«Άλμα» των μεγεθών στο εξάμηνο σημείωσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επιβεβαιώνοντας πως πρόκειται για κορυφαίο όμιλο με διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο. Άλλωστε, μετά και το deal με τη Masdar για την Τέρνα Ενεργειακή, επιταχύνεται η ανάπτυξη του ομίλου και υλοποιείται η στρατηγική για να μετεξελιχθεί σε κορυφαίο όμιλο όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Τα μεγάλα projects που τρέχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποτελούν και τη συνταγή επιτυχίας για συνεχώς μεγαλύτερα μεγέθη. Προχώρησε στην υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης για την Εγνατία Οδό και την Αττική Οδό, οι οποίες αντιπροσωπεύουν επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού άνω των 5 δισ. ευρώ. Για την Αττική Οδό συγκεκριμένα αναμένεται η έναρξη της περιόδου παραχώρησης το επόμενο διάστημα όπου πλέον θα συνεισφέρει σημαντικά, επαναλαμβανόμενα και προβλέψιμα έσοδα για μακροπρόθεσμο διάστημα.
Επίσης, συνεχίζεται η ωρίμανση νέων έργων με τη μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή (50/50 με την Motor Oil) να βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης να ξεπερνάει το 36% σε ποσοστό ολοκλήρωσης κατασκευής και να συνεχίζονται εντατικά οι προκαταρκτικές εργασίες για το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα (IRC) στο Ελληνικό. Τέλος, εντός του α’ εξαμήνου ο όμιλος ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος στο έργο παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο (ο μεγαλύτερος υπό ανάπτυξη αυτοκινητόδρομος στην Ευρώπη) με τις διαδικασίες για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης να βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πέτυχε αύξηση λειτουργικής κερδοφορίας σε όλους τους τομείς, από τις κατασκευές, τις παραχωρήσεις έως την ενέργεια. Όλα τα παραπάνω εξηγούν και τις συνεχείς αναβαθμίσεις της τιμής στόχου της μετοχής, καθιστώντας τον όμιλο ως ισχυρό play για τους επενδυτές.
Πρόσφατα η Euroxx είχε αυξήσει την τιμή στόχο στα 26 ευρώ από 20,2 ευρώ και σημείωνε πως περιμένει EBITDA πάνω από 700 εκατ. ευρώ από το 2028 λόγω της ενοποίησης και της ωριμότητας των νέων παραχωρήσεων.
Η AXIA είχε δώσει τιμή στόχο τα 27,40 ευρώ από 24,80 ευρώ κάνοντας ειδική αναφορά στην απόκτηση της Αττικής Οδού, του ΒΟΑΚ αλλά και την πώληση της Τέρνα Ενεργειακής. Από το 2026 περιμένει EBITDA 680 εκατ. ευρώ με την Αττική Οδό και την Εγνατία να είναι σε πλήρη λειτουργία.
Θετικά αποτιμά η αγορά τα μεγέθη που ανακοίνωσε η Άβαξ. Ειδικότερα αύξησε σημαντικά τον κύκλο εργασιών, την κερδοφορία και μείωσε τον δανεισμό. Το γεγονός πως έχει ανεκτέλεστο που διαμορφώνεται στα 3,23 δισ. ευρώ πιστοποιεί πως έρχεται σημαντική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια με όχημα τις συμβάσεις που ήδη τρέχει, όσες διεκδικεί και βεβαίως τα projects του Ταμείου Ανάκαμψης.
Η αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων, ΣΔΙΤ και μαρίνων του ομίλου παραμένει υψηλή, προσφέροντας υψηλά προβλεπόμενα μερίσματα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, ενώ η Άβαξ συμμετέχει επιλεκτικά στις διαγωνιστικές διαδικασίες για νέες συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ στη χώρα μας.
Στα πλαίσιο αυτό η Άβαξ πρόσφατα ενίσχυσε την 100% θυγατρική ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις, η οποία εξέδωσε κοινό ομολογιακό δάνειο ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ, διάρκειας 7 ετών, προκειμένου να αναλαμβάνει η ίδια τη χρηματοδότηση για την υλοποίηση των αναπτυξιακών και επενδυτικών της σχεδίων, επιτρέποντας μεγαλύτερη διαφάνεια στον δανεισμό της εισηγμένης κατασκευαστικής ΑΒΑΞ ΑΕ, ο οποίος περιορίζεται κυρίως στις ανάγκες για την εκτέλεση των έργων.
