Στον δυτικό κόσμο προχωρούν οι εμβολιασμοί και καθώς οι πολίτες επιστρέφουν έστω και μερικώς στις δραστηριότητες τους, η ζήτηση στην αγορά επιστρέφει σε κανονικούς ρυθμούς. Προς το παρόν όμως η προσφορά αδυνατεί να ανταποκριθεί, είτε πρόκειται για μικροτσίπ, είτε για καλαμπόκι ή ξυλεία, με αποτέλεσμα οι τιμές να έχουν πάρει την ανηφόρα.
Ειδικά ο τομέας των ημιαγωγών μονοπωλεί τους προβληματισμούς των βιομηχάνων, καθώς χωρίς ημιαγωγούς η μεταποιητική βιομηχανία είναι στην ουσία αποδεκατισμένη, καθώς τα τσιπ είναι παντού, από τα αυτοκίνητα, τα πλυντήρια και τους υπολογιστές, μέχρι τα κινητά τηλέφωνα και τις ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες.
Ο βασικός λόγος της έλλειψης ημιαγωγών είναι το γεγονός ότι η πανδημία έπληξε τις εφοδιαστικές αλυσίδες. Κατά τη διάρκεια των lockdowns η παραγωγή ημιαγωγών περιορίστηκε σημαντικά, ενώ ταυτόχρονα η πανδημία επιτάχυνε τη διαδικασία ψηφιοποίησης και αυξημένης τηλεργασίας. Το αποτέλεσμα; H ζήτηση για κομπιούτερ και κινητά αυξήθηκε σε τέτοιο βαθμό που η τρέχουσα προσφορά ημιαγωγών είναι αδύνατον να την καλύψει.
Επιπλέον,η πυρκαγιά στο εργοστάσιο Renesas Electronics στην Ιαπωνία, οι σοβαρές διακοπές στο Τέξας μετά τις καταιγίδες του Μαρτίου και το έμφραγμα μιας εβδομάδας στην διώρυγα του Σουέζ, επιδείνωσαν τις συνθήκες στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών. Εκ των πραγμάτων λοιπόν οι τιμές των προϊόντων που βασίζονται στους ημιαγωγούς ανατιμώνται προς τα πάνω συνεχώς.
Μόνο στις αυτοκινητοβιομηχανίες η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών θα κοστίσει περίπου 110 δισ. δολάρια, καθώς θέτει σε αναμονή την παραγωγή 3,9 εκατ. οχημάτων, εκτίμηση που ξεπερνά κατά πολύ τα παλιότερα σενάρια για ζημία πέριξ των 61 δισ. δολαρίων.
Στις ΗΠΑ οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανέλαβαν ήδη δράση προκειμένου να διαχειριστούν την έλλειψη των ημιαγωγών. Η Ford για παράδειγμα επανασχεδιάζει ανταλλακτικά αυτοκινήτων ώστε να χρησιμοποιεί πιο «προσβάσιμους» ημιαγωγούς, ακολουθώντας τη συμβουλή της Αμερικανίδας υπουργού Εμπορίου, Gina Raimondo, όσον αφορά την παραγωγή μεγαλύτερου αριθμού μικροκυκλωμάτων στις ΗΠΑ ως τη μόνη μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη λύση στην έλλειψη ημιαγωγών.
(σ.σ:περισσότερα για τη μετατόπιση των αμερικανικών εφοδιαστικών αλυσίδων μπορείτε να διαβάσετε εδώ).
Οι ίδιοι προβληματισμοί διατρέχουν τους βιομηχάνους και από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, με τους περισσότερους εξ’αυτών να είναι έτοιμοι να αναλάβουν το δικό τους σχέδιο δράσης για τον απογαλακτισμό τους από τις εφοδιαστικές αλυσίδες της Ασίας.
Σε πρόσφατη έκθεση του το οικονομικό ινστιτούτο του Μονάχου Ifo, επισήμανε ότι σχεδόν το 50% των γερμανικών βιομηχανιών αντιμετωπίζουν μεγάλες ελλείψεις σε πρώτες ύλες και προβλήματα ανεφοδιασμού.
