Το μοναδικό σπριντ της Άκτωρ, η ώρα της ΔΕΗ, η εκστρατεία της Πειραιώς, τα κεφάλαια της Autohellas, η επιβράβευση της Alpha Αστικά και τα κοντέρ των εφοπλιστών

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα, στο οποίο υπήρξαν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή του. Ο λόγος για το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Τα άλματα προόδου που έχουν γίνει μετά την εξαγορά της εταιρείας και από τη νέα διοίκηση της Άκτωρ υπό τον Αλέξανδρο Εξάρχου, είναι μοναδικά. Τον Νοέμβριο του 2024 το Μετρό θα ξεκινήσει τα κανονικά του δρομολόγια καθώς η κύρια γραμμή θα έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί προς χρήση.

Άλλωστε, το συγκεκριμένο έργο βρέθηκε από την πρώτη στιγμή ανάληψης των νέων της καθηκόντων στο επίκεντρο της διοίκησης της εταιρείας. Ο λόγος; Η αξία που έχει για τη Θεσσαλονίκη, τη Βόρεια Ελλάδα και τη χώρα το εν λόγω έργο, μέσω του οποίου γίνεται σαφής ο νέος προσανατολισμός της Άκτωρ να συμβάλει στη βελτίωση των εθνικών υποδομών και στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, μέσω των έργων που αναλαμβάνει. Και κυρίως: Τα έργα αυτά να παραδίδονται σε σύντομο χρονικό διάστημα προς χρήση.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης αναμένεται ότι θα αναβαθμίσει την καθημερινότητα της πόλης, καθώς θα προσφέρει ταχύτητα και άνεση στην μετακίνηση. Και θα εξυπηρετεί περίπου 315.000 πολίτες ημερησίως. Με τη λειτουργία του υπολογίζεται ότι θα περιορίσει την κυκλοφορία των ΙΧ κατά 60.000 και θα οδηγήσει σε μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους, αντίστοιχα ημερησίως, αλλά και σε σημαντικά οφέλη στο ισοζύγιο πληρωμών της χώρας, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης υγρών καυσίμων.

Η βασική γραμμή έχει μήκος γραμμής 9,6 χλμ., 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα Αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων, στην περιοχή της Πυλαίας. Το έργο της Επέκτασης προς Καλαμαριά θα περιλαμβάνει 5 νέους Σταθμούς («Νομαρχία», «Καλαμαριά», «Αρετσού», «Νέα Κρήνη» και «Μίκρα») με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ.


Με ιδιαίτερη θέρμη υποδέχονται οι επενδυτές τις παρουσιάσεις που τους γίνονται από στελέχη της Τράπεζας Πειραιώς. Το success story της ελληνικής οικονομίας, τα μεγέθη της τράπεζας, το μέρισμα, η μείωση των κόκκινων δανείων και οι προοπτικές της Πειραιώς έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον των επενδυτών. Όπως μαθαίνει η στήλη κλιμάκια της τράπεζας πηγαίνουν στο Λονδίνο προκειμένου να παρουσιάσουν τις προοπτικές της τράπεζας, ενώ έρχεται και το roadshow της JP Morgan, όπου έχουν κλείσει σημαντικές συναντήσεις με μεγάλους επενδυτές.

Άλλωστε η τράπεζα κινείται σε ρυθμούς placement, το οποίο ξεκινά μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της. Σχετικά με το ποσοστό που θα διατεθεί «παίζουν» δύο σενάρια στο ΤΧΣ. Πρώτον, να διατεθεί ολόκληρο το ποσοστό ή ένα μεγάλο μέρος του. Πάντως η αγορά θα προτιμούσε να δει διάθεση του συνόλου των μετοχών που κατέχει για να αποτυπωθεί το μεγάλο ενδιαφέρον των επενδυτών και στη συνέχεια να μην υπάρξουν άλλες ενδεχόμενες μετοχικές αλλαγές με τη διάθεση του πακέτου σε δύο μέρη. Σε κάθε περίπτωση η απόφαση ανήκει στο ΤΧΣ, όπως έχει δηλώσει και η διοίκηση του Χρήστου Μεγάλου, και τα μηνύματα που εκπέμπονται από τους επενδυτές, είναι άκρως θετικά.


