Η Alpha Bank αλλάζει πίστα, η Τrade ανοίγει το χορό, η Καρέλιας προβληματίζει και η Φράγκου ετοιμάζεται για έξοδο

Η Alpha Bank επέστρεψε στο ταμπλό και το γιόρτασε με διψήφιο ποσοστό ανόδου. Ψάχνει η αγορά το τίμημα, αλλά το κέρδος δεν είναι στην τιμή, αλλά στη συμφωνία. Εδώ έχουμε πλέον μία εξέλιξη που στέλνει την τράπεζα σε άλλη πίστα και παράλληλα αλλάζει και το τοπίο στον τραπεζικό κλάδο. Μέχρι πρόσφατα είχαμε μία πρόθεση για αποεπένδυση του ΤΧΣ και θετικές εκθέσεις για το τραπεζικό σύστημα, λόγω των κερδών και της γενικότερης ισχυροποίησης που έχει επιτευχθεί από το «καθάρισμα» των κόκκινων δανείων. Πλέον όμως έχουμε μία ξένη τράπεζα που επισήμως ζητά το 9% από το ΤΧΣ, αλλά και που λέει ότι αν δεν το πάρει θα μαζέψει μετοχές από την αγορά.

Έχει κάνει μία μεγάλη συμφωνία με την Alpha Bank και όλα αυτά δημιουργούν ένα θετικό κλίμα, παρά τις αβεβαιότητες που υπάρχουν λόγω πορείας ομολόγων διεθνώς και γεωπολιτικών κινδύνων. Η μετοχή της Alpha Bank χθες κατάφερε να «ξεκολλήσει» όλη την αγορά, η οποία εδώ και μερικές μέρες προσπαθούσε να αποτυπώσει και το θετικό νέο της αναβάθμισης αλλά δε μπορούσε. Χθες κινήθηκε και πάλι προς τις 1.200 μονάδες αφυπνίζοντας δεκάδες μετοχές. Το ξέσπασμα στο +12,44% της Alpha τράβηξε υψηλότερα και τις άλλες συστημικές, αλλά και πολλά ακόμα βαριά χαρτιά όπως Aegean, Μυτιληναίο, ΔΕΗ κ.α.


H S&P αναφέρει πως πρόκειται για συμφωνία ορόσημο για το χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας. Η NBG Securities αναφέρει πως η συμφωνία στη Ρουμανία δίνει P/TBV 1,2 φορές για την Alpha Bank Romania που είναι ένας εξαιρετικός δείκτης με βάση και τις αποτιμήσεις των ομοειδών, ενώ η προσφορά προς το ΤΧΣ είναι θετικό γεγονός για την τράπεζα, αφού φέρνει έναν αξιόπιστο στρατηγικό εταίρο για την εγχώρια δραστηριότητα και αναδεικνύει το διεθνές ενδιαφέρον για την Alpha Bank και τις ελληνικές τράπεζες γενικότερα. Η χρηματιστηριακή παραμένει buy για τη μετοχή.

Στο ίδιο μήκος κύματος και άλλοι αναλυτές, όπως της Citi που αναφέρουν πως το deal είναι θετικό και θα βελτιώσει την κεφαλαιακή θέση, επιβεβαιώνοντας πως μπορεί να ξεκινήσει και τις διανομές μερισμάτων από τα κέρδη του τρέχοντας έτους. Επίσης αναφέρει πως αν γίνει αποδεκτή η πρόταση θα εξαλείψει και την ενδεχόμενη πίεση στη μετοχή. Βuy συστήνει και η Goldman Sachs αν και μείωσε λίγο την τιμή στόχο στα 1,95 ευρώ από 2,05 ευρώ, αλλά και πάλι το περιθώριο ανόδου είναι σημαντικό. Υπενθυμίζεται πως τη Δευτέρα η Morgan Stanley την είχε αναβαθμίσει σε υπεραπόδοση.


