Η Alpha Bank ξεχωρίζει, η ΔΕΗ άλλαξε σελίδα, οι τράπεζες μετρούν οφέλη και η Αλουμύλ απογοήτευσε

Το κέρδος των τραπεζών από την επενδυτική βαθμίδα θα είναι μεγάλο. Δεν είναι όμως μόνο η επενδυτική βαθμίδα. Δεν κλείνει ο κύκλος των αναβαθμίσεων, αν η S&P στις 20 Οκτωβρίου ή η Fitch την 1η Δεκέμβρη μας δώσουν μία βαθμίδα και αποκτήσουμε και από κάποιον από τους δύο την επενδυτική. Γιατί ουσιαστικά η αναβάθμιση κατά δύο βαθμίδες από τη Moody’s αυτό σημαίνει. Ότι την έχουμε σχεδόν σίγουρη την αναβάθμιση από τους άλλους δύο, που δεν είναι και τόσο «σκληροί» οίκοι όπως η Moody’s. Όμως αυτό που έχει σημασία είναι πως όσο θα βελτιώνεται η οικονομία, θα γίνονται μεταρρυθμίσεις και θα αναπτύσσεται, τόσο θα έρχονται αναβαθμίσεις.

Έτσι οι ελληνικές τράπεζες θα μπορούν ξανά μετά από χρόνια να κοιτάνε στα μάτια τις ομοειδείς του εξωτερικού, να δανείζονται με καλύτερους όρους και να τραβούν επενδυτικά κεφάλαια που για χρόνια δεν μπορούσαν να προσεγγίσουν. Αυτά βέβαια δε θα έρθουν αύριο ή μεθαύριο. Χρειάζεται χρόνος. Η αναβάθμιση από Moody’s μπορεί να είχε προεξοφληθεί έως ένα βαθμό, αλλά αν το κλίμα στο εξωτερικό ήταν κάπως καλύτερο θα βλέπαμε ισχυρή άνοδο.

Δυνατά ξεκίνησε τη συνεδρίαση η Alpha Bank, η οποία έχει και μεγάλο περιθώριο ανόδου σύμφωνα με τους περισσότερους αναλυτές. Εδώ και αρκετές συνεδριάσεις η μετοχή πάει καλά, αλλά κάποιες φορές λόγω του κλίματος που επικρατεί στο εξωτερικό χάνει μέρος των κερδών. Το ίδιο έγινε και χθες, αλλά τελικά ενισχύθηκε περίπου 2% παρά την πτωτική κίνηση του Γενικού Δείκτη. 


 Όποτε βλέπουμε ανακοίνωση της ΔΕΗ, δεν μπορούμε να μη σκεφτούμε και το παρελθόν. Διαβάζεις πλέον ειδήσεις για τη ΔΕΗ και πρόκειται για εξαγορές σε Ρουμανία, κατασκευή και εκμετάλλευση υδροηλεκτρικών στη Β.Μακεδονία μέχρι και την εξαγορά της Κωτσόβολος. Είναι να αναρωτιέσαι αν μιλάμε για την ίδια εταιρεία που πριν λίγα χρόνια είχε αμφιβολίες ο ορκωτός και οι επενδυτές ανησυχούσαν για τα δάνεια αφού δεν μπορούσε να βγάλει κέρδη η επιχείρηση. Ουσιαστικά δεν μιλάμε για την ίδια εταιρεία.

Η σημερινή έχει κάνει άλματα προόδου, ενώ η τότε παρέμενε εγκλωβισμένη σε μικροπολιτικά παιχνίδια. Τώρα ηγείται της ενεργειακής ανάπτυξης, επενδύοντας δισεκατομμύρια και αναζητώντας ευκαιρίες που υπάρχουν γύρω της. Γι΄αυτό και η μετοχή όποτε διορθώνει, αμέσως εμφανίζονται επενδυτές να τοποθετηθούν και να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία. Έτσι, ενώ πριν 3 συνεδριάσεις προσέγγισε τα 9 ευρώ, έκανε ένα σερί 3 ανοδικών στη συνέχεια και τώρα ξανακοιτάζει τα 10 ευρώ. Στήριξη προσφέρουν και οι προσεκτικές αγορές ιδίων μετοχών που κάνει η εταιρεία.


Απογοητευτικά ήταν τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η Αλουμύλ και μάλλον η επενδυτική κοινότητα δεν περίμενε τέτοια μείωση κερδών. Έτσι οι επενδυτές προχώρησαν σε μαζικές ρευστοποιήσεις οδηγώντας τη μετοχή σε πτώση άνω του 22%. Τα καθαρά κέρδη λόγω υποχώρησης της τιμής του αλουμινίου κατέγραψαν ελεύθερη πτώση 92% και διαμορφώθηκαν στα 1,5 εκατ. ευρώ από 20 εκατ. ευρώ.

