Πώς επανεισάγεται στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας και Ινδίας
AP
AP
Ρωσικό αργό

Πώς επανεισάγεται στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας και Ινδίας

Πριν από δύο μέρες, στις 5 Δεκεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε τις εισαγωγές ρωσικού αργού ενώ θα απαγορεύσει και τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου από τις 5 Φεβρουαρίου, με σκοπό να στερήσει από τη Ρωσία έσοδα από το πετρέλαιο. Η δε Βρετανία τερμάτισε τις εισαγωγές πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου από τις 5 Δεκεμβρίου.

Παρ' όλα αυτά, λόγω της αδυναμίας των ελεγκτικών μηχανισμών να εντοπίσουν την προέλευση του καυσίμου όταν προέρχεται από τρίτες χώρες, το ρωσικό πετρέλαιο εισάγεται κανονικά στην Ευρώπη, «ακυρώνοντας» ουσιαστικά το εμπάργκο.

Πηγές της αγοράς τόνισαν στο Reuters πως το γεγονός ότι η προέλευση του αργού δεν μπορεί να εντοπιστεί μετά τη διύλιση και ανάμειξή του καθιστά πιθανό το σενάριο ποσότητες ρωσικού ντίζελ να παραδίδονται σε χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία, και αυτές να το εξάγουν.

Όλα αυτά, ενώ η Ευρώπη προσπαθεί να αντικαταστήσει έως και 600.000 βαρέλια ημερησίως που προμηθευόταν από τη Ρωσία, σύμφωνα με τον Γιουτζίν Λίντελ, αναλυτή αγοράς διύλισης και προϊόντων στη συμβουλευτική FGE.

Ωστόσο, το ρίσκο της «κακής φήμης» που σχετίζεται με την αγορά ρωσικών καυσίμων, λόγω της απαγόρευσης, σε συνδυασμό με τις ασφαλιστικές δυσκολίες, σημαίνει ότι μόνο ένας περιορισμένος αριθμός πετρελαίου είναι πιθανό να βρει το δρόμο του στην Ευρώπη, μεταφερόμενο από μικρούς «παίκτες».

Τι συμβαίνει με Τουρκία και Ινδία

Η Ρωσία ίσως χρησιμοποιήσει τον στόλο της για να μεταφέρει πετρέλαιο στην Τουρκία σε δεξαμενόπλοια μεσαίας εμβέλειας, δήλωσαν πηγές της βιομηχανίας.

«Πιστεύω ότι η Τουρκία επανεξάγει τα βαρέλια ή ίσως τα αποκαλεί “εγχώρια” και εξάγει πιο πολύ πετρέλαιο από την εγχώρια παραγωγή της», δήλωσε ο επικεφαλής αναλυτής της Kpler, Κέβιν Ράιτ.

Η Ευρώπη έχει ήδη αρχίσει να αντικαθιστά τις ρωσικές εισαγωγές ντίζελ με διυλισμένο προϊόν από τη Μέση Ανατολή, αλλά οι αναλυτές αναμένουν επίσης ότι η Ινδία θα διυλίσει περισσότερο ρωσικό αργό και θα αυξήσει τις εξαγωγές ντίζελ στην Ευρώπη.

Ποιος μεταφέρει το ρωσικό πετρέλαιο;

Το πλαφόν της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο, το οποίο τέθηκε σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου, απαγορεύει στις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού, εκτός εάν πωλείται σε τιμή χαμηλότερη από τα 60 δολάρια που έχουν ορίσει ως πλαφόν η G7 και οι σύμμαχοί της.

Πολλές άλλωστε από τις μεγαλύτερες εταιρείες πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένης της BP και της Shell, έχουν αυτο-επιβάλει κυρώσεις σε ρωσικό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου.

Η αποφασιστικότητα της Ρωσίας να σταματήσει να πουλά πετρέλαιο σε χώρες ή εταιρείες που τηρούν το πλαφόν, σε συνδυασμό με τις ασφαλιστικές δυσκολίες, σημαίνει ότι «οι ιδιοκτήτες βασικών δεξαμενόπλοιων δεν θα είναι σε θέση να φορτώσουν ρωσικό αργό», δήλωσε η γαλλική ναυπηγική εταιρεία BRS.

Ωστόσο, οι μικρότερες εμπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν ήδη δεξαμενόπλοια «σκιώδους στόλου», ανέφεραν αρκετές πηγές του κλάδου, προσθέτοντας ότι έχουν κανονίσει ασφάλιση με παρόχους στην Ινδία.

Η BRS λέει ότι 111 γηρασμένα τάνκερ έχουν πουληθεί σε ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες από τον Φεβρουάριο πιθανότατα για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.

Οι Ευρωπαίοι αγοραστές λαμβάνουν επίσης όλο και περισσότερο ρωσικό ντίζελ σύμφωνα με τον κανόνα Incoterms Delivered Ex-ship, ο οποίος αφήνει την ευθύνη για την ασφάλιση στα χέρια του προμηθευτή, δήλωσε πηγή του κλάδου.