Ναυτιλία, τουρισμός, μέσα μαζικής ενημέρωσης, τραπεζικές επενδύσεις και φυσικά, ενέργεια. Σε όλους αυτούς τους τομείς άφησε το ισχυρό αποτύπωμά του ο Βαρδής Βαρδινογιάννης, δημιουργώντας μια οικονομική αυτοκρατορία. Ειδικά στον τελευταίο κλάδο, σε αυτόν της ενέργειας, ο επικεφαλής του ομίλου Motor Oil, «έφτιαξε», από το μηδέν, έναν από τους μεγαλύτερους ελληνικούς ομίλους και η διαδρομή του σε αυτό παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Ήταν κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 1970, όταν, «χέρι-χέρι» με τον αδερφό του Νίκο, ο οποίος είχε ήδη πρωτοδημιουργήσει μια δεκαετία πριν, το διυλιστήριο της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους στην Κόρινθο, ασχολήθηκε ενεργά με τις επιχειρήσεις. Ο ξαφνικός θάνατος του Νίκου Βαρδινογιάννη, το 1973, έφερε αλλαγή στο τιμόνι του ομίλου κι έτσι ο Βαρδής Βαρδινογιάννης, τo πέμπτο παιδί της οικογένειας, αναλαμβάνει τα ηνία.
1996: H χρονιά ορόσημο
Έπειτα από 23 χρόνια, έφτασε η στιγμή να αποφέρει καρπούς η δουλειά και το στρατηγικό του πλάνο. Το 1996 ήταν ιστορική χρονιά για τον όμιλο Motor Oil, καθώς τότε ήταν που έκλεισε το mega deal με το Σαουδαραβικό κολοσσό Saudi Aramco, ο οποίος απέκτησε το 50% των μετοχών της εταιρείας, καθιστώντας τον όμιλο υπερσύγχρονη ενεργειακή εγκατάσταση υψηλών προδιαγραφών.
Υπό την καθοδήγησή του και από το 1996 και έπειτα, πραγματοποιήθηκαν τέσσερα μεγάλα επενδυτικά προγράμματα αναβάθμισης του διυλιστηρίου, με απώτερο σκοπό την εναρμόνισή του στις πλέον αυστηρές ποιοτικές προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Ένωσης περί καθαρών καυσίμων και την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας των καυσίμων κίνησης υψηλής αξίας. Μάλιστα, το 2005, η οικογένεια Βαρδινογιάννη απέκτησε το ποσοστό που κατείχαν οι Άραβες της Aramco στη Motor Οil και από τότε τα μεγέθη της εταιρείας πραγματικά απογειώθηκαν.
Αυτό ήταν, από εκεί και ύστερα και μέσα από mega deals, εξαγωγές σε πάνω από 75 χώρες και επενδύσεις-μαμούθ, άνω των 1,7 δισ. ευρώ, η εταιρεία εξελίχθηκε από ένα μικρό διυλιστήριο στην Κόρινθο, σε έναν από τους πλέον σύγχρονους και αποτελεσματικούς παίκτες του κλάδου της διύλισης, στην περιοχή της Μεσογείου, με υψηλό βαθμό πολυπλοκότητας.
Με στιβαρότητα και βαθιά αίσθηση ευθύνης, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης κράτησε «το τιμόνι» της Motor Oil για μισό αιώνα, συμβάλλοντας, μάλιστα, στη στήριξη της εθνικής οικονομίας, μέσω χιλιάδων θέσεων εργασίας και ενεργειακής σταθερότητας. Ο όμιλος αριθμεί σήμερα 92 επιμέρους εταιρείες, με παραρτήματα σε 8 διαφορετικά κράτη, ενώ με τις θυγατρικές του εταιρείες Shell, Avin κ.α., λειτουργούν στη χώρα αλλά και στο εξωτερικό πάνω από 1.500 πρατήρια καυσίμων.
Το «άνοιγμα» στις ΑΠΕ
Η είσοδος του ομίλου στην εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, αλλά και στον κλάδο των ΑΠΕ, δεν προξενεί εντύπωση, καθώς ο χαρακτηρισμός του «εμβληματικού οραματιστή» δεν τον συνόδευε άδικα. Χωρίς να πάψει να επαναπαύεται ποτέ, εξακολουθούσε να «βλέπει μπροστά» και να δουλεύει ακατάπαυστα, με φόντο την επόμενη μέρα για τον Όμιλο.
Έτσι, πιστός στις βασικές δραστηριότητες του ομίλου αλλά, παράλληλα, προσαρμοσμένος στα νέα δεδομένα της εποχής, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης ίδρυσε σε χρόνο-ρεκόρ τη Motor Oil Renewable Energy (MORE) διαμορφώνοντας έναν από τους ισχυρότερους εγχώριους ομίλους πράσινης ενέργειας, με τις επενδύσεις, τα τελευταία δύο χρόνια, να ξεπερνούν τα 1,6 δισ. ευρώ.
Η MORE διαθέτει εγκατεστημένη ισχύ σε ΑΠΕ (αιολικά, φωτοβολταϊκά και υδροηλεκτρικά έργα) άνω των 800 ΜW και με ένα χαρτοφυλάκιο έργων ΑΠΕ και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας, σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, άνω των 3 GW.
Το «μπάσιμο» αυτό του ισχυρού άντρα, στον τομέα των ΑΠΕ, έχει καταστήσει σήμερα τη MORE ηγέτιδα δύναμη στο χώρο και των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε ολόκληρη τη ΝΑ Ευρώπη. Να σημειωθεί, επίσης, ότι «στα σκαριά» του ομίλου είναι και η είσοδος στα «χωράφια» του υδρογόνου, με την πρώτη μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου στο Αμύνταιο της Φλώρινας αλλά και στην Κόρινθο να είναι ante portas.