Το έκανε το come back, ο Mr Jumbo και η μετοχή στη χθεσινή συνεδρίαση έφτασε ενδοσυνεδριακά ξανά στα 26 ευρώ περίπου, λόγω των αποτελεσμάτων που ανακοίνωσε. Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 122 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 14%, έχοντας βέβαια και κέρδος 10,2 εκατ. ευρώ από την αποζημίωση που έλαβε για τα καταστήματα που είχαν καταστραφεί από τις πλημμύρες στη Θεσσαλία.
Ευχαριστημένοι δηλώνουν οι αναλυτές, μεταξύ αυτών και της Eurobank Equities, οι οποίοι αναφέρουν ότι δεν βρίσκουν λόγο να αλλάξουν τις εκτιμήσεις τους και διατηρεί η χρηματιστηριακή τη σύσταση αγοράς με τιμή στόχο τα 33,40 ευρώ. Η μετοχή έχει υποχωρήσει 15% από τα υψηλά της μετά το placement αλλά και την υποβάθμιση των εκτιμήσεων από τη διοίκηση. Η μετοχή διαπραγματεύεται 10 φορές τα κέρδη του 2025 και η Eurobank Equities τη διατηρεί στις κορυφαίες της επιλογές. Χθες έγινε και η γενική συνέλευση για την αγορά ιδίων μετοχών με άνω όριο τα 27,2 ευρώ, τιμή που είχε πουλήσει ο κ. Βακάκης.
Όπως ήταν αναμενόμενο και είχε ενημερώσει η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ, τα αποτελέσματα στο φετινό πρώτο εξάμηνο βελτιώθηκαν σημαντικά και ανήλθαν στα 10 εκατ. ευρώ από 702 χιλ. ευρώ πέρυσι. Το ενεργειακό κόστος είχε πλήξει τα περσινά αποτελέσματα, αλλά φέτος μειώθηκε σημαντικά, ενώ ο καλός καιρός συνέβαλε στην αύξηση του τζίρου. Η διοίκηση προχωράει το επενδυτικό της πρόγραμμα ύψους 2,1 δισ. ευρώ, ενώ αναμένεται μέχρι τέλος του έτους η απόφαση για τα τιμολόγια από τη Ρυθμιστική Αρχή.
Η ΕΥΔΑΠ έχει προγραμματίσει έργα αξίας 400 εκατ. ευρώ εντός της πενταετίας για τη βέλτιστη διαχείριση του δικτύου υδροδότησης εκ των οποίων τα 293 εκατ. αφορούν στη μείωση των διαρροών και αποτελούν μέρος του επενδυτικού πλάνου της εταιρείας, ενώ τα υπολειπόμενα έργα αφορούν στο κράτος. Η διοίκηση σημειώνει ότι η ευθύνη της επάρκειας του φυσικού πόρου για την κάλυψη των αναγκών των πολιτών καθώς του αυξημένου λειτουργικού κόστους, βαραίνει το κράτος το οποίο έχει και την κυριότητα όλου του εξωτερικού υδροδοτικού συστήματος.
Τέσσερις συνεχόμενες συνεδριάσεις στο limit up (10%) συμπλήρωσε η Frigoglass, με τους επενδυτές να χαιρετίζουν με τον τρόπο αυτό την κίνηση της διοίκησης να αποκτήσει εταιρείες, κοντά στο αντικείμενό της, με αντάλλαγμα μετοχές. Κίνηση που δίνει τζίρο και βελτιώνει τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας. Οι επενδυτές προεξοφλούν ότι από αυτήν την κίνηση θα βγει από την Επιτήρηση και θα μπορέσει να παραμείνει στο Χ.Α. χωρίς να κινδυνεύει με διαγραφή εξαιτίας του νέου κανονισμού.
