H μεγάλη μάχη για το υδρογόνο, τα βλέμματα στη Moody’s, η ισχυρή Viohalco, οι τράπεζες ξεχωρίζουν, το δυνατό ξεκίνημα της Aegean, το πετρέλαιο φοβάται ύφεση, ο αμερικανικός πληθωρισμός, τα projects των ενεργειακών παικτών και η απογοήτευση για τη Venture

Κάθε αναβάθμιση είναι και ένα επιπλέον κίνητρο για επενδύσεις στην Ελλάδα και στις ελληνικές μετοχές. Η αναβάθμιση της DBRS ξεκίνησε ένα νέο κύκλο φέτος και η αγορά περιμένει να ακολουθήσουν και οι άλλοι οίκοι. Η πρόοδος είναι φανερή και αποτυπώθηκε και στη σημαντική αύξηση του ΑΕΠ που διαμορφώθηκε στο 2,3% το 2024. Η σκυτάλη περνάει τώρα στη Moody’s η οποία θα ανακοινώσει τη δική της αξιολόγηση για τη χώρα στις 13 Μαρτίου. Η S&P θα μας αξιολογήσει στις 18 Απριλίου και η Fitch στις 16 Μαΐου. Η Ελλάδα έχει κάνει σημαντική πρόοδο τα τελευταία χρόνια και έχει αποτυπωθεί και στις αποτιμήσεις των εισηγμένων, στη συμμετοχή των ξένων στο ΧΑ αλλά και στα αποτελέσματα, τα οποία δίνουν ακόμα περιθώριο ανόδου στις μετοχές.


Γκάζι πατάει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο υδρογόνο ανοίγοντας για τα καλά τους ορίζοντες της αγοράς, ολοκληρώνοντας το ρυθμιστικό πλαίσιο για τα mega projects που αφορούν το εναλλακτικό καύσιμο.

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ ρυθμίζει τώρα όπως μαθαίνουμε ζητήματα σχετικά με την αδειοδότηση και λειτουργία μονάδων παραγωγής ανανεώσιμου και χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών υδρογόνου, καθώς και των Γεωγραφικά Περιορισμένων Δικτύων Υδρογόνου (ΓεΠεΔΥ), προβλέπει τη δυνατότητα στήριξης των παραγωγών μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών και βελτιστοποιεί τις διαδικασίες αδειοδότησης.

Η ωρίμανση της ρυθμιστικής διαδικασίας ξεκλειδώνει με τη σειρά της ένα νέο κύμα ελληνικών επενδύσεων γύρω από το υδρογόνο, με το ύψος τους να ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ.

Η επένδυση στο  Αμύνταιο, ύψους  70 εκατ. ευρώ της Hellenic Hydrogen (κοινοπραξία μεταξύ της Motor Oil και της ΔΕΗ) για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου  είναι η πιο χαρακτηριστική. Η τελευταία, μάλιστα, αναμένεται να ανοίξει 400 νέες θέσεις εργασίας στην περιοχή.

Μεγαλεπήβολα είναι και τα σχέδια του ΔΕΣΦΑ για το εναλλακτικό καύσιμο. Το project Hydrogen Backbone που ωριμάζει ο ΔΕΣΦΑ (και έχει ενταχθεί στην έκτη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος PCI) ύψους 1 δισ. ευρώ,  αφορά στην κατασκευή αγωγού μεταφοράς καθαρού υδρογόνου, συνολικού μήκους 570 χιλιομέτρων που θα ξεκινά από τη Νότια Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία. Το έργο μάλιστα έλαβε πρόσφατα χρηματοδότηση 5,4 εκατ. από την Κομισιόν.

Ταυτόχρονα, στο παιχνίδι μπαίνει και  η HELLENiQ ENERGY προχωρώντας το «Green Hub North», ένα επενδυτικό project άνω του 1 δισ. ευρώ, που στοχεύει στη λειτουργία των βιομηχανικών εγκαταστάσεων Θεσσαλονίκης αποκλειστικά με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια.

