To ράλι της Alpha Bank, ο πήχης της Optima, καμπανάκι για το Ταμείο Ανάκαμψης, οι τράπεζες ενισχύουν το ταμπλό, τι τρέχει στον Πατραϊκό, η ήττα των σορτάκηδων της Tesla, τα κέρδη των hedge funds, tips για Έκτερ και BYD

Τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου των τραπεζών έφεραν επιτέλους επενδυτικό ενδιαφέρον στο χρηματιστήριο, δίνοντας ανάσα στους τίτλους, οι οποίοι λόγω των πωλήσεων των ξένων είχαν διολισθήσει χαμηλότερα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τόσο η μετοχή της Alpha Bank, όσο και της Τράπεζας Πειραιώς. Στις δύο τελευταίες συνεδριάσεις η Alpha Bank έχει βγάλει δυνατή αντίδραση, μετά και τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων, ενώ η Πειραιώς συμπλήρωσε επτά ανοδικές. Δηλαδή η μετοχή από την ημέρα που δημοσίευσε αποτελέσματα δεν έχει υποχωρήσει. Αν δει κάποιος τις αποδόσεις των συστημικών από την αρχή του έτους, θα βγάλει το συμπέρασμα πως η πιο αδικημένη είναι η Alpha Bank.

Ενώ δηλαδή οι άλλες συστημικές έχουν διψήφιο ποσοστό ανόδου από την αρχή του έτους, η Alpha Bank, μόλις με τη χθεσινή άνοδο κατάφερε να σβήσει τις απώλειες και να έχει άνοδο, έχοντας ταυτόχρονα μεγάλα περιθώρια ανόδου. Η Πειραιώς ενισχύεται περίπου 20%, αντίστοιχη είναι η άνοδος για την Εθνική Τράπεζα και η Eurobank έχει άνοδο 27%. Όλες έχουν περιθώριο ανόδου με βάση τις τιμές στόχους που έχουν δώσει οι αναλυτές.


Στο ίδιο μήκος κύματος με τις συστημικές τράπεζες και η Optima Bank, η οποία παρουσίασε ένα δυνατό επίσης σετ αποτελεσμάτων. Όπως και οι άλλες τράπεζες, έτσι και αυτή, έχει ισχυρές προοπτικές για τη συνέχεια, με δεδομένο ότι η ελληνική οικονομία πηγαίνει καλά, η ανεργία υποχωρεί και η πιστωτική επέκταση συνεχίζεται ακάθεκτη. Στους εννέα μήνες έγιναν εκταμιεύσεις 1,9 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 29,7%. Η ποιότητα του χαρτοφυλακίου των δανείων είναι πολύ καλή με δείκτη μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (δάνεια με καθυστέρηση καταβολής δόσης άνω των 90 ημερών) μόλις 0,92%.

Στο εννεάμηνο τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 108,2 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 50% έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος, ενώ τα κέρδη υπερβαίνουν τα κέρδη όλης της χρήσης 2023. Πολύ υψηλή είναι η απόδοση των κεφαλαίων και ανήλθε στο 26,8% (κέρδη ως προς τα ίδια κεφάλαια). Σύμφωνα με τον Δημήτρη Κυπαρίσση, διευθύνοντα σύμβουλο της τράπεζας τα αποτελέσματα δίνουν σιγουριά ότι θα πετύχει τους στόχους που έχει θέσει για κέρδη πάνω από 134 εκατ. ευρώ στο σύνολο της χρήσης και απόδοση κεφαλαίων 24%.


Μπορεί να μην ήταν μαζική η παρουσία των επενδυτών, αλλά βρέθηκαν εκεί εκπρόσωποι συνδέσμου επενδυτών και ήταν έτοιμοι να ζητήσουν εξηγήσεις για τον τρόπο που αποφασίστηκε να γίνει η συγχώνευση της Έκτερ με την Ενεργειακός Κόμβος και τις διαφορές στις αποτιμήσεις που έχει βγάλει ο ορκωτός. Ωστόσο, δεν υπήρξε η κατάλληλη απαρτία, καθώς για μία συγχώνευση τέτοια χρειάζεται το 51% του μετοχικού κεφαλαίου και συγκεντρώθηκε μικρότερο ποσοστό.