Στην ενίσχυση του στόλου της με το ταχύπλοο επιβατηγό - οχηματαγωγό (Ε/Γ-Ο/Γ) πλοίο «Thunder», προχώρησε η Attica Group. Ο όμιλος αγόρασε το πλοίο από την Fast Ferries έναντι 17,75 εκατ. ευρώ τοις μετρητοίς.
Το πλοίο έχει κατασκευαστεί το 1998, έχει ανακαινισθεί πλήρως το 2021 και έχει μεταφορική ικανότητα 1.068 επιβατών και 215 Ι.Χ. αυτοκινήτων.
Η Attica Group τα τελευταία χρόνια επενδύει και ανανεώνει τόσο τον στόλο ταχύπλοών της, όσο και συνολικά τα πλοία της, ώστε να ανταποκριθεί τόσο στις προκλήσεις της «πράσινης μετάβασης», αλλά και στα νέα δεδομένα της αγοράς με κυρίαρχη, την υψηλή ζήτηση των επιβατών, ειδικά των τουριστών, για γρήγορα πλοία.
Ο όμιλος ήδη διαθέτει στον στόλο του 12 ταχύπλοα (δυο highspeed, τέσσερα Flyingcat, τρία Flyingcat Dolphing και τρία Aero Highspeed) και ετοιμάζει δυναμική είσοδο στον συγκεκριμένο κλάδο και σε διαδρομές, όπου υπάρχει ισχυρή παρουσία της SeaJets.
Κατά το α’ εξάμηνο 2024, τα πλοία του ομίλου πραγματοποίησαν δρομολόγια στην Ελλάδα (Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Κρήτη, Β.Α. Αιγαίο, Σαρωνικό, Σποράδες) και στη Διεθνή γραμμή Ελλάδας - Ιταλίας (Ανκόνα, Μπάρι, Βενετία).
Ως κομβική περίοδο χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας το 2023, καθώς κατά τη διάρκεια της χρονιάς αυτής χαρτογραφήθηκαν ευκαιρίες και αδυναμίες, αναγνωρίστηκαν οι βασικοί παράγοντες ανταγωνιστικότητας, διαμορφώθηκε νέο επιχειρησιακό σχέδιο και έγινε η εκκίνηση των διαδικασιών της αναδιοργάνωσης για τη μετατροπή τους σε σύγχρονο και ανταγωνιστικό παίκτη της αγοράς.
Με στόχο τη διαρκή βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών και την κερδοφόρο ανάπτυξη των ΕΛΤΑ, μέσα στο 2023 σχεδιάστηκαν, αποφασίστηκαν και ξεκίνησε η εφαρμογή του νέου επιχειρησιακού σχεδίου, η ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας, η λειτουργία συστήματος μόνιμης παρακολούθησης όλων των εταιρικών στόχων, η διακοπή της ζημιογόνου εμπορικής λειτουργίας της ΕΛΤΑ Ενέργεια καθώς και μερική στελέχωση διοικητικών θέσεων, δεδομένων των περιορισμών του μέχρι τότε κανονιστικού περιβάλλοντος.
Σε οργανωτικό επίπεδο, ολοκληρώθηκε η αναδιοργάνωση του δικτύου σε 143 σημεία σε όλη τη χώρα και η έναρξη της σταδιακής μετάβασης στα νέα δίκτυα διαλογής και διανομής. Η νέα στρατηγική της εταιρείας ανέφερε ο κ. Σκλήκας, εστιάζει στην πύκνωση των σημείων εξυπηρέτησης, ανεξάρτητα από τον αριθμό των φυσικών καταστημάτων.
Ο κύκλος εργασιών του 2023 ανήλθε σε ενοποιημένο επίπεδο στο ποσό των 243.28 εκατ. ευρώ έναντι 249,76 εκατ. ευρώ το 2022, παρουσιάζοντας μείωση 3%. Ο κύκλος εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της μητρικής εταιρείας ανήλθε σε 188.07 εκατ. ευρώ, έναντι 197.95 εκατ. ευρώ το 2022, μειωμένος κατά 5 %. Η ELTA Courier σημείωσε αύξηση τζίρου 6%, σαν αποτέλεσμα αναπροσαρμογής τιμολογιακής πολιτικής και αύξησης πελατολογίου e-commerce.