Βάσει των σχεδίων του ομίλου, στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης θα κατασκευαστεί φωτοβολταϊκός σταθμός από το ρεύμα του οποίου θα παράγεται «πράσινο» υδρογόνο με τη μέθοδο της ηλεκτρόλυσης όπου το νερό θα διασπάται σε υδρογόνο και οξυγόνο.


Το περιθώριο ανόδου των τραπεζικών μετοχών αναδεικνύεται από δύο σελίδες της ίδιας έκθεσης της Morgan Stanley. Δύο σημαντικοί λόγοι είναι αυτοί που δείχνουν ότι είναι ακόμα υποτιμημένες παρά την πρόσφατη άνοδο. Ο πρώτος είναι φυσικά οι εκτιμήσεις και οι τιμές στόχοι που δίνει ο οίκος. Για την Τράπεζα Πειραιώς δίνει τα 6,14 ευρώ από 4,96 ευρώ, για την Eurobank τα 3,18 ευρώ από 2,77 ευρώ, για την Alpha Bank τα 2,64 ευρώ από 2,11 ευρώ και για την Εθνική τα 10,66 ευρώ από 9,05 ευρώ. Να σημειωθεί πως άλλαξε την προτίμησή του από την Eurobank στην Πειραιώς.

Ο δεύτερος λόγος είναι η σύγκριση των δεικτών των ελληνικών τραπεζών με των ευρωπαϊκών. Υπερτερούν σε όλα οι συστημικές τράπεζες της χώρας. Για παράδειγμα ο μέσος δείκτης P/B των ελληνικών για το 2025 είναι στις 0,9 φορές όταν της Ιταλίας είναι στις 1,4 φορές, της Ισπανίας στις 1,2 φορές και της Βρετανίας στις 1,1 φορές. Το μέσο P/E των ελληνικών είναι στις 6,5 φορές έναντι 9,4 των ιταλικών, 8,2 των ισπανικών και 11,2 των γερμανικών, με τις τελευταίες να έχουν λίγο καλύτερο P/B. Πολύ υψηλή και η απόδοση των ενσώματων ιδίων κεφαλαίων που αναμένεται στο 13,7% το 2025 έναντι 10,7% των γαλλικών, 7,1% των γερμανικών, 15,2% των ιταλικών και 15,6% των ισπανικών. Σε μερισματική απόδοση οι ελληνικές έχουν 8,3% μέσο όρο, οι γαλλικές 6,4%, οι γερμανικές 4,2%, οι ιταλικές 6,9% και οι ισπανικές 4,7%. Επιπλέον οι ευρωπαϊκές τράπεζες έχουν τους τελευταίους μήνες σημαντικά υψηλότερη άνοδο έναντι των ελληνικών.


Δυνατό το ξεκίνημα του 2025 για την Aegean η οποία μετέφερε 1,9 εκατ. επιβάτες στο πρώτο δίμηνο. Σε ένα παραδοσιακά αδύναμο διάστημα αύξησε 13% την κίνηση του εξωτερικού και 3% την κίνηση του εσωτερικού. Οι συντελεστές πληρότητας είναι στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2024, ενώ η εταιρεία προσφέρει 2,4 εκατ. περισσότερες θέσεις, μία αύξηση της τάξης του 8%. Σημειώνεται πως η αεροπορική το 2024 μετέφερε 16,3 εκατ. επιβάτες καταγράφοντας αύξηση 6% σε σχέση με το 2023 και πρόσφερε συνολικά 19,7 εκατ. θέσεις. Πρόκειται για ιστορικά υψηλή απόδοση παρά τις δυσκολίες που είχε λόγω του θέματος των κινητήρων των νέων αεροπλάνων αλλά και των γεωπολιτικών προκλήσεων.

