Ανακοινώθηκε σήμερα, Παρασκευή, η έναρξη του πλειοδοτικού διαγωνισμού εκποίησης των περιουσιακών στοιχείων της Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. (ΕΝΑΕ). Ο διαγωνισμός που είχε αποσταλεί για δημοσιοποίηση και προκηρύχθηκε με στόχο τη εκποίηση όλων των περιουσιακών στοιχείων της ΕΝΑΕ που περιλαμβάνονται στα πρώην Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Πρόκειται για το κομμάτι των ναυπηγείων που δεν έχει μεταβιβασθεί στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).
Υπενθυμίζεται ότι το 2018 είχε μεταφερθεί στην ΕΤΑΔ ένα μέρος των πρώην Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, στο πλαίσιο της συμφωνίας Ελληνικού Δημοσίου και Κομισιόν που στόχο είχε την ανάκτηση μέρους των κρατικών ενισχύσεων που είχαν λάβει στο παρελθόν τα ναυπηγεία όλα τα προηγούμενα χρόνια. Το κομμάτι αυτό της ΕΤΑΔ που περιλαμβάνει τη δεξαμενή Νο 5, αντιστοιχεί περίπου το 50% της συνολικής έκτασης των πρώην Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και θα βγει στο σφυρί σε δεύτερο χρόνο.
Αξιόπιστες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο διαγωνισμός της ΕΤΑΔ δεν θα καθυστερήσει. Το πιο σημαντικό «αγκάθι» εδώ είναι η δομή μεταναστών που φιλοξενείται στο ακίνητο και το οποίο εκτιμάται να λυθεί στις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες.
Τόσο ο διαγωνισμός της ΕΝΑΕ, όσο και της ΕΤΑΔ, θα πραγματοποιηθούν στο μοντέλο της ΕΛΒΟ. Ακίνητα, δεξαμενές, γερανοί, μηχανουργεία κ.λπ. εκποιούνται και εκείνος που θα καταβάλει το υψηλότερο τίμημα ανακηρύσσεται ο πλειοδότης ή οι πλειοδότες.
Ωστόσο θεωρείται σχεδόν σίγουρο ότι όποιος πλειοδοτήσει στα περιουσιακά στοιχεία της ΕΝΑΕ, θα είναι ο μοναδικός ενδιαφερόμενος και για τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΤΑΔ. Παράγοντες της αγοράς ωστόσο δεν απέκλειαν το ενδεχόμενο να μείνει στα αζήτητα το τμήμα των ναυπηγείων που αφορά στην ΕΤΑΔ καθώς αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο, λόγω και των ανειλημμένων συμβολαίων με το Πολεμικό Ναυτικό, είναι το κομμάτι που διατηρεί η ΕΝΑΕ.
Οι ενδιαφερόμενοι των περιουσιακών στοιχείων της ΕΝΑΕ είναι πολλοί. Γάλλοι (Naval Group), Γερμανοί (ThyssenKrup), Ολλανδοί και Σουηδοί (Damen Shipyards) και Αμερικάνοι (Lockheed). Οι περισσότεροι ωστόσο ενδιαφερόμενοι συνδέουν τις αποφάσεις τους με τα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας και ειδικότερα με το πρόγραμμα απόκτησης των τεσσάρων νέων φρεγατών από το πολεμικό ναυτικό, το οποίο προανήγγειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της
Μόνον η εταιρεία NorthStar, συμφερόντων του εφοπλιστή Θεόδωρου Πριόβολου έχει εκφράσει ενδιαφέρον για τη ναυπήγηση πολιτικών σκαφών, χωρίς βέβαια να απορρίπτει και το ενδεχόμενο ναυπήγησης πολεμικών σκαφών. Σημειώνεται ότι το νέο ναυπηγείο θα έχει άδεια για ναυπηγικές εργασίες κάθε είδους, χωρίς περιορισμούς. Σήμερα οι εργασίες περιορίζονται σε στρατιωτικές ναυπηγήσεις και κυρίως σε συντηρήσεις υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού.
Χθες ο υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης έκανε γνωστό ότι στους ενδιαφερόμενους συγκαταλέγεται και η ελληνική Onex. Η τελευταία που έχει αναλάβει τα Ναυπηγεία Σύρου και Ελευσίνας, όπως είπε ο υπουργός, είχε επαφές προχθές με την ομοσπονδιακή υπηρεσία U.S. International Development Finance Corporation (DFC) που ενισχύει τις εξαγωγές αμερικανικών εταιρειών.