Ούτε οι ταμειακές ροές πήγαν καλά με αποτέλεσμα τα δάνεια των 150 εκατ. ευρώ να διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα και στα χέρια των servicers. Δεν έδωσε κάποια εκτίμηση η διοίκηση για το δεύτερο εξάμηνο και τι θα μπορούσε να κάνει. Πάντως θα πρέπει οι εισηγμένες που επηρεάζονται από τις τιμές των μετάλλων και έχουν έκτακτα να ενημερώνουν όταν κάτι εξελίσσεται αρνητικά και έχει τέτοια επίπτωση. Η μετοχή στις αρχές Αυγούστου ήταν πάνω από 4 ευρώ και χθες βρέθηκε να υποχωρεί μέχρι και τα 2,51 ευρώ.


Η λιανική αγορά ενέργειας και ηλεκτρικών συσκευών είναι ένας από τους νέους στόχους του ομίλου Quest, ο οποίος ήδη έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για την εξαγορά της Κωτσόβολος Εκτός από την αγορά λιανικής, στην οποία ο όμιλος Quest στοχέυει να αυξήσει σημαντικά το αποτύπωμά του ενδιαφέρεται να επεκταθεί και στη λιανική αγορά ενέργειας.

Αυτό άλλωστε υποδηλώνει η ίδρυση της νέας εταιρείας Retaico Hellenic, την οποία ίδρυσε και η οποία πιθανότατα να αποτελέσει το όχημα της εξαγοράς της Κωτσόβολος, όταν θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες, που τοποθετούνται χρονικά από τον ερχόμενο Οκτώβριο ως τα τέλη του έτους. 

Ο όμιλος Quest, όπως είχε κάνει γνωστό στην παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων πρώτου εξαμήνου 2023 στους αναλυτές, εξετάζει τα οικονομικά στοιχεία της Κωτσόβολος και αναμένεται να υποβάλει και δεσμευτική προσφορά όταν ξεκινήσει η σχετική διαδικασία.

Ακόμη στους στόχους της νέας εταιρείας του ομίλου Quest και ειδικότερα στο κομμάτι των υπηρεσιών περιλαμβάνονται τα logistics.


Με τρεις νέες δραστηριότητες η BriQ Properties συνεχίζει την προσπάθεια ανάπτυξης του χαρτοφυλακίου της.

Η πρώτη από αυτές περιλαμβάνει την προσθήκη νέου, δεύτερου κτιρίου αποθήκευσης και διανομής, συνολικής επιφάνειας 19.236 τετραγωνικών μέτρων. Το κτίριο αυτό βρίσκεται στο Logistics Park του Ασπροπύργου και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί προς χρήση στο τρίτο τρίμηνο του 2024.

Η δεύτερη δραστηριότητα αφορά την επέκταση του ξενοδοχειακού συγκροτήματος στην Πάρο και η τρίτη την κατασκευή ενός νέου ακινήτου, επιφανείας 2.424 τετραγωνικών μέτρων,  που θα στεγάσει γραφεία, Το νέο αυτό κτίριο που έχει εξασφαλίσει πιστοποίηση LEED βρίσκεται στη λεωφόρο Ποσειδώνος στην Καλλιθέα.

Ακόμη, βασικός στόχος της εταιρείας για το 2024 είναι η ολοκλήρωση της συμφωνίας με την Intercontinental International ΑΕΕΑΠ. Η συμφωνία περιλαμβάνει την εξαγορά 17 ακινήτων από το χαρτοφυλάκιο της Intercontinental International και εν συνεχεία τη συγχώνευσή της δια απορροφήσεώς της από την BriQ.

Η BriQ Properties, ακόμη, έχει εντείνει τις προσπάθειές της προκειμένου να διαχειριστεί ορθά τη μεγάλη αύξηση των επιτοκίων δανεισμού, η οποία μειώνει την τελική απόδοση των επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία. Η αξία του χαρτοφυλακίου των ακινήτων του ομίλου BriQ στο κλείσιμο του πρώτου εξαμήνου του 2023 ανήλθε σε 142,1 εκατ.ευρώ, έναντι 136,3 εκατ. ευρώ στις 31-12-2022.


Οι νέοι στόχοι για τη Societe Generale που ανακοίνωσε ο νέος CEO, Slawomir Krupa, που ανέλαβε πριν ένα τετράμηνο προκάλεσαν πτώση 7,6% στη μετοχή της γαλλικής τράπεζας. Ο Krupa μείωσε τον στόχο για τα έσοδα στο 0%-2% από αύξηση τουλάχιστον 3% πριν για την επόμενη τριετία. Χαμήλωσε επίσης τον στόχο για την απόδοση ιδίων κεφαλαίων στο 9%-10% από 10% πριν. Ο 49χρονος CEO έλαβε ξεκάθαρη εντολή από τον πρόεδρο του ΔΣ της τράπεζας, τον Lorenzo Bini Smaghi, να αυξήσει την αξία της μετοχής της SocGen η οποία διαπραγματεύεται με το μεγαλύτερο discount σε σχέση με τη λογιστική της αξία μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών τραπεζών.