Για φέτος θα προσφέρει συνολικά 21,5 εκατ. θέσεις. Στο δίκτυο εξωτερικού η AEGEAN έχει ήδη ξεκινήσει να ενισχύει σημαντικά τη δραστηριότητά της στην αγορά της Τουρκίας προσθέτοντας νέες απευθείας πτήσεις από Ηράκλειο, Μύκονο, Ρόδο και Σαντορίνη προς Κωνσταντινούπολη, και εγκαινιάζει νέες απευθείας συνδέσεις προς το Ερμπίλ (Ιράκ) και το Μπακού (Αζερμπαϊτζάν) από Αθήνα και προς Ρώμη από Λάρνακα κατά τη θερινή περίοδο του 2025. Ταυτόχρονα ενδυναμώνεται περαιτέρω η δραστηριότητα σε Ιβηρική Χερσόνησο, Βαλκάνια (Αλβανία, Βουλγαρία), Αίγυπτο αλλά και Ιταλία (Ρώμη, Μπολόνια) και Ελβετία (Ζυρίχη), ενώ συνεχίζεται και η σημαντική επένδυση της εταιρείας στα δρομολόγια σε Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Μαρόκο. Η μετοχή το τελευταίο διάστημα έχει καταφέρει να ενισχυθεί και η αποτίμηση να βρεθεί ξανά κοντά στο 1 δισ. ευρώ.


Ισχυρά τα νούμερα που δημοσίευσε ο όμιλος Viohalco και με το μέρισμα να ανέρχεται στα 0,16 ευρώ ανά μετοχή. Τα αποτελέσματα ήταν από τα καλύτερα της ιστορίας του ομίλου, με τα προσαρμοσμένα EBITDA να ανέρχονται στα 604 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων στα 274 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 200% περίπου έναντι του 2023. Το επενδυτικό πρόγραμμα ήταν υψηλό και ανήλθε στα 398,5 εκατ. ευρώ και κυρίως είχε να κάνει με επενδύσεις στον κλάδο των καλωδίων για την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας, αλλά και στον κλάδο των σωλήνων όπου και εκεί υπάρχει βελτίωση της παραγωγικής δυναμικότητας.

Ωστόσο φέτος ολοκληρώνονται μεγάλες επενδύσεις και σταδιακά το επενδυτικό πρόγραμμα θα μειωθεί, αφήνοντας χώρο για καλύτερη πορεία στα αποτελέσματα. Σημειώνεται πως τα τελευταία πέντε χρόνια έχει επενδύσει 1,46 δισ. ευρώ. Παρά τις μεγάλες επενδύσεις η μόχλευση το 2024 υποχώρησε στις 2,5 φορές και ο καθαρός δανεισμός κατήλθε στα 1,38 δισ. ευρώ από 1,72 δισ. ευρώ. Η διοίκηση μιλώντας στους αναλυτές είπε πως στόχος είναι περαιτέρω απομόχλευση.


Από σήμερα είναι κομμένη η μετοχή της Ideal Συμμετοχών από το δικαίωμα της επιστροφής κεφαλαίου των 0,10 ευρώ ανά μετοχή. Στην πρόσφατη τηλεδιάσκεψη η διοίκηση ανέφερε ότι για τη χρήση του 2024 θα υπάρξει και διανομή τακτικού μερίσματος.


Στην τηλεδιάσκεψη της Cenergy αναφέρθηκε ότι πρόθεση της διοίκησης για τη χρήση του 2025 είναι η διανομή του μερίσματος να κινηθεί στο 20% με 30% των καθαρών κερδών. Με τις εκτιμήσεις της αγοράς η καθαρή κερδοφορία του 2025 με βάση την προβολή της καθοδήγησης των λειτουργικών κερδών (300-330 εκατ. ευρώ) θα κινηθεί προς τα 160 εκατ. ευρώ.

Επομένως το εκτιμώμενο μέρισμα για το 2025 θα κινηθεί μεταξύ 15 και 23 λεπτών ανά μετοχή. Παράλληλα η διοίκηση ανέφερε ότι ο μεσοπρόθεσμος στόχος της διοίκησης είναι τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη (προ αποτίμησης αποθεμάτων) να φθάσουν τα 380 - 420 εκατ. ευρώ αντανακλώντας οργανική ανάπτυξη πωλήσεων άνω του 12% κάθε χρόνο. Σε άλλα καλά νέα που ακούστηκαν στην τηλεδιάσκεψη ξεχωρίζει η μη εξάρτηση της εταιρίας από κινεζικές πρώτες ύλες (μέταλλα, πλαστικά κλπ). Η επένδυση στο Maryland για το εργοστάσιο παραγωγής καλωδίων προχωράει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα με προοπτική ολοκλήρωσης στα μέσα του 2027.