Η Stellantis, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση του γαλλικού PSA Peugeot-Citroen και του ιταλικού Fiat-Chrysler, προβλέπει ότι η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών είναι πιθανό να διαρκέσει και το 2022.
Οι Renault, Volvo και BMW προειδοποίησαν ότι η συνεχής έλλειψη τσιπ θα επηρεάσει τις πωλήσεις τους το δεύτερο τρίμηνο, ενώ η Jaguar Land Rover έκλεισε προσωρινά δύο από τα βρετανικά εργοστάσιά της λόγω προβλημάτων που σχετίζονται με την πανδημία, μεταξύ των οποίων και η έλλειψη ημιαγωγών.
Οι ελλείψεις δεν αφορούν μόνο την αυτοκινητοβιομηχανία. Σημαντικές ελλείψεις αντιμετωπίζουν και οι βιομηχανίες πλαστικών, συσκευασιών κ.α. Για παράδειγμα, πολλές βιομηχανίες ζαχαρωδών πρoϊόντων έχουν αναστείλει την παραγωγή γιατί δεν έχουν πια συσκευασίες για τα προϊόντα τους. Το ίδιο ισχύει και για πολλές φαρμακευτικές εταιρείες.
Για να αποκατασταθούν πλήρως οι εφοδιαστικές αλυσίδες έτσι ώστε η βιομηχανική παραγωγή να επανέλθει σε επίπεδα προ πανδημίας, θα χρειαστεί χρόνος. Και σε αντίθεση με τους Αμερικάνους ομολόγους τους, οι Ευρωπαίοι αναγνωρίζουν ότι δεν μπορείς από τη μια μέρα στην άλλη να αναπτύξεις καινούργιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Ταυτόχρονα όμως παραδέχονται ότι η πανδημία αποκάλυψε τα τρωτά σημεία της παγκοσμιοποίησης και η απόφαση να αναζητηθούν εναλλακτικές λύσεις για την προμήθεια απαραίτητων πρώτων υλών είναι μονόδρομος.
Ήδη πολλές ευρωπαϊκές βιομηχανίες σχεδιάζουν τον έστω εν μέρει απογαλακτισμό τους από την παραγωγή στην Ασία, με την σουηδική Η&Μ και τον ισπανικό όμιλο Inditex να έχουν κάνει εδώ και μήνες την αρχή.
Την σκυτάλη ετοιμάζονται να πάρουν οι ευρωπαϊκές εταιρείες παραγωγής ημιαγωγών. Όπως λοιπόν και στις ΗΠΑ, έτσι και στην ΕΕ εξετάζονται τρόποι ενίσχυσης της εγχώριας παραγωγής ημιαγωγών, ώστε να περιοριστεί η εξάρτησή μας από την Ασία.
Μάλιστα η ΕΕ στοχεύει σε διπλασιασμό της παραγωγικής της ικανότητας μέχρι το 2030, καταλαμβάνοντας το 20% της παγκόσμιας αγοράς. Πρόκειται για έναν φιλόδοξο στόχο της Ευρώπης να ανταπεξέλθει στον ανταγωνισμό εξ Ανατολάς.
Θα πρέπει όμως να υπάρξει συγκεκριμένο σχέδιο δράσης, με σαφή πλάνο χρηματοδότησης, αντίστοιχο με εκείνο του Μπάιντεν στις ΗΠΑ που περιλαμβάνεται στο αναθεωρημένο σχέδιο νόμου για έγκριση 52 δισ. δολαρίων, με στόχο την ενίσχυση της παραγωγής και έρευνας ημιαγωγών για τα επόμενα πέντε χρόνια.
Άλλωστε πρόκειται για μια βιομηχανία με μεγάλο growth. Σύμφωνα με την Ένωση Βιομηχανιών Ημιαγωγών οι παγκόσμιες πωλήσεις ημιαγωγών ανήλθαν σε 439 δισ. δολ. το 2020, παρουσιάζοντας αύξηση 6,5% σε σύγκριση με το 2019. Το παγκόσμιο μέγεθος της αγοράς ημιαγωγών όμως αναμένεται να φτάσει τα 726,73 δισ. δολ. έως το 2027, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης -CAGR- 4,7%.
Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.