Για να πετύχει στους νέους στόχους η τράπεζα θα συγκρατήσει την αύξηση του σταθμισμένου για κινδύνους ενεργητικού κάτω από το 1% και σχεδιάζει εξοικονόμηση κόστους γύρω στα 1,7 δισ. ευρώ μέχρι το 2026. Ο νέος CEO δεσμεύτηκε οτι η SocGen θα επιστρέφει 40%-50% των καθαρών της κερδών στους μετόχους της. Πέρυσι δεν ικανοποίησε τον στόχο αυτόν καθώς κράτησε μεγαλύτερο κομμάτι των κερδών της μετά την έξοδο της από την αγορά της Ρωσίας και το μέρισμα που διένειμε υπολειπόταν.


Για τους λάτρεις της ταχύτητας, οι γερμανικοί αυτοκινητόδρομοι, γνωστοί και σε εμάς με την ονομασία Autobahn, ήταν για πολλά χρόνια το όνειρό τους, καθώς η απουσία ορίων ταχύτητας τους έδινε την δυνατότητα να δοκιμάσουν τις δυνατότητες των αυτοκινήτων τους. Τα πράγματα αλλάζουν με τον χρόνο και αυτή την περίοδο οι Autobahns τείνουν να συνδέσουν το όνομά τους με την καθυστέρηση.

Όχι για την καθυστέρηση των αυτοκινήτων που κινούνται πάνω τους αλλά για την καθυστέρηση στην μεταφορά μεγάλων και βαρέων  προϊόντων μέσα από το συγκεκριμένο οδικό δίκτυο. Σε σχετικό άρθρο του Bloomberg που δημοσιεύθηκε την Κυριακή, υπάρχουν πολλές αναφορές στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν  σημαντικοί βιομηχανικοί τομείς από την αδυναμία αυτού του δικτύου αυτοκινητοδρόμων  να υποστηρίξει την μεταφορά τέτοιων προϊόντων πάνω σε μεγάλα ειδικά φορτηγά.

Το άρθρο του διεθνούς πρακτορείου εστιάζει το πρόβλημα κυρίως στην βιομηχανία κατασκευής αιολικών πάρκων. Το πρόβλημα ξεκινά από το γεγονός πως για την κατασκευή αυτών των πάρκων είναι απαραίτητη η μεταφορά τεράστιων εξαρτημάτων προς τις περιοχές που θα γίνει η ανέγερσή τους, με σκοπό την συναρμολόγησή και τελική εγκατάστασή τους.

Κομμάτια από τεράστιους χαλύβδινους σωλήνες που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των μεγάλων πυλώνων, τα πτερύγια που προσαρμόζονται πάνω τους καθώς και οι μηχανισμοί για την μετατροπή της αιολικής σε ηλεκτρική ενέργεια, μεταφέρονται πάνω σε πολύ μεγάλα φορτηγά προς τους τελικούς προορισμούς από τα διάφορα εργοστάσια που τα κατασκευάζουν, χρησιμοποιώντας το γερμανικό οδικό δίκτυο. Μόνο που το δίκτυο δεν είναι σε θέση να αντέξει αυτό το βάρος, κυρίως λόγω του ότι έχουν περάσει πολλά χρόνια από την κατασκευή των Autobahns.

Σημαντικό πρόβλημα αποτελεί και η καθυστέρηση στην χορήγηση των ειδικών αδειών για την διέλευση των φορτηγών. Το αποτέλεσμα είναι πως πολλές φορές ένα ταξίδι που θα διαρκούσε μερικές ώρες μέσω των γρήγορων αυτοκινητόδρομων κρατάει μέχρι και δέκα φορές περισσότερο. Σε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που αναφέρεται στο άρθρο βλέπουμε πως η μεταφορά των πτερυγίων για ένα αιολικό πάρκο από το λιμάνι της Βρέμης προς την τοποθεσία του αιολικού πάρκου διήρκεσε περίπου τρεις ημέρες, καθώς τα φορτηγά κάλυψαν την τριπλάσια χιλιομετρική απόσταση χρησιμοποιώντας εναλλακτική διαδρομή λόγω των περιορισμών στο μέγεθος των φορτηγών και ορισμένων κλειστών στροφών στην Autobahn. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg, για να επιτευχθούν οι στόχοι του γερμανικού προγράμματος εγκατάστασης νέων αιολικών πάρκων, θα απαιτούνται περίπου 60.000 οδικές μεταφορές κάθε χρόνο.

Η ανησυχία της βιομηχανίας κατασκευής αιολικών πάρκων είναι μεγάλη, καθώς οι αξιωματούχοι της φοβούνται πως η καθυστερήσεις στις μεταφορές και η μεγάλη αύξηση του κόστους που προκαλούν θα θέσουν σε κίνδυνο τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας.

Για την ακρίβεια, σε πρόσφατη επίσημη ανακοίνωσή τους, πάνω από 30 επιχειρηματικές ενώσεις προειδοποίησαν πως αν δεν αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο πρόβλημα, τότε η γερμανική «πράσινη μετάβαση» θα κινδυνεύσει με κατάρρευση. Προφανώς, η γερμανική κυβέρνηση γνωρίζει το πρόβλημα και υποθέτουμε πως δεν θα αργήσει να πάρει μέτρα για την διευκόλυνση των συγκεκριμένων μεταφορών.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.