H Πειραιώς απογειώνεται, τα Ναυπηγεία γυρνούν σελίδα και ο Κόκκαλης βλέπει Wall Street

Από τον Φεβρουάριο ήρθε η άνοιξη για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία καθώς μετά την ολοκλήρωση, χθες, της συζήτησης στο Πρωτοδικείο Αθηνών για το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία μιας νέας σελίδας με βάση τον σχεδιασμό της Onex, υπό τον Πάνο Ξενοκώστα.

Μετά από δύο και πλέον χρόνια εντατικών προσπαθειών, επιμονής και πέρασμα μέσα από τρικυμίες, ήρθε η ώρα τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να προχωρήσουν στην επόμενη μέρα, η οποία με βάση τον σχεδιασμό έχει τελικό προορισμό τη δημιουργία ενός έξυπνου ναυπηγείου που θα αναδειχθεί σε ναυπηγοεπισκευαστικό hub στη ΝΑ Μεσόγειο.

Στη συζήτηση στο Πρωτοδικείο Αθηνών για το σχέδιο εξυγίανσης που έχει καταθέσει ο Όμιλος ONEX, τα πάντα κύλησαν ομαλά, ενώ υπέρ του σχεδίου τάχθηκε το σύνολο των εμπλεκομένων φορέων (το Δημόσιο, οι τράπεζες, οι εργαζόμενοι, και η αμερικανική Κρατική Επενδυτική Τράπεζα-DFC με σχετική επιστολή που απέστειλε στο δικαστήριο).

Η δικαστική απόφαση, όπως ήδη έχει ενημερώσει το  Liberal με σχετικό ρεπορτάζ, αναμένεται μέσα στο επόμενο δίμηνο, και από το καλοκαίρι πλέον θα τεθεί σε πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία το ναυπηγείο καθώς θα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη ο εκσυγχρονισμός και η τεχνολογική αναβάθμιση των υποδομών του, τα οποία έχουν ήδη ξεκινήσει και θα κορυφωθούν.

Την ίδια ώρα η συμφωνία Fincantieri - ONEX σχετικά με τη ναυπήγηση των 1 συν 2 κορβετών για το Πολεμικό Ναυτικό, ενισχύεται και έχει επικοινωνηθεί με τον πλέον επίσημο τρόπο στην ελληνική κυβέρνηση, δηλαδή με σχετική επιστολή προς την ΓΔΑΕΕ,  ότι σε περίπτωση που αναλάβουν ως ανάδοχοι το έργο, οι κορβέτες θα κατασκευαστούν εξ’ ολοκλήρου στην Ελλάδα (κι όταν λέμε εξ’ ολοκλήρου, το εννοούμε) και συγκεκριμένα στα ναυπηγεία Ελευσίνας. Γεγονός που αναμένεται να φέρει σημαντικές δουλειές σε ένα οικοσύστημα εταιρειών και να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία. Ο όμιλος ONEX, με την επένδυση στα Ναυπηγεία Ελευσίνας με την σύμπραξη της DFC, αλλά και των Ιταλών της Fincantieri,  βάζει δυνατά την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία στο «αύριο» με στόχο την πρωτιά.

---

Με «κομμένη την ανάσα» παρακολουθούν οι επενδυτές του Χρηματιστηρίου τις εξελίξεις στη μετοχή της MIG, που την οδήγησαν σε νέα μεγάλη κίνηση στη χθεσινή συνεδρίαση, λίγες μέρες μετά την υποβολή δημόσιας πρότασης από την Τράπεζα Πειραιώς. Άλλωστε κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί αυτήν την εξέλιξη και μέχρι πρόσφατα γινόταν απλά λόγος για μηδενισμό των δανείων της MIG από τη συμφωνία με τη STRIX και τις δυνατότητες που θα ανοίγονταν μετά τη μεταβίβαση της Attica Group. Όμως τα πράγματα άλλαξαν με την «εμπλοκή» του εφοπλιστή κ. Ηλιόπουλου, ο οποίος με ομάδα μετόχων ξεπέρασε το 10% στο μετοχικό κεφάλαιο της MIG και στη γενική συνέλευση ζήτησε αναβολή βάζοντας σειρά θεμάτων.

