Είναι σαφές ότι η Reggeborgh στην προσπάθειά της να αποκτήσει τον έλεγχο της Ελλάκτωρ μπήκε στη «διαδικασία» των κρυφών ποσοστών. Εξ αυτού του γεγονότος και μόνο ο διάσημος Ολλανδός μπήκε σε περιπέτειες. Αν είχε κινηθεί όπως κάθε καλός χριστιανός οφείλει να κάνει σε αυτόν τον μάταιο και άπληστο κόσμο, τότε δεν θα μπορούσε κανείς να του προσάψει το παραμικρό. Η αλήθεια πάντως είναι ότι κανείς δεν αποφασίζει να περπατήσει στην άκρη του ξυραφιού, αν δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος που τον αναγκάζει να το κάνει.
Κι άντε και το έκανε. Μόνος του το έκανε; Παράτησε, δηλαδή, όλες τις άλλες δουλειές που είχε σε όλο τον κόσμο ο μεγάλος επιχειρηματικός του Όμιλος και ασχολήθηκε με ένα αβέβαιο project στην μικρή και ταλαιπωρημένη Ελλάδα; Αυτός; Ένας υπερήφανος Ολλανδός άφησε τα σαλόνια για να πέσει στο λασπόλουτρο του ελληνικού κατασκευαστικού κλάδου; Μόνος του; Δύσκολο να το πιστέψει κανείς. Κάποιος ήξερε τα πάντα και όταν λέμε τα πάντα εννοούμε τα πάντα. Κάποιος συνέτασσε τα νομικά του κείμενα. Κάποιος ήταν παρών στις συνομιλίες του.
Πρόκειται για δύο φαινομενικά διαφορετικά ερωτήματα μεταξύ τους. Στην πραγματικότητα όμως είναι το ίδιο και το αυτό ερώτημα: Γιατί; Γιατί έγιναν όλα αυτά με τον τρόπο που έγιναν; Στο τέλος του τούνελ ποιο ήταν το έπαθλο που περίμενε τους νικητές; Μία εταιρεία που θα χρειαζότανε πολλά κεφάλαια για να «αναστηθεί» ή και κάτι άλλο;
Να μην ξεχνάμε ότι η Reggeborgh παραλίγο να αποκτήσει και τον έλεγχο της Εθνικής Τράπεζας, κάτι που δεν έγινε την τελευταία - κυριολεκτικώς - στιγμή. Σαν να λέμε ότι παραλίγο -κυριολεκτικώς- η Reggeborgh θα ήλεγχε την … χώρα! Και ναι, έχουν γίνει και άλλες φορές ανάλογα πράγματα στο παρελθόν, δεν ξυπνήσαμε ένα πρωί σε έναν κόσμο αγγελικά πλασμένο. Αλλά όλα αυτά κάποιος τα οργάνωσε. Κάποιος έγραψε με τα χεράκια του τις όποιες συμφωνίες. Οι οποίες, θυμίζουμε, ξεκίνησαν με την απόκτηση κρυφών ποσοστών σε μία προβληματική αλλά εμβληματική από κάθε άποψη για την Ελλάδα κατασκευαστική εταιρεία.
Το πραγματικό ερώτημα πίσω απ΄ όλα αυτά είναι το ακόλουθο: Υπάρχουν χαρτιά που έχουν υπογραφές ή ιδιόχειρες σημειώσεις και οι οποίες δείχνουν σε όλη τους την έκταση το μέγεθος του θέματος;
---
Δεν είναι Αδόλφος.
Δεν είναι ο Αδόλφος Πούτιν. Μοιάζει περισσότερο με Μπενίτο Πούτιν…
---
Περάσαμε στην περίοδο που οι καλές εκπλήξεις και οι ανακοινώσεις για μεγάλα deal, αλλά και ηχηρές συνεργασίες είναι πλέον πραγματικότητα για τις εταιρείες του ομίλου που ηγείται ο Σωκράτης Κόκκαλης. Intrakat και Intralot φαίνεται ότι θα απασχολήσουν στο επόμενο διάστημα το ενδιαφέρον με σημαντικές συμμαχίες με μεγάλους διεθνείς παίκτες και όχι μόνο στο κομμάτι των κατασκευών, που είναι άλλωστε και αναμενόμενο καθώς έργα μαμούθ βγαίνουν συνεχώς και η σύσταση κοινοπραξιών με ισχυρή χρηματοοικονομική βάση, αλλά και εμπειρία σε αντίστοιχες κατασκευές είναι απαραίτητη.