Τα αποτελέσματα προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου ανήλθαν σε κέρδη ύψους 18,2 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι κερδών 2,32 εκατ. ευρώ το 2022. Τα αποτελέσματα προ φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου διαμορφώθηκαν σε ζημίες ύψους 6,9 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι ζημιών 17,86 εκατ. ευρώ το 2022.
H κεντρική τράπεζα της Ελβετίας μείωσε τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσης την Πέμπτη, στοχεύοντας σε χαμηλότερο κόστος δανεισμού όπως η Fed και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Είναι η τρίτη φορά που η Ελβετία μειώνει τα επιτόκια φέτος με τη Swiss National Bank να λέει ότι θα ακολουθήσουν και άλλες μειώσεις. Η κίνηση της Πέμπτης έφερε το παρεμβατικό επιτόκιο της ελβετικής κεντρικής τράπεζας στο 1,0%, στο χαμηλότερο επίπεδο από τους πρώτους μήνες του 2023. Οι αγορές τιμολογούσαν 55% πιθανότητα μιας μείωσης 25 μονάδων βάσης και επιβεβαιώθηκαν. Η απόφαση της SNB διευκολύνθηκε από την πτώση του πληθωρισμού στην Ελβετία. Τον Αύγουστο ο πληθωρισμός επιβραδύνθηκε στο 1,1%. Εδώ και 15 μήνες ο πληθωρισμός στην Ελβετία κινείται εντός του εύρους του 0%-2% που έχει θέσει ως στόχο η κεντρική τράπεζα.
Στην αγορά ισοτιμιών, το ελβετικό φράγκο ενισχύθηκε τις τελευταίες εβδομάδες, σκαρφαλώνοντας σε υψηλό 9ετίας έναντι του ευρώ, δυσκολεύοντας τους Ελβετούς εξαγωγείς. Η SNB πέτυχε στη μάχη της να δαμάσει τον πληθωρισμό και ήταν «μπροστάρης» με τις μειώσεις επιτοκίων. Χαμήλωσε το κόστος δανεισμού πριν από την ΕΚΤ και τη Fed, μειώνοντας τα επιτόκια του φράγκου τον Μάρτιο και τον Ιούνιο. Θεωρεί ότι οι μειώσεις επιτοκίων θα αποδυναμώσουν το φράγκο και εκτιμά ότι ο πληθωρισμός θα κυμανθεί στο εύρος του 0,6%-1,1% το 2025.
Η Vail Resorts (MTN NYSE), είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης χειμερινών θερέτρων στον κόσμο. Λειτουργεί από το 1845, έχει την έδρα της στην πολιτεία του Κολοράντο των ΗΠΑ, όπου βρίσκεται και το πασίγνωστο θέρετρο του Άσπεν. Παρέχει υπηρεσίες σε 41 ορεινές τοποθεσίες και διαχειρίζεται χιονοδρομικές εγκαταστάσεις, ξενοδοχεία και άλλη ακίνητη περιουσία. Μέχρι πρόσφατα, η εταιρεία δραστηριοποιείτο μόνο στις ΗΠΑ και στον Καναδά, αυτό όμως δεν ισχύει πλέον.
Από τη στιγμή που η Kirsten Lynch ανέλαβε τη διοίκηση της επιχείρησης, πριν τρία περίπου χρόνια, έχει ξεκινήσει τη διαδικασία «διεθνοποίησής» της. Έτσι, τώρα δραστηριοποιείται σε δύο τοποθεσίες στην Ελβετία και από το 2025 θα επεκταθεί και σε άλλες τρεις στην Αυστραλία. Η επέκτασή της στις Άλπεις έγινε μέσα από δύο εξαγορές. Η πρώτη αφορά το Andermatt, ένα παλαιό κέντρο χειμωνιάτικης εκπαίδευσης του Ελβετικού Στρατού το οποίο είχε αναπτύξει ο Αιγύπτιος δισεκατομμυριούχος Samih Sawiris από τον οποίο το αγόρασε η Vail.