Από την άλλη η Τράπεζα Πειραιώς με τη δημόσια πρόταση στα 0,1668 ευρώ ανά μετοχή είχε ξεπεράσει το 50%, αλλά σε μία κίνηση έκπληξη στη συνεδρίαση της Τρίτης σάρωσε την προσφορά οδηγώντας τη μετοχή στο limit up και στα 0,2170 ευρώ. Η αγορά στο υψηλότερο σημείο ανεβάζει αυτόματα βάσει νομοθεσίας την τιμή της δημόσιας πρότασης σε αυτήν την τιμή. Οι επενδυτές εξέλαβαν την κίνηση αυτή ως κλιμάκωση της έντασης και θεώρησαν ότι η μάχη μπορεί να δοθεί ακόμα πιο ψηλά οδηγώντας χθες τη μετοχή ακόμα και στο +30%. Άγνωστος παραμένει ο λόγος για τον οποίο η Πειραιώς οδηγήθηκε στην αύξηση του τιμήματος με κάποιες πληροφορίες να λένε πως και η πλευρά του κ. Ηλιόπουλου συνεχίζει να αυξάνει θέσεις.

---

Η Τράπεζα Πειραιώς καταφέρνει και μένει στο επίκεντρο πάντως, είτε λόγω της MIG, είτε λόγω της μεγάλης κίνησης της μετοχής και του ενθουσιασμού των αναλυτών. Αν και η μετοχή μόνο μέσα στο 2023 έχει άνοδο άνω του 50% οι αναλυτές εξακολουθούν να την προτείνουν, αυξάνοντας την τιμή-στόχο.

Χθες, σειρά είχε η Citigroup η οποία ανέφερε ότι η μετοχή έχει σημαντικό περιθώριο ανόδου παρά την πρόσφατη άνοδο και έδωσε τιμή - στόχο τα 2,90 ευρώ από 2 ευρώ που ήταν η προηγούμενη τιμή. Μάλιστα στα σενάρια που επεξεργάζεται το bull δίνει τιμή 3,40 ευρώ και το bear 2,10 ευρώ, δηλαδή λίγο χαμηλότερα από τα τρέχοντα επίπεδα. Η αποτίμηση παρά την άνοδο δίνει P/TBV 0,47 και P/E 4,8 φορές που είναι αρκετά χαμηλοί.

---

Πατήθηκε το κουμπί της έναρξης για την υλοποίηση του σχεδίου εισαγωγής  της Intralot στην αγορά της Αμερικής με πρώτη κίνηση την ισχυροποίηση της διοικητικής ομάδας, ενώ νέα αναμένονται και στο κομμάτι του refinance. Η ανάληψη της θέσης του Διευθύνοντος Συμβούλου της «INTRALOT, Inc.», από τον Νικόλαο Νικολακόπουλο, έχει ιδιαίτερη σημειολογία καθώς αποτελεί άνθρωπο που έχει «σταθεί» σε επιτελικές θέσεις με επιτυχία, χαίρει της εμπιστοσύνης του προέδρου Σωκράτη Κόκκαλη και προφανώς διαθέτει τα skills για να φέρει εις πέρας την δύσκολη αποστολή της γιγάντωσης του μεγαλύτερου asset της Intralot, της αμερικανικής «INTRALOT, Inc.», 100% θυγατρικής του ομίλου στις Ηνωμένες Πολιτείες με έδρα την Atlanta.

