Eλίν: Ανάπτυξη δικτύου με εμπόδια το πλαφόν και την παραβατικότητα

Eλίν: Ανάπτυξη δικτύου με εμπόδια το πλαφόν και την παραβατικότητα

Μέσα στις τρεις μεγαλύτερες εξαγωγικές εταιρείες της χώρας κατάφερε να μπει η ελίν, καλύπτοντας το 30% των συνολικών εξαγωγών μαζί με άλλους πέντε ομίλους. Η περσινή χρονιά έκλεισε με κέρδη προ φόρων 10.007.694 ευρώ για την εταιρεία, μικρότερα από τα 17.303.000 ευρώ του 2022 και κατέγραψε μειωμένα έσοδα στην ελληνική αγορά αλλά η κερδοφορία ενισχύθηκε από τις εξαγωγές. Ισχυρή ήταν η παρουσία της εταιρείας σε ναυτιλιακά και αεροπορικά καύσιμα διεθνώς, ενώ στα άμεσα πλάνα τής είναι η επέκταση στην αγορά του μαζούτ στη Δυτική Αφρική, επενδύοντας σε αποθηκευτικούς χώρους στην Ισπανία και συγκεκριμένα στην περιοχή του Γιβραλτάρ. Ο Γιάννης Αληγιζάκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ελίν, στη γενική συνέλευση των μετόχων, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Στο διεθνές εμπόριο πήραμε μια απόφαση, με δεδομένο τον ανταγωνισμό με τα πολύ φθηνά ρωσικά πετρέλαια, να πάμε στον κλάδο εμπορίας μαζούτ στη Δ. Αφρική. Πήραμε αποθήκες στην Ισπανία με στόχο να περιορίσουμε απώλειες από άλλους κλάδους την εσωτερική αγορά κι έτσι να εμφανίσουμε μια αύξηση πωλήσεων και κερδοφορίας».

Στην ίδια συνέλευση, ο κ. Αληγιζάκης εμφανίστηκε αισιόδοξος για το 2024, το οποίο αναμένεται θετικό με αύξηση πωλήσεων και κερδοφορίας παρά τις αντιξοότητες. Η ελίν στοχεύει στην περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου της εταιρείας, τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα όσο και στα νησιά, δεδομένων και των εκτιμήσεων για ανοδική πορεία του τουρισμού για το καλοκαίρι που διανύουμε, κάτι που δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για αύξηση των πωλήσεων.

Πλαφόν και παραβατικότητα βάζουν φρένο στην ανάπτυξη της αγοράς

Αναφορικά με το πλαφόν, ο κ. Αληγιζάκης ανέφερε ότι είναι αδικαιολόγητη η παράτασή του στο μικτό περιθώριο κέρδους, κάτι που οδηγεί την εσωτερική αγορά σε μία ζημιογόνα δραστηριότητα για τις εταιρείες αλλά και τον ίδιο τον κλάδο σε περιθώρια χαμηλότερα από το 2021. «Το πλαφόν είναι στρέβλωση του ανταγωνισμού και ευνοεί τους παραβατικούς, οι οποίοι μπορούν και επιβιώνουν μέσω της παραβατικότητας, ενώ αντιθέτως οι έντιμοι πρατηριούχοι οδηγούνται σταδιακά εκτός αγοράς», είπε χαρακτηριστικά. Μάλιστα, γνωστοποίησε πως πριν τέσσερις ημέρες ανακοινώθηκε μέσω μηνύματος, ότι το πλαφόν θα παραταθεί για έξι μήνες, κάτι που όπως ανέφερε, είναι ένα μέτρο για επικοινωνιακούς λόγους.

Στο πλαίσιο αυτό, η άμεση εφαρμογή του νόμου περί παραβατικότητας κρίνεται αναγκαία, καθώς θα επιτρέψει στην εταιρεία να διευρύνει το μερίδιό της στην αγορά, αυξάνοντας τις πωλήσεις της στα καύσιμα κίνησης, ειδικότερα σε σημεία που θα εξελιχθούν σε ενεργειακούς σταθμούς. Μάλιστα, σε έναν μήνα αναμένεται η λειτουργία του πρώτου πρότυπου σταθμού LNG-CNG στην Αθήνα ενώ του χρόνου θα λειτουργήσει και ο δεύτερος στα Ιωάννινα.

Ο κ. Αληγιζάκης τόνισε, επίσης, την ανάγκη ύπαρξης ενός υγιούς περιβάλλοντος ανταγωνισμού ζητώντας μείωση των κρατικών παρεμβάσεων, ενώ δεν δίστασε να ασκήσει κριτική για το φαινόμενο της παραβατικότητας στα καύσιμα. Αναφέρθηκε, επίσης, στην υψηλή φορολογία, η οποία ανεβάζει τις τιμές της αμόλυβδης συνεχώς αλλά και στις εσωτερικές στρεβλώσεις που αποτρέπουν τις επενδύσεις. «Τα μικρά περιθώρια κέρδους της νόμιμης δραστηριότητας και η μεγάλη παραβατικότητα κυριαρχούν στην αγορά καυσίμων, πιέζοντας ασφυκτικά τους νόμιμους πρατηριούχους» είπε χαρακτηριστικά. Αν τεθεί σε λειτουργία το σύστημα εισροών -εκροών, μέχρι το τέλος του χρόνου, το οποίο θα μπορεί να «εντοπίσει» τη νοθεία και το πείραγμα στην αντλία, τότε αυτό θα βοηθήσει σημαντικά την αγορά, τόνισε.

Νέοι πυλώνες ανάπτυξης 

Η ελίν «ακολουθώντας» τις νέες τεχνολογίες και στηρίζοντας την πράσινη μετάβαση, προωθεί τόσο την ηλεκτροκίνηση όσο και το υδρογόνο. Για την πρώτη, ο κ. Αληγιζάκης σχολίασε ότι ακόμη κι αν δεν υπάρχει το «αντίκρισμα», η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει σημαντικά στον κλάδο. Μαζί με τη ΔΕΗ, η ελίν στοχεύει στην τοποθέτηση 200 φορτιστών στο δίκτυό της σε όλη τη χώρα. Ωστόσο, «η τοποθέτηση ενός φορτιστή μπορεί να διαρκέσει από 8 μήνες μέχρι έναν χρόνο λόγω των γραφειοκρατικών διαδικασιών», ανέφερε.

Εκτός από την ηλεκτροκίνηση, στον σχεδιασμό της εταιρείας είναι και η επέκταση σε νέες μορφές καυσίμων, όπως για παράδειγμα σε σταθμούς CNG αλλά και ο μετασχηματισμός των πρατηρίων σε πελατοκεντρικούς κόμβους εξυπηρέτησης πελατών. Πρόκειται για ένα εγχείρημα-πρόκληση για την ελίν καθώς βασίζεται στην εξυπηρέτηση των νέων καταναλωτών, άρα και για ανάγκες που θα προκύψουν μετά το 2030. Ήδη η εταιρεία, μόνο τη φετινή χρονιά, προχώρησε σε άνοιγμα 18 νέων πρατηρίων πανελλαδικά, με το μεγαλύτερο μέρος να αφορά την Αττική.