Με τον αέρα των υψηλών 9 ετών θα πάει σε λίγες μέρες ο CEO της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης στο investor day στο Λονδίνο. Την ερχόμενη Τρίτη 23 Ιανουαρίου είναι η παρουσίαση του νέου business plan της επιχείρησης και η αγορά περιμένει με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις ανακοινώσεις. Η ΔΕΗ έχει πετύχει περίπου ενάμιση χρόνο νωρίτερα τους στόχους που είχε θέσει στο προηγούμενο και οι αναλυτές περιμένουν «δυνατές» ειδήσεις. Μάλιστα σύμφωνα με στελέχη της αγοράς μετά τις τελευταίες εξαγορές (ENEL Romania και Κωτσόβολο) περιμένουν κατεύθυνση για EBITDA κοντά στα 2 δισ. ευρώ!

Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με την τελευταία παρουσίαση της ΔΕΗ τον περασμένο Νοέμβριο, ο στόχος για τα EBITDA του 2026 ήταν στα 1,7 δισ. ευρώ. Επιπλέον, είχε τεθεί στόχος για 9,5 MW εγκατεστημένη ισχύ και επενδυτικές δαπάνες 9,3 δισ. ευρώ για την περίοδο 2022-26. Η ΔΕΗ επιστρέφει στις διανομές μερισμάτων και θα ανακοινωθεί διανομή από τα κέρδη χρήσης 2023 για πρώτη φορά μετά από χρόνια. Επιπλέον, η διοίκηση έχει πει πως από την εξαγορά της ENEL τα EBITDA θα βελτιωθούν κατά περίπου 350 εκατ. ευρώ, άρα το 2024 θα μπορούσαμε να δούμε εύκολα 1,5 δισ. ευρώ EBITDA.

Σύμφωνα με αναλυτές το πιθανότερο είναι πως μετά την παρουσίαση θα δούμε και ανοδικές αναθεωρήσεις εκτιμήσεων, αφού οι τωρινές εκτιμήσεις των αναλυτές είναι ήδη χαμηλότερες από τις προβλέψεις της διοίκησης. Η Eurobank περιμένει 1,31 δισ. ευρώ EBITDA το ο 2024, η Optima Bank 1,264 δισ. ευρώ και η JP Morgan 1,37 δισ. το 2024 και 1,744 δισ. το 2025.


Ξεκινάει σήμερα (17/1) η δημόσια προσφορά του ομολόγου της Autohellas με εύρος απόδοσης, 4,25% έως 4,60%, όπως σας είχε ενημερώσει εγκαίρως η στήλη. Το ομόλογο θα είναι έως 200 εκατ. ευρώ με διάρκεια τα 5 έτη και ήδη στελέχη της αγοράς συστήνουν στους πελάτες τους που διαθέτουν ρευστότητα να τοποθετηθούν. Η ετήσια απόδοση θα είναι ανώτερη των επιτοκίων που προσφέρουν οι τράπεζες, αλλά και των αποδόσεων των εντόκων γραμματίων, ενώ να μην ξεχνάμε πως οι αναλυτές περιμένουν μειώσεις επιτοκίων από την ΕΚΤ το 2024.

Αν επιβεβαιωθεί αυτή η εκτίμηση, τα επιτόκια καταθέσεων θα μειωθούν και ένα επιτόκιο της τάξης του 4,5% περίπου θα είναι αρκετά ελκυστικό. Η εταιρεία θα διαθέσει τα κεφάλαια που θα αντλήσει για την αποπληρωμή τραπεζικών δανείων έως 100 εκατ. ευρώ, αλλά και για ανανέωση του στόλου. Ένα μέρος των κεφαλαίων θα χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες του κεφαλαίου κίνησης.


Στις 19 Ιανουαρίου θα πραγματοποιηθεί η γενική συνέλευση της Alpha Αστικά Ακίνητα η οποία θα εγκρίνει τη νέα διανομή κεφαλαίων προς τους μετόχους ύψους 30,8 εκατ. ευρώ. Όπως είχε αναφέρει παλιά η διοίκηση της εταιρείας, από το μετασχηματισμό και την πώληση των ακινήτων πλέον δε θα έχει ανάγκη τα υψηλά ταμειακά διαθέσιμα και θα τα διαθέσει στους μετόχους. Ήδη έχει επιστρέψει 3,45 ευρώ ανά μετοχή και έχει δώσει και μέρισμα 0,26 ευρώ ανά μετοχή και τώρα θα επιστρέψει 2,20 ευρώ ανά μετοχή.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό οι μετοχές της εταιρείας θα διαπραγματεύονται χωρίς το σχετικό δικαίωμα στις 26 Μαρτίου και ήδη έχουν παρατηρηθεί τοποθετήσεις στη μετοχή, αφού η απόδοση είναι της τάξης του 25,5%. Επιπλέον, η γενική συνέλευση θα εγκρίνει την αλλαγή της επωνυμίας της εταιρείας σε Alpha Real Estate Services με την εταιρεία να δίνει έμφαση στην παροχή επενδυτικών συμβουλών και στη διαχείριση ακινήτων.


