Το upside (και) οι πτήσεις της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τα μηνύματα Μυτιληναίου, ο πήχης για Autohellas, το αισιόδοξο κλίμα στο ταμπλό, ο φευγάτος λιγνίτης και τα πονταρίσματα για την ΕΚΤ

Οι καλές ειδήσεις για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συντηρούν το επενδυτικό ενδιαφέρον στη μετοχή. Έτσι μετά το placement και την ήπια διολίσθηση του τίτλου, το προβάδισμα που απέκτησε για τον ΒΟΑΚ έφερε και πάλι αγοραστές και οδήγησε ξανά τη μετοχή στα 14 ευρώ. Ίσως φέτος να είναι η χρονιά της μετοχής.  Δεν το λέμε μόνο εμείς ως στήλη, είναι κάτι που το ακούμε συνεχώς στα χρηματιστηριακά γραφεία.

Εξελίσσεται σε κορυφαίο όμιλο παραχωρήσεων και φυσικά έχει και άλλες συμμετοχές. Σημειώστε μόνο ότι θα έχει καζίνο στο Ελληνικό, αεροδρόμιο στην Κρήτη, την Τέρνα Ενεργειακή και σύντομα θα έχει Εγνατία Οδό, Αττική Οδό, τους άλλους οδικούς άξονες και μάλλον θα αποκτήσει και τον ΒΟΑΚ.

Μέσα από τις συμβάσεις γεμίζει παράλληλα και τα ταμεία του Ελληνικού Δημοσίου. Όπως έχει εκτιμήσει ο όμιλος σε βάθος 25 ετών αναμένεται να δώσουν οι παραχωρήσεις διανομές 3 δισ. ευρώ και σύντομα θα ξεπεράσει το φράγμα του 1 δισ. ευρώ σε EBITDA.

Σημειώνεται πως ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο τεράστιας σημασίας για την Κρήτη, όπου σε συνδυασμό με το αεροδρόμιο στο Καστέλι, που επίσης κατασκευάζει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μπορούν να «απογειώσουν» τις τουριστικές αφίξεις στο νησί, μειώνοντας την απόσταση και εξασφαλίζοντας ασφάλεια στους οδηγούς.


Μπαράζ εκθέσεων τις τελευταίες μέρες για την Autohellas και η Euroxx έβαλε ψηλά τον πήχη και μάλιστα στα 19 ευρώ. Σημειώνει πως ο όμιλος έχει σημαντικά χαμηλότερη μόχλευση έναντι των ομοειδών του εξωτερικού, αλλά διαπραγματεύεται και με ελκυστικούς δείκτες. Έχει δηλαδή μονοψήφιο p/e για το 2024 βάσει των εκτιμήσεων της χρηματιστηριακής και με EV/EBITDA μόλις 4,6 φορές.

Προσφέρει ένα δυνατό play για όσους θέλουν να παίξουν το στόρι της τουριστικής ανάπτυξης στη χώρα. Ο καθαρός δανεισμός ως προς τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) είναι στις 2,2 φορές και οι ξένες εταιρείες έχουν πάνω από 3 φορές. Αυτό το είχε επισημάνει και στην τελευταία τηλεδιάσκεψη ο Ευτύχης Βασιλάκης, απαντώντας σε ερώτημα αναφορικά με τη μόχλευση λέγοντας ότι δεν είναι υψηλή και πως άλλες ομοειδείς και γενικά ο κλάδος σηκώνει υψηλότερη. Η Eurobank Equities έδωσε δίκαιη τιμή μεταξύ 13,4 ευρώ και 19,1 ευρώ καταλήγοντας με βάση τα πρότυπα που χρησιμοποίησε στα 16 ευρώ και σημειώνοντας το σημαντικό discount έναντι των ομοειδών.


Ο ενθουσιασμός ξεχειλίζει στο Ελληνικό Χρηματιστήριο. Από τη μία δεν έχουν άδικο οι επενδυτές να βλέπουν πως υπάρχει χώρος για υψηλότερα, αφού σχεδόν όλοι οι αναλυτές και τα στελέχη της αγοράς αυτό λένε, από την άλλη όμως καμιά φορά πρέπει να φυλάμε τα ρούχα μας, λένε οι πιο συντηρητικοί. Η δημόσια εγγραφή του Ελ. Βενιζέλος πάει «μπάλα», τo road show στις ΗΠΑ πήγε εξαιρετικά, όπως και τα προηγούμενα που έγιναν και οι ανακοινώσεις των διοικήσεων άλλων εισηγμένων προϊδεάζουν για μία ακόμη καλή χρονιά.

