Στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ περνά για τα επόμενα 25 χρόνια η παραχώρηση του μεγαλύτερου αστικού αυτοκινητοδρόμου της χώρας, της Αττικής Οδού, συνολικού μήκους 70 χλμ., αφού ο όμιλος επικράτησε στο σχετικό διεθνή διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, προσφέροντας το υψηλότερο τίμημα, ύψους 3,27 δισ. ευρώ.
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αστικός αυτοκινητόδρομος ο οποίος συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Το έργο έχει αποδεδειγμένες επιδόσεις σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας με δυνατότητα περαιτέρω ενίσχυσης ως αποτέλεσμα των αναπτύξεων οι οποίες υλοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής (Ελληνικό, Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο). Επιπλέον είχε καλές επιδόσεις κάτω από εξαιρετικά αντίξοες και απρόβλεπτες συνθήκες (συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης πανδημικής κρίσης).
Η ανάληψη της παραχώρησης της Αττικής Οδού σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και πολλαπλά σημαντική εξέλιξη, με πλήθος οφέλη για τον όμιλο και τους μετόχους του καθώς διπλασιάζει σε αξία το ήδη διευρυμένο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ενισχύει περαιτέρω την παραγωγή υψηλών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση. Με αυτήν την προσθήκη το χαρτοφυλάκιο των ομοειδών παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποκτά το κρίσιμο μέγεθος για τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίησή του στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου.
Αξίζει να σημειωθεί πως η συμμετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ήταν η μόνη αυτόνομη εκ των 6 συνολικά διαγωνιστικών σχημάτων, αφού ο ελληνικός όμιλος υποδομών επέλεξε να δοκιμάσει τις δυνάμεις του χωρίς να συμμετάσχει σε κοινοπραξία με κάποια άλλη εταιρεία ή διεθνές fund, καταδεικνύοντας την τεχνική και οικονομική αυτάρκεια που διαθέτει έχοντας αναπτύξει πλέον το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η Mediobanca S.p.A. ενήργησε ως αποκλειστικός χρηματοοικονομικός σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη συναλλαγή.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει την κεφαλαιακή διάρθρωση και ισχυρά περιουσιακά στοιχεία τα οποία παρέχουν μακροχρόνιες υψηλές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές από διαφοροποιημένες δραστηριότητες με έντονη δυναμική για τη χρηματοδότηση με ίδια και δανειακά κεφάλαια σε όλα τα έργα τα οποία αναπτύσσει. Η ρευστότητα του ομίλου παραμένει ισχυρή με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα (χωρίς να υπολογίζονται επιπλέον γραμμές ρευστότητας, credit lines) να ανέρχονται το Μάρτιο του 2023 σε €1,6 δισ. ευρώ.
Περαιτέρω, οι υφιστάμενες επενδύσεις με τις ισχυρές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές λειτουργούν ως capital multipliers. Συνολικά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει πάνω από 6 δισ. ευρώ σε μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της σε έργα παραχωρήσεων. Επιπρόσθετα αναμένεται σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από τις άλλες δραστηριότητες του ομίλου, καθώς και σημαντική υπεραξία από την εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, της μεγαλύτερης εταιρείας καθαρής ενέργειας της Ελλάδας.
Υπενθυμίζεται πως ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, διαχειριζόμενος περισσότερα από 1.600 χλμ. κομβικής σημασίας αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας και της Αττικής Οδού) και εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κ.α.
Παράλληλα, ο όμιλος διεκδικεί το κομμάτι της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ενώ αξιοποιώντας το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο κατέθεσε ως leader ένωσης εταιρειών την πρώτη Πρότυπη Πρόταση που περιλαμβάνει νέα τμήματα του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης.
Tράπεζα Πειραιώς και Εθνική Τράπεζα προτιμά η Morgan Stanley με σύσταση «overweight» και τιμή-στόχο τα 4,40 ευρώ και 8,33 ευρώ αντίστοιχα. Για τις Alpha Bank και Eurobank η σύσταση της είναι ουδέτερη (equal weight) με τιμές-στόχους τα 2,11 ευρώ και 2,10 ευρώ αντίστοιχα.