Το ένα ρεκόρ μετά το άλλο «σπάνε» οι Έλληνες εφοπλιστές καθώς μέσα στο 2023 οι παραγγελίες ναυπήγησης υπερδιπλασιάστηκαν έναντι του 2022  και ανήλθαν σε 164 πλοία έναντι 81, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Allied Shipbroking.

Παράλληλα, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες πραγματοποίησαν 60% περισσότερες επενδύσεις σε νέα πλοία για το 2023 έναντι του 2022, διαθέτοντας το ποσό των 18 δισ. δολαρίων. Σημειώνεται ότι και οι δύο πρώτες εβδομάδες του 2024 συνέχισαν με παρόμοιους ανοδικού ρυθμούς, με παραγγελίες από Έλληνες πλοιοκτήτες σε ναυπηγεία της Ασίας.

Εκτός από την πρόσφατη εξέλιξη για τον όμιλο Tsakos που παρέλαβε το τρίτο από τα τέσσερα δεξαμενόπλοια Aframax το οποίο θα είναι υπό ελληνική σημαία, η Brave maritime Corp, συμφέροντων της οικογένειας Βαφειά, παρέλαβε τέσσερα πλοία μεταφοράς αμμωνίας από τα ναυπηγεία Hyundai στη Νότια Κορέα, ενώ ο στόλος της αναμένεται να ενισχυθεί με ακόμη τρία πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου.

Ακόμη η Navlos Maritime Partners συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου παρέλαβε ένα νεότευκτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αυτό είναι το πρώτο από τα 11 συνολικά πλοία εμπορευματοκιβωτίων που περιλαμβάνονται στο ναυπηγικό της πρόγραμμα.

Όπως αναφέρουν τα στοιχεία της Allied, οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν 87 δεξαμενόπλοια, 57 χύδην φορτηγά και 14 πλοία μεταφοράς αερίου έναντι συμβολαίων για 39 δεξαμενόπλοια, 37 φορτηγά, και 25 πλοία μεταφοράς αερίου που πραγματοποπιησαν οι Ιάπωνες εφοπλιστές.


H ελβετική UBS ανεβάζει τον στόχο για τον δείκτη S&P 500 της αμερικανικής χρηματιστηριακής αγοράς στις 5.150 μονάδες προς το τέλος του 2024, που είναι η υψηλότερη πρόβλεψη ανάμεσα στις παγκόσμιες επενδυτικές τράπεζες και δίνει ανοδικό περιθώριο 8% από τα τρέχοντα επίπεδα του δείκτη. Ο προηγούμενος στόχος της UBS ήταν στις 4.850 μονάδες.

Η εκτίμηση της UBS για τον S&P 500 βασίζεται στις προσδοκίες επιτοκιακών μειώσεων από τη Fed φέτος, περαιτέρω υποχώρησης του πληθωρισμού και ισχυρής κερδοφορίας των επιχειρήσεων. Η επενδυτική τράπεζα αναμένει αύξηση 6,3% στα κέρδη των επιχειρήσεων που απαρτίζουν τον S&P 500 φέτος, πρόβλεψη που είναι χαμηλότερη από το consensus που βλέπει αύξηση κερδών γύρω στο 11,4%. Ο δείκτης S&P 500 έκλεισε την περυσινή χρονιά με κέρδη 24%. Πέρα από την αύξηση των εταιρικών κερδών το 2024, η πτώση των επιτοκίων θα υποστηρίξει ελαφρώς υψηλότερους πολλαπλασιαστές κερδών (Ρ/Ε), σύμφωνα με την UBS.


Μπορεί το ψάρεμα της ρέγγας έξω από τις ακτές των πολιτειών της περιοχής της Νέας Αγγλίας και του Νιού Τζέρσεϊ να προκαλέσει μείζονα κρίση και να φέρει άνω κάτω όλες τις ανεξάρτητες αρχές των ΗΠΑ; Η απάντηση σε αυτό το άκρως παράξενο ερώτημα είναι σαφώς καταφατική, όπως μας εξηγούν οι δημοσιογράφοι του Bloomberg.