Η συμμαχία που πέτυχε η Intrakat με τη γαλλική Bouygues και κέρδισε το Marina Tower από τη Lamda Development δεν ήταν μια εύκολη υπόθεση, καθώς πρόκειται για ισχυρό όμιλο με ισχυρό track record σε έργα υψηλών απαιτήσεων. Έγινε όμως και αυτό σημαίνει πολλά για την ελληνική εταιρεία που έχει μεγάλους στόχους και έχει μάθει να παραδίδει δύσκολα έργα on time και βρίσκεται πλέον παντού σε κάθε μεγάλη διεκδίκηση.
Αν και μέχρι πρόσφατα πολλοί στην αγορά την θεωρούσαν αουτσάιντερ αρχίζει να ανεβαίνει πια στα προγνωστικά ως φαβορί και δεν κινδυνεύει να πιαστεί ντοπαρισμένη. Η δουλειά που έχει γίνει από τον Πέτρο Σουρέτη και τη διοικητική ομάδα αποδίδει και με μεθοδικές κινήσεις βλέπουμε την αλλαγή.
Ένα ακόμα πεδίο στο οποίο η εταιρεία επενδύει και σύντομα θα φέρει νέες ειδήσεις είναι αυτό της ενέργειας, έχοντας πατήσει το κουμπί της έναρξης από την απόκτηση του ενεργειακού χαρτοφυλακίου της «Γαία» (Ιούλιος 2021) μπήκε δυνατά στο χάρτη των ΑΠΕ.
Ένα σημαντικό πλεονέκτημα επίσης είναι η απόκτηση αδειοδότησης 496MW έξι σταθμών αποθήκευσης ενέργειας σε κομβικά σημεία του διασυνδεδεμένου δικτύου. Άμεσα όπως μαθαίνει η στήλη η επόμενη είδηση έρχεται από την ενέργεια και θα περιλαμβάνει και ένα μεγάλο όνομα διεθνούς εμβέλειας. Επειδή όμως αναφέραμε και την Intralot, μπορεί να φαίνεται ότι η μεγάλη είδηση είναι η εισαγωγή στη Νέα Υόρκη που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ωστόσο οι ανανεώσεις των αδειών διαδέχονται η μια την άλλη τα μεγέθη ανεβαίνουν και πρέπει να θεωρείται σίγουρη η έλευση ειδήσεων…
---
Η Μύκονος αποτελεί, διαχρονικά, τη βασίλισσα του τουρισμού και κατά συνέπεια των επενδύσεων στο συγκεκριμένο τομέα. Προ ημερών το ξενοδοχείο Kensho Psarou ιδιοκτησίας της Notion – Ανάπτυξη Ακινήτων άλλαξε χέρια καθώς πουλήθηκε στην Monterock International έναντι 19 εκατ. ευρώ. Από αυτά 5 εκατ. αφορούν ανάληψη δανεισμού από την Monterock και τα άλλα 14 εκατ. ευρώ μετρητά προς την Notion. Οι ίδιοι, δε, επενδυτές συνδέονται με δύο ακόμη projects στον Καλαφάτη και τον Καραμπέτη για την ανάπτυξη των συγκροτημάτων One & Only και Aman, δρομολογώντας επενδύσεις αθροιστικής αξίας 200 εκατ. ευρώ.
Εκτός όμως, από τις ξένες επενδύσεις στο νησί των Ανέμων, διαχρονικά, δίνουν ισχυρό «παρών» ελληνικές επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, αυτή τη στιγμή στα σκαριά βρίσκονται νέα πεντάστερα ξενοδοχεία από τις επιχειρηματικές οικογένειας Κουσαθανά που έχει σημαντική παρουσία στον μυκονιάτικο τουρισμό μέσω σειράς ξενοδοχείων, όπως το Damianos, το Kalesma κ.α και την οικογένεια Δακτυλίδη με μεγάλο χαρτοφυλάκιο ξενοδοχείων στο νησί. Φέτος, σύμφωνα με τις προβλέψεις οι αφίξεις στο νησί θα ξεπεράσουν τα επίπεδα του 2019, κάτι που φαίνεται και από την επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Μυκόνου τον Μάρτιο που είναι μικρότερη κατά 12,6%, συγκριτικά με τον ίδιο μήνα του 2019.