Η επενδυτική τράπεζα αναφέρει οτι οι ελληνικές τράπεζες φέτος έχουν σημειώσει την υψηλότερη αύξηση στα κέρδη ανά μετοχή σε σχέση με το consensus των αναλυτών. «Η αύξηση των δανείων και η μακροοικονομική ανάκαμψη είναι υποστηρικτική για τις προμήθειες και τα έσοδα. Τα χαμηλότερα επίπεδα μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (ΝΡΕ) σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια σημαίνουν χαμηλότερες προβλέψεις για επισφάλειες» αναφέρουν οι αναλυτές.
Το 85%-90% του χαρτοφυλακίου δανείων των ελληνικών τραπεζών έχει κυμαινόμενο επιτόκιο. Οι αποδόσεις των δανείων έχουν ανατιμηθεί κατά 187 μονάδες βάσης από τον Ιούνιο του 2021, ενώ το κόστος των καταθέσεων έχει ανεβεί κατά 25 μονάδες βάσης από τον Ιούνιο φέτος.
Σημαντικές είναι οι προοπτικές ανάπτυξης της Εnergean στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Όπως ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος κ. Μαθιός Ρήγας στην ενημέρωση των αναλυτών, ήδη, τρεις χώρες, η Κύπρος, το Ισραήλ και η Ιορδανία εκτιμάται ότι θα καταναλώνουν πάνω από 100 δισ. κυβικά μέτρα, ποσότητα η οποία θα κινείται σταδιακά αυξητικά.
Για τον σκοπό αυτό η Energean έχει ήδη υποβάλει στην ισραηλινή κυβέρνηση το Field Development Plan για το κοίτασμα Katlan, το οποίο θα αναπτυχθεί μέσω του project για πλωτούς σταθμούς παραγωγής και φόρτωσης φυσικού αερίου, «Energean Power», το οποίο ανοίγει νέες προοπτικές για αγορές όπως η Κύπρος, εφόσον κατασκευαστεί αγωγός μεταφοράς, η Αίγυπτος αλλά και η Ιορδανία. Το συγκεκριμένο σχέδιο για την εκμετάλλευση του κοιτάσματος Katlan προβλέπει παραγωγή περί τα 70 δισ. κυβικά μέτρα.
Παράλληλα, υπάρχουν δυο τερματικά υγροποιημένου αερίου στην Αίγυπτο που έχουν διαθέσιμη δυναμικότητα που εξάγεται. Την ίδια στιγμή προοπτικές υπάρχουν και για τη διάθεση φυσικού αερίου σε χώρες της Ευρώπης, η οποία προφανώς χρειάζεται και άλλες πηγές ενέργειας πέραν του LNG για να αναπληρώσει τις ανάγκες της που ανέρχονται σε 150 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο που προμήθευε η Ρωσία.
Η συνολική παραγωγή του ομίλου Energean για το 2023 εκτιμάται μεταξύ 120 και 130 εκατ. βαρελιών ισοδυνάμου πετρελαίου ημερησίως, έναντι προηγούμενης εκτίμησης για 125 με 140 εκατ. βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου ημερησίως. H εξέλιξη αυτή αποδίδεται σε θέματα που εκδηλώθηκαν στην έναρξη της παραγωγής στο Karish και που πλέον έχουν ξεπεραστεί πλήρως, ενώ το πρώτο εξάμηνο η παραγωγή τριπλασιάστηκε συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, με αιχμή το φυσικό αέριο.
Εξελίξεις για την εξαγορά της Κωτσόβολος, για την οποία έχει ήδη υποβάλει μη δεσμευτική προσφορά η Quest και θα συμμετάσχει και στη φάση της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών η οποία, κατά πάσα πιθανότητα, παρατείνεται προς το τέλος του έτους. Σε αυτήν τη φάση η εταιρεία ελέγχει τα οικονομικά στοιχεία της Κωτσόβολος και περιμένει τον επόμενο μήνα για να έχει καλύτερη εικόνα.
Η εξαγορά της Κωτσόβολος θα ενισχύσει σημαντικά την θέση του ομίλου στον τομέα λιανικής πώλησης, στον οποίο η παρουσία της αφορά την πώληση προϊόντων τεχνολογίας συγκεκριμένων κατασκευαστών (Apple, Xiaomi), ενώ έχει τη διανομή των κλιματιστικών Gree, Toyotomi και επίσης τη διανομή των σημάτων Singer, Izola και Kerosun, μετά την εξαγορά της «Γ.Ε. Δημητρίου». Επίσης διατηρεί το ηλεκτρονικό κατάστημα you.gr.
