Οι ειδικοί του ΟΗΕ σε ζητήματα πολιτικής αεροπορίας συζητούν ξανά, την εφαρμογή αυστηρότερων κανονισμών για τις εκπομπές καυσαερίων από πολιτικά αεροσκάφη, ενώ δεν έχουν συμπληρωθεί έξι χρόνια πριν να τεθούν σε εφαρμογή πιο σκληρά μέτρα, που είχαν αποφασιστεί νωρίτερα.
Η υποστήριξη για νέους κανόνες εκπομπής καυσαερίων μπορεί να πιέσει τους κατασκευαστές αεροσκαφών, η προσαρμογή των οποίων σε νέους κανονισμούς απαιτεί χρόνια. Η καθυστέρηση αποδίδεται στους μεγάλους κύκλους παραγωγής, προκειμένου να τερματιστεί η παραγωγή των λιγότερο αποτελεσματικών τύπων αεροσκαφών, σύμφωνα με δύο πηγές που έχουν λάβει γνώση για την πορεία των συνομιλιών.
Eιδικοί από τις ΗΠΑ και μερικές ευρωπαϊκές χώρες υποστήριξαν την εφαρμογή σκληρότερων κανονισμών για την εκπομπή βλαβερών αερίων στη διάρκεια μιας ψηφιακής διάσκεψης του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) που πραγματοποιήθηκε αυτή την εβδομάδα, σύμφωνα με έγγραφα εργασίας και πηγές.
Μία από τις πηγές δήλωσε ότι η Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος για την Αεροπορία του αναφερόμενου διεθνούς οργανισμού (CAEP) συμφώνησε χθες, στην κατάρτιση νέων κανονισμών για την πολιτική αεροπορία, στο πλαίσιο ευρύτερων προσπαθειών μέχρι το 2025, για την αναθεώρηση των κανονισμών σχετικά με το θόρυβο που προκαλούν οι κινητήρες των αεροσκαφών, αλλά και οι εκπομπές βλαβερών αερίων.
Ωστόσο, δεν έχει διευκρινιστεί πότε οι προτεινόμενοι κανονισμοί για τα πολιτικά αεροσκάφη, όπως αυτά που κατασκευάζονται από τις αεροπορικές βιομηχανίες Boeing Co και Airbus SE θα καταρτιστούν και θα εφαρμοστούν, αλλά και πόσο αυστηροί θα είναι» σύμφωνα με την ίδια πηγή.
«Είναι μία πραγματική πάλη για κάποιον να το δει, προκειμένου όλο αυτό, να έχει γίνει πραγματικότητα από το 2025» δήλωσε η μία πηγή. Η διάσκεψη πραγματοποιείται καθώς ο ICAO αναζητεί ευρεία συμφωνία αυτό το φθινόπωρο για τον καθορισμό μακροπρόθεσμων στόχων αναφορικά με το κλίμα, με δεδομένες τις διαφορές που υπάρχουν μεταξύ της Ευρώπης και της Κίνας, αλλά και την αυξανόμενη πίεση στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας για τον περιορισμό των βλαβερών εκπομπών.
Καθώς ο οποιοσδήποτε κανονισμός θα απαιτήσει χρόνια για την κατάρτισή του, την υποστήριξή του από χώρες, αλλά και την προώθησή του μέσω του ICAO, η προοπτική σκληρότερων κανόνων εκπομπής καυσαερίων, είναι πιθανό να εξελιχθεί σε έναν ακόμη πονοκέφαλο για τους εξαντλημένους από την πανδημία κατασκευαστές αεροπλάνων.
«Ο οποιοσδήποτε νέος κανόνας προκαλεί πίεση στους κατασκευαστές αεροσκαφών» δήλωσε η δεύτερη πηγή. «Αυτό που δεν γνωρίζουμε, είναι η ένταση της πίεσης» πρόσθεσε η ίδια πηγή.
Ο ICAO που έχει έδρα το Μόντρεαλ αποφασίζει για την εφαρμογή κανονισμών σε οτιδήποτε από τη σήμανση των διαδρόμων μέχρι τις έρευνες αεροπορικών δυστυχημάτων, με τις 193 χώρες - μέλη του, να μεταφράζουν τις σχετικές αποφάσεις σε υποχρεωτική εφαρμογή κανονισμών.
Ο ICAO αρνήθηκε να σχολιάσει πριν από την έκδοση μιας επίσημης ανακοίνωσης.
Το διοικητικό συμβούλιο του ICAO έχει ήδη υποστηρίξει κανόνες για την εκπομπή καυσαερίων, οι οποίοι θα εισαχθούν σταδιακά για τα αεροσκάφη που θα κατασκευαστούν από το 2023, με καταληκτικό έτος χρήσης το 2028 για τα αεροσκάφη που δεν ακολουθούν τους νέους κανονισμούς, εκτός και αν εξαιρεθούν από την εφαρμογή τους.
H Boeing Co έχει ήδη ανακοινώσει ότι εξετάζει μία εξαίρεση για το αεροσκάφος 767-300F ένα δημοφιλές αεροσκάφος μεταφοράς εμπορευμάτων, καθώς σε αντίθετη περίπτωση, η παραγωγή του θα πρέπει να τερματιστεί το 2028.
Οι ειδικοί του ICAO υποστηρίζουν την κατάρτιση νέων κανόνων για τα υπερηχητικά τζετ, σύμφωνα με την πρώτη πηγή. Οι κατασκευαστές αεροσκαφών επιθυμούν νέους κανονισμούς θορύβου και εκπομπής καυσαερίων για τα υπερηχητικά επιβατικά αεροσκάφη, προκειμένου να βοηθηθεί η νέα αυτή βιομηχανία.