Οι αναλύσεις δείχνουν πως υπάρχουν περιθώρια ανόδου και η αγορά δείχνει επίσης πως δεν έχει διαθέσεις για μεγάλες διορθώσεις. Την ίδια εικόνα έχουν και οι αγορές του εξωτερικού. Προφανώς και κάποια στιγμή θα διορθώσουν, αλλά δεν μπορεί σήμερα κάποιος να ισχυριστεί πως στα τρέχοντα επίπεδα που είναι και υψηλά δέκα ετών οι αποτιμήσεις είναι ακριβές. Ίσως θα πρέπει οι μικροεπενδυτές να προσέξουν κάποιες επιμέρους κινήσεις σε κάποιες μετοχές που κάνουν ράλι, χωρίς να έχουν ιδιαίτερο λόγο και μπορεί να υπάρξει κάποιος εγκλωβισμός σε ενδεχόμενο πισωγύρισμα.


Όπως πάντα η τηλεδιάσκεψη της Μυτιληναίος έβγαλε ειδήσεις, κάποιες από αυτές πέρασαν κάτω από το ραντάρ της αγοράς αφού δεν επικεντρώνονται αποκλειστικά στο αντικείμενο τις εταιρίας αλλά είχαν ευρύτερο ενδιαφέρον. Ειδικότερα:

  • «Τα δίκτυα στην Ευρώπη χρήζουν ανακαίνισης καθώς το 40% αυτών των υποδομών έχουν ηλικία μεγαλύτερη των 40 ετών. Η Ε.Ε έχει εγκρίνει κονδύλια ανακαίνισης και επέκτασης των δικτύων ύψους 584 δισ. ευρώ για τα επόμενα 10 χρόνια προκειμένου να αυξηθεί η χωρητικότητα της ισχύος από τις ΑΠΕ. Μόνο στην Μ. Βρετανία που ο όμιλος Μυτιληναίου έχει σημαντική παρουσία θα επενδυθούν 26 δισ. δολάρια στα επόμενα 4 χρόνια για την επέκταση της δυναμικότητας του δικτύου. Οι ανάγκες του δικτύου σε επενδύσεις είναι μεγαλύτερες από τις επενδύσεις που θα γίνουν σε παραγωγικές μονάδες ΑΠΕ».
  • «Περίπου 2.383 MW σε ΑΠΕ θα έχουν κατασκευαστεί και θα είναι έτοιμα σε λειτουργία έως το τέλος της χρονιάς. Το αν θα πουληθούν ή όχι θα εξαρτηθεί από τις συνθήκες της αγοράς (επιτόκια, αποτιμήσεις) που θα επικρατούν εκείνη τη στιγμή. Εμείς δεν θα διστάζουμε να πουλήσουμε αν η τιμή είναι σωστή».
  •  «Στο εξής στην Ελλάδα κάθε νέα άδεια που θα δίνεται για ΑΠΕ σε φωτοβολταικά ή αιολικά πάρκα θα πρέπει να συνοδεύεται και από ένα σταθμό αποθήκευσης».
  •  «Οι μικρομέτοχοί μας παραμένουν στο μετοχολόγιο της Μυτιληναίος σε όλη τη διαδρομή και όλο το ταξίδι έως σήμερα το οποίο διαρκεί σχεδόν 40 χρόνια. Ελάχιστοι έχουν φύγει».

Ο λιγνίτης φεύγει οι ΑΠΕ έρχονται. Όλα δείχνουν ότι ο Ιανουάριος θα ξεκινήσει με πολύ χαμηλή συνεισφορά λιγνιτικής παραγωγής, η οποία βρίσκεται κάτω από 4% στο σύνολο του μίγματος ενέργειας στο διασυνδεδεμένο σύστημα. Αντίθετα οι ΑΠΕ κρατάνε με άνεση το περυσινό κεκτημένο του 40% και έχουν τη μεγαλύτερη συνεισφορά στην παραγωγή ρεύματος της χώρας. Ιδιαιτέρως θετική ανάγνωση για την ΔΕΗ η οποία πλέον έχει με το μέρος της και την χαμηλή τιμή στα δικαιώματα εκπομπών ρύπων (61-63 ευρώ/τόνος).


