H μεγάλη ντρίπλα της Πειραιώς, υψηλές πτήσεις για Mr. Jumbo και κληρώνει για τα καζίνο

Η στήλη σας είχε προϊδεάσει πως η Τράπεζα Πειραιώς είχε όπλα στη φαρέτρα της για να ξεπεράσει το εμπόδιο του κ. Ηλιόπουλου στη MIG και χθες έβαλε ένα νέο σχέδιο σε εφαρμογή. Προτίμησε βέβαια τη δημόσια πρόταση και όχι τη μετατροπή ομολογιακού, μία ομολογουμένως καλύτερη λύση και για τους μικρομετόχους. Αφού ήρθε σε συμφωνία με τους ιδιοκτήτες της εταιρείας πλαστικών ΡΟΛΟΠΑΚ αύξησε το ποσοστό της πάνω από το 33,3% ενεργοποιώντας το άρθρο του κανονισμού περί δημοσίων προτάσεων και ανακοίνωσε πως θα προχωρήσει σε δημόσια πρόταση. Η κίνηση αυτή ώθησε τη μετοχή σε νέο limit up και μάλιστα με εκατομμύρια τεμάχια ανεκτέλεστα από την πλευρά των αγοραστών.

Παράλληλα και εκτός του ότι εγκλωβίζει τον εφοπλιστή κ. Ηλιόπουλο, προχωρά κανονικά στο σχεδιασμό της. Η Τράπεζα Πειραιώς με την κίνηση που είχε ανακοινώσει στη MIG, αναφορικά με τη διάθεση της συμμετοχής στην Attica Group, οδηγεί σε μείωση των κόκκινων δανείων κάτω από 7%, ενώ παράλληλα δημιουργεί και μία μεγάλη ναυτιλιακή εταιρεία μέσω της συγχώνευσης ΑΝΕΚ-Attica.

 Έτσι μετά την πρόσφατη μικρή σε χρονική διάρκεια ταλαιπωρία των μετοχών που προκάλεσε η είσοδος του εφοπλιστή στο μετοχικό κεφάλαιο της MIG όλες οι μετοχές ξαναπήραν το δρόμο τους και μάλιστα τον …ανηφορικό. Η MIG έχει άνοδο από την αρχή του έτους 142%, η Attica πιάνει ξανά τα υψηλά της αφού η δημόσια πρόταση θα γίνει και μένει να φανεί αν η συγχώνευση με την ΑΝΕΚ θα γίνει πριν ολοκληρωθεί η δημόσια πρόταση στην ΑΤΤΙΚΑ, άρα θα έχουν δικαίωμα πώλησης και αυτοί οι μέτοχοι ή θα γίνει αφού ολοκληρωθεί η δημόσια πρόταση. Η κίνηση της ΑΝΕΚ σε νέα υψηλά και με μεγάλο όγκο, ίσως δείχνει κάτι. Σημειώνεται επίσης, πως η άνοδος της μετοχής της MIG δίνει υπεραξία και στον κ. Ηλιόπουλο που μέσα σε λίγες μέρες βλέπει την αξία του χαρτοφυλακίου του να διπλασιάζεται, αφού όταν ανακοίνωσε πως απέκτησε πάνω από 5% η τιμή της μετοχής ήταν στα 0,05 ευρώ και σήμερα στα 0,1284 ευρώ. Με άλλα λόγια κάτι λιγότερο από 4 εκατ. ευρώ το κέρδος. 

