Του Γιώργου Φιντικάκη
Ραγδαία επιδείνωση παρουσιάζουν τα οικονομικά των ΕΛΤΑ, που δουλεύουν με ζημιά πάνω από 8 εκατ. ευρώ τον μήνα, δηλαδή 100 εκατ. τον χρόνο, τα οποία αποτελούν βραδυφλεγή βόμβα και που δίχως άμεσες ουσιαστικές παρεμβάσεις θα οδηγηθούν σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις.
Η εταιρεία των 6.000 εργαζομένων, που παλαιότερα είχε φθάσει να παρακρατεί τα χρήματα που εισπράττει από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή με στάση πληρωμών, όπως παραλίγο να συμβεί την περασμένη άνοιξη, ενώ εκτιμάται ότι χρήζει κεφαλαιακών ενέσεων της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ, και ότι ένα σοβαρό πρόγραμμα εξυγίανσης θα απαιτούσε γύρω στα 300 εκατ. ευρώ.
Το μπαλάκι βρίσκεται στα χέρια του νέου υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κ. Πιερρακάκη, καθώς η κατάσταση είναι εκρηκτική, πολυτέλεια χρόνου δεν υπάρχει και η ανάγκη για την εξυγίανση των ταχυδρομείων περνά μέσα από ένα γενναίο σχέδιο διάσωσης.
Τέτοιο ήταν εκείνο που είχε εκπονήσει η υφιστάμενη διοίκηση των ΕΛΤΑ σε συνεργασία με το υπερ-Ταμείο, όπου και υπάγονται, από κοινού με την PricewaterhouseCoopers, το οποίο όμως η προηγούμενη κυβέρνηση αρνήθηκε να εφαρμόσει, φοβούμενη το πολιτικό κόστος. Το σχέδιο προέβλεπε μια γενναία χρηματοδότηση ύψους 300 εκατ. ευρώ και την απομάκρυνση με ευνοϊκούς όρους άνω των 2.000 εργαζομένων, προκειμένου να μειωθεί το κόστος μισθοδοσίας το οποίο αντιστοιχεί στο 60% του συνολικού κύκλου εργασιών των ΕΛΤΑ, μαζί με ταυτόχρονο κλείσιμο περίπου 200 ζημιογόνων καταστημάτων ανά την Ελλάδα.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο, δεν θέλησε να προχωρήσει το πλάνο, αποφεύγοντας να πάρει το πολιτικό κόστος που συνεπάγεται η μείωση του προσωπικού και συντηρώντας μια αδιέξοδη κατάσταση που ημέρα με την ημέρα επιδεινώνεται.
Την ίδια στάση τήρησε και η διοίκηση του υπερ-Ταμείου ως μέτοχος του 90% των ΕΛΤΑ, που δίστασε να συγκρουσθεί με την προηγούμενη κυβέρνηση και τις αποφάσεις της, παρότι συστάθηκε με γνώμονα την εξυγίανση των «άρρωστων» ΔΕΚΟ και όχι τη συντήρηση αδιέξοδων συνταγών. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η κατάσταση που έχει κληρονομήσει η νέα ηγεσία του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης να είναι εκρηκτική και η όποια λύση εφαρμοσθεί εκ των πραγμάτων θα έχει μεγαλύτερο κόστος απ'' όσο αν αυτό είχε συμβεί πριν από μερικά χρόνια.
Ψάχνουν 300 εκατ. ευρώ
Τα ΕΛΤΑ, πέρα από την ανάγκη είσπραξης των 160 εκατ. ευρώ που τους χρωστά το κράτος ως Καθολική Υπηρεσία για τα έτη 2013-2016, χρειάζονται, σύμφωνα τουλάχιστον με τη μελέτη της PwC, επιπλέον 140 εκατ. ευρώ, τα οποία θα μπορούσαν να προέλθουν από αύξηση του μετοχικού τους κεφαλαίου. Τα ποσά αυτά, σύμφωνα με τη μελέτη, θα πρέπει να τα διαθέσει ο βασικός μέτοχος των ΕΛΤΑ, δηλαδή το υπερ-Ταμείο. Επειδή όμως δεν τα διαθέτει, ο λογαριασμός επιστρέφει στον τελικό τους μέτοχο, που δεν είναι άλλος από το υπουργείο Οικονομικών και τον κρατικό προϋπολογισμό.
Σύμφωνα επομένως με τη διαθέσιμη μελέτη της PwC, τα ΕΛΤΑ πρέπει να χρηματοδοτηθούν με 300 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 200 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την κάλυψη του προγράμματος εθελούσιας εξόδου και μείωσης του προσωπικού τους. Οι εκτιμήσεις για την πορεία των οικονομικών μεγεθών των Ταχυδρομείων είναι ότι φέτος τα έσοδα δεν πρόκειται να ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι αν αυτά δεν μειώσουν δραστικά το προσωπικό τους τότε πάνω από 200 εκατ. ευρώ θα διατεθούν σε δαπάνες μισθοδοσίας.
Μείωση προσωπικού
Το ίδιο πλάνο προέβλεπε την ένταξη στο πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου 2.000 εργαζομένων που βρίσκονται κοντά στη σύνταξη, με καταβολή του 65% των απολαβών μέχρι την ημερομηνία συνταξιοδότησης και παράλληλη κάλυψη των συνταξιοδοτικών τους εισφορών. Ταυτόχρονα διασφάλιζε την καταβολή του μπόνους απόλυσης ύψους 30.000 ευρώ για κάθε συνταξιοδοτούμενο, ενώ σύμφωνα με την PwC το σχέδιο αυτό θα μπορούσε να εξοικονομήσει στην εταιρεία ένα ποσό περίπου 230 εκατ. ευρώ για τη δεκαετία 2019-2028. Διαφορετικά, κατέληγε η μελέτη, η μισθοδοσία της παραπάνω περιόδου θα ξεπεράσει τα 420 εκατ. ευρώ, γεγονός που σε συνδυασμό με τον συνεχώς μειούμενο τζίρο των ΕΛΤΑ θα τα οδηγούσε σύντομα στο λουκέτο.
* Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Φιλελεύθερος» στις 24.7.2019.