Η δεύτερη, η οποία ολοκληρώθηκε φέτος την Άνοιξη, αφορά το θέρετρο Crans-Montana, το οποίο πούλησε στη Vail ο Τσέχος δισεκατομμυριούχος Radovan Vitek. Η εξαγορά της Crans-Montana και όλων των εγκαταστάσεων χιονοδρομίας, φιλοξενίας και εστίασης κόστισε περίπου 120 εκατομμύρια ελβετικά φράγκα. Εκτός από αυτά, η Vail θα επενδύσει πολλές δεκάδες εκατομμύρια ελβετικά φράγκα για τη συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων των δύο αυτών θερέτρων.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, μέρος της αναβάθμισης των εγκαταστάσεων αποτελεί η αγορά 40 κανονιών χιονιού τα οποία θα χρησιμοποιούνται για να γεμίζουν τις χαμηλότερες πλαγιές της Crans- Montana, όταν δεν υπάρχει αρκετό φυσικό χιόνι. Η διεθνής επέκταση της Vail δεν προβλέπεται όμως να σταματήσει εδώ. Σε πρόσφατη συνέντευξή της η Kirsten Lynch αρνήθηκε να σχολιάσει τις πληροφορίες που έφεραν την επιχείρησή της να στοχεύει στην εξαγορά και άλλων θερέτρων στην Ελβετία, όπως το Verbier Laax, αλλά δεν έκρυψε το γεγονός πως η Vail ψάχνει για άλλες ευκαιρίες επέκτασης.
Η επέκταση αυτή θα γίνει κυρίως στο εξωτερικό, αφού στη Βόρειο Αμερική έχει ήδη ισχυρή παρουσία και στις δυτικές και στις ανατολικές ΗΠΑ αλλά και στον Καναδά. Πολύ ενδιαφέρον έχει όμως η λογική πίσω από την απόφαση της επιχείρησης να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές. Όπως διαβάσαμε σε πολύ πρόσφατο άρθρο του Bloomberg, η Lynch ανέφερε πως ο βασικότερος λόγος πίσω από αυτή την επιχειρηματική απόφαση είναι η αλλαγή στο κλίμα.
Κατά τη διευθύνουσα σύμβουλο, η παρουσία της Vail σε πολλές περιοχές που είναι απομακρυσμένες μεταξύ τους δίνει στην εταιρεία τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει με μεγαλύτερη επιτυχία τις προκλήσεις που δημιουργεί η κλιματική αλλαγή και το γεγονός πως πολύ συχνά πλέον, οι χιονοπτώσεις σε αρκετές περιοχές δεν είναι αρκετές για να μπορούν να υποστηρίξουν τη λειτουργία των εγκαταστάσεων χιονοδρομίας.
Όπως είπε χαρακτηριστικά: «η γεωγραφική ποικιλία μας βοηθά να μείνουμε σταθεροί ενόψει της κλιματικής αλλαγής». Στο Bloomberg αναφέρονται και συγκεκριμένα παραδείγματα, όπως π.χ. πως αν δεν υπάρχει χιόνι στις πίστες κοντά στη λίμνη Tahoe στα σύνορα των πολιτειών της Νεβάδα και της Καλιφόρνια, η κατάσταση εξισορροπείται από τις πίστες στα βουνά του Κολοράντο. Αντίστοιχο «δίδυμο» είναι οι πίστες στη Βρετανική Κολομβία στον δυτικό Καναδά και οι αντίστοιχες στη Νέα Αγγλία, στις ανατολικές ΗΠΑ.
Προφανώς, η Lynch δεν νοιώθει ακόμα αρκετά άνετα και θέλει να διαφοροποιήσει ακόμα περισσότερο το χαρτοφυλάκιο της Vail, έτσι ώστε οι κάτοχοι του Epic Pass με το οποίο μπορούν να επισκέπτονται όλα τα θέρετρα της επιχείρησης, να έχουν πάντα κάποια πίστα σκι στη διάθεσή τους. Σύντομα λοιπόν θα ακούσουμε και άλλες σχετικές ειδήσεις από την Ευρώπη ή άλλες περιοχές του κόσμου. Ποιος ξέρει, μπορεί να δούμε και κάποιο ελληνικό βουνό στο στόχαστρο της Vail ή κάποιας άλλης παρόμοιας εταιρείας.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.