 ---

Oι επενδυτές είναι επιλεκτικοί στο ελληνικό χρηματιστήριο και τις τελευταίες εβδομάδες έχει γίνει στροφή σε μετοχές που είχαν μείνει πίσω. Μία από αυτές είναι η Jumbo που χθες βρέθηκε σε νέο υψηλό 3 ετών και ουσιαστικά τώρα πάει να μηδενίσει η μετοχή τις απώλειες που είχε λόγω της πανδημίας. Ενώ δηλαδή δεκάδες άλλες εισηγμένες έχουν ξεπεράσει τα δικά τους προ πανδημίας επίπεδα, η Jumbo δεν το είχε κάνει, παρά το γεγονός ότι τα αποτελέσματα που ανακοινώνει είναι θετικά. Το τελευταίο διάστημα και με αφορμή τις ανακοινώσεις των μεγάλων χρηματιστηριακών για τη στρατηγική του 2023, πολλές έχουν τοποθετήσει τη μετοχή στις κορυφαίες τους επιλογές. Μεταξύ αυτών η Piraeus Securities με τιμή στόχο τα 19,50 ευρώ και Eurobank Equities με τιμή στόχο επίσης τα 19,50 ευρώ. Αφορμή φυσικά η πολύ καλή πορεία του 2022, αλλά και το μήνυμα που έστειλε η διοίκηση για το ξεκίνημα του 2023.

---

Χρόνο με το χρόνο ανεβαίνουν τα ποσά που ποντάρουμε σε τυχερά παιχνίδια. Έτσι, το 2022 ποντάραμε 29,1 εκατ. ευρώ, μέγεθος που είχε διαμορφωθεί σε 22,5 εκατ. ευρώ το 2021, δηλαδή είναι αυξημένο κατά 29,3%. Εάν συγκρίνουμε το ποσό με αυτό του 2019, θα δούμε ότι σχεδόν έχει διπλασιαστεί, καθώς τότε είχαμε ποντάρει περίπου 16 εκατ. ευρώ. Στα επίγεια καζίνο η σχετική δαπάνη αυξήθηκε σε 1,5 δισ. ευρώ από περίπου 870 εκατ. ευρώ το 2021 οπότε, βέβαια, οι «ναοί του τζόγου» λόγω πανδημίας είχαν κλείσει για αρκετούς μήνες. Και μια και το έφερε η κουβέντα, χθες, είχε προγραμματιστεί να συζητηθεί η συμφωνία εξυγίανσης του καζίνο Ρίου στο αρμόδιο δικαστήριο των Πατρών. Ωστόσο, η διαδικασία αναβλήθηκε επειδή οι εμπλεκόμενες πλευρές χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να καταλήξουν σε οριστική συμφωνία που θα οδηγήσει στην επαναλειτουργία του καζίνο Ρίου. Εργαζόμενοι και Glafka φαίνεται πως βρίσκονται ένα βήμα πριν τη σύναψη συμφωνίας. Σήμερα αναμένονται εξελίξεις και για το καζίνο Αλεξανδρούπολης του οποίου η συμφωνία εξυγίανσης εκτιμάται ότι θα συζητηθεί στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών.

---

Εάν όλα πάνε καλά, θα αυξηθούν τα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων το προσεχές διάστημα. Ο λόγος; Εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης με ποσό περίπου 78 εκατ. ευρώ το πρόγραμμα «φορτίζω παντού» που έχει ως αντικείμενο τη δημιουργία περισσότερων από 8.000 δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε στρατηγικές τοποθεσίες εντός κι εκτός μεγάλων αστικών κέντρων. Ουσιαστικά, το project προβλέπει την επιδότηση μέρους του κόστους αγοράς, εγκατάστασης και διασύνδεσης στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ των σταθμών ταχείας και υπερταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων που θα εγκατασταθούν, για παράδειγμα, σε πρατήρια καυσίμων, χώρους στάθμευσης, λιμάνια και αεροδρόμια και σε σημεία κατά μήκος του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου. Το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί, μέχρι τα τέλη του 2025 και γι’ αυτό τους επόμενους μήνες αναμένεται η προκήρυξη της δράσης. Μέρος του προϋπολογισμού θα διατεθεί για την υλοποίηση των σχεδίων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων τα οποία εκπονήθηκαν από τους δήμους της χώρας.

---

H Fed θα αυξήσει τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσης στη συνεδρίαση του Μαρτίου μετά από τα τελευταία στοιχεία από την αγορά εργασίας που έδειξαν μεγαλύτερη της αναμενόμενης αύξηση των θέσεων απασχόλησης, εκτιμά η Morgan Stanley. H αμερικανική επενδυτική τράπεζα έβλεπε προηγουμένως παύση του κύκλου επιτοκιακών αυξήσεων τον Μάρτιο μετά την πρόσφατη αύξηση 25 μονάδων βάσης της προηγούμενης εβδομάδας που έφερε τα παρεμβατικά επιτόκια στο εύρος του 4,50% - 4,75%. Τα τελευταία στοιχεία από την αγορά εργασίας άλλαξαν την πρόβλεψή της.

