Η δημιουργία υποδομών cloud, αλλά και η σημαντική συνεισφορά στο ψηφιακό μετασχηματισμό θα είναι το core business της επένδυσης που θα πραγματοποιήσει η Google στη χώρα μας.
Πρόκειται για μια επένδυση του ίδιου ή και μεγαλύτερου βεληνεκούς από αυτές της Microsoft και της Amazon Web Services, οι οποίες σταδιακά μετασχηματίζουν την Ελλάδα σε μια ψηφιακή πύλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η επένδυση της Google θα είναι, άλλωστε, το βασικό θέμα της εκδήλωσης που έχει προγραμματισθεί για την ερχόμενη Πέμπτη όπου θα συμμετέχει και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Όπως πληροφορείται η στήλη, στην εκδήλωση αυτή η πρόεδρος της Google Cloud International , Άντερ Φοξ - Μάρτιν και η πρόεδρος της Google για τη νοτιοανατολική Ευρώπη, Πέγκυ Αντωνάκου θα αναφερθούν πέρα από τα σχέδια της Google για την Ελλάδα, τα οποία είναι πολυδιάστατα, στην περιφερειακή αναβάθμιση της σημασίας της χώρας στο ψηφιακό χάρτη και στην κατασκευή νέου data center.
Η επένδυση της Google, ειδικά στην τεχνολογία cloud έρχεται σε μια ευνοϊκή συγκυρία λόγω του υποθαλάσσιου καλωδίου της Google που θα διασυνδέει τη χώρα μας με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Η διασύνδεση της Ελλάδας με το συγκεκριμένο καλώδιο θα γίνει από την Κρήτη, όπου έχει, ήδη δημιουργηθεί ένα μικρό data center. Παράλληλα, η συμμετοχή του πρωθυπουργού στη μεθαυριανή εκδήλωση έχει πολύ συγκεκριμένο ειδικό βάρος, καθώς πριν από ένα τετράμηνο ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στο Νταβός, είχε συνάντηση με τον πρόεδρο της Google, Ματ Μπρίτιν.
Στη συνάντηση, συζητήθηκε η προοπτική αύξησης των επενδύσεων της Google στη χώρα μας, η ευρύτερη αξιοποίηση εργαλείων που ήδη διαθέτει η Google στην Ελλάδα για προγράμματα ψηφιακής κατάρτισης και επιχειρηματικότητας, ειδικά στον τομέα του τουρισμού, όπως επίσης και τα σχέδια της εταιρείας για υπόγεια καλώδια που θα συνδέουν Ευρώπη, Ασία και Μέση Ανατολή (Blue Submarine Cable System).
---
Σημαντική αναβάθμιση για τη Θεσσαλονίκη και περαιτέρω διεύρυνση του ρόλου της ως hub τεχνολογικών και άλλων κολοσσών αποτελεί η νέα επένδυση του μεγάλου ασφαλιστικού ομίλου Chubb Insurance, η οποία στοχεύει να δημιουργήσει στη συμπρωτεύουσα ένα κέντρο Ψηφιακών Λύσεων και Υπηρεσιών.
Όπως πληροφορείται η στήλη, σύμφωνα με το σχεδιασμό της εταιρείας πρόκειται για μια συνολική επένδυση των 70 εκατ. ευρώ, η οποία αναμένεται να δημιουργήσει περί τις 500 θέσεις εργασίας.
Η Chubb, όπως προαναφέρθηκε είναι μεγάλη πολυεθνική του κλάδου των ασφαλίσεων. Η μητρική εταιρεία του ομίλου Chubb Ltd, είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και συγκεκριμένα στον δείκτη S&P 500, δηλαδή στον δείκτη των εισηγμένων εταιρειών με την υψηλότερη κεφαλαιοποίηση.
Διαθέτει περιουσιακά στοιχεία που σε αξία φτάνουν τα 200 δισ. δολάρια, ενώ η παραγωγή ασφαλίστρων για το 2021 ανήλθε σε 46,8 δισ. δολάρια. Οι βασικές εταιρείες του Ομίλου, έχουν αξιολογηθεί από την Standard & Poor's Ratings με AA και από την AM Best με Α+++ . Δηλαδή από πολύ ισχυρές έως «Superior».