Μια εισαγωγή που η αποτίμηση της, όπως εδώ και καιρό σας έχει ενημερώσει η στήλη, θα κινηθεί πάνω από 1 δισ. δολάρια και φαίνεται ότι πλέον οι συνθήκες ωρίμασαν για να μπει σε εφαρμογή το τελευταίο και πλέον δύσκολο κομμάτι του επιχειρησιακού σχεδιασμού. Γίνεται αντιληπτό δε ότι πλέον η Intralot θα μας απασχολήσει πολλάκις με συνεχόμενα νέα, τα οποία όπως φαίνεται θα αποδώσουν αξία και στους μετόχους.

---

Στο +20% και με ανεκτέλεστα βρέθηκε χθες το προνόμιο της Τρία Άλφα, μίας μετοχής που δεν έχει και ιδιαίτερη παρουσία στο ταμπλό. Ο λόγος της ανόδου είναι η μεγάλη απόσταση της τιμής της προνομιούχου μετοχής με την κοινή και η ανακοίνωση σύγκλησης γενικής συνέλευσης που θα αποφασίσει τη μετατροπή των προνομιούχων σε κοινές με σχέση μία προς μία. Χθες το προνόμιο και μετά την άνοδο έκλεισε στα 7,35 ευρώ, ενώ η κοινή έκλεισε στα 13,30 ευρώ.

---

Πάνω από το 2% του συνόλου των μετοχών έκανε χθες η Αφοί Κορδέλλου και η τιμή ενισχύθηκε 13,19%. Μειωμένα ήταν τα κέρδη στο εννεάμηνο αλλά και πάλι είναι ελκυστικά αποτιμημένη η μετοχή, όπως και οι περισσότερες του κλάδου. Μάλλον όμως η συγκεκριμένη με βάση το εννεάμηνο είναι η φθηνότερη. Μικρότερη άνοδο κατέγραψαν και άλλες ομοειδείς.

---

Διαρκώς ενισχύει το ρόλο της η Aegean ως περιφερειακός αερομεταφορέας, αξιοποιώντας και την ώθηση που της δίνουν τα νέα αεροπλάνα A321neo. Για το σκοπό αυτό, η αεροπορική εγκαινίασε την απευθείας σύνδεση της Αθήνας με το Κουβέιτ, υπερδιπλασιάζοντας τις διαθέσιμες θέσεις στις πτήσεις από και προς τη Σαουδική Αραβία, ενώ πρόσθεσε επιπλέον δρομολόγια σε Ριάντ και Τζέντα, αλλά και ένα νέο προορισμό, δηλαδή το Νταμάμ που αποτελεί την πέμπτη πιο πυκνοκατοικημένη πόλη της Σαουδικής Αραβίας. Πότε ξεκινά να εκτελεί η Aegean τα νέα της δρομολόγια που εντάσσονται στο θερινό της πρόγραμμα; Η νέα απευθείας σύνδεση της Αθήνας με το Κουβέιτ θα ξεκινήσει τον Ιούνιο. Αντίστοιχα, η διασύνδεση της Αθήνας με τη Νταμάμ της Σαουδικής Αραβίας θα ξεκινήσει τον Μάιο της φετινής χρονιάς. Η Σαουδική Αραβία παρουσιάζει ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης, με την κυβέρνηση να έχει καλλιεργήσει τις διμερείς σχέσεις, καθώς δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι πέρυσι τον Μάιο κυβερνητική και επιχειρηματική αποστολή είχε μεταβεί στο Ριάντ.

---

Μπορεί να είναι χρονοβόρα διαδικασία, προχωρά όμως, απρόσκοπτα. Ο λόγος για την απογραφή των περίπου 300 μεταφορικών επιχειρήσεων που βρίσκονται στον Ελαιώνα και πρόκειται να μεταφερθούν σε έκταση στο Δήμο Φυλής. Όπως είναι λογικό, για να μεταφερθούν όλες αυτές οι επιχειρήσεις, θα πρέπει, πρώτα, να καταμετρηθούν και να προσδιοριστεί και ο ακριβής χώρος που αυτές καταλαμβάνουν, ώστε η νέα επιφάνεια που θα καταλάβουν στη Φυλή να είναι αντίστοιχη.

