Το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα σε τουριστικό υποβρύχιο βαθιάς θάλασσας είναι βέβαιο ότι θα φέρει πρόσθετους κανονισμούς ασφαλείας.
Ωστόσο, οι ειδικοί του κλάδου υποστηρίζουν ότι τυχόν νέα μέτρα θα είναι αδύνατο να εφαρμοστούν δεδομένης της διεθνούς φύσης των επιχειρήσεων.
Επιπλέον, υποστηρίζουν ότι η τραγωδία στο υποβρύχιο Titan το οποίο καταστράφηκε κατά τη διάρκεια της αποστολής του στα συντρίμμια του Τιτανικού ήταν εξαίρεση, δεδομένου ότι ο κατασκευαστής του σκάφους επέλεξε να μην πιστοποιήσει το σκάφος, αψηφώντας τη σύμβαση του κλάδου.
Και οι πέντε άνθρωποι που επέβαιναν στο υποβρύχιο Titan, το οποίο κατασκευάστηκε από την OceanGate, εταιρεία με έδρα τις ΗΠΑ, σκοτώθηκαν σε περιστατικό που κινητοποίησε πολυεθνική έρευνα και τράβηξε την προσοχή του κόσμου.
Οι ειδικοί του κλάδου ισχυρίζονται ότι επρόκειτο για τους πρώτους θανάτους που διαπιστώθηκαν μετά από περισσότερα από 60 χρόνια καταδύσεων πολιτών σε βαθιά θάλασσα.
Τι ισχύει στα διεθνή ύδατα
Καθώς οι ηγέτες της βιομηχανίας προετοιμάζονται για ενισχυμένους ελέγχους, τόνισαν ότι είναι δύσκολο να προβλέψουν τι είδους αλλαγές θα προκύψουν.
Στην ανοικτή θάλασσα δεν υπάρχουν κανονισμοί ούτε κυβερνήσεις που να ελέγχουν τα διεθνή ύδατα.
Ο σκηνοθέτης Τζέιμς Κάμερον, ο οποίος έγινε εξερευνητής βαθέων υδάτων κατά τη δεκαετία του 1990, στο πλαίσιο έρευνας για τα γυρίσματα της βραβευμένης με Όσκαρ ταινίας «Τιτανικός» και είναι συνιδιοκτήτης της Triton Submarines, δήλωσε ότι θα υποστήριζε κανονισμό που θα απαιτούσε την πιστοποίηση των σκαφών, αλλά θα έπρεπε να ψηφιστεί σε κάθε χώρα όπου υπάρχουν υποβρύχια.
«Αν μεταφέρει επιβάτες, είτε πρόκειται για επιστημονικούς παρατηρητές είτε για εξερευνητές, θα πρέπει να είναι πιστοποιημένο», πρόσθεσε ο Κάμερον, ο οποίος είναι μέλος της μικρής κοινότητας της βιομηχανίας των επανδρωμένων υποβρύχιων οχημάτων (MUV).
Η OceanGate δεν έχει απαντήσει σε ερωτήματα σχετικά με την απόφασή της να παραιτηθεί από την πιστοποίηση από τρίτους φορείς του κλάδου, όπως το Αμερικανικό Γραφείο Ναυτιλίας ή η ευρωπαϊκή εταιρεία DNV.
Από τα περίπου δέκα υποβρύχια που υπάρχουν στον κόσμο και είναι ικανά να καταδυθούν στο βάθος του Τιτανικού - σχεδόν 4.000 μέτρα κάτω από την επιφάνεια - μόνο το Titan της OceanGate δεν ήταν πιστοποιημένο, δήλωσε ο Γουίλ Κοέν, πρόεδρος της επιτροπής επανδρωμένων υποβρυχίων της ομάδας αξιολόγησης Marine Technology Society (MTS).
Τα περισσότερα τουριστικά υποβρύχια εξερευνούν κοραλλιογενείς υφάλους και άλλα φυσικά φαινόμενα σε βάθος 500 μέτρων ή και λιγότερο.
Προειδοποίηση από το 2018
Το 2018, ο Κοέν συνέταξε επιστολή με την οποία προειδοποιούσε τον διευθύνοντα σύμβουλο της OceanGate, Στόκτον Ρας, ότι η παραίτηση από την πιστοποίηση από τρίτους για το Titan θα μπορούσε να έχει «καταστροφική» έκβαση. Ο Ρας, ο χειριστής του Titan, σκοτώθηκε από την κατάρρευση.
Ο υποναύαρχος της αμερικανικής ακτοφυλακής Τζον Μάγκερ δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη, κατά την οποία ανακοίνωσε ότι το Titan είχε συντριβεί, ότι «τα ερωτήματα σχετικά με τους κανονισμούς που ισχύουν και τα πρότυπα - θα βρεθούν στο επίκεντρο μελλοντικής εξέτασης».
Ο Όφερ Κέτερ, πρόεδρος της SubMerge, εταιρείας παροχής συμβουλών και λειτουργίας υποβρυχίων με έδρα την Κόστα Ρίκα, δήλωσε ότι είχε καθησυχάσει τους πελάτες του για το ότι αυτό που συνέβη στον Τιτάνα ήταν απίθανο να έχει συμβεί στα πιο φιλόξενα βάθη, τα οποία εξερευνούν τα περισσότερα ιδιωτικά υποβρύχια.
Ανέφερε ότι οι ρυθμιστικές αρχές μπορούν τώρα να επικεντρωθούν στις επιχειρήσεις - πώς και πότε καταδύονται τα σκάφη αυτά - αλλά ότι καμία κυβέρνηση δεν ρυθμίζει επί του παρόντος την κατασκευή ιδιωτικών υποβρυχίων.
Ο Τζάστιν Μάνλεϊ, πρόεδρος της Marine Technology Society, ανέφερε ότι το περιστατικό της OceanGate θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυξημένη εποπτεία, ωστόσο, όπως είπε, «η ανοικτή θάλασσα δεν είναι εγγενώς ρυθμιζόμενη».
Οι καταδύσεις σε διεθνή ύδατα, όπου καμία χώρα δεν είναι σε θέση να επιβάλει τη νομοθεσία της, θα παραμείνουν ανεπηρέαστες.
Διαβάστε επίσης:
Τραγικό φινάλε για το υποβρύχιο στον Τιτανικό: Το χρονικό της μοιραίας αποστολής
Υποβρύχιο «Titan»: Διαλύθηκε ακαριαία - Τί δείχνουν τα συντρίμμια