Καθώς η Νέα Υόρκη σχεδιάζει το πώς θα ανοίξει ξανά η πόλη κατά τους επόμενους μήνες, οι αξιωματούχοι ξεσκονίζουν το εγχειρίδιο αντιμετώπισης της ισπανικής γρίπης το 1918, όταν οι επιχειρήσεις έλαβαν οδηγίες να εργάζονται με κλιμακωτά ωράρια ώστε να μην μετατραπεί το μετρό από μέσο μεταφοράς σε μέσο εξάπλωσης της ασθένειας.
Η βασική ιδέα, τότε όπως και τώρα, είναι οι επιβάτες να μοιράζονται στη διάρκεια της μέρας προκειμένου να αποφευχθεί ο συνωστισμός που οι ειδικοί σε θέματα υγείας φοβούνται ότι θα μετατρέψει το μετρό σε πρόσφορο έδαφος διασποράς του νέου κορονοϊού που έχει ήδη σκοτώσει πάνω από 20.000 ανθρώπους στην πόλη.
Οι συζητήσεις για τα κλιμακωτά ωράρια στα γραφεία βρίσκονται ακόμη στην αρχή, δήλωσε στο Reuters ένα μέλος της επιτροπής της πολιτείας της Νέας Υόρκης για την επαναλειτουργία της πόλης. Ο συντονισμός θα μπορούσε να αποδειχθεί εξαιρετικά πολύπλοκο θέμα σε μια πόλη που μετράει 220.000 επιχειρήσεις, μικρομεσαίες στην πλειοψηφία τους.
Όμως ο Πάτρικ Φόι, πρόεδρος της Μητροπολιτικής Αρχής Μεταφορών, συζητάει το σχέδιο με εκπροσώπους του επιχειρηματικού κόσμου, σημειώνοντας ότι το θεωρεί βασικής σημασίας για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη του κόσμου στον ιστό των 665 μιλίων σιδηροδρομικών γραμμών που μετέφερε 5,5 εκατομμύρια ανθρώπους κάθε μέρα πριν το lockdown που ξεκίνησε τον Μάρτιο.
Ο Φόι δήλωσε ότι βλέπει τα κλιμακωτά ωράρια εργασίας ως “μέρος της λύσης” του προβλήματος του συνωστισμού, αναφέροντας το παράδειγμα του 1918.
Η Κάθριν Γουάιλντ, μέλος της επιτροπής του Κυβερνήτη Άντριου Κουόμο για την επαναλειτουργία της πόλης, δήλωσε ότι οι επιχειρήσεις θα στηρίξουν τα συντονισμένα κλιμακωτά ωράρια. “Ένα τέτοιο σχέδιο αποτελεί προσδοκία των εργοδοτών ώστε να ξαναμπούν οι εργαζόμενοί τους στα τρένα”, είπε.
Κατά την πανδημία του 1918, ο επίτροπος υγείας της πόλης της Νέας Υόρκης, Ρόγιαλ Κόουπλαντ, κλιμάκωσε τις ώρες έναρξης και λήξης λειτουργίας των περισσότερων επιχειρήσεων ανά 15 λεπτά. Αν και ο αντίκτυπος αυτού του μέτρου δεν είναι σαφής, η Νέα Υόρκη τελικά τα κατάφερε καλύτερα από άλλες πόλεις – είχε ποσοστό θανάτων 4,7 ανά 1.000 κατοίκους, πολύ χαμηλότερο από αυτό της Φιλαδέλφεια, που ήταν 7,3.
Η Νέα Υόρκη είναι απίθανο να επιστρέψει σε μια πραγματική κανονικότητα πριν το φθινόπωρο. Ακόμη και τότε, το πιθανότερο είναι ότι οι εργαζόμενοι θα επιστρέψουν κλιμακωτά, αν επιστρέψουν. Οι εταιρείες τεχνολογίας όπως το Twitter και η Square, για παράδειγμα, έχουν δώσει στους υπαλλήλους τους την επιλογή να εργάζονται από το σπίτι.
