CNN: Καταρρέουν οι πωλήσεις της Tesla - «Εξαφανισμένος» ο Μασκ

CNN: Καταρρέουν οι πωλήσεις της Tesla - «Εξαφανισμένος» ο Μασκ

Ο Ίλον Μασκ φαίνεται να βρίσκεται παντού αυτές τις μέρες - εκτός από το μέρος όπου τον χρειαζόταν περισσότερο: στο τιμόνι της εταιρείας ηλεκτρικών οχημάτων του, σύμφωνα με το CNN, ενώ οι Financial Times αναφέρουν ότι οι πωλήσεις της Tesla καταρρέουν.

Όπως αναφέρει το αμερικανικό δίκτυο, η Tesla είναι μία από τις μετοχές με τις χειρότερες επιδόσεις στον S&P 500 μέχρι στιγμής φέτος. Οι πωλήσεις της καταρρέουν παγκοσμίως, ενώ και η δευτερογενής αγορά στις ΗΠΑ παραπαίει, ενώ το Cybertruck - το φουτουριστικό, στρατιωτικού στυλ όχημά της - έχει ανακληθεί λόγω ενός εξωτερικού πάνελ που μπορεί να αποκολληθεί κατά την οδήγηση.

Επιπλέον, η Tesla αποχώρησε αιφνιδιαστικά από τη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του Βανκούβερ αυτήν την εβδομάδα, επικαλούμενη αόριστες ανησυχίες για την ασφάλεια. Σύμφωνα με ανάλυση των Financial Times, περίπου 1,4 δισ. δολάρια φαίνεται να αγνοούνται από τον ισολογισμό της εταιρείας.

Παράλληλα, η ταυτότητα της Tesla έχει αλλάξει δραματικά. Κάποτε ήταν σύμβολο περιβαλλοντικής συνείδησης για προοδευτικούς καταναλωτές, όμως πλέον έχει μετατραπεί σε έμβλημα μιας αυταρχικής πολιτικής. Οι επενδυτές, ακόμη και οι πιο ένθερμοι υποστηρικτές της εταιρείας, χάνουν γρήγορα την υπομονή τους.

Την Πέμπτη, ο αναλυτής της Wedbush Securities, Νταν Άιβς, ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες στη Wall Street, κάλεσε τον Ίλον Μασκ και το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας να αναλάβουν δράση και να «σταματήσουν να σιωπούν».

«Ας το πούμε ξεκάθαρα: Η Tesla βρίσκεται σε κρίση και υπάρχει ένα άτομο που μπορεί να τη διορθώσει… ο Μασκ», έγραψε σε σημείωμα προς τους πελάτες του. «Η Tesla είναι ο Μασκ και ο Μασκ είναι η Tesla. Είναι συνώνυμα και δεν μπορούν να διαχωριστούν».

Όμως, πού είναι το αφεντικό;

«Ο Μασκ αφιερώνει το 110% του χρόνου του στο DOGE (και όχι ως CEO της Tesla)», σχολίασε ειρωνικά ο Άιβς.

Ένας άλλος σημαντικός επενδυτής, ο Ρος Γκέρμπερ της Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management, δήλωσε στο CNN ότι «δεν υπάρχει τίποτα άλλο που θα μπορούσε να κάνει ο Ίλον για να απογοητεύσει περισσότερο τους πελάτες», προσθέτοντας πως ήρθε η ώρα το διοικητικό συμβούλιο να βρει νέο CEO.

Η Tesla δεν απάντησε στο αίτημα του CNN για σχόλιο.

Αργά το βράδυ της Πέμπτης, ο Έλον Μασκ απευθύνθηκε στους υπαλλήλους της Tesla - που μεταδόθηκε στο X - αναγνωρίζοντας ότι η εταιρεία περνά «λίγο θυελλώδη καιρό» και ότι αυτό έχει πλήξει την αξία της μετοχής. Παράλληλα, επανέλαβε τον ισχυρισμό του ότι η Tesla βρίσκεται σε καλό δρόμο για να επιτύχει πλήρη αυτονομία στα οχήματά της, ενθαρρύνοντας τους εργαζομένους να διατηρήσουν τις μετοχές τους.

