Η Ρώμη βρίσκεται σε προκαταρκτικές συνομιλίες με το ομοσπονδιακό κρατίδιο της Βαυαρίας για την προμήθεια φυσικού αερίου και υδρογόνου, ενώ στοχεύει επίσης στην πώληση ενέργειας στην Αυστρία και την Ουγγαρία, δήλωσαν στο Reuters πηγές από Ιταλία και Γερμανία.
Η κυβέρνηση Μελόνι θέλει να μετατρέψει την Ιταλία σε ενεργειακή πύλη μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής, αξιοποιώντας τη ζήτηση από τους γείτονες που επιδιώκουν να μειώσουν την εξάρτησή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Η Eni, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας φυσικού αερίου της Ιταλίας, έχει αντιμετωπίσει τη μείωση της ρωσικής προσφοράς με τη μεταφορά αυξανόμενων ποσοτήτων από την Αφρική, όπου έχει παρουσία εδώ και δεκαετίες. Τόσο η Eni, όσο και άλλες ιταλικές εταιρείες σχεδιάζουν τώρα να αυξήσουν τις πωλήσεις του πλεονάζοντος φυσικού αερίου.
«Η Αυστρία, η Βαυαρία και η Ουγγαρία επίσης», δήλωσε ο Ιταλός υπουργός Ενέργειας Τζιλμπέρτο Πικέτο Φρατίν στο Reuters όταν ρωτήθηκε για τους πελάτες που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει η Ιταλία μέσω της Adriatic Line, ενός αγωγού φυσικού αερίου που η Snam φιλοδοξεί να κατασκευάσει μέχρι το 2027.
Το έργο αναμένεται να αυξήσει την ικανότητα μεταφοράς φυσικού αερίου από τη νότια Ιταλία σε περίπου 10 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως σε τέσσερα χρόνια, αυξάνοντας ενδεχομένως τα έσοδα της Snam.
Εν τω μεταξύ, η γραμμή της Αδριατικής θα επιτρέψει στην Eni και σε άλλες εταιρείες να μεταφέρουν περισσότερο αέριο που εξορύσσεται στην Αφρική πέρα από τις Άλπεις, διευρύνοντας τις αγορές.
Η ελεγχόμενη από το κράτος Snam θα επενδύσει 2,5 δισ. ευρώ στην Adriatic Line, η οποία θα συμβάλει επίσης στη δημιουργία του σχεδιαζόμενου δικτύου SoutH2 για τη μεταφορά υδρογόνου από την Αφρική στη βόρεια Ευρώπη από το 2030.
Το «σχέδιο Ματέι»
Η Ιταλία, η οποία κάποτε εξαρτιόταν σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό φυσικό αέριο, εισάγει τώρα το καύσιμο κυρίως από τη Βόρεια Αφρική, μέσω διαφόρων εισαγωγέων, συμπεριλαμβανομένης της Eni, και πωλεί τυχόν πλεονάζον αέριο. Πέρυσι, η χώρα κατανάλωσε 67 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου και εξήγαγε 4,2 δισ. κυβικά μέτρα στη βόρεια Ευρώπη, κυρίως στην Αυστρία.
Η ιταλική κυβέρνηση βλέπει τις προσπάθειες για την ενίσχυση των ενεργειακών υποδομών, οι οποίες θα περιλαμβάνουν επίσης πρόσθετους τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου και νέες γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ως μέρος του «σχεδίου Mattei» για την Αφρική.
Δεν είναι γνωστές πολλές λεπτομέρειες για το σχέδιο αυτό, που πήρε το όνομά του από τον ιδρυτή της Eni, Ενρίκο Ματέι, αλλά η Μελόνι δήλωσε ότι θα βοηθήσει να πλαισιώσει τις μελλοντικές πολιτικές για την ενίσχυση της ανάπτυξης στην Αφρική, καθώς η Ιταλία προσπαθεί επίσης να περιορίσει τη μαζική μετανάστευση.
Οι μακροχρόνιες σχέσεις με τις χώρες της βόρειας Αφρικής και της υποσαχάριας περιοχής, όπου η κρατικά ελεγχόμενη Eni είναι ο μεγαλύτερος διεθνής παραγωγός φυσικού αερίου, κάνει την Ιταλία να είναι βέβαιη ότι μπορεί να αυξήσει περαιτέρω τις ροές και να εξάγει περισσότερα.
Μια πηγή της βιομηχανίας δήλωσε ότι οι δυνατότητες μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Βόρεια Αφρική - την Αλγερία, τη Λιβύη, την Αίγυπτο και την ανατολική Μεσόγειο - είναι μεγάλες, αλλά ότι η Ιταλία πρέπει να απαλλαγεί από τα σημεία συμφόρησης στο δίκτυο για να ενισχύσει τις εξαγωγές της.