Πάντως όπως και να έχει, οι βασικοί μέτοχοι και συνολικά η διοίκηση δεν έμεινε να συζητήσει όπως γίνεται συνήθως. Τι να συζητήσει άλλωστε, αφού τους περίμεναν οι επενδυτές με καίρια ερωτήματα. Θα γίνει στις 25 Νοεμβρίου η επαναληπτική ΓΣ. Η διοίκηση πάντως εμφανίζεται πεπεισμένη πως θα κάνει όσα πρέπει για να πάρει το πτυχίο έβδομης τάξης το οποίο θεωρεί ότι είναι απαραίτητο να το αποκτήσει.


Τα πνεύματα θέλησαν να κατευνάσουν το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και η αρμόδια δημόσια εταιρεία ΕΔΕΥΕΠ (Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών) σχετικά με το σχέδιο ανάπτυξης θαλάσσιου αιολικού πάρκου στον Πατραϊκό Κόλπο, μετά τις αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν.

Όπως υποστήριξαν, ο σχεδιασμός του συγκεκριμένου αιολικού πάρκου στον Πατραϊκό δεν έχει αποφασιστεί στο παρόν στάδιο. Όσον αφορά στη θαλάσσια περιοχή εγκατάστασης θα προσδιοριστεί σε μεταγενέστερο στάδιο, ενώ η πραγματική εγκατεστημένη ισχύς θα είναι πολύ μικρότερη από αυτήν που αναφέρεται στο επίπεδο του σχεδιασμού.

Υπενθυμίζεται ότι το «πλωτό» αιολικό πάρκο στον Πατραϊκό προβλεπόταν να βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ του Αντιρρίου και των εκβολών του Ευήνου με την εγκατάσταση περίπου 40-50 ανεμογεννητριών. Το πρόβλημα και οι πρώτες αντιδράσεις προέκυψαν από το γεγονός ότι η χωροθέτηση γίνεται σε πολύ μικρή απόσταση από την ακτογραμμή, και μάλιστα εντός μίας κλειστής θαλάσσιας περιοχής στην οποία και αναμένεται να προκληθούν σημαντικά προβλήματα στο οικοσύστημα, στην τοπική αλιεία, ακόμα και στον τουρισμό.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΔΕΥΕΠ χαρακτήρισε ως υπερβολικό, αβάσιμο και πρόωρο αυτό το κύμα των αντιδράσεων με την εταιρεία να διαψεύδει κατηγορηματικά όσα υποστήριξε ο ΣΥΡΙΖΑ. Συγκεκριμένα το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης έκανε λόγο για «τεράστιο πάρκο από το Αντίρριο, τη Ναύπακτο μέχρι το Ρίο με πάνω από 50 ανεμογεννήτριες 280 μέτρων οι οποίες θα είναι εγκατεστημένες σε πολύ μικρή απόσταση από τις ακτές». Σύμφωνα με την ΕΔΕΥΕΠ, έχουν ληφθεί υπόψη τεχνικά, περιβαλλοντικά και τεχνικοοικονομικά κριτήρια, άρα «δεν είναι άναρχη διαδικασία».

Τονίστηκε ότι έγινε δημόσια διαβούλευση για την εκπόνηση του εθνικού προγράμματος και θα ακολουθήσουν κι άλλες για την ειδικότερη οριοθέτηση των περιοχών ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών. Μάλιστα, η πρόοδος αυτών των απαραίτητων έργων πράσινης ενέργειας θα φέρουν επενδύσεις 6 δισ. ευρώ στη χώρα και στην τοπική οικονομία, ενώ θα γίνει με απόλυτο σεβασμό και προσοχή στο φυσικό περιβάλλον, αλλά και τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες.


Σε κρίσιμη φάση βρίσκονται τέσσερεις τομείς των έργων πληροφορικής και συγκεκριμένα αυτοί της Υγείας, της Δικαιοσύνης, των Ψηφιακών Υποδομών και του υπερυπολογιστή «Δαίδαλου».

Ήδη, για 40 έργα που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, μεταξύ των οποίων και τα παραπάνω, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ, ο χρόνος αρχίζει να πιέζει ασφυκτικά, λόγω της αβεβαιότητας που προκαλείται από την υπέρβαση των ορίων των υποψηφίων αναδόχων τους.

Οι  μεγαλύτερες προκλήσεις είναι αυτές των κλάδων  Υγείας και Δικαιοσύνης καθώς απαιτούν στήριξη για να μπουν πιο γρήγορα σε μια καινούργια ψηφιακή εποχή.