---
Την εβδομάδα αυτή που είναι και Μεγάλη ένα από τα θέματα που θα μας απασχολήσουν αρκετά ενόψει της πασχαλινής εξόδου των Αθηναίων αφορά την επιδότηση καυσίμων. Αναμένεται η έκδοση της ΚΥΑ που θα προσδιορίζει επακριβώς τους όρους και τις προϋποθέσεις της επιδότησης, ενώ- κάτι που πέρασε κάτω από το ραντάρ- η Κοινωνία της Πληροφορίας «έτρεξε» τη διαδικασία της επιλογής πιστοποιημένου παρόχου πληρωμών και τραπεζών που ουσιαστικά θα διαχειριστεί και θα είναι υπεύθυνο για την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος.
Επειδή ακούγεται κάπως σύνθετο, η διαδικασία θα είναι πανομοιότυπη με το Freedom Pass όπου η Alpha Bank και η Viva Wallet «έτρεξαν» το σύστημα- μέσω των ειδικών άυλων καρτών- της παροχής της επιδότησης προς τους νέους εμβολιασμένους. Αυτή τη φορά, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πάροχοι θα είναι περισσότεροι από δύο. Στο δια ταύτα, η επιδότηση θα είναι διάρκειας τριών μηνών (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος) και αφορά για την βενζίνη 60 λίτρα το μήνα και 22 λεπτά ανά λίτρο. Εφόσον, κάποιος βρίσκεται σε νησιωτική περιοχή η επιδότηση αυτή αυξάνεται σε 27 λεπτά ανά λίτρο. Υπολογίζεται ότι θα ωφεληθούν δυνητικά 3.000.000 φορολογούμενοι, που διαθέτουν έστω ένα αυτοκίνητο και δηλώνουν οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ.
---
Αυτό που γίνεται στην Τουρκία με την αγορά ακινήτων επιβεβαιώνει πλήρως όσα αναφέρει η οικονομική θεωρία ότι σε περιόδους υψηλού πληθωρισμού, οι αποταμιευτές στρέφονται στο real estate. Στην Τουρκία ο πληθωρισμός άγγιξε το 54% τον Φεβρουάριο και ένα τέτοιο ποσοστό, οι αποταμιεύσεις χρόνων μπορούν να εξαϋλωθούν πολύ γρήγορα, εκτός μόνο εάν βρεθεί τράπεζα να προσφέρει τόσο υψηλά επιτόκια καταθέσεων. Όπως, δε, αναφέρουν τουρκικά δημοσιεύματα, οι άνθρωποι στρέφονται στα ακίνητα μπροστά στον υψηλό πληθωρισμό για να προστατεύσουν τις αποταμιεύσεις τους, γεγονός που αυξάνει σημαντικά τη ζήτηση για σπίτια.
Έτσι, είναι πρόθυμοι να πληρώσουν ακόμη και 5 εκατ. τουρκικές λίρες για ένα σπίτι το οποίο κάνει, στην πραγματικότητα 3 εκατ. λίρες. Και με τα νεόδμητα ακίνητα να είναι λιγοστά, οι αγοραστές στρέφονται στα μεταχειρισμένα των οποίων η αξία έχει εκτοξευτεί. Μία τέτοιου είδους πρόγευση ζήτησης, που ακόμη δεν έχει λάβει διαστάσεις φρενίτιδας, τείνει να λάβει και η ελληνική αγορά όπου πολλοί ψάχνουν για ακίνητα μέχρι 100.000-150.000 ευρώ για να γλιτώσουν το ρευστό από τον πληθωρισμό.
