Πολλαπλά ερωτήματα έχουν προκύψει σχετικά με τις πιθανές εκτιμήσεις για το εγγύς μέλλον της ελληνικής οικονομίας. Ποια θα είναι η τελική επίπτωση της πανδημίας στην ελληνική οικονομία και πόσο θα διαρκέσει; Πόσο θα επηρεαστεί ο τουρισμός, η «βαριά βιομηχανία» της χώρας και τα επαγγέλματα που τον πλαισιώνουν; Πόσο θα αυξηθεί η ανεργία και ποιες είναι οι εκτιμήσεις για τους μακροοικονομικούς δείκτες της χώρας;
Οι διεθνείς οίκοι και οργανισμοί, όπως άλλωστε και οι εγχώριοι, παρέχουν ετερογενείς και με μεγάλο εύρος διακύμανσης προβλέψεις για την επερχόμενη ύφεση, δεδομένου του γεγονότος ότι το διεθνές περιβάλλον παραμένει ρευστό, αλλά και ότι τα υπάρχοντα στοιχεία δεν επαρκούν ακόμα για μια πιο λεπτομερή ανάλυση, η οποία θα οδηγήσει σε σχετικά ακριβείς εκτιμήσεις. Σε κάθε περίπτωση, η ανάγκη επανεκκίνησης της οικονομίας και ο εκ νέου προσδιορισμός του παραγωγικού μοντέλου της χώρας είναι επιβεβλημένοι στόχοι.
Αυτή ακριβώς την ανάγκη, μέσω της συμβολής των υποδομών ως έναν από τους κινητήριους μοχλούς, φαίνεται ότι συζήτησαν σε τηλεδιάσκεψη ο πρωθυπουργός, οι συναρμόδιοι υπουργοί και οι big 5 των κατασκευών της χώρας. Υπάρχει ένα πακέτο έργων που πρέπει να υλοποιηθούν, καθώς πολλά από αυτά έχουν δημοπρατηθεί από χρόνια και καθυστερούν είτε λόγω κακού σχεδιασμού είτε λόγω προσφυγών των ομίλων που τα διεκδικούν. Ενα τελευταίο παράδειγμα είναι ο διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα (Αλσος Βεΐκου - Γουδή) της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας, ύψους 1,8 δισ. €, για το οποίο προ ημερών το Συμβούλιο της Επικρατείας έκανε δεκτές τις προσφυγές και των δύο διεκδικητών.
Ο πρωθυπουργός ζήτησε επίσης να γίνουν προτάσεις βελτίωσης για το θεσμικό πλαίσιο παραγωγής δημόσιων έργων, ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, ενώ ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ανέφερε πως πρέπει να γίνουν ριζικές αλλαγές στον νόμο 4412. Ο ίδιος έχει αναφέρει σε συνέντευξή του πως για την επόμενη ημέρα μετά την κρίση έχουν προγραμματιστεί έργα ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ που θα συμβάλουν στο restart της ελληνικής οικονομίας. Αναφέρθηκε επίσης στο ότι υπάρχουν τρεις κατηγορίες έργων που μπορούν να επισπευσθούν και να υλοποιηθούν: τα ώριμα έργα, τα συμπληρωματικά έργα στις παραχωρήσεις και έργα που σήμερα λιμνάζουν από διάφορες αναθέτουσες αρχές, αλλά είναι έτοιμα προς δημοπράτηση. Οι εταιρείες τοποθετήθηκαν υπέρ των έργων-ΣΔΙΤ και των προτάσεων καινοτομίας, ενώ ζητήθηκε και η ενίσχυση της ρευστότητάς τους από τις ελληνικές τράπεζες.
Αυτός είναι και ο λόγος που οι ενασχολούμενοι με την αγορά παρατήρησαν ιδιαίτερη κινητικότητα στο ταμπλό από τις κατασκευαστικές εταιρείες με εξαιρετική κίνηση από τα χαμηλά στα μέσα Μαρτίου.
Ξεκινάμε με τον μεγαλύτερο κατασκευαστικό όμιλο της χώρας:
ΓΕΚΤΕΡΝΑ: Η συμμετοχή στην κοινοπραξία με την αμερικανική Mohegan για την παραχώρηση άδειας καζίνο στο Ελληνικό, που κρίνεται οσονούπω από το ΣτΕ λόγω προσφυγής της Hard Rock, και η ανάδειξη του σχήματος Siemens - ΤΕΡΝΑ για τη μελέτη, την προμήθεια και την εγκατάσταση δύο Σταθμών Μετατροπής και ενός Υποσταθμού για την ηλεκτρική διασύνδεση συνεχούς ρεύματος Κρήτης - Αττικής, ύψους 370 εκατ. €, είναι οι δύο τελευταίες επιτυχίες του ομίλου. Συμμετοχή μέσω της κοινοπραξίας ΕIFAGGE - TERNA και σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμενικά έργα στην ευρύτερη περιοχή, την επέκταση του έκτου προβλήτα του ΟΛΘ, ύψους 130 εκατ. €. Επίσης στο έργο ΣΔΙΤ για τον άξονα Καλαμάτα - Πύλος - Μεθώνη, ύψους 312 εκατ. €, που βρίσκεται υπό την αίρεση της απόφασης του ΣτΕ λόγω προσφυγής που είχε καταθέσει η Ιντρακάτ κατά των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και της κοινοπραξίας Acciona Concesiones - Μυτιληναίος, προτείνοντας τον αποκλεισμό τους. Ο τίτλος κατέγραψε χαμηλά στις 17 Μαρτίου και έκανε υψηλό στις 21 Απριλίου στα 5,94 €.
ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Ξεκίνησε η διαδικασία της υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη και εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων της μαρίνας Αλίμου, ανάμεσα στο ελληνικό Δημόσιο και την Ακτωρ Παραχωρήσεις.
Η συνολική αξία της συμφωνίας, με βάση το ΤΑΙΠΕΔ, υπερβαίνει τα 177 εκατ. €, εάν συμπεριληφθεί τόσο το εφάπαξ καταβλητέο ποσό κατά την έναρξη της παραχώρησης, το οποίο ανέρχεται σε 57,5 εκατ. €, όσο και η ετήσια αμοιβή παραχώρησης πλέον ποσοστού επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων της μαρίνας για την επόμενη 40ετία.
Η μαρίνα Αλίμου διαθέτει 1.100 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής και αποτελεί τη μεγαλύτερη στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Να σημειωθεί ότι τον Νοέμβριο η εταιρεία κατέστη οριστικός ανάδοχος για σιδηροδρομικό έργο προϋπολογισμού 573 εκατ. € στη Ρουμανία, ως επικεφαλής (leader με ποσοστό 60%) κοινοπραξίας με τις εταιρείες ALSTOM (20%) και ARCADA (20%). Ο τίτλος κατέγραψε χαμηλά στις 2 Απριλίου στα 0,5120 € και έκανε υψηλό στις 15 Απριλίου στο 1,03 €.
ΑΒΑΞ: Μάχη μέχρις εσχάτων δίνει η εταιρεία στον χορό προσφυγών για την ανάληψη του έργου του πρώτου τμήματος της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, ύψους 1,8 δισ. €. Τα δύο σχήματα που εξακολουθούν να διεκδικούν το μεγαλύτερο έργο της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη είναι οι κοινοπραξίες Αβαξ - Ghella - Alstom Transport και Ακτωρ - Ansaldo - Hitachi Rail Italy. Προσφυγές κατέθεσαν και οι δύο κοινοπραξίες και πιθανόν να μην είναι οι τελευταίες, δεδομένου του τεράστιου μεγέθους του έργου. Ο όμιλος συμμετέχει μέσω κοινοπραξίας (Αβαξ Α.Ε. - ETERMAR SA - NV BESIX SA) και στη διεκδίκηση του προβλήτα του ΟΛΘ, αλλά και στο έργο Καλαμάτα - Πύλος - Μεθώνη. Η μετοχή κατέγραψε χαμηλά στις 16 Μαρτίου στα 0,2225€ και έκανε υψηλό στα 0,4995 € στις 21 Απριλίου.
ΙΝΤΡΑΚΑΤ: Η «μικρή» του κλάδου συμμετέχει με προσφορές σε πολλά από τα προαναφερθέντα έργα έχοντας καταθέσει και προσφυγή για το Καλαμάτα - Πύλος - Μεθώνη, ύψους 312 εκατ. €. Με την κοινοπραξία ΙΝΤΡΑΚΑΤ- VITADELLO -SALES βρίσκεται στον «τελικό» για την επέκταση του έκτου προβλήτα του ΟΛΘ και έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για το ΣΔΙΤ φοιτητικών κατοικιών στην Κρήτη, έργο ύψους 225 εκατ. €, μαζί με άλλους 6 υποψηφίους. Η μετοχή κατέγραψε χαμηλό 0,58 € στις 16 Μαρτίου και έκανε υψηλό 1,0650 € στις 21 Απριλίου.
H Μετοχή της εβδομάδας
Μετά τα χαμηλά που κατέγραψε η μετοχή την εβδομάδα (16-23 Μαρτίου) υπήρξε άμεση ανοδική αντίδραση με κλείσιμο στα 5,02 €. Η αντίδραση συνεχίστηκε με την «κατάληψη» της σημαντικής ζώνης Χ100 [ 5,23-5,58 €].
Ο τίτλος έκλεισε το μεγάλο πτωτικό gap της 9ης Μαρτίου προσεγγίζοντας και υπερβαίνοντας την F1 στα 5,87 €, σημείο κλειδί για τη συνέχεια της διαγραμματικής εξέλιξης της μετοχής. Ενδεχόμενη επιβεβαιωμένη υπέρβασή της θα προσδώσει καινούργια δυναμική στην κίνησή της με πρώτο στόχο τα 6,30 €. Αντίθετα, μια διορθωτική κίνηση θα είναι ελεγχόμενη όσο διακρατείται η ζώνη Χ100 και κυρίως τα 5,23 €. Επισημαίνεται και ο απλός κινητός μέσος όρος 100 εβδομάδων (5,62 €) που διέρχεται από τη ζώνη αυτή. Καθοδική διάσπαση των 5,23 € και με αυξημένο όγκο συναλλαγών θα επαναφέρει τους πωλητές στον τίτλο, με στόχο τη στήριξη των 4,64 € της G1. Παρά την ανοδική αντίδραση, ο εβδομαδιαίος ταλαντωτής RSI 14 βρίσκεται στην ουδέτερη ζώνη στις 43 μονάδες.
*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στον Φιλελεύθερο που κυκλοφόρησε στις 25 Απριλίου.