Παράλληλα, δυσκολία εύρεσης ενδιαφερομένων έχει αναφερθεί και για το έργο του υπερυπολογιστή «Δαίδαλου», που αποτελεί κομβικό έργο του Ταμείου Ανάκαμψης το οποίο θα βάλει την Ελλάδα ανάμεσα στις προηγμένες ψηφιακά χώρες. Σημειώνεται ότι στο έργο που αφορά την κατασκευή της υποδομής που θα φιλοξενήσει τον υπερυπολογιστή δόθηκε για τρίτη φορά παράταση λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος.


Με συνολικές απώλειες 5,2 δισ. δολαρίων επιβαρύνονται στις ΗΠΑ όλα τα hedge funds που είχαν «στοιχηματίσει» κατά της Tesla, προεκλογικά.

Όπως είναι ευνόητο, η σχέση ανάμεσα στον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ και τον CEO της αυτοκινητοβιομηχανίας, Ίλον Μασκ, έδωσε σημαντική ώθηση στη μετοχή της.

Για του λόγου το αληθές, από τις εκλογές της 5ης Νοεμβρίου, η μετοχή της Tesla έχει ενισχυθεί σχεδόν 30%, κερδίζοντας πάνω από 200 δισ. δολάρια σε κεφαλαιοποίηση. Μέχρι την Παρασκευή, η αποτίμηση της εταιρείας είχε ξεπεράσει το 1 τρισ.  δολάρια.

Σύμφωνα με το Bloomberg, πολλά hedge funds είχαν κλείσει στις short θέσεις τους στην Tesla τους τελευταίους τέσσερις μήνες, ειδικά αφότου ο Μασκ στήριξε δημοσίως τον Τραμπ, στις 13 Ιουλίου.

Σημειώνεται ότι ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla έχει αναδειχθεί ως ο μεγαλύτερος θαυμαστής του δισεκατομμυριούχου Τραμπ. Κατά την προεκλογική περίοδο, υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους δωρητές της εκστρατείας του Ρεπουμπλικάνου υποψηφίου.

Μπροστά σε αυτήν την άνοδο, τα hedge funds που βρέθηκαν με short θέσεις, έσπευσαν να τις κλείσουν. Στις 6 Νοεμβρίου, μόνο το 7% των hedge funds είχαν καθαρές short θέσεις στην Tesla, από 17% στις αρχές Ιουλίου.


Tα hedge funds αγόραζαν μετοχές τραπεζών με τον ταχύτερο ρυθμό της τελευταίας τριετίας ενώ, αντίθετα, πόνταραν σε πτώση των μετοχών εταιρειών που παράγουν ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια την εβδομάδα που πέρασε, σύμφωνα με την επενδυτική τράπεζα Goldman Sachs. O χρηματοοικονομικός κλάδος και οι τράπεζες ήταν από τις πλέον δημοφιλείς τοποθετήσεις καθώς αναμένεται να ευνοηθούν  από την εποπτική «ανακούφιση» που πολλοί πιστεύουν οτι θα φέρει η νέα κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ. Σημειωτέον ότι οι μετοχές των αμερικανικών τραπεζών σημείωσαν άνοδο έως και 11,1% στις 6 Νοεμβρίου μιά μέρα μετά τη νίκη του Τραμπ στις προεδρικές εκλογές της 5ης Νοεμβρίου.

Σύμφωνα με έκθεση της τράπεζας Wells Fargo, ο Τραμπ εκτιμάται οτι θα είναι «game changer» για τον τραπεζικό κλάδο από πλευράς εποπτείας και αυτό αναμένεται να ενισχύσει τα έσοδα των τραπεζών από δραστηριότητες επενδυτικής τραπεζικής και δανειοδοτήσεων.


Η μετεωρική άνοδος της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας BYD (1211 HONG KONG) συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό. Όπως διαβάσαμε χθες στο Bloomberg, αφού η εταιρεία ξεπέρασε πρόσφατα την Tesla (TSLA NASDAQ) σε πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, έχει βάλει πλέον στο μάτι και τις πωλήσεις των παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Θυμίζουμε πως πριν μερικές εβδομάδες ανακοινώθηκαν οι πωλήσεις των δύο επιχειρήσεων για το τρίτο ημερολογιακό τρίμηνο της χρονιάς και η κινεζική επιχείρηση ξεπέρασε σε αξία πωλήσεων τον αντίστοιχο της αμερικανικής, αφού πούλησε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αξίας 28,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων και η αμερικανική πούλησε (μόνο ηλεκτρικά) αυτοκίνητα αξίας 25,2 δισεκατομμυρίων. Η διαφορά σε όγκο πωλήσεων είναι πολύ πιο μεγάλη, αφού η BYD πούλησε 1,13 εκατομμύρια οχήματα και η Tesla σχεδόν 463.000, δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως πως τα αυτοκίνητα της BYD είναι σε γενικές γραμμές πολύ πιο φθηνά. Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία του Bloomberg, ο ρυθμός της αύξησης της παραγωγής της κινεζικής εταιρείας είναι τόσο μεγάλος που έχει ήδη μπει στην πρώτη δεκάδα των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων (δηλαδή και συμβατικών και ηλεκτρικών και υβριδικών) και πλησιάζει ταχύτατα προς την πεντάδα.