Στο εξωτερικό ξεχωρίζει αυτήν την εβδομάδα η ανακοίνωση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στις ΗΠΑ για τον Φεβρουάριο την προσεχή Τετάρτη στις 14:30 ώρα Ελλάδος. Κατά την τελευταία συνεδρίαση της η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ  διατήρησε το επιτόκιο σταθερό στο 4,25% - 4,50% καθώς οι δείκτες τον Ιανουάριο κινήθηκαν αντίθετα από την επιδιωκόμενη πορεία αποκλιμάκωσης.

Τον Ιανουάριο ο ονομαστικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε κατά 0,5% σε σχέση με τον Δεκέμβριο, το μεγαλύτερο ποσοστό από τον Αύγουστο του 2023, ανεβάζοντας τον ετήσιο ρυθμό στο 3% σε ετήσια βάση από 2,9% προηγουμένως. Ο δομικός πληθωρισμός αυξήθηκε κατά 0,4% σε ετήσια βάση, ανεβάζοντας τον ετήσιο ρυθμό στο 3,3% τον Ιανουάριο από 3,2% τον προηγούμενο μήνα, έναντι προσδοκιών για αύξηση 3,1%. Οτιδήποτε χειρότερο από τα νούμερα που είδαμε τον Ιανουάριο θα μειώσει τις πιθανότητες για άμεση μείωση των επιτοκίων γεγονός που τιμολογείται με πιθανότητα 51% για την συνεδρίαση της FED τον Ιούνιο. Στην Ευρώπη στο επίκεντρο θα βρεθούν τα αποτελέσματα από τις αυτοκινητοβιομηχανίες Volkswagen (11/03) και BMW (14/03).


Το πετρέλαιο υποχωρεί για λόγους που έχουν να κάνουν με την αύξηση της προσφοράς σε αργό πετρέλαιο, την πιθανότητα ύφεσης στις ΗΠΑ και την άρση των κυρώσεων στην Ρωσία εφόσον υπάρξει συμφωνία για τη λήξη του πολέμου. Παράλληλα όμως υποχωρούν και μάλιστα με πιο έντονο τρόπο οι τιμές στα δικαιώματα εκπομπών ρύπων. Από το υψηλό των αρχών Φεβρουαρίου στα 84 ευρώ/τόνος η τιμή εσχάτως έφθασε στα 67 ευρώ/τόνος. Για τους παραγωγούς ενέργειας από συμβατικές μονάδες πρόκειται για ένα καλό νέο και ειδικά για όσες εταιρίες έχουν υψηλό αποτύπωμα άνθρακα όπως η ΔΕΗ.


Αναμενόταν με μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς ήταν η μεγαλύτερη αρχική δημόσια εγγραφή για εταιρεία που ασχολείται με την ενέργεια εδώ και πολλά χρόνια. Η Venture Global (VG NYSE), από τις πιο σημαντικές εταιρείες που λειτουργούν τερματικά υγροποίησης και μεταφόρτωσης φυσικού αερίου, πίστευε πως οι επενδυτές θα την υποδεχθούν με ενθουσιασμό και είχε σαν σκοπό να πουλήσει μετοχές σε τιμή που αντιστοιχούσε σε αποτίμηση 110 δισεκατομμυρίων για το σύνολο της εταιρείας.

Τα πράγματα όμως δεν εξελίχθηκαν όπως ήλπιζε η εταιρεία και οι βασικοί μέτοχοί της. Τελικά αναγκάστηκε να κατεβάσει την τιμή πώλησης των  μετοχών από τα 40 στα 25 δολάρια, καθώς οι επενδυτές δεν πίστεψαν τις πολύ αισιόδοξες εκτιμήσεις της εταιρείας για το μέλλον και, πιθανότατα, προβληματίστηκαν αρκετά από τις διαμάχες της με ορισμένους πολύ μεγάλους πελάτες της. Η κατάσταση δεν βελτιώθηκε καθόλου μετά την έναρξη της διαπραγμάτευσης των μετοχών της, στις 27 Ιανουαρίου.