Το επόμενο διάστημα η μονάδα ωρίμανσης των μεγάλων έργων του ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στο διαγωνισμό για την πρόσληψη των συμβούλων που είναι αναγκαίοι για να ξεκινήσει το επόμενο στάδιο του έργου, δηλαδή η υλοποίηση. Πρόκειται για project μισού δισ. ευρώ το οποίο με τη μόχλευση ιδιωτικών επενδύσεων θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, δημιουργώντας 2.800 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή του έργου και άλλες τόσες κατά τη λειτουργία του, ενώ το ακίνητο όπου θα μετεγκατασταθούν οι επιχειρήσεις είναι 450 στρεμμάτων και βρίσκεται κοντά στην Αττική Οδό. Στοίχημα είναι ο διαγωνισμός για την επιλογή της εταιρίας ή της κοινοπραξίας εταιριών που θα επιλεγεί για να υλοποιήσει το project είναι να ξεκινήσει το αργότερο μέχρι τα τέλη της φετινής χρονιάς.

---

Με άνοδο σχεδόν 10% ξεκίνησαν τις συναλλαγές στο χρηματιστήριο οι τουρκικές μετοχές μετά από αναστολή μιας εβδομάδας. Ο δείκτης Istanbul 100 σημείωσε κέρδη 9,8%, υπεραποδίδοντας σε σχέση με όλες τις μεγάλες χρηματιστηριακές αγορές. Οι 99 από τις 100 μετοχές του δείκτη σημείωναν κέρδη με 73 να ενισχύονται πάνω από 9%. Η μόνη μετοχή που δεν συμμετείχε στο ράλι ήταν της χαλυβουργίας Iskenderum Demir ve Celik που δραστηριοποιείται στην περιοχή που χτυπήθηκε από τους σεισμούς. Η διαπραγμάτευση της συγκεκριμένης μετοχής παραμένει σε αναστολή.

Σήμα ότι το ξεκίνημα θα ήταν ανοδικό στο χρηματιστήριο της Κωνσταντινούπολης ήρθε από τη Νέα Υόρκη μία ημέρα νωρίτερα καθώς το ETF τουρκικών μετοχών έκλεισε με σημαντικά κέρδη την Τρίτη. Στο ράλι συνέβαλε και η ανακοίνωση της τουρκικής κυβέρνησης πως το κρατικό ταμείο πλούτου θα στηρίξει τις μετοχές και ότι θα δοθούν φορολογικά κίνητρα για επαναγορές ιδίων μετοχών. Οι χρηματιστηριακές αρχές ανέστειλαν τη διαπραγμάτευση μετοχών στις 8 Φεβρουαρίου καθώς οι σεισμοί κατέστρεψαν μεγάλα τμήματα σε 10 πόλεις της Τουρκίας. Ο δείκτης Istanbul 100 είχε απώλειες 10% στις δύο πρώτες ημέρες μετά το χτύπημα των σεισμών.

---

Η αγορά φυσικού αερίου στις ΗΠΑ και στον υπόλοιπο κόσμο έχει στραμμένη την προσοχή της στο Τέξας, για άλλη μία φορά. Όπως μαθαίνουμε από τον διεθνή Τύπο, είμαστε αρκετά κοντά στην επαναλειτουργία των εγκαταστάσεων υγροποίησης και φόρτωσης φυσικού αερίου της Freeport LNG, οκτώ μήνες μετά την καταστροφική πυρκαγιά που τις έβγαλε εκτός λειτουργίας.

