Σύσκεψη στο Υπ. Υποδομών: Κανένας άμεσος κίνδυνος στον Κηφισό με τα υπόγεια λιμνάζοντα ύδατα

Σύσκεψη στο Υπ. Υποδομών: Κανένας άμεσος κίνδυνος στον Κηφισό με τα υπόγεια λιμνάζοντα ύδατα

Σύσκεψη εργασίας, στην οποία συμμετείχαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο Υφυπουργός Νίκος Ταχιάος ο Περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς και η Διοίκηση της ΕΥΔΑΠ πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, με αφορμή το ζήτημα που έχει προκύψει με τα λιμνάζοντα υπόγεια ύδατα στον Κηφισό.

Υπενθυμίζεται ότι στις 3 Ιανουαρίου ομάδα σπηλαιολόγων ανακάλυψε και μια τρίτη υπόγεια λίμνη, τη μεγαλύτερη μέχρι στιγμής, στο σημείο συνάντησης με το ρέμα της Εσχατιάς, εκφράζοντας  την ανησυχία τους για την έκταση της υποσκαφής τόσο του πυθμένα, όσο και των θεμελίων των πλευρικών τειχών από το νερό.

Σύμφωνα με ενημέρωση, κατά τη σύσκεψη εργασίας διαπιστώθηκε απ' όλα τα μέρη που συμμετείχαν ότι δεν υπάρχει κάποιος άμεσος κίνδυνος για το οδικό έργο του Κηφισού.

Επιπρόσθετα, συμφωνήθηκε η προοπτική συνεργασίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Περιφέρεια Αττικής για την αντιμετώπιση των όποιων σημειακών βλαβών.

Όπως έγινε γνωστό, περισσότερες ανακοινώσεις αναμένεται να γίνουν προσεχώς από την Περιφέρεια, στην οποία εμπίπτει και η σχετική αρμοδιότητα για τη συντήρηση των έργων.

Ευθ. Λέκκας για Κηφισό: Χρειάζεται έλεγχος, αλλά δεν τίθεται θέμα στατικής επάρκειας

«Οι λίμνες είναι κάτι το συνηθισμένο σε πλακοσκεπείς αγωγούς ή εγκιβωτισμένα ποτάμια. Έλεγχοι θα πρέπει να γίνονται κατά τακτά χρονικά διαστήματα, δεν υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας», ανέφερε ο καθηγητής, Ευθύμιος Λέκκας, είπε μιλώντας στο ΕΡΤ την επόμενη ημέρα

Χρειάζεται έλεγχος, αλλά δεν τίθεται θέμα στατικής επάρκειας, όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ, σχετικά με την τρίτη υπόγεια λίμνη που εντοπίστηκε στον Κηφισό.

Ανέφερε μεταξύ άλλων «[…] δεν νομίζω ότι υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας στον Κηφισό και στην εθνική οδό κυρίως, που είναι πάνω από τον Κηφισό, αλλά σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζεται ένας έλεγχος ο οποίος θα πρέπει να γίνει από ειδικούς πολιτικούς μηχανικούς, οι οποίοι θα εξακριβώσουν κατά πόσο υπάρχει φθορά στα τοιχώματα της κοίτης του, εγκιβωτισμένη κοίτης[…]».

Συγκεκριμένα είπε ότι «οι λίμνες είναι κάτι το συνηθισμένο σε πλακοσκεπείς αγωγούς ή εγκιβωτισμένα ποτάμια δεδομένου ότι η διαβρωτική ενέργεια του νερού που ρέει πρώτα διαβρώνει τον πυθμένα. Βεβαίως, στα τοιχώματα του εγκιβωτισμένου ποταμιού δεν ξέρουμε σε τι κατάσταση είναι. Από ό, τι φαίνεται δεν έχουν μεγάλο πρόβλημα, δηλαδή δεν έχουν διαβρώσεις.

Δεν υπάρχει διάβρωση των οπλισμό. Συνεπώς, δεν νομίζω ότι υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας στον Κηφισό και στην εθνική οδό κυρίως, που είναι πάνω από τον Κηφισό, αλλά σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζεται ένας έλεγχος ο οποίος θα πρέπει να γίνει από ειδικούς πολιτικούς μηχανικούς, οι οποίοι θα εξακριβώσουν κατά πόσο υπάρχει φθορά στα τοιχώματα της εγκιβωτισμένη κοίτης για να δούμε ενδεχόμενες παρεμβάσεις οι οποίες θα πρέπει να γίνουν, εάν φυσικά υπάρχει κάποιο τέτοιο θέμα».