Αναφερόμαστε σε δύο υποθέσεις που θα απασχολήσουν από την Τετάρτη το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ. Οι υποθέσεις είναι πανομοιότυπες και αφορούν τις προσφυγές ορισμένων αλιευτικών επιχειρήσεων που ψαρεύουν ρέγγες έξω από τις βορειοανατολικές ακτές των ΗΠΑ. Οι επιχειρήσεις αυτές διαμαρτύρονται για την επιβολή ενός ημερήσιου τέλους 710 δολαρίων από την Εθνική Υπηρεσία Θαλάσσιας Αλιείας (National Marine Fisheries Service, NMFS) σε όσες εταιρείες θέλουν να ψαρέψουν ρέγγες.

Αυτό το ποσό αντιστοιχεί στο κόστος επιβίβασης και παραμονής των παρατηρητών της NMFS πάνω στα αλιευτικά σκάφη. Οι επιχειρήσεις έχουν προσφύγει στα δικαστήρια εναντίον της απόφασης της υπηρεσίας, η οποία δεν έχει τεθεί ακόμα σε εφαρμογή. Τα ομοσπονδιακά εφετεία απέρριψαν το αίτημα των αλιευτικών επιχειρήσεων για ακύρωση αυτής της απόφασης και έτσι οι δύο υποθέσεις έφθασαν στο Ανώτατο Δικαστήριο.

Οι επιχειρήσεις υποστηρίζουν πως παρά το γεγονός πως η NMFS έχει το δικαίωμα να επιβάλλει την παρουσία των παρατηρητών, δεν έχει εξουσιοδοτηθεί από το Κονγκρέσο να υποχρεώσει τις επιχειρήσεις να καλύψουν αυτό το κόστος. Το βασικό ερώτημα που καλείται να απαντήσει το Ανώτατο Δικαστήριο είναι κάτι που απασχολεί έντονα τον αμερικανικό πολιτικό και νομικό κόσμο: μπορούν οι διάφορες αρχές σαν την NMFS να αποφασίζουν - και να επιβάλλουν αυτές τις αποφάσεις – χωρίς να έχουν συγκεκριμένη προς τούτο εξουσιοδότηση από τους νόμους του κράτους;

Από το 1984 μέχρι τώρα τα δικαστήρια αποφασίζουν με βάση αυτό που ονομάζεται Chevron doctrine (δόγμα Chevron) και στην ουσία λέει πως σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να ευνοείται το ισχυρότερο μέρος, το οποίο είναι η ίδια η ομοσπονδιακή αρχή που πήρε αυτή την απόφαση.

Σύμφωνα με το Bloomberg, από το 1984 μέχρι τώρα το δόγμα Chevron έχει μνημονευθεί σε πάνω από 15.000 υποθέσεις. Επειδή τα εφετεία στις δύο αυτές υποθέσεις βασίστηκαν πάνω στο δόγμα Chevron και απέρριψαν το αίτημα των αλιευτικών επιχειρήσεων, οι νομικοί σύμβουλοι τους ζητούν στην ουσία από το Ανώτατο Δικαστήριο να το αγνοήσει και να ακυρώσει την απόφαση της NMFS, αφού δεν υπάρχει σχετική νομοθετική της υποστήριξη και κατοχύρωση.

Στην περίπτωση που το Ανώτατο Δικαστήριο αποφασίσει κάτι τέτοιο, κάτι που φυσικά δεν είναι καθόλου βέβαιο πως θα γίνει, οι συνέπειες θα είναι πολύ σημαντικές. Όπως είπε στο Bloomberg ο Cary Coglianese, καθηγητής νομικής στο πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνιας, η πλήρης κατάργηση του δόγματος θα προκαλέσει πραγματικό σεισμό καθώς θα βάλει σε κίνδυνο πλήθος αποφάσεων και κανονισμών που έχουν προκύψει από τις αποφάσεις ομοσπονδιακών αρχών.

Αυτό θα ήθελαν πολύ να το δουν πολλές μεγάλες αμερικανικές επιχειρήσεις και σημαντικό μέρος των συντηρητικών πολιτικών, καθώς στην κυριολεξία θα λύσει τα χέρια των επιχειρήσεων που θα μπορούν να κάνουν σχεδόν ό,τι θέλουν. Όπως είναι αναμενόμενο, η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει ξεκαθαρίσει πως θεωρεί μεγάλο λάθος την πιθανή κατάργηση ή σημαντική αποδυνάμωση του δόγματος Chevron.

Δεν ξέρουμε πότε θα βγει η απόφαση, ούτε είναι σίγουρο πως το Ανώτατο Δικαστήριο θα κινηθεί τόσο ριζοσπαστικά. Αυτό που είναι σίγουρο πάντως είναι πως τα μάτια του νομικού, πολιτικού και επιχειρηματικού κόσμου θα είναι από αύριο στραμμένα προς το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.