Σημειώνεται ότι ο ασφαλιστικός όμιλος Chubb διατηρεί εκτελεστικά γραφεία σε Ζυρίχη, Νέα Υόρκη, Λονδίνο και Παρίσι, δραστηριοποιείται σε 54 χώρες και απασχολεί περί τις 34.000 άτομα προσωπικό.
Ο όμιλος έχει ήδη αρχίσει μέσω της Deloitte, η οποία υποστηρίζει την επένδυση στη Θεσσαλονίκη να προσλαμβάνει προσωπικό, κυρίως μηχανικούς Πληροφορικής.
Υπενθυμίζεται ότι η επιλογή της Deloitte δεν έγινε τυχαία, καθώς από το 2017 έδειξε ενδιαφέρον για τη Θεσσαλονίκη και εμπιστοσύνη στο επιστημονικό δυναμικό και στις προοπτικές της πόλης, δημιουργώντας το DACC, ένα Innovation Competence Center που πλέον απασχολεί περισσότερα από 850 στελέχη.
Ακολούθησε η Cisco με το DT&S, δηλαδή με το Διεθνές Κέντρο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, μέσα από το οποίο προωθούνται συνεργατικές δικτυώσεις επιχειρήσεων, αλλά και φορέων του Δημοσίου με επιχειρήσεις, η Accenture, με digital hub, η Pfizer και το hub του ομίλου της Deutsche Telekom.
---
«Βουτιά» κοντά στα 7 δισ. ευρώ στην αποτίμηση καταγράφει σε διάστημα περίπου ενός μήνα το ελληνικό χρηματιστήριο. Οι απώλειες στα χαρτοφυλάκια των επενδυτών είναι μεγάλες και στα χρηματιστηριακά γραφεία τα τηλέφωνα είναι πολλά από επενδυτές που προσπαθούν να καταλάβουν τι έχει συμβεί. Η γκρίνια είναι έντονη λένε στελέχη της αγοράς και φυσικά οι επενδυτές έχουν δίκιο, γιατί χάνουν τα λεφτά τους. Λογικό λοιπόν να γκρινιάζουν. Τίποτα δεν πάει καλά το τελευταίο διάστημα. Και μπορεί στην Ελλάδα, οι τουριστικές αφίξεις, τα φορολογικά έσοδα, η ανάπτυξη, η υποχώρηση της ανεργίας και τα καλά εταιρικά αποτελέσματα να δημιουργούν μία αισιοδοξία, ωστόσο το ενεργειακό, ο πόλεμος, ο πληθωρισμός, η γεωπολιτική αστάθεια, έχουν δημιουργήσει ένα εκρηκτικό μίγμα.
Έρχεται τώρα και το αποτέλεσμα των ιταλικών εκλογών να προστεθεί σε αυτό και η πτώση δεν έχει τέλος. Ο Γενικός Δείκτης έχει χάσει τις 800 μονάδες, χωρίς βέβαια να δούμε μεγάλους όγκους και μεγάλες ρευστοποιήσεις από ισχυρά χαρτοφυλάκια. Κάθε μέρα όμως οι πωλήσεις δείχνουν πως η πρόθεση των επενδυτών είναι να μείνουν μακριά από μετοχές. Η ύφεση φαίνεται πως έρχεται πιο κοντά, αφού και η FED είπε πως θα πολεμήσει τον πληθωρισμό χωρίς να κοιτάζει την ανάπτυξη. Το παρήγορο είναι πως το Χρηματιστήριο έχει πλέον πολλές φθηνές μετοχές και με αρκετό «λίπος» να κάψουν και άρα να αντέξουν στην κρίση.
---
Θετικά υποδέχθηκε η αγορά τα αποτελέσματα εξαμήνου της ΣΙΔΜΑ, αν και ο όγκος αλλά και οι συμμετέχοντες στη μικρή και μεσαία κεφαλαιοποίηση είναι λίγοι. Ο τζίρος αυξήθηκε κατά 37% περίπου και ξεπέρασε τα 145 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη αν και μειωμένα ήταν στα 11,9 εκατ. ευρώ (25,6 εκατ. ευρώ πέρυσι). Η μεταβλητότητα στις τιμές των μετάλλων επηρεάζει τα αποτελέσματα των εταιρειών του κλάδου, αλλά φαίνεται πως η ζήτηση παρέμεινε ισχυρή για ένα ακόμη εξάμηνο. Μεγάλη η βελτίωση του ισολογισμού του ομίλου που πριν λίγο καιρό ήταν στην επιτήρηση και είχε αρνητικά ίδια κεφάλαια. Η αποτίμηση ανέρχεται στα 27 εκατ. ευρώ λίγο υψηλότερη των ιδίων κεφαλαίων μετά τη χθεσινή άνοδο. Ωστόσο σημειώνεται πως αποτίμηση δεν είναι ούτε 2,5 φορές πάνω από τα καθαρά κέρδη του εξαμήνου.