Πρόσθεσε «είναι άλλη η αντοχή της βάσης του εγκιβωτισμού και είναι άλλη αντοχή των τοιχωμάτων. Τα τοιχώματα φέρουν φορτία. Η βάση δε φέρει φορτία απλώς και μόνο μπορεί να διαβρωθεί από το νερό[…] τα τοιχώματα φέρουν φορτία και φαίνεται ότι δεν έχουμε εκεί ζημιές. Βεβαίως, αυτό δεν μας απαλλάσσει από τον έλεγχο, ο οποίος θα πρέπει να γίνεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα.

Φυσικά, και θα πρέπει να αντληθούν (σσ τα ύδατα) έτσι ώστε να αποκατασταθεί ουσιαστικά η διάβρωση[…] Εκεί βεβαίως θα πρέπει να γίνει πάλι επανατοποθέτηση όλων των οπλισμών που καταστράφηκαν αλλά και σκυροδέτηση έτσι ώστε το νερό να λέει πολύ πιο εύκολα προς τα κάτω[…]».

Σε άλλο σημείο είπε «[…] η διακινδύνευση η οποία υπάρχει είναι μεγάλη, δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλη κίνηση, είναι ο κεντρικός άξονας του λεκανοπεδίου. Από κει και πέρα όμως, εκείνο το οποίο ορθώς επισημάνατε πάλι, είναι το θέμα της κουλτούρας. Εδώ στην Ελλάδα δεν έχουμε την κουλτούρα της συντήρησης των έργων. Δεν υπάρχει έλεγχος των έργων μετά από την κατασκευή τους. Συνήθως αφήνονται στην τύχη τους[…]

Βεβαίως, υπάρχει από το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να καταγραφούν οι γέφυρες, να υπάρχουν συστήματα ελέγχου και παρακολούθησης των παραμορφώσεων και των άλλων δεδομένων που πρέπει να έχουμε σε κεντρικό επίπεδο για όλες τις γέφυρες της χώρας.

Συνεπώς, υπάρχει μία διαδικασία σε εξέλιξη έτσι ώστε να παρακολουθούνται όλα τα τεχνικά έργα, να παρακολουθούνται κυρίως οι γέφυρες, οι οποίες έχουν ιδιαίτερη σημασία όχι μόνο για τον Κηφισό αλλά για όλη την Ελλάδα. Θεωρώ ότι είμαστε σε καλό δρόμο, αλλά πρέπει όμως να βελτιώσουμε το επίπεδο συντήρησης όλων των έργων σε όλο τον ελληνικό χώρο».

Για το αν υπάρχει περίπτωση αν δούμε εικόνες Βαλένθια ο κ. Λέκκας είπε «σύμφωνα με τις παρατηρήσεις που είχαμε από την πρώτη στιγμή της μετάβασης στη Βαλένθια, είναι ότι πρέπει να αναθεωρήσουμε τον σχεδιασμό μας σε παγκόσμιο επίπεδο, γιατί η κλιματική κρίση είναι σε εξέλιξη. Τα πράγματα δεν είναι όπως ήταν πριν 10 ή 30 και 40 και 50 χρόνια έχουν αλλάξει. Συνεπώς, ο σχεδιασμός μας θα πρέπει να αλλάξει» και πρόσθεσε:

«Δεν είναι μόνο αυτό όμως. Δεν έχουμε κατανοήσει σε επίπεδο επαρκές τις φυσικές διεργασίες ή τα φυσικά φαινόμενα. Εξελισσόταν και θα εξελίσσονται με ιδιαίτερη ένταση και το επόμενο χρονικό διάστημα, εξελισσόταν εκατομμύρια χρόνια πριν. Εμείς σχεδιάζαμε με βάση τις γνώσεις που θεωρούσαμε ότι είναι σωστές. Δυστυχώς, το παράδειγμα της Βαλένθια είναι ένα παράδειγμα που ανατρέπει τη φιλοσοφία μας σχεδιασμού των έργων, που μας λέει ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με νέα δεδομένα».