«Παρά το γεγονός ότι αναμένονται πρόσθετα στοιχεία πριν από τη συνεδρίαση της Fed τον Μάρτιο, δεν υπάρχει αρκετός χρόνος ώστε τα νέα στοιχεία να δώσουν το σήμα στη Fed πως τα επιτόκια έχουν αυξηθεί επαρκώς σε ανασταλτικά επίπεδα για την οικονομική δραστηριότητα», αναφέρει ο οίκος σε έκθεσή του.

Κατά συνέπεια, η Morgan Stanley ανεβάζει το τελικό επίπεδο όπου θα κορυφωθούν τα επιτόκια της Fed στο 4,875% από 4,75% πριν και συνεχίζει να βλέπει την πρώτη μείωση επιτοκίων τον φετινό Δεκέμβριο. Στην αγορά παραγώγων τα επιτοκιακά futures τιμολογούν τελικό επιτόκιο στο 5,02% τον Ιούνιο. Τις τελευταίες εβδομάδες διατηρείται κάτω από το 5,0%. Από την πλευρά της, η Fed έχει προβεί στην εκτίμηση πως θα ανεβάσει το παρεμβατικό της επιτόκιο στο 5%-5,25% και ότι θα το διατηρήσει εκεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2023.

---

Μία ακόμα μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρεία επισήμανε τους κινδύνους που θα αντιμετωπίσει η ευρωπαϊκή βιομηχανία αν οι αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν απαντήσουν γρήγορα και πειστικά στην αμερικανική πρόκληση. Μιλάμε φυσικά για τον περίφημο πλέον νόμο IRA (Inflation Reduction Act), ο οποίος ψηφίστηκε πέρυσι το καλοκαίρι και άλλαξε ριζικά το τοπίο στην παγκόσμια βιομηχανία, ειδικά σε ό,τι έχει σχέση με την στροφή προς την πράσινη ενέργεια και την ηλεκτροκίνηση. Ο Μάρτιν Λούντστεντ, διευθύνων σύμβουλος της Σουηδικής βιομηχανίας φορτηγών Volvo (VOLV-B STOCKHOLM), δήλωσε στα πλαίσια μίας συνέντευξής του πως η ευρωπαϊκή απάντηση στο IRA δεν πρέπει να καθυστερήσει. Ο Λούντστεντ είπε πως αν η απάντηση δεν έρθει γρήγορα η εταιρεία του θα πρέπει να σκεφθεί σοβαρά που να κάνει τις πρώτες επενδύσεις για την επέκταση της παραγωγικής της δυναμικότητας σε αρκετές από τις νέες τεχνολογίες.

Ο Λούντστεντ πρόσθεσε πως η δημόσια έκφραση αυτών των προβληματισμών δεν αποτελεί κάποια απειλή αλλά έχει άμεση σχέση με την ζήτηση από τους καταναλωτές και το που θα αρχίσει να αυξάνεται πιο σύντομα ο όγκος πωλήσεων. Η μεγάλη Σουηδική εταιρεία που παράγει πλήθος μεγάλων φορτηγών με διάφορες μάρκες σε όλο τον κόσμο ετοιμάζεται να κάνει το μεγάλο βήμα προς τις νέες τεχνολογίες αφού αυτή την εποχή ετοιμάζει φορτηγά που μπορούν να κινηθούν με μπαταρίες, υδρογόνο και καύσιμα ενναλακτικού τύπου. Η επόμενη κίνησή της θα περιλαμβάνει τις επενδύσεις για την δημιουργία παραγωγικής δυναμικότητας πάνω σε αυτά τα νέα φορτηγά. Πέρα από τα νέα εργοστάσια, η εταιρεία σχεδιάζει και σημαντικές επενδύσεις για την δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών φορτηγών ανά την Ευρώπη.