---
H Lancom ανακοίνωσε ότι έχει, ήδη, επενδύσει περί τα 20 εκατ. ευρώ σε κρίσιμες τεχνολογικές υποδομές. Τώρα βέβαια, η προσοχή είναι στραμμένη στη νέα επένδυση της εταιρείας στην Κρήτη, το Balkan Gate Crete, με την εταιρία να σχεδιάζει και νέα projects στο χώρο των data centers. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο διευθύνων σύμβουλος της Lancom Γιώργος Νώλης εκτίμησε ότι στην Ελλάδα πρόκειται να έρθουν και νέοι παίκτες, εκτός δηλαδή από τα μεγάλα ονόματα, όπως η Microsoft, η Lamda Hellix και η Amazon.
Η Lancom δραστηριοποιείται και εκτός Ελλάδας, στη Σόφια όπου έχει παρουσία, ενώ, σε πρώτη φάση, επιδιώκει να εξαντλήσει τις ευκαιρίες που υπάρχουν στη χώρα μας. Αξίζει ακόμη να αναφερθεί ότι το κόστος κατασκευής ενός data center στην Ελλάδα είναι υψηλό συγκριτικά με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Και μια και αναφερθήκαμε σε εβδομάδα τεχνολογικών εξελίξεων, να πούμε ότι το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, χθες, ανακοίνωσε μαζί με τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη τα ψηφιακά ΚΕΠΑ. Και μένει να φανεί εάν την Τετάρτη μαζί με το υπουργείο Δικαιοσύνης θα ανακοινώσει την υπηρεσία τηλεδιάσκεψης για τα σωφρονιστικά καταστήματα.
---
Στο έλεος των πωλητών, έχουν αφεθεί μεσαία και μικρότερη κεφαλαιοποίηση και σε κάποιες περιπτώσεις η κατρακύλα των τιμών δείχνει επιταχυνόμενη. Έτσι, σε χαμηλά 78 μηνών βρέθηκε η Fourlis, σε χαμηλά 23 μηνών το Πλαίσιο, σε χαμηλά 16 μηνών η Space, μόνο λίγες δεν είναι οι επτά συνεχόμενες πτωτικές συνεδριάσεις για τα Πλ. Θράκης, σε χαμηλά 11 μηνών η ΚΑΙΡΟΜΕΖΖ, ενώ πέντε συνεχόμενες πτωτικές συνεδριάσεις συμπλήρωσαν οι Ευρωσύμβουλοι. Παρά τις πληροφορίες που θέλουν να είναι θέμα ημερών, ή λίγων εβδομάδων, το deal της εισηγμένης με αμερικανικό fund.
--
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την έναρξη του ανταγωνιστικού διαλόγου των 6 σιδηροδρομικών έργων συνολικής αξίας 4 δισεκατομμυρίων ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ. Εκτός από το ύψος των projects, μεγάλα είναι και τα ονόματα-να θυμίσουμε-που συμμετέχουν στο έργο. Πρόκειται για τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος, Ελλάκτωρ, Άβαξ και Intrakat οι οποίες και θα συμμετέχουν στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Να πούμε ότι ως είναι εύλογο, τα έργα αυτά δεν θα δημοπρατηθούν από τη μία μέρα στην άλλη- η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου χρειάζεται χρόνο- ωστόσο το θέμα είναι ότι τα projects έχουν μπει...σε ράγες υλοποίησης.
Τα βασικότερα από αυτά περιλαμβάνουν την αναβάθμιση της υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο προϋπολογισμού 1,07 δισ. ευρώ, τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη - Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ και τη νέα προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο που είναι ύψους 308,6 εκατ. ευρώ.