---
Ισχυρότατες αποδόσεις εμφανίζουν οι αποθηκευτικοί χώροι (logistics) που εξακολουθούν να συγκεντρώνουν υψηλή ζήτηση. Βάσει στοιχείων της Noval property, που επενδύει συστηματικά σε τέτοιου είδους ακίνητα, για αποθήκες σύγχρονων προδιαγραφών, με ύψη πάνω από 9 μέτρα και κοντά σε κόμβο (π.χ. οδική αρτηρία κτλ.), οι αγοραίες αξίες καταγράφονται αρκετές φορές πάνω από 600-650 ευρώ/τ.μ., τα μηνιαία μισθώματα πλησιάζουν τα 5 ευρώ ανά τ.μ. και οι αποδόσεις κινούνται στο φάσμα 8%-8,5%.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι τα κέντρα διανομής (logistics centers) είναι η πιο ευνοημένη κατηγορία ακινήτων, πολύ απλά διότι προσελκύουν μεγάλη ζήτηση λόγω της σημαντικής αύξησης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην εποχή της πανδημίας. Με βάση την αυξητική πορεία του κλάδου, κρίνεται βέβαιο ότι στο άμεσο μέλλον θα αναπτυχθεί και μία νέα κατηγορία που αφορά στα city logistics, δηλαδή πιο μικρά αποθηκευτικά ακίνητα, εντός ορίων του αστικού ιστού. Αυτή η τάση έχει κάνει, ήδη, την εμφάνισή της στο εξωτερικό, με τις συγκεκριμένες, εντός πόλεων, εγκαταστάσεις, να εξασφαλίζουν ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς παράδοσης προϊόντων.
---
Η αναταραχή στις παγκόσμιες μεταφορές κάθε τύπου είναι σε πλήρη εξέλιξη, αφού στα μεγάλα προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία ήρθαν να προστεθούν οι συνέπειες του πολέμου. Οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου δεν κάθονται με σταυρωμένα χέρια και προσπαθούν να εδραιώσουν την θέση τους μέσω νέων συμφωνιών, εξαγορών και συγχωνεύσεων, σε αέρα, ξηρά και θάλασσα.
Πριν από μερικές εβδομάδες, το Liberal Markets είχε ασχοληθεί με την προσπάθεια της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας Lufthansa να αποκτήσει, από κοινού με τον κολοσσό των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών MSC, σημαντικό μετοχικό μερίδιο στην Ιταλική κρατική αεροπορική εταιρεία ΙΤΑ, την διάδοχο της παλιάς Alitalia.
Παρά το γεγονός πως δεν βρίσκεται σε εξέλιξη επίσημη διαδικασία διαπραγμάτευσης της ιταλικής κυβέρνησης με τους υποψήφιους αγοραστές, η διοίκηση της γερμανικής εταιρείας εμφανίζεται αρκετά αισιόδοξη, ποντάροντας στο γεγονός πως η συνεργασία Lufthansa και ΙΤΑ είναι σχεδόν αναγκαστική, λόγω του έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των δύο εταιρειών. Όμως, μία είδηση των τελευταίων ημερών μπορεί να περιπλέξει τα πράγματα.
Ο Γερμανός δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας Klaus – Michael Kuehne ανακοίνωσε πως έγινε ο μεγαλύτερος μέτοχος της Lufthansa, ξεπερνώντας το 10%. Αυτό από μόνο του ίσως να μην λέει κάτι, όμως ο Kuehne τυχαίνει να είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Kuehne und Nagel, η οποία δραστηριοποιείται στις θαλάσσιες μεταφορές και είναι από τις βασικές ανταγωνίστριες της MSC.
Χωρίς να υπάρχει κάποια σχετική αναφορά, δεν είμαστε βέβαιοι πως η ιταλική οικογένεια Aponte, στην οποία ανήκει η MSC, θα ενθουσιαστεί από την έμμεση παρουσία ενός ανταγωνιστή της μέσα στον γερμανικό αερομεταφορέα. Σε μία τέτοια περίπτωση, θα μπορούσε να κινδυνέψει η συνεργασία MSC Lufthansa, αφού η ναυτιλιακή εταιρεία αναμένεται να χρηματοδοτήσει το εγχείρημα.