Ο επικεφαλής της Volvo επανέλαβε αυτό που ακούστηκε από πολλούς την προηγούμενη εβδομάδα, πως δηλαδή το αρχικό σχέδιο της Ε.Ε. που παρουσιάστηκε ως απάντηση στο αμερικανικό IRA δεν είναι καθόλου επαρκές. Ο Λούντστεντ εκτιμά πως ένα αποτελεσματικό ευρωπαϊκό σχέδιο για την προώθηση και την ανάπτυξη της «πράσινης» τεχνολογίας πρέπει να στέλνει ένα καθαρό μήνυμα για το επίπεδο δέσμευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε τρεις τομείς: την δημιουργία υποδομής για τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, την κατασκευή εργοστασίων κατασκευής μπαταριών και τα οικονομικά κίνητρα προς τους πολίτες/καταναλωτές που επιθυμούν να αγοράσουν τα ηλεκτρικά οχήματα.

Ο Λούντστεντ επισήμανε πως αυτά που ακούστηκαν από την ευρωπαϊκή ηγεσία δεν πείθουν όπως πείθει το αμερικανικό IRA. Πρόσθεσε μάλιστα πως αν δεν εμφανιστεί ένα ισορροπημένο ευρωπαϊκό σχέδιο στήριξης η ζήτηση θα αυξηθεί πιο γρήγορα στην Βόρεια Αμερική απ’ ότι στην Ευρώπη. Οι κρατικές ενισχύσεις που προβλέπει το IRA για τον τομέα κατασκευής μπαταριών είναι τόσο γενναίες που αλλάζουν τους όρους του παιχνιδιού για τους πελάτες και ίσως και για τους κατασκευαστές σαν την Volvo. Ένα σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg έκλεισε με μία φράση του Λούντστεντ: από την στιγμή που ο κύκλος εργασιών της Volvo προέρχεται κατά 30% από την Βόρεια Αμερική και η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά λόγω του IRA, κανείς δεν θα πρέπει να εκπλαγεί αν η Σουηδική εταιρεία αποφασίσει να ανεγείρει το εργοστάσιο μπαταριών της στις ΗΠΑ και όχι στην Ευρώπη.

---

Οι θυγατρικές του ομίλου Digital Currency Group κατέληξαν σε συμφωνία με μια ομάδα των κύριων πιστωτών της εταιρείας. Η Genesis Global Holdco οφείλει περισσότερα από 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια στους 50 κορυφαίους πιστωτές της. Η Genesis υπέβαλε αίτηση πτώχευσης τον περασμένο μήνα, αφού δέχτηκε οικονομικό πλήγμα μετά την κατάρρευση του crypto hedge fund Three Arrows Capital και του ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων FTX.

Η κύρια συμφωνία περιλαμβάνει την εκκαθάριση του χαρτοφυλακίου δανείων της Genesis και επίσης την πώληση των χρεοκοπημένων εταιρειών που ανήκουν σε αυτήν. Σύμφωνα με τους όρους αυτό περιλαμβάνει την αναχρηματοδότηση των δανείων σε εκκρεμότητα για τα δάνεια του Digital Currency Group που ανέρχονται σε 500 εκατομμύρια δολάρια σε μετρητά και περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια σε bitcoin από την Genesis.

---

Η Binance ανακοίνωσε ότι θα μπορεί να «παγώσει» μεταφορές σε δολάρια εντός προθεσμίας δύο ημερών. Η συγκεκριμένη κίνηση έρχεται ως απόρροια των ευρύτερων ανακατατάξεων στις σχέσεις ανταλλακτηρίων κρυπτονομισμάτων και τραπεζών, με τις μεταφορές ανάμεσα σε λογαριασμούς να βρίσκονται στο μικροσκόπιο των ρυθμιστικών αρχών. Η συγκεκριμένη ανακοίνωση έρχεται λίγες μέρες μετά από την απόφαση της Singature Bank να απαγορεύσει τις μεταφορές κεφαλαίων κάτω από τα 100 χιλ. δολάρια. 

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.