Ωστόσο δεν έμειναν ικανοποιημένοι οι επενδυτές από τα αποτελέσματα εξαμήνου της Quest και παρατηρήθηκε αυξημένη πίεση στη μετοχή. Ενώ ο τζίρος αυξήθηκε 13,6% και στα 544 εκατ. ευρώ και τα EBITDA ενισχύθηκαν με ίδιο περίπου ρυθμό ανερχόμενα στα 39 εκατ. ευρώ, τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν μόλις κατά 0,8% και στα 20,8 εκατ. ευρώ. Ο λόγος έχει να κάνει με την αύξηση των αποσβέσεων και των τόκων, η οποία «έφαγε» όλη την ανάπτυξη και μάλιστα τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν 1,1% σε σύγκριση με το περσινό εξάμηνο. Σημειώνεται επίσης πως ο καθαρός δανεισμός του ομίλου είναι αρκετά χαμηλός και παρόλα αυτά οι τόκοι ήταν αξιόλογοι για τα συνολικά μεγέθη.
Το είπε και το έκανε ο Ευτύχης Βασιλάκης. Εγκαίρως είχε βγει και είχε μιλήσει για κέρδη στο πρώτο εξάμηνο και μάλιστα για πρώτη φορά στην ιστορία της Aegean. Μάλιστα τα αποτελέσματα που δημοσίευσε ήταν και ανώτερα των εκτιμήσεων, άρα ίσως θα πρέπει να περιμένουμε ανοδικές αναθεωρήσεις εκτιμήσεων από αναλυτές.
Στο δεύτερο τρίμηνο τα κέρδη ανήλθαν στα 51,5 εκατ. ευρώ και έτσι στο εξάμηνο τα κέρδη ήταν 37,1 εκατ. ευρώ. Σημειώστε πως στο περσινό διάστημα είχε ζημιές 27,7 εκατ. ευρώ, αλλά στο σύνολο του 2022 είχε κέρδη 106 εκατ. ευρώ. Με δεδομένο ότι στο τρίτο τρίμηνο ο τουρισμός πάει εξαιρετικά και οι τιμές των εισιτηρίων είναι πολύ καλές αναλογιστείτε τι μπορεί να βγάλει στο σύνολο της χρήσης.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι αναλυτές βλέπουν δίκαιες τιμές σε υψηλότερα επίπεδα από τα τρέχοντα. Στην τηλεδιάσκεψη ο κ.Βασιλάκης ανέφερε πως τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο θα είναι ανάλογα με τα περσινά, αλλά στο σύνολο της χρήσης θα δούμε ιστορικά υψηλή κερδοφορία.
Ο Απόστολος Βακάκης είχε μιλήσει για «λάθος τιμές» όταν είχαν ξεφύγει τα μεταφορικά κόστη και τα ενεργειακά και πρώτος είπε για την ανάγκη μείωσης τιμών τώρα που υποχώρησαν τα κόστη. Έτσι σύμφωνα με την Jumbo, η εταιρεία μειώνει καθημερινά τις τιμές, ενώ τον Αύγουστο σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων 8%. Στους 8 μήνες του 2023 οι πωλήσεις έχουν άνοδο 18% περίπου. Στις 21 Σεπτεμβρίου θα ανακοινώσει εξάμηνο, ενώ υπενθυμίζεται πως η διοίκηση έχει πει ότι μετά τις ανακοινώσεις για τις πωλήσεις Σεπτεμβρίου θα επανεξετάσει την εκτίμηση που έχει δώσει για αύξηση πωλήσεων 15% και κερδών 10%.
«Η Formula 1 και οι αγώνες αυτοκινήτων συναντούν την τεχνητή νοημοσύνη». Αυτός θα μπορούσε να είναι ο τίτλος μίας είδησης που μετέδωσε πρώτο το Bloomberg. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του διεθνούς πρακτορείου οι οποίες στην συνέχεια επιβεβαιώθηκαν με επίσημες ανακοινώσεις, μία startup εταιρεία από την Βοστώνη αποφάσισε να μπει στο χρηματιστήριο χρησιμοποιώντας την μέθοδο SPAC. Η εταιρεία ονομάζεται Zapata AI και θα εισαχθεί στον χρηματιστήριο απορροφώμενη από την εταιρεία ειδικού τύπου Andretti Acquisition Company.