---
Oι απώλειες στις παγκόσμιες αγορές ομολόγων φέτος είναι σχεδόν οι χειρότερες από το 1949, ενώ το επενδυτικό κλίμα έχει επιδεινωθεί στο χαμηλότερο επίπεδο από την παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση, αναφέρει σε έκθεσή της η BofA.
Η δραματική πτώση των ομολόγων φέτος απειλεί τη ρευστοποίηση των πλέον συνωστισμένων trades, όπως του «στοιχήματος» στο δολάριο που έχει στείλει την ισοτιμία του σε υψηλό πολλών ετών, έναντι άλλων νομισμάτων.
Τα fund που τοποθετούνται σε ομόλογα είχαν εκροές $6,9 δισ. την προηγούμενη εβδομάδα με άλλα $7,8 δισ. να φεύγουν από μετοχικά αμοιβαία κεφάλαια. Οι επενδυτές έχουν στρέψει γύρω στα $30,3 δισ. σε μετρητά, σύμφωνα με τη BofA και το επενδυτικό κλίμα έχει επιδεινωθεί στο χαμηλότερο επίπεδο από το παγκόσμιο χρηματοοικονομικό κραχ του 2008.
Στις ΗΠΑ ο μετοχικός δείκτης S&P500 προσεγγίζει τα χαμηλά του φετινού Ιουνίου λόγω των προσδοκιών επιβράδυνσης της οικονομίας και των συνεπειών στην κερδοφορία των επιχειρήσεων από την επιθετική πολιτική της Fed που αυξάνει τα επιτόκια για να τιθασεύσει τον πληθωρισμό. «Το κραχ στα ομόλογα απειλεί με ρευστοποίηση των πιο συνωστισμένων trades, συμπεριλαμβανομένων των long θέσεων στο δολάριο και τον κλάδο της τεχνολογίας στις ΗΠΑ» αναφέρουν οι αναλυτές.
Οι επενδυτές αντιμετωπίζουν σοκ πληθωρισμού, επιτοκίων και ύφεσης. Ένα «κραχ» στα ομόλογα σημαίνει ότι το υψηλό στα spread και το χαμηλό στις μετοχές δεν έχει ακόμη εμφανιστεί. Οι επιθετικές κινήσεις των μεγάλων κεντρικών τραπεζών για να ελεγχθεί ο πληθωρισμός, παρά την επιβράδυνση των οικονομιών, έχει κλονίσει τις παγκόσμιες αγορές οδηγώντας τις ομολογιακές αποδόσεις σε νέα υψηλά.
---
Η εκτίναξη των ναύλων των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι μία από τις πιο γνωστές παρενέργειες του σοκ που προκάλεσε το 2020 και το 2021 η πανδημία στο παγκόσμιο εμπόριο. Σε συνδυασμό με τις μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις προϊόντων ανέβασε πολύ το κόστος λειτουργίας πάρα πολλών επιχειρήσεων ανά τον κόσμο.
Όπως ξέρουμε όμως, τους τελευταίους μήνες οι ναύλοι υποχωρούν συνεχώς, ανακουφίζοντας τις εταιρείες και δημιουργώντας ελπίδες πως τα προβλήματα των εφοδιαστικών αλυσίδων θα πάψουν σε λίγο να μας απασχολούν. Υπάρχει όμως ένας συγκεκριμένος τομέας όπου τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Όπως μαθαίνουμε από το Bloomberg, τα ειδικά πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων και μηχανολογικού εξοπλισμού έχουν αυτή την στιγμή την τιμητική τους. Το κόστος μεταφοράς έχει φθάσει μέχρι τις 80.000 δολάρια ημερησίως, τιμή που είναι η υψηλότερη από το 2000 και περίπου πενταπλάσια από την τιμή των αρχών του 2020, λίγο πριν την πανδημία. Για να γίνουμε λίγο πιο συγκεκριμένοι, τα πλοία αυτού του τύπου μεταφέρουν στο εσωτερικό τους μέχρι 6.500 αυτοκίνητα, τα οποία φορτώνονται στα πολλά εσωτερικά καταστρώματα (μέχρι 12 μερικές φορές). Όπως διευκρινίζει το ρεπορτάζ του διεθνούς πρακτορείου, παρά το γεγονός πως η μεταφορά αυτοκινήτων μέσω θαλάσσης αποτελεί ένα σχετικά μικρό μέρος του παγκόσμιου εμπορίου οχημάτων, η απουσία επενδύσεων τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει ανισορροπία στην αγορά με αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών.