Ο άμεσος στόχος της είναι η αμερικανική ιστορική βιομηχανία Ford (F NYSE), η οποία κατείχε την 6η θέση παγκοσμίως σε όγκο πωλήσεων για το 2023. Πρώτη ήταν η ιαπωνική Toyota (7203 TOKYO), η μόνη που πούλησε πάνω από 10 εκατομμύρια οχήματα, λίγο πιο κάτω ήταν η γερμανική Volkswagen (VOWE XETRA) με λίγο πάνω από 9 εκατομμύρια, ενώ στην τρίτη θέση ήταν η κορεατική Hyundai (005380 SEOUL) (μαζί με την θυγατρική της Kia), η οποία πέρασε τα 7 εκατομμύρια. Στα 6,4 εκατομμύρια ήταν η Stellantis (STLA NYSE), στα 6,2 η General Motors (GM NYSE).

Αρκετά πιο χαμηλά είχαν βρεθεί η Ford με πωλήσεις 4,4 εκατομμυρίων και η Honda (7267 TOKYO) με 4,2 εκατομμύρια. Αυτές οι δύο είναι οι άμεσοι στόχοι της BYD, τουλάχιστον σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Bloomberg. Βασιζόμενοι στο γεγονός πως οι πωλήσεις της BYD για τον Οκτώβριο ξεπέρασαν το μισό εκατομμύριο οχήματα, εκτιμούν πως για το τρίτο τρίμηνο θα ξεπεράσουν εύκολα τις πωλήσεις και των δύο αυτών μεγάλων εταιρειών, καθώς οι δικές τους πωλήσεις δεν φαίνεται να σημειώνουν σημαντική μεταβολή από το 2023. Γνωρίζοντας πως, όπως προαναφέραμε, οι πωλήσεις της BΥD για το τρίτο τρίμηνο ήταν 1,13 εκατομμύρια οχήματα και έχοντας υπόψη πως όλοι οι αναλυτές που παρακολουθούν την κινεζική εταιρεία περιμένουν την συνέχιση αυτού του εντυπωσιακού ρυθμού αύξησης πωλήσεων, η εκτίμηση του διεθνούς πρακτορείου μας φαίνεται πολύ λογική.

Πολύ σύντομα, η μεγάλη κινεζική επιχείρηση θα κατέχει την 6η θέση στον κόσμο από πλευράς όγκου πωλήσεων αυτοκινήτων ανεξαρτήτως του αν αυτά είναι ηλεκτρικά ή έχουν κινητήρες εσωτερικής καύσης. Και, αν η BYD συνεχίσει να κινείται με την ίδια ορμή, δεν θα πρέπει να εκπλαγούμε αν σύντομα μπει στην πρώτη πεντάδα. Χαρακτηριστικό του πόσο γρήγορα κινείται η επιχείρηση, η οποία δεν πουλάει αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, είναι αυτό που είπε πριν μερικές μέρες ο αντιπρόεδρος της εταιρείας μέσω ανάρτησης στον λογαριασμό του στο Weibo. Ο αξιωματούχος περηφανεύθηκε πως η εταιρεία αύξησε κατά 200.000 την παραγωγική της δυναμικότητα μέσα σε τρεις μήνες απλά προσλαμβάνοντας ισάριθμους εργαζόμενους στις εγκαταστάσεις κατασκευής εξαρτημάτων και συναρμολόγησης των αυτοκινήτων.

Με αυτόν τον τρόπο η εταιρεία κατάφερε να παράξει 534.003 αυτοκίνητα μέσα στον Οκτώβριο. Όπως είπε στο Bloomberg ο Tu Le, ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας για θέματα αυτοκίνησης Sino Auto Insights: «η BYD δεν έχει αυτή την στιγμή όμοιό της στον κόσμο. Οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες αποτελούν παράπλευρη απώλεια καθώς η BYD κινείται σαν ταχεία αμαξοστοιχία μεταφοράς εμπορευμάτων με προορισμό την πρώτη θέση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία».

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.