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, χθες το πρωί από την Ουάσιγκτον υπήρξε «η ανακοίνωση της συναντήσεως της ομάδας της DFC με την ΟΝΕΧ του κυρίου Ξενοκώστα, για την οριστικοποίηση της προτάσεώς τους έως τέλος του μήνα για την εξαγορά μέσω της ΟΝΕΧ των ναυπηγείων της Ελευσίνος και εκεί ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό και των ναυπηγείων Σκαραμαγκά». Ο υπουργός Ανάπτυξης χαρακτήρισε την ανακοίνωση αυτή «φανταστικά καλό νέο» για την Ελλάδα.
Και πρόσθεσε: «Aν καταφέρουμε μαζί με τα ναυπηγεία Σύρου που έχουμε βάλει ήδη μπρος και τα δουλεύουμε πολύ καλά, να βάλουμε μπρος και την Ελευσίνα και τον Σκαραμαγκά, θα έχει αυτή η κυβέρνηση επιτύχει σε λιγότερο από 1,5 χρόνο να βάλει μπρος ξανά τη ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα που αποτελούσε έναν παραδοσιακό κλάδο πολλαπλασιαστή της ελληνικής οικονομίας, αλλά τα τελευταία 20 χρόνια είχε πέσει σε πολύ μεγάλη παρακμή».
Ωστόσο πολλοί θεωρούν ότι θα είναι προβληματική για λόγους ανταγωνισμού η συμμετοχή της Onex στην εκποίηση του Σκαραμαγκά. Κάτι, τέτοιο όπως αναφέρουν άτομα κοντά στη διαδικασία, σημειώνουν ότι δεν θα το επιτρέψει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με δεδομένο ότι η εταιρεία έχει αναλάβει τόσο τα ναυπηγεία Σύρου όσο και τα ναυπηγεία Ελευσίνας. Από την άλλη πλευρά, αλλά στελέχη αναφέρουν ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα συμμετοχής της Onex, δεδομένου ότι συνιστά εκποίηση περιουσιακών στοιχείων.
Όπως και να έχει η κατάσταση, το ναυπηγείο, πωλείται καθαρό από αυθαίρετες κατασκευές, υποχρεώσεις και χωρίς προσωπικό. Το τελευταίο, σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί, θα αποζημιωθεί για τις οφειλές της επιχείρησης προς αυτό, με το τίμημα της αποζημίωσης που θα λάβει το δημόσιο. Μάλιστα η αποζημίωση που θα λάβουν οι εργαζόμενοι θα είναι ανάλογη του τιμήματος που θα προσφέρει ο πλειοδότης επενδυτής.
Οι εργαζόμενοι επιθυμούσαν την συνέχιση των συμβάσεων τους με το νέο επενδυτή κάτι που ωστόσο ήταν ανέφικτο και ουτοπικό. H απάντηση που έλαβαν ήταν ότι μόλις υπογραφεί η σχετική σύμβαση με το νέο επενδυτή, θα καταγγελθούν όλες οι συμβάσεις εργασίας. Επίσης η κυβέρνηση έκανε σαφές προς τους εργαζόμενους, ότι οι κοινοτικές αρχές θέλουν το νέο καθεστώς λειτουργίας των ναυπηγείων να μην έχει καμία σχέση με το προηγούμενο καθεστώς.
Όπως έδειξε και η υπόθεση της ΕΛΒΟ, το τίμημα εκποίησης των περιουσιακών στοιχείων αναμένεται να κυμανθεί σε χαμηλά επίπεδα. Ο εξοπλισμός και οι υποδομές που πωλούνται είναι ξεπερασμένες αν όχι απαρχαιωμένες. Πρόκειται για εξοπλισμό που στην καλύτερη των περιπτώσεων έχει εγκατασταθεί στις αρχές του 2000. Ο μεγαλύτερος όγκος εξοπλισμού που λειτουργεί στο ναυπηγείο (δεξαμενές, γερανοί, μηχανουργεία κ.λπ.) χρονολογείται από τις δεκαετίες του ’60 και το ’70.
Αυτό που πουλάει επομένως η χώρα στο επενδυτή, είναι η προοπτική δημιουργίας μιας νέας και σύγχρονης ναυπηγικής βάσης, η οποία ωστόσο θα προσφέρει στη χώρα νέες θέσεις εργασίας και θα δημιουργήσει νέο πλούτο στη χώρα. Παράλληλα η κυβέρνηση με τη κίνηση αυτή, μειώνει το κράτος ενισχύοντας παράλληλα την αμυντική της θωράκιση.