Η χρόνια έλλειψη εργατικού δυναμικού στην Ιαπωνία -ένα σύμπτωμα του χαμηλού ποσοστού γεννητικότητας- έχει επίσης κάνει τους εργοδότες πιο αποφασισμένους να διατηρήσουν το προσωπικό, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι τους εκφοβίζει να παραμείνουν. Κάποιοι αναγκάζουν τους εργαζόμενους να βρουν τους δικούς τους αντικαταστάτες πριν αποδεχτούν τις παραιτήσεις τους ή σκίζουν τις επιστολές παραίτησής τους μπροστά τους, σύμφωνα με δημοσίευμα του Guardian.
Οι ειδικοί απέδωσαν την τάση σε μια αλλαγή στη στάση απέναντι στην εργασία, που επιταχύνθηκε από την πανδημία του Covid-19, όταν η εργασία από το σπίτι ώθησε πολλούς ανθρώπους να επανεξετάσουν την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
Το πρακτορείο Momuri που εδρεύει στο Τόκιο αναφέρει ραγδαία αύξηση της ζήτησης από τότε που άρχισε να προσφέρει υπηρεσίες παραίτησης πληρεξουσίου πριν από δυόμισι χρόνια. «Υποβάλλουμε παραιτήσεις για λογαριασμό ανθρώπων που, για οποιονδήποτε λόγο, δεν μπορούν να το κάνουν μόνοι τους», λέει ο Shinji Tanimoto, επικεφαλής της Albatross, της εταιρείας που διαχειρίζεται τη Momuri.
Και προσθέτει: «Μερικές φορές είναι απλώς φυσική απροθυμία, αλλά κάποιοι μπορεί να έχουν υποστεί παρενόχληση ή ακόμα και βία από τους εργοδότες τους. Απελπίζονται και έρχονται σε εμάς».
Η εταιρεία, μία από τις 100 περίπου εταιρείες σε όλη την Ιαπωνία που προσφέρουν παρόμοιες υπηρεσίες, έχει λάβει μέχρι στιγμής 350.000 διαδικτυακές διαβουλεύσεις και έχει ολοκληρώσει 20.000 παραιτήσεις.
Αφού επικοινωνήσουν με τη Momuri μέσω μιας δημοφιλούς εφαρμογής ανταλλαγής μηνυμάτων, οι πελάτες καλούνται να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο, να υπογράψουν μια σύμβαση και να πληρώσουν μια αμοιβή: 135,33 € για εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης και 75,66 € για εργαζόμενους μερικής απασχόλησης ή για εργαζόμενους σταθερής απασχόλησης σύμβαση διάρκειας.
Στη συνέχεια, ένα από τα 50 μέλη του προσωπικού της Momuri καλεί τον εργοδότη για λογαριασμό του πελάτη. Η διαδικασία, από την αρχική διαβούλευση έως την παραίτηση, μπορεί να διαρκέσει μόλις 20-30 λεπτά, σύμφωνα με τον Tanimoto, η εταιρεία του οποίου διατηρεί δικηγόρους για την αντιμετώπιση νομικών διαφορών.
Νεαρά άτομα στα 20 τους αντιπροσωπεύουν το 60% των χρηστών Momuri, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου αριθμού νέων αποφοίτων. Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, περισσότερο από το 30% των πρόσφατων αποφοίτων εγκαταλείπουν τη δουλειά τους μέσα σε τρία χρόνια - αριθμός που θα ήταν αδιανόητος κατά τη διάρκεια του μεταπολεμικού οικονομικού θαύματος της Ιαπωνίας.
Υπάρχουν μυριάδες λόγοι για να θέλεις να παραιτηθείς, λέει ο Tanimoto, η εταιρεία του οποίου μπορεί να υπερηφανεύεται για ποσοστό επιτυχίας 100%: από απλήρωτες υπερωρίες, χαμηλούς μισθούς και παραβιάσεις της σύμβασης από τον εργοδότη, μέχρι λεκτική κακοποίηση, βία και σεξουαλική παρενόχληση.
«Στην Ιαπωνία, οι εταιρείες είναι παραδοσιακά ισχυρές – αυτό που λέει ο εργοδότης σας έχει ισχύ», λέει. «Και οι Ιάπωνες είναι γενικά απρόθυμοι να ταράξουν τα νερά. Η παραίτηση θεωρείται ως διαφυγή και αποφυγή των ευθυνών σας. Αλλά αυτό αλλάζει».
Η αύξηση της ζήτησης για παραιτήσεις αντιπροσώπων έχει αποδοθεί σε μια αναντιστοιχία μεταξύ των εργαζομένων της Gen Z και των εταιρειών των οποίων η εταιρική κουλτούρα έχει τις ρίζες της στη μεταπολεμική εποχή, όταν η ισόβια απασχόληση, οι προαγωγές και οι αυξήσεις μισθών αναμενόταν να ανταμείβονται με απόλυτη πίστη από το προσωπικό.
Πολλά αφεντικά θεωρούν την αίτηση παραίτησης ως προσωπική προσβολή.
Αν και η βάση πελατών της Momuri είναι κυρίως νεαρή, δέχεται επίσης αιτήματα για βοήθεια από μεγαλύτερους εργαζόμενους. «Ασχολούμαστε με κάθε είδους εταιρείες, από επώνυμα ονόματα έως μικρές επιχειρήσεις», λέει ο Tanimoto, η εταιρεία του οποίου κάποτε υπέβαλε 45 παραιτήσεις μαζικά στην ίδια εταιρεία.
Η αντίδραση από τους εργοδότες ποικίλλει. Ένας μικρός αριθμός δείχνει μεταμέλεια και προσφέρει έμμεση συγγνώμη στον υπάλληλο και οι περισσότεροι απλώς αποδέχονται την απόφαση και συμπληρώνουν τα απαραίτητα έγγραφα. «Αλλά ένας μικρός αριθμός τρελαίνεται και απειλεί να εμφανιστεί στο γραφείο μας, κάτι τέτοιο», προσθέτει. «Αν συμπεριφέρονται έτσι, σε κάνει να αναρωτιέσαι πόσο απαίσιο πρέπει να ήταν για τον πελάτη».
Οι εταιρείες παραίτησης με πληρεξούσιο λένε ότι οι διαβουλεύσεις παραιτήσεων αυξάνονται μετά από μεγάλες επίσημες αργίες, Σαββατοκύριακα και ακόμη και μετά από μια βροχερή μέρα - στιγμές που οι άνθρωποι τείνουν να είναι πιο στοχαστικοί.
Ένας στους έξι εργαζόμενους στην Ιαπωνία χρησιμοποίησε πρακτορεία παραίτησης για να αλλάξει δουλειά τους 12 μήνες έως τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με τον Mynavi, έναν πάροχο πληροφοριών για την απασχόληση.
Η μεγαλύτερη ομάδα, το 40,7% των ερωτηθέντων, δήλωσε ότι είχε ζητήσει βοήθεια επειδή ο εργοδότης τους είχε εμποδίσει να φύγουν. Σχεδόν το ένα τρίτο είπε ότι το εργασιακό τους περιβάλλον καθιστούσε αδύνατη την κοινοποίηση της πρόθεσής του να σταματήσουν το κάπνισμα, ενώ σχεδόν το 25% δήλωσε ότι φοβόταν ότι η εταιρεία τους θα αντιδρούσε άσχημα.