Οι μεγαλύτερες τράπεζες της Τουρκίας φέρονται διστακτικές απέναντι στο φιλόδοξο έργο του Καναλιού της Κωνσταντινούπολης του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν λόγω περιβαλλοντικών ανησυχιών και άλλων κινδύνων ανέφεραν τέσσερις ανώτεροι τραπεζίτες στο Reuters.
Δύο από τις πηγές ανέφεραν ότι το παγκόσμιο σύμφωνο αειφορίας που υπέγραψαν έξι από τις κορυφαίες τράπεζες της Τουρκίας είναι μόνο ένα από τα εμπόδια στη χρηματοδότηση του έργου, ένα τεχνητό κανάλι, υπό το όνομα Canal Istanbul, το οποίο θα εκτείνεται παράλληλα με τον Βόσπορο μεταξύ της Θάλασσας του Μαρμαρά και της Μαύρης Θάλασσας.
Η κυβέρνηση αναφέρει πως θα διευκολύνει τη ναυτιλιακή κίνηση στα Στενά του Βοσπόρου, ένα από τα πιο πολυσύχναστα θαλάσσια περάσματα του κόσμου, και θα αποτρέψει ατυχήματα παρόμοια με αυτό στη Διώρυγα του Σουέζ, όπου συνεχίζονται οι εργασίες απελευθέρωσης ενός γιγαντιαίου πλοίου εμπορευματοκιβωτίων που προσάραξε.
«Δεν νομίζω ότι μπορούμε να λάβουμε μέρος στη χρηματοδότηση του Kanal Istanbul» δήλωσε ένας ανώτερος τραπεζίτης μιλώντας υπό καθεστώς ανωνυμίας. Έξι τουρκικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων των Garanti Bank, Is Bank και Yapi Kredi, έχουν υπογράψει το πλαίσιο για τις Παγκόσμιες Αρχές για την Υπεύθυνη Τραπεζική. «Σίγουρα δεν θέλουμε να δώσουμε δάνειο σε αυτό το είδος έργου λόγω των περιβαλλοντικών ζητημάτων», δήλωσε ένας δεύτερος ανώτερος τραπεζίτης στο Reuters, προσθέτοντας ότι οι τράπεζες πρέπει να συμμορφωθούν με το σύμφωνο αειφορίας που υποστηρίζεται από το Ηνωμένο Βασίλειο.
«Οι ευρωπαίοι επενδυτές των τουρκικών τραπεζών πιθανότατα δεν θα θεωρήσουν την περιβαλλοντική έγκριση του έργου από τις εγχώριες αρχές ως αξιόπιστη», δήλωσε ένας από τους τραπεζίτες.
Το έργο έχει επίσης αμφισβητηθεί από περιβαλλοντολόγους οι οποίοι φοβούνται ότι θα καταστρέψει το φυσικό περιβάλλον της Κωνσταντινούπολης και θα διαβρώσει τα αποθέματα γλυκού νερού. Άλλοι έχουν αμφισβητήσει την οικονομική βιωσιμότητα του έργου, με την τουρκική κυβέρνηση να παρέχει διαφορετικές κάθε φορά εκτιμήσεις του κόστους, οι οποίες κυμαίνονται από 12,7 έως 25 δισεκατομμύρια δολάρια.
Επίδικο εδώ είναι επίσης και η μοίρα της Συνθήκης του Μοντρέ του 1936, μιας διεθνούς συμφωνίας η οποία ρυθμίζει την κυκλοφορία διά μέσου των στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων.
Με πληροφορίες από Reuters.