Τη βίαιη διακοπή ενός σχεδόν 20ετούς momentum σημαντικής ανάπτυξης πωλήσεων και κερδών θα σημάνει η τρέχουσα χρήση για τον όμιλο Jumbo, καθώς σ’ όλες τις αγορές που δραστηριοποιείται υπάρχει «κλείδωμα» των καταστημάτων, αλλάζοντας απότομα το status quo στη χρηματοοικονομική εικόνα.
H διοίκηση του ομίλου σε ανακοίνωσή της δε διστάζει να χαρακτηρίσει την τρέχουσα χρονιά «χαμένη σε σύγκριση με τα μεγέθη του παρελθόντος», ενώ το πόσο σοβαρή είναι η κατάσταση φαίνεται από το ότι επισημαίνει πως «οι επόμενοι 18 μήνες θα συνεχίσουν να αποτελούν πρόκληση σταθερότητας και επιβίωσης στο περιβάλλον της νέας κανονικότητας».
Σε όλες τις χώρες που ο όμιλος δραστηριοποιείται, Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία και Κύπρος έχει επιβληθεί lockdown από τα μέσα Μαρτίου, κάτι που κοστίζει στον όμιλο 5% επί των πωλήσεων – για κάθε μήνα, πλην των μηνών Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου που λόγω ειδικών συνθηκών (σχολεία και Χριστούγεννα) αποφέρουν μεγαλύτερο τζίρο. Αυτό, σε συνδυασμό με τις αποφάσεις για το κλείσιμο καταστημάτων που λειτουργούν σε εμπορικά κέντρα επηρεάζουν δραματικά τις πωλήσεις και στις χώρες αυτές.
Παράλληλα, τεράστιο ήταν το πλήγμα από την… ακύρωση της εορταστικής περιόδου του Πάσχα, όπου παραδοσιακά φέρνουν περίπου το 12% του συνολικού τζίρου της Jumbo.
Εύλογα όλες αυτές οι εξελίξεις θα επηρεάσουν και το επενδυτικό πρόγραμμα, οπότε θα υπάρξουν καθυστερήσεις στο άνοιγμα των καταστημάτων που ήταν προγραμματισμένα να λειτουργήσουν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020. Όμως, ο όμιλος – σε μακροπρόθεσμο επίπεδο – θα προσπαθήσει να μην παρεκκλίνει από τη μακροπρόθεσμη στρατηγική επέκτασης του δικτύου.
Σύμφωνα με τα στελέχη της Jumbo, η εκτίμηση είναι πως ακόμη και όταν ανοίξουν τα καταστήματα, οι πωλήσεις θα είναι μειωμένες σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο. Εν μέσω όλων αυτών, το management, παραμένει προσηλωμένο στη βιωσιμότητα του ομίλου, «ζυγίζοντας» διαρκώς την κατάσταση και τα νέα δεδομένα.
Σ’ ό,τι αφορά τη μερισματική πολιτική, παραμένει αναλλοίωτη, όμως όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, «οι μέτοχοι - συνεταίροι του ομίλου οφείλουν να γνωρίζουν ότι το 2020 θα πρέπει να θεωρείται μία χαμένη χρονιά, σε σύγκριση με τα μεγέθη του παρελθόντος. Έτσι, οι επόμενοι 18 μήνες θα συνεχίσουν να αποτελούν πρόκληση σταθερότητας και επιβίωσης στο περιβάλλον της νέας κανονικότητας».
Η εξαιρετική χρήση του 2019 και η πολιτική στο μέρισμα
Για την υποδωδεκάμηνη χρήση, από τον Ιούλιο μέχρι και τον Δεκέμβριο 2019, ο συνολικός κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε στα 512,52 εκατ. ευρώ έναντι 476,75 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2018, μια αύξηση σε ποσοστό 7,50%.
Τα μεικτά κέρδη του ομίλου, ανήλθαν σε 262,08 εκατ. ευρώ από 242,14 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 8,24%, ενώ το μεικτό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε σε 51,14% έναντι 50,79% την αντίστοιχη περίοδο του 2018.
Τα καθαρά κέρδη της Jumbo ανήλθαν σε 113,49 εκατ. ευρώ από 98,74 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο αυξημένα κατά 14,94%. Κατά την 31η Δεκεμβρίου 2019 τα χρηματικά διαθέσιμα του ομίλου ξεπερνούσαν τις δανειακές υποχρεώσεις κατά 331,41 εκατ. ευρώ.
Με αυτά τα δεδομένα, η Jumbo τηρεί τη δέσμευση της διοίκησης για διανομή συνολικά ποσού 0,2820 ευρώ ανά μετοχή που αντιστοιχεί στο 50% του ετήσιου μερίσματος της οικονομικής χρήσης που έληξε την 30η Ιουνίου 2019, προσαυξημένο κατά 20%.
Μετά την καταβολή της χρηματικής διανομής ποσού 0,22 ευρώ ανά μετοχή στις 30 Ιανουαρίου 2020, η διοίκηση της Μητρικής Εταιρείας, θα προτείνει στη Γενική Συνέλευση για την υποδωδεκάμηνη χρήση (από 1η Ιουλίου 2019 έως και 31η Δεκεμβρίου 2019), τη διανομή μερίσματος υπόλοιπου ποσού 8.435.705,06 ευρώ για την εκπλήρωση της δέσμευσής της που αντιστοιχεί σε 0,062 ευρώ (μεικτό) ανά μετοχή (σύνολο εισηγμένων μετοχών 136.059.759).
Τον Νοέμβριο του 2019 λειτούργησε το νέο ιδιόκτητο υπερ-κατάστημα (14.000 τμ περίπου) στο Brasov της Ρουμανίας, με τον όμιλο να φτάνει τα 80 καταστήματα συνολικά, σε τέσσερις χώρες. Σήμερα ο όμιλος διαθέτει 52 καταστήματα στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 9 στη Βουλγαρία και 14 στη Ρουμανία.
Επίσης, λειτουργεί το ηλεκτρονικό κατάστημα www.e-jumbo.gr στην Ελλάδα το οποίο μετά την επιβολή του lockdown, διπλασίασε τις πωλήσεις του. Η θετική τάση στις πωλήσεις του e-jumbo.gr αναμένεται να διατηρηθεί εν μέρη και στο επόμενο διάστημα, καθώς η αγορά θα στρέφεται όλο και περισσότερο σε διαδικτυακές πωλήσεις. Όμως, το ηλεκτρονικό κατάστημα αντιπροσωπεύει ένα μικρό ποσοστό στη συνολική δραστηριότητα. Τέλος, η εταιρεία μέσω συνεργασιών, έχει παρουσία με 26 καταστήματα που φέρουν το σήμα της Jumbo σε 6 χώρες (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία και Μαυροβούνιο).