«Η Ελλάδα αποτελεί παράδειγμα προόδου σε όλη την Ευρώπη, την ώρα που οι Βρυξέλλες συνεχίζουν να είναι ουραγοί των εξελίξεων και να προωθούν αντιαναπτυξιακά μέτρα, ενώ οι βιομηχανίες κλείνουν». Αυτό ήταν το κεντρικό μήνυμα του Ευάγγελου Μυτιληναίου, CEO του ομίλου Mytilineos σε συζήτηση που είχε στο συνέδριο του Economist με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Columbia, κορυφαίο οικονομολόγο κ. Τζότζεφ Στίγκλιτς,

Ο κ. Μυτιληναίος πρόσθεσε ότι η Ελλάδα αναμένει προσέλκυση επενδύσεων και από άλλους κλάδους, πέραν του τουρισμού και της ναυτιλίας, ιδιαίτερα, μάλιστα, μετά την επενδυτική βαθμίδα που εξασφάλισε πρόσφατα. Η ελληνική οικονομία, τόνισε ο κ. Μυτιληναίος, αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για την Ευρώπη, σε αντίθεση με αυτήν που έχει μείνει πίσω.

Ακόμη, ο κ. Μυτιληναίος τόνισε ότι το πρόβλημα, σήμερα, δεν είναι ο πόλεμος της Ουκρανίας με τη Ρωσία, αλλά η ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή, η οποία, όπως είπε μπορεί να λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Η κατάσταση στην Ουκρανία, ανέφερε, καθορίζεται από την αμερικανική πολιτική, ενώ η σύρραξη στην λωρίδα της Γάζας εξαρτάται από τη στάση που θα κρατήσει ο αραβικός κόσμος και τι θα συμβεί αν το Ισραήλ επιτεθεί στην Παλαιστίνη.

Η Ελλάδα, πρόσθεσε ο κ. Μυτιληναίος, από το 2008 έχει αντιμετωπίσει πολλαπλές κρίσεις. Ωστόσο, κατάφερε να ανταποκριθεί αποτελεσματικά, να γίνει ανθεκτική και να λειτουργήσει ως διεθνές παράδειγμα. «Βιώνουμε ανάπτυξη και επενδυτικό βαθμό ενώ ταυτόχρονα γινόμαστε ένας ελκυστικός επενδυτικός προορισμός» σημείωσε ο κ. Μυτιληναίος. Ως ενδεικτικό παράδειγμα  ανέφερε αυτό της Fairfax, η οποία επενδύει σε ένα τουριστικό έργο 300 εκατ. ευρώ στα Νότια Προάστια της Αθήνας.


Η Trade Estates παίρνει σειρά να περάσει το κατώφλι του Χ.Α. και γίνεται η πρώτη από τις ΑΕΕΑΠ που οφείλουν βάσει νομοθεσίας να εισαχθούν, που παίρνει εισιτήριο. Το περιβάλλον για τις εταιρείες ακινήτων, όπως και για άλλους κλάδους, δεν είναι και το καλύτερο διεθνώς, αλλά η Trade Estates έχει ένα καλό χαρτοφυλάκιο ακινήτων και ισχυρά ονόματα στο μετοχολόγιό της που της δίνουν τη δυνατότητα να ξεχωρίσει μακροπρόθεσμα.

Εκτός από την Trade Estates, στελέχη της αγοράς περιμένουν να ωφεληθεί και η Fourlis, η οποία σήμερα κατέχει την πλειοψηφία των μετοχών και ενοποιεί την εταιρεία ακινήτων. Άλλωστε το έχει πει και ο Βασίλης Φουρλής, πρόεδρος της εισηγμένης, ότι μόλις μπει στο Χ.Α. η Trade Estates θα ξεκλειδώσει η αξία της Fourlis και κυρίως θα φανεί η αξία της ΙΚΕΑ. Τώρα πολλοί επενδυτές συνδέουν τα δάνεια ή την πορεία των ακινήτων διεθνώς με τη Fourlis και τη βλέπουμε να υστερεί χρηματιστηριακά, έχοντας αποτίμηση όση η εσωτερική αξία της ΑΕΕΑΠ. Έχει όμως θετικές προοπτικές.