Παρά την μεγάλη άνοδο των ναύλων και την αύξηση του κόστους (οι ειδικοί τους οποίους μνημονεύει το άρθρο του Bloomberg εκτιμούν πως η μεγάλη αύξηση των ναύλων των ειδικών πλοίων μεταφοράς οχημάτων μπορεί να επιβαρύνει την τελική τιμή ενός αυτοκινήτου κατά περίπου 750 δολάρια) πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να προτιμούν να πληρώσουν πολύ υψηλούς ναύλους προκειμένου να μπορέσουν να στείλουν τα αυτοκίνητά τους στους προορισμούς τους χωρίς να χάσουν χρόνο.
Το γεγονός πως η επιβάρυνση ανά αυτοκίνητο δεν είναι πολύ σημαντική σε σχέση με την τελική τιμή των οχημάτων κάνει ορισμένους επενδυτές να εκτιμούν πως η ζήτηση για τα πλοία μεταφοράς οχημάτων θα συνεχίσει να είναι ισχυρή και οι ναύλοι θα παραμείνουν σε πολύ υψηλά επίπεδα, ευνοώντας τις μετοχές των εταιρειών του κλάδου που είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο.
Ως πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα στο άρθρο αναφέρονται τρεις νορβηγικές επιχειρήσεις, η Gram Car (GCC OSLO), η Hoegh Autoliners (HAUTO OSLO) και η Wallenius Wilhelmsen (WAWI OSLO). Στην γρήγορη ματιά που ρίξαμε είδαμε πως οι τρεις μετοχές δεν έχουν επηρεαστεί πολύ από το κακό χρηματιστηριακό κλίμα. Όσοι τολμηροί επενδυτές ασχοληθούν με αυτές προφανώς θα ξέρουν πως αυτό δεν αποτελεί εγγύηση πως θα μείνουν ανεπηρέαστες και στην συνέχεια.
---
Το Harmony Protocol, ενημέρωσε την κοινότητα και τους συνεργάτες του σχετικά με το σχέδιο ανάκαμψης έπειτα από την κυβερνοεπίθεση με τη λεία των 100 εκατομμυρίων δολαρίων που σημειώθηκε τον Ιούνιο. Το Harmony αρχικά πρότεινε να εκδώσει δισεκατομμύρια μάρκες $ONE για να αποζημιώσει τα θύματα της κυβερνοεπίθεσης, αλλά τώρα προτείνει ένα εναλλακτικό σχέδιο χρησιμοποιώντας κεφάλαια που ανήκουν στην ομάδα ανάπτυξης. Οι χάκερς είχαν καταφέρει να κλέψουν περιουσιακά στοιχεία BUSD, USDC, ETH και WBTC αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων. Το Harmony είχε προσφέρει αμοιβή 1 εκατομμυρίου δολαρίων για την επιστροφή των κλεμμένων κεφαλαίων, χωρίς αποτέλεσμα.
Στη συνέχεια, η βασική ομάδα του Harmony πρότεινε ένα hard fork για να κόψει δισεκατομμύρια νέα ψηφιακά νομίσματα $ONE ως μέρος ενός σχεδίου για την αποζημίωση των θυμάτων της κυβερνοεπίθεσης. Στην αρχική πρόταση, η ομάδα ήταν κατά της δαπάνης του ταμείου των αποθεματικών της, λέγοντας ότι τα κεφάλαια προορίζονταν για την ανάπτυξη του πρωτοκόλλου και οικοσυστήματος. Η κοινότητα του Harmony εμφανίστηκε δυσαρεστημένη με αυτήν την πρόταση , ανησυχώντας για τις πληθωριστικές επιπτώσεις που θα οδηγούσε αυτή η απόφαση. Η πρόταση αποσύρθηκε στη συνέχεια.
Στη νέα πρόταση η ομάδα της Harmony είπε ότι αφού άκουσε την κοινότητα του Harmony, αυτή περιλαμβάνει τη μηδενική έκδοση νέων κρυπτονομισμάτων, και τώρα πλέον πρότεινε την αξιοποίηση των μετρητών του αποθεματικού της που προβλέπονταν για την ανάπτυξη και επέκταση του δικτύου.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.