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, η αξία της Zapata AI εκτιμάται γύρω στα 200 εκατομμύρια δολάρια. Η εταιρεία από την Βοστώνη ασχολείται με τον πιο ζεστό τομέα της τεχνολογίας, δηλαδή την τεχνητή νοημοσύνη, όπως άλλωστε μαρτυρά και η επωνυμία της.
Δημιουργήθηκε το 2017 μέσα στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ. Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της, αρχικά ασχολήθηκε με την εξέλιξη λογισμικού για κβαντικούς υπολογιστές αλλά τώρα πλέον έχει ως μοναδικό αντικείμενο την δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη (generative AI) και το λογισμικό που χρειάζονται οι εφαρμογές της. Όπως είχαμε δει πρόσφατα, η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται για την κατασκευή μοντέλων επεξεργασίας δεδομένων, ανάλογα με τις επιθυμίες και τις ανάγκες των κατόχων των δεδομένων.
Από την άλλη μεριά, η εταιρεία που θα την απορροφήσει, η Andretti Acquisition Company (WNNR NYSE) είναι μία εταιρεία ειδικού τύπου που έχει συσταθεί για έναν και μόνο σκοπό: την απορρόφηση μίας εταιρείας προκειμένου η απορροφώμενη να εισαχθεί στο χρηματιστήριο μέσω της πλαγίας οδού. Για όποιους παρακολουθούσαν αγώνες ταχύτητας αυτοκινήτων στα τέλη του προηγούμενου αιώνα, το όνομα Andretti θυμίζει πολλά. Ο συν-διευθύνων σύμβουλός της είναι ο Michael Andretti, πρώην οδηγός αγώνων που αγωνίστηκε κυρίως στα αμερικανικά πρωταθλήματα αλλά και στην Formula 1.
Ο πατέρας του, πρωταθλητής στην Αμερική αλλά και στην Formula 1 την δεκαετία του 1970, είναι ειδικός σύμβουλος της εταιρείας ενώ ο τωρινός επικεφαλής της McLaren Racing, Zak Brown, είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου. Σύμφωνα με το Bloomberg, η ομάδα αγώνων αυτοκινήτου του Michael Andretti είχε χρησιμοποιήσει το 2022 το λογισμικό της Zapata AI στην προσπάθειά της να δώσει πλεονέκτημα στους οδηγούς της.
Όπως είχε πει ο διευθύνων σύμβουλος της Zapata AI Christopher Savoie, το λογισμικό της εταιρείας του είναι εξαιρετικά δυνατό στην ανάλυση και επεξεργασία των δεδομένων που έρχονται σε πραγματικό χρόνο από τους αισθητήρες που βρίσκονται στα ελαστικά των αυτοκινήτων.
Ερωτηθείς σχετικά, ο Savoie δήλωσε πως η εταιρεία του αποφάσισε να κάνει το βήμα της εισαγωγής στο χρηματιστήριο με σκοπό να αυξήσει το κύρος της εταιρείας του, καθώς οι πελάτες της είναι σημαντικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ και αρκετές κυβερνητικές υπηρεσίες. Πρόσθεσε επίσης πως θεωρεί πολύ σημαντικό το γεγονός πως η Zapata AI θα είναι μία από τις πρώτες «καθαρόαιμες» εταιρείες του κλάδου της τεχνητής νοημοσύνης.
Από τη δική του μεριά, ο Michael Andretti δήλωσε πως τα προϊόντα και το επιχειρηματικό σχέδιο της Zapata AI έπεισαν αυτόν και την εταιρεία του για τις μεγάλες προοπτικές της. Δεν ξέρουμε πότε θα ολοκληρωθεί η απορρόφηση της φιλόδοξης startup από την εταιρεία των οδηγών αγώνων αλλά είμαστε σίγουροι πως το νέο επιχειρηματικό σχήμα θα πρέπει να τρέξει πολύ γρήγορα για να μείνει μπροστά από τους πολλούς ανταγωνιστές του.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.