Του Γιάννη Μαντζίκου
Με την κλεψύδρα να αδειάζει επικίνδυνα και το Brexit να απέχει λιγότερες από 90 μέρες, η Τερέζα Μέι ελπίζει ακόμα και στην βοήθεια του Θεού για να αποφευχθούν τα χειρότερα. Στα μηνύματα τους για το νέο έτος, τόσο η ίδια όσο και ο Αρχιεπίσκοπος του Καντέρμπουρι προσπάθησαν τους να κρούσουν τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον.
«Τα μαύρα σενάρια» εκπορεύονται τόσο από την έκθεση της Τράπεζας της Αγγλίας που έκανε λόγο για την «χειρότερη οικονομική κρίση μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο» και αυτή της κυβέρνησης που ανέφερε ότι το ΑΕΠ θα σημειώσει βουτιά 10,2%. Εξάλλου η ανησυχία εντείνεται από τις «πολεμικές ετοιμασίες» του Υπουργικού Συμβουλίου το οποίο ενέκρινε κονδύλι 2 δισ. λιρών σε περίπτωση που δεν υπάρξει συμφωνία με τις Βρυξέλλες. Προτεραιότητα θα δοθεί σε θέματα που αφορούν τα σύνορα, την ασφάλεια, την υγεία και το εμπόριο.
Εξάλλου, εκτός της πρόσφατης δήλωσης-βόμβας από Υπουργό Αμύνης Γκάβιν Ουιλιαμσον ο οποίος μετά από ερώτηση βουλευτή ανακοίνωσε ότι στα σχέδια της κυβέρνησης συμπεριλαμβάνονται και 3,500 στρατιώτες για να συνδράμουν στο ενδεχόμενο no-deal, ήρθε να προστεθεί η δήλωση της Επιτρόπου της Μητροπολιτικής Αστυνομίας του Λονδίνου Κρεσίντα Ντικ η οποία προειδοποίησε ότι μια άτακτη έξοδος θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην επιχειρησιακή δυνατότητα των αρχών καθώς θα είναι δυσκολότερο να εκδίδονται εντάλματα, εκδόσεις και πρόσβαση σε ευρωπαϊκές βάσεις δεδομένων.
Στο απευκταίο λοιπόν σενάριο no-deal της Βρετανίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να επηρεαστούν συναλλαγές, μεταφορές, ταξίδια και τράπεζες και τομείς όπως το Εθνικό Σύστημα Υγείας της χώρας, η διατροφική αλυσίδα...μέχρι και τα νεκροτομεία.
Πριν λίγες μέρες άλλωστε, το Τοπικό Συμβούλιο του Κέντ στο οποίο ανήκει το πορθμείο του Ντόβερ και συνδέει την χώρα με την Γαλλία μέσω του Καλαί, σημείωσε με έκθεση του, ότι ένα no-deal μπορεί να φέρει τουλάχιστον 10,000 νταλίκες στριμωγμένες στα σύνορα, προβλήματα στην αποκομιδή σκουπιδιών, στην λειτουργία των σχολείων μέχρι και στην ταφή νεκρών αφού θα υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στους διασυνοριακούς ελέγχους. Για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση προετοιμάζει τα σχετικά κοντινά λιμάνια του Πόρτσμουθ, του Πούλ και του Πλύμουθ προκειμένου να εξυπηρετηθούν εναλλακτικά οι νταλίκες και τα αγαθά που μεταφέρονται χωρίς ωστόσο αυτό να αποτελεί επαρκή λύση.
Από το.. χάος στα λιμάνια θα πληγούν πρώτα από όλα κλάδοι όπως του λιανεμπορίου και των τροφίμων. Οι παραγωγοί σκωτσέζικου ουίσκι, ήτοι οι μεγαλύτερoι εξαγωγές τροφίμων και ποτών στη Βρετανία, απηύθυναν την Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου έκκληση στους νομοθέτες να εργαστούν γρήγορα για να αποφύγουν μια έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς συμφωνία, που θα επέφερε την συντριβή τους. O δε επικεφαλής της Ένωσης Τροφίμων και Ποτών Ιάν Ράιτ προειδοποίησε εκ νέου ότι ο κλάδος μπορεί να χρειαστεί bail-out ανάλογα με αυτό των βρετανικών τραπεζών κατά την περίοδο της χρηματοοικονομικής κρίσης του 2008.
Στους τομείς που θα πληγούν σφοδρά αναμένεται να είναι οι οπωροκηπευτικές καλλιέργειες οι οποίες αντιμετώπισαν μεγάλη έλλειψη εργατικών χεριών τόσο το 2017 όσο και το 2018. Ειδικότερα το περασμένο έτος, περισσότερες από 4.300 κενές θέσεις εργασίας δεν πληρώθηκαν, σύμφωνα με νέα στοιχεία της έρευνας της Εθνικής Ένωσης Αγροτών (NFU), η οποία καλύπτει περίπου το ήμισυ της κηπευτικής αγοράς εργασίας. Η έρευνα, που παρουσιάστηκε αποκλειστικά από την Βρετανική εφημερίδα Guardian, δείχνει ότι περισσότερο από το 90% των εποχικά εργαζομένων που προσελήφθησαν προέρχονταν από την Ανατολική Ευρώπη κυρίως από την Βουλγαρία και την Ρουμανία με μόλις 0,6% από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Το no-deal Brexit αναμένεται να γίνει αισθητό τόσο στη βιομηχανία φαρμάκου όσο και στο εθνικό σύστημα υγείας. Υπολογίζεται ότι περισσότερα από 2.600 φάρμακα παρασκευάζονται στη Βρετανία και 45 εκατομμύρια πακέτα ασθενών εξάγονται από τη Βρετανία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες κάθε μήνα, ενώ 37 εκατομμύρια πακέτα ασθενών εισρέουν στη χώρα από την Ένωση. Τα δε νοσοκομεία αναμένεται να επιβαρυνθούν με ετήσιο κόστος 2,3 δις λιρών το οποίο αφορά δαπάνες για την σίτιση των ασθενών, καθώς το 60% περίπου εισάγεται από την Ε.Ε, έξτρα κρεβάτια και ασφαλώς φάρμακα.
Επιχειρηματικοί κολοσσοί δε όπως η Airbus και η Rolls-Royce που έχουν χαρακτηρίσει την «συμφωνία Μέι καλύτερη από την καθόλου συμφωνία», όπως η BMW και Toyota προετοιμάζονται ήδη για το χειρότερο σενάριο.
Με φόντο τα παραπάνω δεν είναι τυχαίο όπως ανέφερε χθες η Guardian ότι οι αιτήσεις διαβατηρίων Βρετανών για Ιρλανδικά διαβατήρια έφτασαν τις 200,000 μόνο το 2018...!