Θετικά μεγέθη ανακοίνωσε η Μοτοδυναμική στους εννέα μήνες και κατάφερε να τραβήξει βλέμματα επενδυτών, ισορροπώντας τη μετοχή μετά από μία σημαντική διόρθωση από τα υψηλά. Οι πωλήσεις Yamaya, Porsche και Sixt rental κινήθηκαν υψηλότερα από το περσινό εννεάμηνο και ανήλθαν συνολικά στα 126,4 εκατ. ευρώ από 102,4 εκατ. ευρώ.

Τα καθαρά κέρδη  ενισχύθηκαν 23,2% και στα 10,83 εκατ. ευρώ από 8,8 εκατ. ευρώ με τα EBITDA να διαμορφώνονται στα 25,3 εκατ. ευρώ από 22,4 εκατ. ευρώ. Έγιναν σημαντικές επενδύσεις στην περίοδο, όπως η αγορά των μετοχών μειοψηφίας της Λάιον Ρένταλ, αλλά και αύξησης του στόλου της Sixt με αποτέλεσμα ο καθαρός δανεισμός να αυξηθεί στα 31,3 εκατ. ευρώ. Συνεχίζει όμως να έχει χαμηλή μόχλευση ο όμιλος. Σημειώστε πως η αποτίμηση είναι μόλις 81 εκατ. ευρώ.


Ισχυρές αγορές είχε χθες η μετοχή της ΑΝΕΚ καθώς βρίσκεται στην τελική ευθεία προκειμένου να συγχωνευθεί με την Attica Group. Η σχέση ανταλλαγής δίνει discount στη μετοχή της ΑΝΕΚ και ίσως εκεί να πρέπει να αποδοθούν οι αγορές. Με τη συγχώνευση ένα μεγάλο μέρος των δανείων της ΑΝΕΚ ύψους 195 εκατ. ευρώ θα διαγραφεί και έτσι η ΑΝΕΚ αποκτά θετικά ίδια κεφάλαια.

Από τη συγχώνευση προκύπτει ένα ισχυρό σχήμα, το δεύτερο μεγαλύτερο στην Ευρώπη. Σημειώνεται πως βάσει νομοθεσίας αν και η δημόσια πρόταση της STRIX προς τους μετόχους της Attica Group έχει ολοκληρωθεί, συνεχίζει να αγοράζει μετοχές από το Χ.Α. για τρεις μήνες από τη μέρα της ολοκλήρωσης της δημόσιας πρότασης που ήταν το τέλος Αυγούστου. Άρα θα αγοράζει μέχρι τέλος Νοεμβρίου περίπου.


Μία πολύ καλή κίνηση έκανε η διοίκηση της Unibios πουλώντας, όπως είχε προαναγγείλει, το μέρος του ακινήτου στο Βόλο που δε χρησιμοποιεί, έναντι 3,7 εκατ. ευρώ. Μάλιστα το τίμημα δίνει έκτακτο κέρδος 1,3 εκατ. ευρώ και παράλληλα είναι υψηλότερο από το υπόλοιπο του δανείου που έχει για όλο το ακίνητο. Έτσι θα περιορίσει τον καθαρό δανεισμό στα 3 εκατ. ευρώ περίπου, γλιτώνοντας τόκους σε μία περίοδο υψηλών επιτοκίων.


Προβληματίζει η πορεία της Καρέλιας το τελευταίο διάστημα, καθώς δεν έχει συνηθίσει την αγορά να έχει μεγάλους πωλητές. Μάλιστα εσχάτως βγήκαν και κάτω από τα 300 ευρώ, αλλά χθες ισορρόπησε. Η μετοχή έχει εξαιρετικά χαμηλή εμπορευσιμότητα, αλλά τα θεμελιώδη είναι ισχυρά και έχει επίσης φανατικούς μετόχους, οι οποίοι κάθε χρόνο λαμβάνουν ένα καλό μέρισμα. Στο τέλος του πρώτου εξαμήνου είχε στο ταμείο και σε επενδύσεις 650 εκατ. ευρώ με την αποτίμηση να είναι σήμερα στα 828 εκατ. ευρώ. Επιπλέον είχε καθαρά κέρδη 42,8 εκατ. ευρώ.


