Ο πρόεδρος του Τατζικιστάν, Εμομαλί Ραχμόν, δημοσίευσε την Πέμπτη (20/06) δύο νόμους με στόχο την «προστασία των αυθεντικών αξιών του εθνικού πολιτισμού», οι οποίοι περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την απαγόρευση των «ρούχων ξένων προς τον πολιτισμό του Τατζικιστάν», ένας ορισμός που χρησιμοποιείται στη χώρα για να περιγράψει ρούχα όπως το χιτζάμπ, δηλαδή την ισλαμική μαντήλα, σύμφωνα με πληροφορίες του ιταλικού Agenzia Nova.
Μεταξύ των 35 νόμων που εκδόθηκαν την Πέμπτη, εξηγεί η τατζικική προεδρία, υπάρχουν και εκείνοι «για τη ρύθμιση των εορτασμών και των τελετών» και «για την ευθύνη για την εκπαίδευση των παιδιών», που υιοθετήθηκαν σε νέα έκδοση, με στόχο την προστασία των αρχικών αξιών του τατζικικού πολιτισμού, την πρόληψη των δεισιδαιμονιών και των προκαταλήψεων, των υπερβολών κατά τη διεξαγωγή εορτασμών και τελετών και την προστασία των δικαιωμάτων των ανηλίκων.
Οι δύο νόμοι εγκρίθηκαν την προηγούμενη ημέρα, στις 19 Ιουνίου, από την Εθνοσυνέλευση - την άνω βουλή του κοινοβουλίου μετά την έγκριση της κάτω, της Συνέλευσης των Αντιπροσώπων, η οποία εκδόθηκε στις 8 Μαΐου. Στο στόχαστρο μπαίνουν το χιτζάμπ και άλλα είδη ένδυσης που έχουν διαδοθεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα της Κεντρικής Ασίας, με μουσουλμανική πλειοψηφία, και τα οποία συνδέονται με το ριζοσπαστικό Ισλάμ, όπως μεταδίδει το Radio Ozodi.
Το θέμα αποτελούσε αντικείμενο πολιτικής συζήτησης εδώ και αρκετό καιρό. Ο πρόεδρος Ραχμόν συζήτησε το θέμα σε συναντήσεις με εκπροσώπους του κλήρου. «Η χρήση ξένων ρούχων με ψεύτικα ονόματα και χιτζάμπ, είναι ένα άλλο πιεστικό πρόβλημα για την κοινωνία μας», δήλωσε ο πρόεδρος τον Μάρτιο.
Η απαγόρευση αφορά «την εισαγωγή, την πώληση, την προώθηση και τη χρήση ενδυμάτων ξένων προς τον εθνικό πολιτισμό». Επιπλέον, απαγορεύτηκε ο εορτασμός του Idgardak από τα παιδιά, ένα έθιμο που συνδέεται με τις ισλαμικές γιορτές Id-al-fitr και Id-al-adha: σε αυτές τις περιπτώσεις τα παιδιά περιφέρονται στους δρόμους και πηγαίνουν από πόρτα σε πόρτα για να ανταλλάξουν ευχές. Το έθιμο, εξηγεί η Asia Plus, θεωρήθηκε επικίνδυνο και μη εκπαιδευτικό.