Τέλος στα φορτηγά με μηχανές εσωτερικής καύσης. Τα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν να μειώσουν τις εκπομπές που προέρχονται από τα φορτηγά και άλλα βαρέα οχήματα κατά 90% ως το 2040 και 100% για τα αστικά λεωφορεία έως το 2035. Η συμφωνία επικυρώθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και έχει πάρει το δρόμο της νομικής διατύπωσης. Τα φορτηγά και γενικά τα μεγάλα οχήματα ευθύνονται για το 25% των εκπομπών ρύπων που προέρχονται για τις οδικές μεταφορές. Εξαίρεση θα υπάρξει για γεωργικά μηχανήματα, τα στρατιωτικά και πυροσβεστικά οχήματα καθώς και για οχήματα που χρησιμοποιούνται σε εκσκαφές.


Τα πονταρίσματα στην αγορά ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα ξεκινήσει τις μειώσεις επιτοκίων τον Απρίλιο είναι υπερβολικά, εκτιμά ο επνδυτικός οίκος State Street Corp. καθώς θεωρεί πιθανότερο η χαλάρωση να αρχίσει στα μέσα της χρονιάς.

Οι ευρωπαϊκές αγορές ομολόγων κινήθηκαν ανοδικά την Πέμπτη μετά τις δηλώσεις της προέδρου της ΕΚΤ Christine Lagarde, η οποία επανέλαβε πως οι μειώσεις επιτοκίων μπορεί να ξεκινήσουν το καλοκαίρι καθώς υποχωρούν οι πληθωριστικές πιέσεις. Οι traders ερμήνευσαν τις δηλώσεις ως σημάδι ότι οι μειώσεις μπορεί να αρχίσουν νωρίτερα και τιμολογούν σχεδόν 90% πιθανότητα μιάς μείωσης τον Απρίλιο.

Οι εκτιμήσεις της State Street διαφέρουν από έναν αυξανόμενο αριθμό άλλων επενδυτικών οίκων και εταιρειών διαχείρισης, όπως η Deutsche Bank, η Janus Henderson και η Μitsubishi Financial Group, που βλέπουν την πρώτη μείωση επιτοκίων να έρχεται τον Απρίλιο.

Oι αξιωματούχοι της ΕΚΤ αντέδρασαν γρήγορα, αποκρούοντας τον ενθουσιασμό γύρω από τις αναμενόμενες μειώσεις, λέγοντας ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς. Θα ήταν σημαντικό λάθος να αποφασιστεί μία πρόωρη κίνηση στο μέτωπο των επιτοκίων καθώς θα επέτρεπε αναζωπύρωση του πληθωρισμού. Πάντως οι traders στις χρηματαγορές ποντάρουν γιά συνολική μείωση 140 μονάδων βάσης το 2024.


Κοντεύουν να περάσουν τέσσερις μήνες από τότε που ένα ρομποταξί της Cruise πρωταγωνίστησε σε ένα ατύχημα στους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο. Το ατύχημα προκάλεσε σοβαρά τραύματα σε μία πεζή και είχε ως παράπλευρο αποτέλεσμα την καθήλωση ολόκληρου του στόλου ρομποταξί της εταιρείας.

Θυμίζουμε πως η Cruise είναι μία από τις δύο βασικές αμερικανικές εταιρείες που έχουν προχωρήσει αρκετά την ανάπτυξη στόλου από αυτοκίνητα ταξί τα οποία κινούνται στην πόλη χωρίς οδηγό παραλαμβάνοντας πελάτες τους οποίους αφήνουν στον προορισμό τους {(η άλλη είναι η Waymo, θυγατρική της Alphabet (GOOGL NASDAQ)}.