Στην εξαγορά του ποσοστού 35,3% της Navios Maritime Holdings και τη διαγραφή της από το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης προχωρά η εφοπλίστρια Αγγελική Φράγκου.

Η κ. Φράγκου, η οποία κατέχει το 64,7% των μετοχών της εισηγμένης, έχει υποβάλει από τις 12 Σεπτεμβρίου, μέσω της εταιρείας συμφερόντων της, N Logistics Holdings Corporation, μη δεσμευτική πρόταση για την εξαγορά των υπολοίπων μετοχών που δεν ελέγχει. Έτσι η ίδια θα μεταβιβάσει στην NLHC τις μετοχές που θα αποκτήσει από τη δημόσια πρόταση έναντι 2,28 δολαρίων, έκαστη, εξασφαλίζοντας ένα premium ύψους 43%, περίπου, καθώς η τιμή της εξαγοράς έχει ορισθεί στα 1,84 δολάρια ανά μετοχή.

Η εταιρεία  Navios Maritime Holding, η οποία διαθέτει 177 πλοία και εστιάζει στη μεταφορά και τη μεταφόρτωση εμπορευμάτων ξηρού φορτίου, όπως σιδηρομεταλλεύματος, άνθρακα και σιτηρών αναμένεται να συγχωνευθεί με την NLHC μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024, ενώ ταυτόχρονα θα φύγει και από το ταμπλό του χρηματιστηρίου τη Νέας Υόρκης.

Η τελική απόφαση για την εξαγορά και συγχώνευση υπόκειται στην έγκριση από τους μετόχους της σε γενική συνέλευση, η οποία και θα οριστεί τις επόμενες εβδομάδες.


Αμοιβαία επωφελές είναι το deal της Unicredit με την Alpha Bank που ουσιαστικά είναι τρεις συμφωνίες σε ένα πακέτο, σύμφωνα με την Deutsche Bank. Πέρα από την εξαγορά του ποσοστού 9% του ΤΧΣ (Tαμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας) στην Alpha Bank, οι δύο τράπεζες θα συνεργαστούν στην αγορά της Ρουμανίας και επίσης στη διανομή προιόντων asset management/life. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Deutsche, η συνολική επένδυση ανέρχεται σε 600 εκατ. ευρώ.

Η απόκτηση συμμετοχής στην Alpha Bank είναι η προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της ευρύτερης συναλλαγής που είναι ευνοϊκή εξέλιξη για την Unicredit, καθώς συνεπάγεται απόδοση 20% στο επενδυμένο κεφάλαιο. Κοιτάζοντας τη συμφωνία από την πλευρά της Alpha Bank, η Deutsche Bank εκτιμά οτι είναι θετική καθώς επιλύει τις δυσκολίες βελτίωσης της κερδοφορίας της μονάδας της στη Ρουμανία, απελευθερώνοντας γύρω στις 100 μονάδες βάσης σε κεφάλαια που θα μπορούσε να βοηθήσουν στη συνέχιση της βελτίωσης του ενεργητικού. Επιπρόσθετα, λύνει και το πλεόνασμα από πιθανή διάθεση του ποσοστού του ΤΧΣ.


Καθώς η απεργία των εργαζόμενων στις αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ έχει ήδη μπει στον δεύτερο μήνα της και όλο και περισσότερα εργοστάσια των τριών μεγάλων αμερικανικών βιομηχανιών βγαίνουν εκτός λειτουργίας, είναι χρήσιμο να δούμε και κάποιες πιθανές παράπλευρες συνέπειες της μεγάλης απεργίας της UAW. Όπως έχουμε δει το προηγούμενο διάστημα στο liberal.gr στo πλαίσιo της ενημέρωσης γύρω από τις απεργιακές εξελίξεις στις ΗΠΑ, ένα από τα βασικά μη μισθολογικά αιτήματα της ένωσης έχει σχέση με μερικά εργοστάσια που είτε μόλις έχουν αρχίσει να λειτουργούν είτε βρίσκονται στο στάδιο της ανέγερσής τους.

