποζημίωση των παραχωρήσεων για το πρώτο lockdown. Ανάλογη πρόβλεψη θα γίνει και για το δεύτερο lockdown και θα φαίνεται στις λογιστικές καταστάσεις του 2020. Όσοι άκουσαν το call συμφωνούν ότι είναι η πρώτη φορά που η ηγετική ομάδα της ΓΕΚΤΕΡΝΑ ακούστηκε τόσο αισιόδοξη για τον κατασκευαστικό κλάδο, όχι μόνο για τα έργα που θα δημοπρατηθούν αλλά για την κερδοφορία και τις ταμειακές ροές που θα έχουν.
Για την ΓΕΚΤΕΡΝΑ πάντως υπάρχει το εξής παράδοξο: Αν αφαιρεθεί η αξία της συμμετοχής σε τρέχουσες τιμές της θυγατρικής κατά 38% ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή η αξία της εταιρίας είναι με το ζόρι 180 εκατ. ευρώ. Με μια υπόθεση συνεισφοράς 80 εκατ. ευρώ από τις παραχωρήσεις η αξία της ΓΕΚΤΕΡΝΑ εδώ αναγνωρίζει μηδενική αξία στο κατασκευαστικό κομμάτι. Η συνεισφορά του κλάδου στα νούμερα της εταιρίας θα αλλάξει όμως προς το καλύτερο. Άρα;
----
Αυξημένη κατά 11% ήταν το Νοέμβριο η τιμή στην προημέρησια αγορά (DAM) στα 52,66 €/MWh έναντι του Οκτωβρίου. Συνολικά καταναλώθηκαν 4,17 TW/h. Στην λιανική o Μυτιληναίος έφθασε το 8% έναντι 6,55% της Ήρων και 4,67% της Elpedison. H ΔΕΗ εξακολουθεί να έχει μερίδιο άνω του 66%. Χθες ωστόσο πάλι η κατάσταση ξέφυγε με την μέση τιμή στην Day Ahead Market να κινείται πάνω από τα 80 €/MWh ενώ στην αιχμή το σύστημα έγραψε 115€/MWh!
----
Στον υφυπουργό Κώστα Φραγκογιάννη πιστώνεται σε μεγάλο βαθμό η επένδυση κατασκευής εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Next E-go, ύψους 100 εκ. ευρώ. Τώρα, πλέον, που αποκαταστάθηκε και η ηρεμία και η τάξη στο Enterprise Greece, με την τοποθέτηση του Γιάννη Σμυρλή στη θέση του προέδρου, ο υφυπουργός δεν θα έχει καμία… δικαιολογία για την αδράνεια του κρίσιμου για την εξωστρέφεια του οργανισμού.
----
Ο Ελληνοβουλγαρικός Αγωγός IGB και το έργο "Ston Bypass" στην Κροατία κράτησε τον κύκλου εργασιών και το EBITDA της AVAX στο γ' τρίμηνο σε ικανοποιητικά επίπεδα. Ωστόσο, όπως μαθαίνουμε, υπάρχει προβληματισμός στη διοίκηση της εισηγμένης για το γεγονός πως ορισμένα projects, εξαιτίας του κορονοϊού, έχουν παγώσει, και κυρίως το μεγάλο project που εκτελεί η εταιρεία στο Ιράκ. Η διοίκηση εκτιμά πως έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2021 η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί.
----
Έχουμε ενημερώσει για τις επενδύσεις του κλάδου της φαρμακοβιομηχανίας, οι οποίες - μετά τον συμψηφισμό clawback και επενδύσεων - παίρνουν ξανά μπρος. Μετά λοιπόν την DEMO, του Δημήτρη Δέμου, άλλη μια σημαντική επένδυση έχει ήδη μπει στην φάση υλοποίησης. Αυτή τη φορά, από τον Θεόδωρο Τρύφων της ΕΛΠΕΝ. Το τελευταίο διάστημα, στα Σπάτα και την Κερατέα, σε ιδιόκτητους χώρους της ΕΛΠΕΝ, έχουν στηθεί δύο εργοτάξια. Το πρώτο αφορά σε ένα νέο εργοστάσιο παραγωγής φαρμάκων και το δεύτερο σε ένα κέντρο βιοϊατρικής έρευνας. Πρόκειται για συνολική επένδυση πάνω από 50 εκατ. ευρώ, που εντάσσεται στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων.
----
Δύσκολες γιορτές θα περάσουν η διοίκηση και οι εργαζόμενοι γνωστού γαλακτοκομικού συνεταιρισμού. Όπως πληροφορούμαστε, τα παράπονα από προμηθευτές, αλλά και πελάτες, πληθαίνουν καθημερινά.
----
Περισσότεροι από είκοσι είναι οι κατηγορούμενοι για την υπόθεση της Folli – Follie. Μετράω τα μέλη της οικογένειας και τους Κινέζους και τα νούμερα δεν βγαίνουν.
Είναι δυνατόν να έχεις αφήσει φέσι δεκάδων εκατομμυρίων ύστερα από ένα αποτυχημένο επιχειρηματικό εγχείρημα, αλλά να εξακολουθείς να λύνεις και να δένεις με άλλο βέβαια «καπέλο»; Η απάντηση είναι θετική. Αρκεί να βρίσκεσαι στην Ελλάδα και να έχεις φροντίσει μέσω νομικών τερτιπιών να έχεις καλυμμένα τα νώτα σου. Πάντως, ο εν λόγω επιτηδευματίας έχει εκνευρίσει πολλούς - όχι μόνον εκτός του οίκου του.
----
Ίσως, πραγματικά, κάτι έχει αρχίσει να αλλάζει στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, το ΚΣΝΜ, όπως το λένε οι μηχανικοί, αντί να μπλοκάρει-όπως διαχρονικά συνέβαινε-«ξεπαγώνει» επενδύσεις. Πρόσφατη χαρακτηριστική περίπτωση αυτή του ξενοδοχείου που σχεδιάζουν Γάλλοι επενδυτές στην οδό Πατησίων και θα τεθεί υπό τη διαχείριση του έτερου γαλλικού ομίλου Accor. «Κόπηκε» πριν από αρκετούς μήνες επειδή, ως δεκαώροφο, όπως σχεδιαζόταν αρχικά, θεωρούνταν πολύ ψηλό. Τελικά, πριν από μερικές ημέρες, και κατόπιν αλλαγών επί του αρχικού σχεδίου, το ΚΣΝΜ έδωσε την έγκρισή του και μάλιστα ομόφωνα.
----
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο πόλεμος για πλουσιότερο περιεχόμενο από τις συνδρομητικές πλατφόρμες των παρόχων. Χθες, δόθηκε μόνο μία από τις πολλές μάχες που πρόκειται να δούμε προσεχώς. Η Cosmote επικράτησε στο διαγωνισμό για τα τηλεοπτικά δικαιώματα του Champions League. Από την πλευρά της η Nova, ανακοίνωσε ότι εξασφάλισε, μεταξύ άλλων, τα δικαιώματα των αγώνων της πρώτης και δεύτερης κατηγορίας της γερμανικής Bundesliga.