Ο Μασκ δεν έχει πια ασυλία

Η κριτική του Νταν Άιβς, - ενός από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές της Tesla στη Wall Street - είναι εξαιρετικά ασυνήθιστη. Μέχρι πρόσφατα, οι επενδυτές ανέχονταν σχεδόν κάθε συμπεριφορά του Μασκ: από ρατσιστικά tweets και την παραπληροφόρηση για τον Covid-19 μέχρι δημόσιες προσβολές προς επιχειρηματικούς εταίρους. Όσο η Tesla προηγείτο τεχνολογικά και κυριαρχούσε στην αγορά, τα καμώματα του CEO της θεωρούνταν απλώς «παραξενιές μιας ιδιοφυΐας».

Και στο παρελθόν, όταν η Tesla αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα, ο Μασκ έδειχνε έτοιμος να αναλάβει δράση. Το 2018, όταν η εταιρεία δυσκολευόταν να αυξήσει την παραγωγή του Model 3, ο ίδιος δήλωσε ότι κοιμόταν στο πάτωμα του εργοστασίου και εργαζόταν όλη τη νύχτα για να διασφαλίσει την επιτυχία της.

Σήμερα, όμως, η εικόνα είναι διαφορετική.

Η Tesla χάνει έδαφος – και ο Μασκ δεν βοηθά

Παρότι η Tesla παραμένει ο κορυφαίος κατασκευαστής EV στις ΗΠΑ, χάνει ραγδαία μερίδιο αγοράς τόσο στην Αμερική όσο και διεθνώς. Ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί και η ίδια η Tesla δεν έχει καινοτομήσει αρκετά για να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία της.

Αυτές οι θεμελιώδεις επιχειρηματικές ανησυχίες είναι ο βασικός λόγος που οι επενδυτές εγκαταλείπουν τη μετοχή, η οποία έχει χάσει το 50% της αξίας της από τον Δεκέμβριο.

Την κατάσταση επιδεινώνει η πολιτική στροφή του Μασκ. Μέχρι πρόσφατα, η Wall Street αγνοούσε τις δημόσιες εκκλήσεις για μποϊκοτάζ και τις μεμονωμένες διαμαρτυρίες έξω από εκθεσιακούς χώρους της Tesla. Όμως, όπως επισημαίνει ο Άιβς, τα κοινωνικά κινήματα εναντίον του Μασκ αποτελούν πλέον έναν υπαρκτό επιχειρηματικό κίνδυνο, ικανό να οδηγήσει τη μετοχή ακόμα χαμηλότερα.

Η μετοχή της Tesla σε ελεύθερη πτώση

Η μετοχή της Tesla βρίσκεται σε οκτώ συνεχόμενες εβδομάδες πτώσης.  Ακόμα και οι πιο ισχυροί υπερασπιστές της Tesla, που στο παρελθόν βοηθούσαν στην ενίσχυση της τιμής της μετοχής, δεν μπορούν πλέον να αναστρέψουν την καθοδική πορεία της.

Σε μια εμφάνιση στο Fox News την Τετάρτη το βράδυ, ο υπουργός Εμπορίου Χάουαρντ Λούτνικ είπε στους θεατές να «αγοράσουν Tesla», κάτι που φάνηκε να αντίκειται στους κανόνες δεοντολογίας της κυβέρνησης, οι οποίοι αποτρέπουν τους αξιωματούχους από το να χρησιμοποιούν τη θέση τους για να προωθούν συγκεκριμένες εταιρείες ή προϊόντα.

Ωστόσο, το σχόλιο του Λούτνικ δεν είχε μεγάλη επιτυχία στην αγορά. Οι μετοχές της Tesla υποχώρησαν 1,7% στις συναλλαγές της Πέμπτης. Παρ' όλα αυτά, ένα ράλι αργά το απόγευμα ανέβασε τις μετοχές 0,17% για την ημέρα.

Μια εβδομάδα νωρίτερα, ο ίδιος ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος παραδοσιακά δεν είναι υποστηρικτής των ηλεκτρικών οχημάτων, έβαλε Tesla στο νότιο γκαζόν του Λευκού Οίκου, προκαλώντας μια βραχυπρόθεσμη άνοδο στις μετοχές της εταιρείας.

Συμπέρασμα: Ο Έλον Μασκ, του οποίου η τεράστια περιουσία συνδέεται άμεσα με το 13% μερίδιο της Tesla, φαίνεται να παραμελεί την επιχείρηση που τον έκανε διάσημο και τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο, καθώς εστιάζει όλο και περισσότερο στην πολιτική και στην ιδέα να διευθύνει την κυβέρνηση σαν επιχείρηση.