Μιλάμε για τα εργοστάσια κατασκευής μπαταριών μέσα στο έδαφος των ΗΠΑ. Αυτά τα εργοστάσια αποτελούν κοινές επιχειρήσεις των τριών μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών με κάποιες ξένες εταιρείες, τα περισσότερα σε συνεργασία με επιχειρήσεις από την Νότια Κορέα. Η General Motors (GM NYSE) έχει τέσσερα εργοστάσια, τρία σε κοινοπραξία με την LG Energy Solution (373220 SEOUL) ένα με την Samsung SDI (006400 SEOUL). Τα δύο εργοστάσια της Ford (F NYSE) αποτελούν κοινές εταιρείες με την επίσης κορεατική SK On, ενώ η Stellantis (STLA NYSE) έχει ως συνεργάτη την Samsung SDI για το μοναδικό της εργοστάσιο. (Η Ford ετοιμάζεται να συνεργαστεί και με την κινεζική CATL αλλά αυτή η κίνηση δεν έχει προχωρήσει ακόμα αρκετά).

Όταν τα εργοστάσια αυτά μπουν σε καθεστώς πλήρους λειτουργίας αναμένεται να απασχολούν περίπου 19.600 εργαζόμενους, οι οποίοι αποτελούν και την «πέτρα του σκανδάλου» καθώς η ηγεσία της  UAW θέλει οπωσδήποτε να τους κάνει μέλη της και προσπαθεί να αναγκάσει τις τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες να συμφωνήσουν με αυτό το αίτημα. Ήδη φαίνεται πως κάποιες από αυτές έχουν αρχίσει να υποχωρούν, σύμφωνα τουλάχιστον με πληροφορίες του αμερικανικού Τύπου.

Όπως όμως διαβάσαμε σε χθεσινό άρθρο του Bloomberg, η προοπτική ένταξης των εργαζόμενων σε αυτά τα εργοστάσια στην United Auto Workers έχει προκαλέσει σημαντική ανησυχία στην Σεούλ, όπου βρίσκεται η έδρα των Κορεατών συνεργατών των τριών μεγάλων αμερικανικών επιχειρήσεων. Αυτό που τους ανησυχεί είναι η προοπτική των μεγάλων μισθολογικών αυξήσεων που συνεπάγεται η ένταξή τους στην UAW.

Σύμφωνα με τον Κιμ Κουανγκ τζου, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας SNE Research, αρκετές κορεατικές επιχειρήσεις, όπως εταιρείες που παράγουν εξαρτήματα που θα χρησιμοποιούνται από τα εργοστάσια μπαταριών στις ΗΠΑ, σκέφτονται σοβαρά να αλλάξουν τα πλάνα τους στην περίπτωση που αυξηθούν πολύ οι μισθοί.

Ο Κιμ εξηγεί πως το κόστος λειτουργίας των αμερικανικών εργοστασίων είναι ήδη διπλάσιο από αυτό σε άλλες περιοχές του κόσμου και το γενικότερο κλίμα στην βιομηχανία μπαταριών δεν είναι πλέον και πολύ θετικό αφού πέφτουν οι τιμές των μπαταριών την ώρα που μεγαλώνουν τα αποθέματα λόγω μειωμένης ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Παρά τις γενναίες κρατικές ενισχύσεις διαφόρων τύπων που έχει υποσχεθεί η αμερικανική κυβέρνηση, οι κορεατικές επιχειρήσεις προβληματίζονται ούτως ή άλλως λόγω των μεγάλων αλλαγών στις εφοδιαστικές αλυσίδες τους που θα πρέπει να κάνουν για να μπορέσουν να πάρουν αυτές τις ενισχύσεις.

Η προοπτική περαιτέρω αύξησης του κόστους λειτουργίας σε συνδυασμό με τις ενδείξεις μείωσης της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, μπορεί να τις κάνει να προτιμήσουν να αποφύγουν ένα περιττό ρίσκο και να αποφασίσουν να καθυστερήσουν σημαντικά τις αμερικανικές επενδύσεις τους.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.