Το πότε θα επαναλειτουργήσει αυτός ο σταθμός υγροποίησης και μεταφόρτωσης φυσικού αερίου απασχολεί πολύ τις χρηματιστηριακές αγορές και όλους όσους ασχολούνται με το φυσικό αέριο και το LNG: παραγωγούς, καταναλωτές, μεταφορείς, εμπόρους, πλοιοκτήτες και κυβερνήσεις κρατών. Η επαναλειτουργία της Freeport LNG, από τις εγκαταστάσεις της οποίας φεύγει σχεδόν το 20% του αμερικανικού LNG προς τον υπόλοιπο κόσμο αναμένεται να αυξήσει την προσφορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη και την Ασία και να την μειώσει στις ΗΠΑ.

Αυτό βέβαια θα το δούμε στην πράξη όταν ξεκινήσει η υγροποίηση και φόρτωση από την Freeport LNG. Η αλήθεια όμως είναι πως κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το πότε θα γίνει αυτό. Από τον περασμένο Νοέμβριο και μετά η μία αναβολή διαδέχεται την άλλη. Οι τελευταίες πληροφορίες λένε πως έχει ήδη γίνει μία φόρτωση LNG  σε ένα πλοίο της BP (BP LONDON), ενώ ένα πλοίο της κορεατικής SK E&S βρίσκεται στην περιοχή και περιμένει να φορτώσει. Στην πραγματικότητα όμως δεν πρόκειται ούτε για πρόβα επαναλειτουργίας, καθώς το LNG που φορτώθηκε βρισκόταν ήδη αποθηκευμένο εκεί.

Το σημαντικότερο κομμάτι των εγκαταστάσεων, δηλαδή το εργοστάσιο υγροποίησης, βρίσκεται σε κατάσταση υπολειτουργίας. Από τις 26 Ιανουαρίου που ξεκίνησε η σταδιακή επαναλειτουργία του, το εργοστάσιο υγροποίησης υγροποιεί καθημερινά περίπου 43 εκατομμύρια κυβικά πόδια αερίου, δηλαδή περίπου 2% της πλήρους παραγωγικής δυναμικότητας της Freeport LNG, η οποία είναι περίπου 2,1 δισεκατομμύρια κυβικά πόδια. Η Freeport έχει ζητήσει έγκριση από τις αρχές για να αυξήσει την ροή φυσικού αερίου προς υγροποίηση στα 500 εκατομμύρια κυβικά πόδια την ημέρα αλλά ακόμα δεν έχει λάβει την σχετική έγκριση.

Ακόμα όμως και να την λάβει αμέσως, πράγμα καθόλου σίγουρο καθώς υπάρχουν σοβαροί προβληματισμοί για το επίπεδο ασφαλείας στις εγκαταστάσεις της Freeport LNG, η επιστροφή στην κατάσταση πλήρους λειτουργίας δεν αναμένεται να γίνει πριν τα μέσα Μαρτίου. Αν μάλιστα καθυστερήσουν οι σχετικές εγκρίσεις, μπορεί να περιμένουμε μέχρι τον Απρίλιο ή και αργότερα.

Κάτι τέτοιο θα αποτελέσει σαφώς αρνητική εξέλιξη γιατί η περίοδος επαναπλήρωσης των δεξαμενών αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη και την Ασία, η οποία συνήθως ξεκινά τον Απρίλιο, θα αρχίσει με το 20% της αμερικανικής παραγωγής LNG «εκτός μάχης». Αυτό δεν σημαίνει υποχρεωτικά πως θα εμφανιστούν δυσκολίες στην διαδικασία πλήρωσης των δεξαμενών αλλά σίγουρα δεν κάνει ευκολότερα τα πράγματα. Όπως είναι φυσικό, οι μεγάλοι αγοραστές LNG από την Ευρώπη και την Ασία εύχονται την ταχύτατη επιστροφή της Freeport LNG στην ενεργό δράση.

Το ίδιο και οι παραγωγοί φυσικού αερίου στις ΗΠΑ, καθώς οι ποσότητες φυσικού αερίου που θα έφευγαν εκτός ΗΠΑ μέσω της Freeport παραμένουν μέσα στην χώρα και ρίχνουν τις τιμές. 

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.