Ζάκυνθος: Τι προβλέπει η μελέτη του ΕΜΠ για την διάσωση του Ναυαγίου και του «Παναγιώτη»
Eurokinissi/Γιώργος Κονταρίνης
Eurokinissi/Γιώργος Κονταρίνης

Ζάκυνθος: Τι προβλέπει η μελέτη του ΕΜΠ για την διάσωση του Ναυαγίου και του «Παναγιώτη»

Ολοκληρώθηκε η μελέτη της Διεπιστημονικής Ομάδας Έργου του Ε.Μ.Π., «Έρευνα, Τεκμηρίωση και Προτάσεις του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τη Διάσωση του Ναυαγίου της Ζακύνθου και την Ασφαλή Επισκεψιμότητα στην Περιοχή», σε τρεις μόλις μήνες, σύμφωνα με ρεπορτάζ της ΕΡΤ

Η ομάδα, που αποτελείται από 38 στελέχη, καθηγητές και ειδικούς σε όλους τους τομείς, όπως ναυπηγοί, μηχανολόγοι, τοπογράφοι, μηχανικοί, μεταλλειολόγοι, άνθρωποι με εμπειρία και γνώσεις, έκανε αυτοψίες, στον κόλπο του Ναυαγίου, στην παραλία, στο πλοίο, στα πρανή των γκρεμών, καθώς και στο πλάτωμα.

Σύμφωνα με τον συντονιστή της ομάδας, Μέλος Συμβουλίου Διοίκησης ΕΜΠ, Καθηγητή Σχολής Μεταλλειολόγων – Μεταλλουργών Μηχανικών, Δημήτρη Καλιαμπάκο, αυτό που επείγει είναι η διάσωση του πλοίου αλλά και της παραλίας, η οποία μπορεί να γίνει, με βάση τη μελέτη, μέσα σε τρεις μήνες, με το κόστος να υπολογίζεται στα 3 με 4 εκ. ευρώ.

Αρχικά προβλέπεται η απομάκρυνση 1200 κυβικών άμμου μέσα και σε απόσταση 3 μέτρων γύρω από τον Παναγιώτη, η οποία ωστόσο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο παράκτιο έργο, το οποίο είναι επίσης απολύτως απαραίτητο και αφορά στην αναπλήρωση της ακτής με άμμο και ιζήματα, για να μη φτάνει εύκολα η θάλασσα στο πλοίο και για να μεγαλώσει η παραλία κατά 30 μέτρα προς τη θάλασσα.

Θα ακολουθήσει η αποκατάσταση και επαναφορά του πλοίου στην αρχική του κατάσταση, το οποίο πλοίο σύμφωνα με τους επιστήμονες στο εσωτερικό του έχει περιορισμένη διάβρωση, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι ο από το 1937 χαλύβδινος άξονάς του, δεν έχει πάθει σχεδόν τίποτα.

Συνεργεία θα πρέπει να αφαιρέσουν κομμάτια που κρέμονται και είναι επικίνδυνα, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες, όπως αμμοβολή, αντιδιαβρωτική προστασία, κάλυψη ανοιγμάτων με κατάλληλα υλικά, επανένωση πλαϊνών του σκάφους, ενίσχυση των καταστρωμάτων, έτσι ώστε να μπορεί κάποιος να τα περπατήσει με ασφάλεια.

«Είναι μια από τις διαδικασίες που πας ψάχνοντας. Βγάζεις την άμμο, βλέπεις τι βλέπεις και μετά κόβεις και επανατοποθετείς όπου είναι δυνατό. Ο σκοπός είναι να ξαναμπούν στη θέση του τουλάχιστον τα τρία πλαϊνά για να αποκτήσει το σκάφος, μορφή σκάφους» είπε χαρακτηριστικά ο Νίκος Τσούβαλης, Ναυπηγός Μηχανολόγος Μηχανικός, Διευθυντής Εργαστηρίου Ναυπηγικής Τεχνολογίας, Μηχανικών.

Η πρόταση της ομάδας του ΕΜΠ για την πρόσβαση από θαλάσσης είναι η παραλία να προσεγγίζεται κεντρικά του κόλπου, με απόσταση 100 μέτρων από τα βράχια. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ο σχεδιασμός των επιστημόνων για το λεγόμενο πλάτωμα του Ναυαγίου, καθώς ως ιδανικό σημείο θέασης προκρίνουν την περιοχή της «σημαίας», το σημείο δλδ που βρίσκεται στα πλάγια του κόλπου και όπου έχει τραβηχτεί η διάσημη φωτογραφία του Ναυαγίου και που, με κίνδυνο της ζωής τους, φωτογραφίζονται οι επισκέπτες.

Η μελέτη προβλέπει να φτιαχτεί μια στοά από το πλάτωμα μέχρι τη «σημαία» όπου θα λειτουργεί ως μουσείο με φωτογραφίες από την ιστορία του «Παναγιώτη». Στο σημείο θέασης θα φτιαχτεί ένας μεγάλος και ασφαλής εξώστης.

Ο Βουλευτής του νησιού, Διονύσης Ακτύπης, ευχαρίστησε τους επιστήμονες του ΕΜΠ, ενώ άφησε σαφείς αιχμές εναντίον όσων επί 40 χρόνια δεν έκαναν τίποτα για την περιοχή τονίζοντας ότι «στη Ζάκυνθο έχουμε μια ομάδα που θέλει την καταστροφή του τόπου. Κάποιοι σκάβουν για να μην προχωρήσει τίποτα. Εγώ τους λέω ότι το έργο θα προχωρήσει ο κόσμος να χαλάσει. Αυτοί που κατέστρεψαν τον τόπο τα περασμένα χρόνια θα μπουν στο περιθώριο».

Ο Δήμαρχος Ζακύνθου, Γιώργος Στασινόπουλος, ευχαρίστησε την ομάδα του ΕΜΠ και επανέλαβε ότι πλέον έχει έρθει η ώρα η διαχείριση και η ευθύνη της περιοχής του Ναυαγίου να περιέλθει αποκλειστικά στον Δήμο. «Είναι σημαντικό ότι η κυβέρνηση έχει σκύψει πάνω από το σοβαρό αυτό θέμα. Επιτέλους έχουμε μετά από 43 χρόνια μια σοβαρή προσέγγιση και πρόταση».