Ισχυρότατο κύμα ακυρώσεων παρουσιάζει ο νομός Χαλκιδικής μετά το κλείσιμο των χερσαίων συνόρων για τους Σέρβους πολίτες και τα υποχρεωτικά τεστ για όλους τους Βαλκάνιους που θέλουν να εισέλθουν στην Ελλάδα, ακυρώνοντας σχεδόν και τις ελπίδες που υπήρχαν για κάποια τόνωση των εσόδων από τον οδικό τουρισμό.
Φαίνεται πως οι εξελίξεις στα βόρεια σύνορα της χώρας έχουν ανατρέψει οριστικά τα δεδομένα και τις προσδοκίες για κάποια αξιόλογη τόνωση της κίνησης από τον οδικό τουρισμό στη Χαλκιδική, η οποία παρουσιάζει ερημωμένη εικόνα, ενώ ελάχιστα είναι τα αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες που κυκλοφορούν στα σημαντικότερα θέρετρα του νομού.
Μάλιστα, λόγω της έξαρσης των κρουσμάτων σ’ όλη τη γύρω περιοχή, υπάρχει κύμα ακυρώσεων και από Έλληνες, που υπό το φόβο της πανδημίας, επιλέγουν να μην κατευθυνθούν προς την περιοχή. Αυτό, έχει ήδη μεγάλη επίπτωση σ’ όλη την τουριστική αγορά της Χαλκιδικής, που είναι ένα από τα κορυφαία brands της χώρας μας, ενώ ήδη ξενοδοχεία βάζουν λουκέτο για φέτος!
«Ενώ είχαμε κρατήσεις που κατά τη διάρκεια του Ιουλίου προσέγγιζαν το 40% με 45% σε πολλά ξενοδοχεία, πλέον υπάρχει μπαράζ ακυρώσεων, οδηγώντας ξανά τις πληρότητες στα επίπεδα του 20%, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη χαμηλότερα».
Αυτά επισημαίνει στο Liberal ο διευθυντής του 5άστερου ξενοδοχείου Anthemus Sea που βρίσκεται στη Σιθωνία της Χαλκιδικής Φάνης Νούτσος, ο οποίος συμπληρώνει πως «αυτή τη στιγμή όσα 4στερα και 5στερα είναι ανοικτά, έχουν πληρότητες περίπου 20%».
Σύμφωνα με τον ίδιο, τέτοιες πληρότητες δεν είναι βιώσιμες και αν οι κρατήσεις διατηρηθούν έτσι και για το μήνα Αύγουστο, τότε αρκετά ξενοδοχεία θα βάλουν πρόωρα «λουκέτο» φέτος, ακόμη και στις αρχές του επόμενου μήνα. Ήδη, αυτές τις ημέρες έκλεισε ένα 4άστερο 150 δωματίων και ένα τριών αστέρων 50 δωματίων, αμφότερα παραθαλάσσια και αρκετά δημοφιλή.
Το μεγάλο πρόβλημα της Χαλκιδικής φέτος είναι ότι δεν έχει απευθείας πτήσεις τσάρτερ, πλην ελαχίστων που διοργανώνει η TUI οι οποίες είναι «κλεισμένες» από συγκεκριμένη ξενοδοχειακή μονάδα, η οποία και ακριβώς λόγω αυτού του γεγονότος παρουσιάζει τη μεγαλύτερη πληρότητα σε όλο το νομό.
Το πρόβλημα λοιπόν της Χαλκιδικής είναι ότι – βασιζόμενη επί πολλά χρόνια στον οδικό τουρισμό από τα Βαλκάνια – δεν είχε «χτίσει» σχέσεις και προσβάσεις με τουριστικές αγορές της δυτικής Ευρώπης και κυρίως από χώρες όπως Γερμανία και Αγγλία. Ανέκαθεν το μερίδιο της Χαλκιδικής ήταν περιορισμένο από αυτές τις αγορές, συγκριτικά με τους μέσους όρους της υπόλοιπης Ελλάδας.
Τώρα που χτυπήθηκε και ο οδικός τουρισμός λόγω του κλεισίματος των χερσαίων συνόρων, πολλές μονάδες που δεν συνδέονται με την TUI και δεν έχουν πελάτες από τη δυτική Ευρώπη, αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα. Μάλιστα, τελευταία υπάρχουν πολλαπλές ακυρώσεις και από Έλληνες τουρίστες που ματαιώνουν τα σχέδια για επίσκεψη στο νομό, ακριβώς λόγω της εγγύτητας με τις χώρες των Βαλκανίων και του φόβου του Covid-19. Αυτό, καθιστά ακόμη πιο δύσκολη τη φετινή σεζόν για τη Χαλκιδική, που βλέπει τις προσδοκίες για «διάσωση» της σεζόν λόγω της οδικής πρόσβασης να ματαιώνονται.
Από εκεί και πέρα, στην υπόλοιπη Ελλάδα και στα ισχυρά τουριστικά brands, δεν υπάρχει ομοιογενής εικόνα, ενώ, τουλάχιστον έως τώρα, το άνοιγμα των διεθνών πτήσεων για όλα τα αεροδρόμια της χώρας από την 1η Ιουλίου, δεν άλλαξε δραματικά την κατάσταση.
Οι κρατήσεις παραμένουν χαμηλά, ενώ δεν υπάρχει κάποια ένδειξη ότι τον Αύγουστο μπορεί να γίνει κάποιο «μπουμ» που θα αλλάξει τα δεδομένα. Βεβαίως, δεν έχουν όλοι οι προορισμοί την ίδια εικόνα, καθώς προορισμοί και μονάδες που σχετίζονται με την TUI έχουν εντελώς άλλη εικόνα. Ένα παράδειγμα είναι το TUI Blue Lagoon Princess στον Πολύγυρο της Χαλκιδικής που θα ανοίξει στις 3 Αυγούστου με κλεισμένη πληρότητα 60% - 70%.
Στο σύνολο της τουριστικής αγοράς της Ελλάδας πάντως και όσο προχωράει η σεζόν, οι προσδοκίες μειώνονται και ο πήχης κατεβαίνει. Πλέον, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, ακόμη και ο στόχος για την ανάκτηση του 20-25% των περυσινών εσόδων, κρίνεται φιλόδοξος, ειδικά μετά τα τελευταία γεγονότα με την εξάπλωση του κορονοϊού διεθνώς, τα νέα κατά τόπους lockdown και την κλιμάκωση των κρουσμάτων σε πολλές χώρες που είναι τουριστικές «δεξαμενές» για την Ελλάδα.