Βασικός μέτοχος της εταιρείας είναι η αυτοκινητοβιομηχανία General Motors (GM NYSE), η οποία ασκεί στην ουσία την διοίκησή της. Λίγες εβδομάδες πριν το ατύχημα της 2ης Οκτωβρίου, οι δύο εταιρείες είχαν εξασφαλίσει άδειες για την δραστηριοποίηση των ρομποταξί τους σε εκτεταμένες περιοχές του Σαν Φρανσίσκο, παρά τις σοβαρές αντιρρήσεις αρκετών δημοτών και δημοτικών συμβούλων.

Όπως είχε γίνει γνωστό αμέσως μετά το ατύχημα, ένα άλλο αυτοκίνητο (με κανονικό οδηγό) είχε χτυπήσει την πεζή η οποία έπεσε στις ρόδες του ρομποταξί, το οποίο στην αρχή σταμάτησε αλλά στην συνέχεια κινήθηκε και πάλι και την παρέσυρε για 20 περίπου μέτρα πριν σταματήσει οριστικά.

Οι αρχές εξοργίστηκαν από την αντίδραση της εταιρείας στο ατύχημα και της αφαίρεσαν την άδεια δραστηριοποίησης στο Σαν Φρανσίσκο μέχρι να ξεκαθαρίσει η κατάσταση. Ύστερα από λίγες μέρες ήρθε η αντίδραση της διοίκησης της  GM, η οποία πήρε την κατάσταση στα χέρια της, απέλυσε τον διευθύνοντα σύμβουλο Κάιλ Βογκτ που ήταν από τους συνιδρυτές της Cruise και ανέθεσε σε ανεξάρτητες επιχειρήσεις την έρευνα γύρω από τις συνθήκες του ατυχήματος και την αντίδραση της διοίκησης της Cruise.

Πέρα από αυτά, η GM αποφάσισε την καθήλωση του στόλου ρομποταξί σε όλες τις πόλεις των ΗΠΑ που είχε δραστηριότητες. Την Πέμπτη που μας πέρασε, δημοσιοποιήθηκαν τα πορίσματα της νομικής εταιρείας Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan και της τεχνικής εταιρείας Exponent Inc.

Σχετικά με την λανθασμένη αντίδραση του ρομποταξί, φαίνεται πως ευθύνεται το λογισμικό του, καθώς εξέλαβε την πρόσκρουση με την πεζή που είχε παρασύρει το άλλο αυτοκίνητο ως πλευρική πρόσκρουση και έτσι έδωσε εντολή για συνέχιση της κίνησης. Όσον αφορά στην αντίδραση της εταιρείας, όχι μόνο καθυστέρησε να ενημερώσει τις δημοτικές αρχές και την αρμόδια ομοσπονδιακή επιτροπή αλλά απέκρυψε κρίσιμα στοιχεία από αυτές.

Επίσης, όπως αναφέρεται στο πόρισμα, η διοίκηση της Cruise και οι εκπρόσωποί της συμπεριφέρθηκαν με πολύ επιθετικό τρόπο στις αρχές, δεν έδειξαν διάθεση ειλικρινούς συνεργασίας και ενημέρωσαν πλημμελώς και τις αρχές και τους πολίτες του Σαν Φρανσίσκο.

Η νέα διοίκηση της Cruise αποδέχθηκε χωρίς διαμαρτυρία όλα τα συμπεράσματα της έκθεσης και δεσμεύθηκε να διορθώσει όλα τα κακώς κείμενα στον τρόπο διοίκησης και λειτουργίας της επιχείρησης. Είναι όμως νωρίς όμως να πούμε αν αυτό θα «σώσει» την εταιρεία και θα κάνει τα πράγματα καλύτερα για την GM, της οποίας ζημιώθηκε πολύ η δημόσια εικόνα και εξαγριώθηκαν οι μέτοχοι.

Το τελευταίο θα εξαρτηθεί μάλλον από την στάση των διάφορων εποπτικών αρχών και την βαρύτητα των ποινών που πιθανώς θα της επιβάλουν. Και βέβαια, από το πόσο γρήγορα θα μπορέσουν να κινηθούν ξανά τα ρομποταξί της, για την ανάπτυξη των οποίων έχουν ξοδευτεί δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια εδώ και αρκετά χρόνια. Οι σχετικές απαντήσεις θα αρχίσουν να έρχονται τις επόμενες εβδομάδες.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.