Το γραφείο τύπου του Δήμου Αθηναίων είχε την καλοσύνη να απαντήσει σε όσα ανέφερα στο άρθρο της προηγούμενης Δευτέρας, με τίτλο «ποιος πληρώνει δήμαρχε Δούκα». Για να μην ανατρέχετε στο παλιό κείμενο, σας λέω ότι υπάρχουν σε διάφορους δρόμους της Αθήνας 19 σημεία στο οποία οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων φορτίζουν δωρεάν από 25 φορτιστές.
Θεώρησα λοιπόν ενοχλητικό, αν όχι σκανδαλώδες, να χρεώνεται ο δήμος (άρα όλοι οι δημότες του μέσω των δημοτικών τελών) το «γέμισμα» με καύσιμο πανάκριβων οχημάτων που προφανώς ανήκουν σε εύπορους πολίτες ή σε εταιρείες. Πολύ περισσότερο όταν στα σημεία αυτά φορτίζουν όχι μόνο κάτοικοι του δήμου Αθηναίων, αλλά και κάτοικοι άλλων δήμων του λεκανοπεδίου ή της επαρχίας, που κατεβαίνουν στο κέντρο της πόλης για δουλειές ή καφέ ή ψώνια.
Ο δήμαρχος Χάρης Δούκας λοιπόν, μέσω του γραφείου τύπου, μου απάντησε ότι αυτό το σύστημα δωρεάν φόρτισης δεν ήταν δική του ιδέα ή σχέδιο που υλοποίησε αυτός, αλλά το βρήκε να δουλεύει. Το εγκατέστησε το 2022 ο Κώστας Μπακογιάννης και δουλεύει αδιαλείπτως ως σήμερα.
Ανατρέχοντας σε δελτία τύπου του δήμου Αθηναίων ου 2022 και 2023, διαπίστωσα ότι πράγματι οι φορτιστές τοποθετήθηκαν τότε για να ενθαρρυνθεί η κυκλοφορία καθαρών αυτοκινήτων μέσα στην Αθήνα, ώστε να μειωθούν οι ρύποι που εκβράζονται στην έτσι κι αλλιώς βεβαρυμμένη ατμόσφαιρα της πρωτεύουσας.
Χορηγός, άρα δωρητής των φορτιστών ήταν η Protergia, στα πλαίσια ενός προγράμματος κοινωνικής εταιρικής ευθύνης της που ονομάζεται «υιοθέτησε την πόλη σου». Η Protergia χάρισε τον εξοπλισμό, τον τοποθέτησε και ανέλαβε να παρακολουθεί την «απομακρυσμένη παρακολούθηση και διαχείριση της καλής λειτουργίας τους».
Πρακτικά όμως, όπως ξεκαθαρίζει το γραφείο τύπου του δήμου Αθηναίων, «αυτό το πρόγραμμα οδηγεί σε κόστος συντήρησης του εξοπλισμού και κόστος ηλεκτρικής ενέργειας για τον Δήμο». Κοντολογίς, η Protergia χάρισε τους φορτιστές -και μπράβο της- αλλά στη συνέχεια το κόστος του ρεύματος που τροφοδοτεί τα αυτοκίνητα χρεώνεται στον δήμο. Άρα στους δημότες, συμπληρώνω εγώ.
Το δεύτερο που ξεκαθαρίζει η απάντηση του δήμου, είναι ότι από 1/1/2025 θα βάλει χρέωση της φόρτισης στους 25 αυτούς φορτιστές που υπάρχουν στα 19 σημεία της πρωτεύουσας. Λέει μάλιστα «σε τιμή κόστους», άρα ο δήμος δεν θα κερδίζει απ’ αυτή τη δραστηριότητα. Δεν θα χάνει όμως όπως σήμερα, συμπληρώνω εγώ.
Συμπεράσματα, όπως τα αντιλαμβάνομαι εγώ. Δεν ήταν κακή η ιδέα του Κώστα Μπακογιάννη να τοποθετήσει τους φορτιστές, όταν μάλιστα επρόκειτο για δωρεά που δεν κόστισε τότε στον δήμο. Δεν θα ήταν κακή ιδέα να δώσει και δωρεάν ρεύμα για ένα μικρό χρονικό διάστημα, μέχρι να γίνει γνωστό στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων ότι υπάρχουν φορτιστές στην πόλη για την εξυπηρέτηση τους, ώστε να κατεβαίνουν στο κέντρο με τα καθαρά τους αμάξια.
Η επί δύο ολόκληρα χρόνια δωρεάν φόρτιση παραήταν γαλαντόμος προσφορά, που πρακτικά έβαζε τη φτωχολογιά του δήμου να πληρώνει την κίνηση των ακριβών αυτοκινήτων των εύπορων όλου του λεκανοπεδίου. Χρήσιμη η αντιρυπαντική πολιτική, αλλά όχι επιβαρύνοντας τις τσέπες των οικονομικά πιο αδύναμων, υπέρ εκείνων που έχουν λεφτά. Στο τέλος-τέλος, όποιος έχει τα λεφτά να αγοράσει ηλεκτρικό αμάξι, θα το χρησιμοποιήσει έτσι κι αλλιώς για τις μετακινήσεις του.
Από την απάντηση προκύπτει ότι ο νέος δήμαρχος σκόπευε (ή σκοπεύει πλέον) να κόψει αυτή την «παροχή», άρα τη θεωρεί λανθασμένη. Θα πείτε ότι τη βρήκε μεν από τον Μπακογιάννη, πλην τη συνέχισε επί οκτάμηνο χωρίς να την πειράξει. Σύμφωνοι, αλλά θα ήμουν άδικος αν κατηγορούσα τον Χάρη Δούκα επειδή δεν ήταν στις πρώτες του προτεραιότητες η ενασχόληση του με 25 φορτιστές που υπάρχουν σε δρόμους της πόλης του. Και τώρα που το κάνει, θετικό είναι. Εγώ θέλω να είμαι ακριβοδίκαιος.
Όσον αφορά το κόστος αυτής της «παροχής», η απάντηση του δήμου δε με διαφωτίζει. Ενδεχομένως το ρεύμα που καταναλώνουν οι φορτιστές να πέφτει μέσα στο μεγάλο τσουβάλι του ηλεκτρικού που πληρώνει συνολικά ο δήμος, οπότε να μην έχουν ειδικευμένη εικόνα για το πόσο ήταν ο κόστος της συγκεκριμένης δράσης.
Κοιτάζοντας όμως μια παλιότερη ανακοίνωση του δήμου, είδα ότι τον πρώτο χρόνο λειτουργίας των φορτιστών, έγιναν 17.173 φορτίσεις, που αντιστοιχούν σε 1,52 εκατομμύρια δωρεάν χιλιόμετρα για τους κατόχους των οχημάτων. Υπολογίζοντας 30 ευρώ κατά μέσο όρο ο κόστος μιας πλήρους φόρτισης από φορτιστή δημόσιας χρήσης, τότε ο δήμος πλήρωσε περίπου μισό εκατομμύριο για το ρεύμα τους μέσα σ’ έναν χρόνο. Άρα ένα εκατομμύριο ευρώ για δυο χρόνια που δουλεύει το σύστημα. Χώρια το κόστος συντήρησης.
Δεν τα λες και λίγα. Ξέρετε πόσα μπορεί να κάνει ο δήμος για τους δημότες του με ένα εκατομμύριο ευρώ παραπάνω στο ταμείο του;