Αυτά βέβαια είναι απλές εικασίες, οι οποίες όμως δεν στερούνται λογικής βάσης. Φανταζόμαστε πως αν δημιουργηθεί πρόβλημα λόγω της παρουσίας του Kuehne δεν θα αργήσουμε να το μάθουμε. Εν τω μεταξύ, η MSC συνεχίζει ακάθεκτη την απόβασή της στην ξηρά, αφού οριστικοποίησε την συμφωνία για την εξαγορά της Bollore Africa Logistics, της μεγαλύτερης εταιρείας στον χώρο των logistics και της διαχείρισης λιμένων στην Αφρική. Η MSC θα διαθέσει περίπου 5,7 δις ευρώ για να εξαγοράσει την εταιρεία και να αναλάβει τον δανεισμό της. Έτσι, δεν αποκλείεται σύντομα να δούμε την εταιρεία της οικογένειας Aponte και στην χώρα μας, αφού, αν δεν κάνουμε λάθος, η Bollore Africa συμμετέχει σε ένα από τα επιχειρηματικά σχήματα που ενδιαφέρονται για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
---
Οι λόγοι που οδήγησαν στην πτώση των αγορών στο πρώτο τρίμηνο έχουν πλέον αποτιμηθεί, σύμφωνα με την Deutsche Bank, που εκτιμά ότι οι μετοχές θα έχουν καλές επιδόσεις στο υπόλοιπο της χρονιάς. Ωστόσο, είναι απαισιόδοξη για το 2023, καθώς εκτιμά ότι οι ΗΠΑ θα βυθιστούν σε ύφεση που θα οδηγήσει τις αγορές σε βουτιά της τάξης του 20%.
Η Deutsche Bank διατηρεί τις προβλέψεις της για τον S&P 500 με στόχο τις 5250 μονάδες και τον Stoxx 600 με στόχο τις 550 μονάδες στο τέλος του 2022, προβλέποντας ωστόσο μία διόρθωση λόγω ύφεσης της τάξης του 20% στα τέλη του 2023. Εκτιμά ότι οι μετοχές θα στηριχθούν από ισχυρές εισροές κεφαλαίων φέτος, αλλά η στήριξη αυτή θα αρχίσει να επιβραδύνεται μαζί με την ανάπτυξη της οικονομίας το δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους.
Βλέπει επίσης επιπτώσεις, αλλά στην κερδοφορία των ευρωπαϊκών εισηγμένων από τον πόλεμο της Ρωσίας-Ουκρανίας. Το 2023 εκτιμά ότι οι αγορές μετοχών θα έχουν καλές επιδόσεις καθ' όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, πριν οι ΗΠΑ εισέλθουν σε ύφεση και οι μετοχές θα διορθώσουν κατά 20%.
Η Deutsche Bank βλέπει επίσης ότι η Fed θα προχωρήσει σε αύξηση των επιτοκίων κατά 50 μ.β σε κάθε μία από τις επόμενες τρεις συνεδριάσεις, ενώ τα επιτόκια θα κορυφωθούν πάνω από το 3,5% το επόμενο καλοκαίρι. Αυτή η σύσφιξη αναμένεται να οδηγήσει σε ύφεση τις ΗΠΑ για δύο τρίμηνα κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου-χειμώνα 2023-2024.
---
Ο Sina Estavi, γνωστός για την αγορά του πρώτου tweet του Jack Dorsey ως NFT με το ποσό των $2.9 εκατομμυρίων, επιχείρησε μια επιστροφή -μετά από δύο αποτυχημένες προσπάθειες να λανσάρει τα δικά του κρυπτονομίσματα και εννέα μήνες φυλάκιση για απάτη- και ζητά πλέον από τους ίδιους επενδυτές να τον εμπιστευτούν ξανά...
Μετά τη σύλληψη του Estavi τον Μάιο του 2021 στο Ιράν με την κατηγορία της «διατάραξης του οικονομικού συστήματος» μέσω του ανταλλακτηρίου CryptoLand, οι επενδυτές δεν είχαν πρόσβαση στα κεφάλαιά τους και η τιμή του ψηφιακού νομίσματος BRG του έργου του Bridge Oracle οδηγήθηκε σχεδόν στο μηδέν.
Σήμερα, ένα χρόνο μετά ο κάτοχος του προσπάθησε να το πουλήσει για $48 εκατομμύρια δίνοντας το 50% για φιλανθρωπικό σκοπό. Φυσικά δεν το λες και κακό deal, καθώς θα αποκόμιζε κέρδος σχεδόν $24 εκατομμυρίων δολαρίων. Το πρόβλημα ωστόσο ήταν ότι η μέγιστη προσφορά που κατάφερε να λάβει ήταν μόλις για το ποσό των $280, βάζοντας έτσι τέλος στα φιλόδοξα σχέδια του, τη στιγμή που δέχτηκε καταιγίδα σχολίων από την επενδυτική κοινότητα που είχε επενδύσει στα πρότζεκτ του, και τώρα βλέπει την αξία αυτών να βρίσκεται στο μηδέν.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.