“Καθώς ανοίγουμε ξανά την οικονομία η χρήση των κτιρίων προφανώς θα αλλάξει. Θα πρέπει να συζητήσουμε την εφαρμογή κλιμακωτών ωραρίων” είπε ο Κάιλ Μπραγκ, πρόεδρος ενός σωματείου υπαλλήλων υπηρεσιών.
Περισσότεροι συρμοί
Τον προηγούμενο μήνα ο οικονομολόγος και φυσικός του ΜΙΤ Τζέφρι Χάρις δημοσίευσε μια εργασία με τίτλο “Το μετρό διέσπειρε την επιδημία του κοροναϊού στην πόλη της Νέας Υόρκης”, όπου σημειώνει την παράλληλη πορεία μεταξύ της διάδοσης του ιού και των μοτίβων χρήσης του μετρό στις αρχές Μαρτίου.
Κάποιοι αξιωματούχοι όμως δηλώνουν ότι δεν έχουν πειστεί πως το μετρό αποτελεί αιτία διάδοσης. Μεταξύ των σκεπτικιστών βρίσκεται και ο κυβερνήτης Κουόμο, που έχει αναφέρει στοιχεία που δείχνουν ότι οι εργαζόμενοι που έπαιρναν το μετρό παρουσιάζουν χαμηλά ποσοστά μόλυνσης και μία νοσοκομειακή έρευνα που καταδεικνύει ότι οι περισσότεροι ασθενείς δεν είχαν χρησιμοποιήσει τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η Σάρα Κάουφμαν, υποδιευθύντρια του Κέντρου Rudin για τις μεταφορές του New York University δήλωσε ότι η ιδέα πως στο μετρό διασπείρεται ο ιός είναι ανακριβής. “Το θέμα είναι ότι ο κόσμος δεν έμεινε στο σπίτι αρκετά γρήγορα”.
Ακόμη κι έτσι, οι ειδικοί σε θέματα μεταφορών και υγείας δηλώνουν ότι η Μητροπολιτική Αρχή Μεταφορών θα πρέπει να κάνει κάτι παραπάνω από την απολύμανση των βαγονιών τη νύχτα, την υποχρεωτική χρήση μάσκας και τα υπόλοιπα μέτρα που έχει ήδη πάρει. Μία κοινή πρόταση είναι συχνότερα δρομολόγια, ειδικά στις γραμμές όπου ο κόσμος συνωστίζεται κατά τις ώρες αιχμής.
“Αυτός είναι ο μόνος τρόπος να πετύχουμε τήρηση των κοινωνικών αποστάσεων, ώστε οι αποβάθρες να μην γεμίζουν, και να υπάρχουν λιγότεροι επιβάτες στους συρμούς”, λέει η Ελοντί Γκεντίν, πρώην καθηγήτρια δημόσιας υγείας στο NYU.
Αυτό το μέτρο θα απαιτούσε πόρους που η ΜΑΜ δεν διαθέτει. Έλαβε 3,9 δισ. δολάρια ομοσπονδιακής επιχορήγησης έκτακτης ανάγκης, αλλά ζητάει άλλα τόσα προκειμένου να αντισταθμίσει την πτώση κατά 93% των εσόδων του μετρό.
Προς το παρόν, οι επιχειρήσεις ετοιμάζουν τα δικά τους σχέδια. Ήδη κάποιες εταιρείες ανακοίνωσαν ότι έχουν δώσει οδηγίες στους υπεύθυνους να φροντίσουν για κλιμακωτές βάρδιες στα γραφεία και να αποφασίσουν αν οι εργαζόμενοι θα πρέπει να μετακινούνται κατά τις ώρες αιχμής.
Οι αρχές εξετάζουν πώς θα αξιοποιήσουν καλύτερα την τεχνολογία, όπως με εφαρμογές που θα μπορούσαν να κατευθύνουν τους επιβάτες σχετικά με τις ώρες που θα είναι καλύτερο να χρησιμοποιούν τα τρένα ή το μετρό αναλόγως με την πληρότητά τους, ένα εργαλείο που δεν υπήρχε το 1918.
Πηγή: Reuters