 Αμέσως άρχισε η διολίσθηση, η οποία συνεχίστηκε χωρίς διακοπή. Την 5η Μαρτίου η μετοχή έκλεισε στα 14,23 δολάρια, σε αναμονή της ανακοίνωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων της επιχείρησης το επόμενο πρωί. Όσοι αγόρασαν μετοχές ελπίζοντας πως η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων θα αλλάξει προς το καλύτερο το κλίμα για την Venture Global μάλλον το μετάνιωσαν πικρά. Με το ξεκίνημα της συνεδρίασης σημειώθηκε σημαντική πτώση και στο τέλος της συνεδρίασης οι απώλειες από την προηγούμενη ημέρα έφθασαν το 36,05%, καθώς η τιμή της μετοχής έφθασε στα 9,10 δολάρια.

Μία γρήγορη ματιά σε αυτά που είπε η διοίκηση εξηγεί πολύ εύκολα την αντίδραση των επενδυτών. Τα κέρδη ανά μετοχή έφθασαν στα 0,33 δολάρια ενώ ο μέσος όρος των εκτιμήσεων των χρηματιστηριακών αναλυτών ήταν 0,35 δολάρια. Το πιο μεγάλο πρόβλημα όμως, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Avi Salzman στο Barron’s, ήταν οι προβλέψεις για το 2025. Η εταιρεία ανέφερε ότι περιμένει τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων να φθάσουν από 6,8 έως 7,4 δισεκατομμύρια για όλη την χρονιά.

Αυτό ακούγεται καλό αλλά το πρόβλημα είναι πως οι αναλυτές εκτιμούσαν πως αυτά τα κέρδη θα ήταν της τάξης των 9,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Σύμφωνα με τον Salzman, η υστέρηση στα κέρδη του 2024 και στις εκτιμήσεις για το 2025 έχει σχέση με την τάση της εταιρείας να αναλαμβάνει περισσότερους κινδύνους από τους ανταγωνιστές της. Συγκεκριμένα, η Venture Global έχει πολύ μεγαλύτερη έκθεση σε βραχυπρόθεσμα συμβόλαια παράδοσης LNG από ότι οι περισσότερες εταιρείες του τομέα, οι οποίες γενικά προτιμούν την σύναψη μακροπρόθεσμων συμβολαίων με προκαθορισμένες τιμές.

Αυτό σημαίνει πως η εταιρεία είναι εκτεθειμένη στις βραχυπρόθεσμες μεταβολές των τιμών του φυσικού αερίου και του LNG. Η εταιρεία κερδίζει όταν το αμερικανικό φυσικό αέριο έχει χαμηλή τιμή ενώ οι διεθνείς τιμές στην Ευρώπη και την Ασία ανεβαίνουν πολύ. Οι πρόσφατες συνθήκες δεν την ευνόησαν και έτσι τα οικονομικά της αποτελέσματα χειροτέρεψαν παρά το γεγονός πως αύξησε σημαντικά τις εξαγωγές της. Οι μειωμένες εκτιμήσεις για το 2025 έκαναν τους αναλυτές να ανησυχήσουν ακόμα περισσότερο γιατί ξέρουν πως το 2027 αναμένεται να αυξηθούν πολύ οι εξαγωγές LNG από τις ΗΠΑ και μαζί και ο ανταγωνισμός.

Έτσι, δεν συγκινήθηκαν και πολύ από την επίσκεψη ανώτερων αξιωματούχων της κυβέρνησης Τραμπ στον LNG terminal της εταιρείας στην Λουιζιάνα του οποίου έχει ξεκινήσει μία σημαντική επέκταση. Οι ομιλίες του υπουργού ενέργειας Chris Wright και του υπουργού εσωτερικών Doug Burgum σίγουρα επιβεβαίωσαν το ενδιαφέρον του προέδρου Τραμπ για την ανάπτυξη των εξαγωγών LNG αλλά οι επενδυτές ενδιαφέρονται περισσότερο για τα κέρδη της Venture Global και όσο δεν ακούν κάτι καλό μάλλον θα μένουν μακριά της.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δε θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.