Πριν μερικές εβδομάδες, μέσα στον Μάιο, η Saudi Aramco (2222 RIYADH) μοίρασε στους μετόχους της το μέρισμα για το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Στον μεγαλύτερο μέτοχο, δηλαδή στο σαουδαραβικό δημόσιο αναλογούσε ένα ποσό κοντά στα 25 δισεκατομμύρια δολάρια, καθώς ελέγχει πάνω από το 98% του μετοχικού κεφαλαίου της επιχείρησης.
Σε χθεσινό άρθρο του Bloomberg είδαμε πως χάρη στα μερίσματα που εισέπραξε το σαουδαραβικό δημόσιο, τα οποία πλησιάζουν τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση, τα συναλλαγματικά αποθέματα του βασιλείου βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2022.
Για την ακρίβεια, έφθασαν στα 445 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, αρκετά μακριά από τα 740 δισεκατομμύρια δολάρια των μέσων του 2014. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως το βασίλειο «μένει από λεφτά», καθώς από τότε μέχρι τώρα έχει πραγματοποιήσει μία αλλαγή στον τρόπο διαχείρισης της περιουσίας του, δίνοντας έμφαση σε διάφορες μακροπρόθεσμες επενδύσεις ανά την υφήλιο.
Κάπως έτσι κινείται και η ίδια η Saudi Aramco, η οποία προετοιμάζεται για την εποχή μετά το πετρέλαιο. Η προηγούμενη έκφραση είναι μάλλον υπερβολική, παρόλα αυτά όμως είναι γεγονός πως η μεγάλη επιχείρηση προσπαθεί να μειώσει την εξάρτησή της από το αργό πετρέλαιο και την διύλισή του.
Σε αυτά τα πλαίσια πραγματοποιεί συνεχώς νέες επενδύσεις, εντός και εκτός Σαουδικής Αραβίας, σε διάφορους τομείς. Ένας από αυτούς είναι ο τομέας της εξόρυξης φυσικού αερίου. Η εταιρεία επενδύει πολλές δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη του κοιτάσματος Jafurah, το οποίο είναι το μεγαλύτερο πεδίο σχιστολιθικού φυσικού αερίου στην Μέση Ανατολή.
Όπως είχαμε δει πέρυσι το φθινόπωρο, η ανάπτυξη και εκμετάλλευση του Jafurah αναμένεται, σύμφωνα με υπολογισμούς του Bloomberg, να απαιτήσει δαπάνες της τάξης των 110 δισ. δολαρίων μέχρι το 2030 (Το άνοιγμα της Σαουδικής Αραβίας στην αγορά φυσικού αερίου | Liberal.gr).
Αυτές τις μέρες λοιπόν, η Saudi Aramco ολοκλήρωσε την διαδικασία ανάθεσης έργων συνολικής αξίας περίπου 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων και έχουν άμεση σχέση με την ανάπτυξη του Jafurah. Συμβόλαια αξίας 12,4 δισεκατομμυρίων αφορούν τα έργα αύξησης της παραγωγής φυσικού αερίου στο πεδίο. Συμβόλαια αξίας 8,8 δισεκατομμυρίων αφορούν στην επέκταση του συστήματος μεταφοράς του αερίου προς τους πελάτες μέσα στην χώρα, ενώ συμβόλαια αξίας 2,4 δις δολαρίων αφορούν στην κατασκευή εγκαταστάσεων εξόρυξης του αερίου.
Η ανάθεση αυτών των συμβολαίων επιβεβαιώνει την θέληση της Saudi Aramco να προχωρήσει ταχύτατα στην ανάπτυξη του Jafurah, καθώς οι ιθύνοντες της επιχείρησης είναι πεπεισμένοι πως η ζήτηση για φυσικό αέριο θα αυξάνεται σταθερά τα επόμενα χρόνια.
Σε αυτή την πεποίθησή τους βασίζεται και η προκαταρκτική συμφωνία που ανακοινώθηκε την προηγούμενη Τετάρτη μεταξύ της Saudi Aramco και της αμερικανικής Sempra για την αγορά από μέρους της σαουδαραβικής εταιρείας ποσοστού 25% από την δεύτερη φάση των εγκαταστάσεων υγροποίησης φυσικού αερίου και εξαγωγής LNG στο Port Arthur του Τέξας.
Η συμφωνία είναι, όπως είπαμε, προκαταρκτική αλλά οι δύο εταιρείες δήλωσαν πως περιμένουν να καταλήξουν σύντομα και σε οριστική, δεσμευτική συμφωνία. Στα πλαίσια αυτής της συνεργασίας, η Saudi Aramco θα παραλαμβάνει πέντε εκατομμύρια τόνους LNG ετησίως από τον παραπάνω τερματικό σταθμό για τουλάχιστον είκοσι χρόνια. Η συμφωνία αυτή έρχεται λίγες εβδομάδες μετά την ανακοίνωση μίας παρόμοιας, εικοσαετούς διαρκείας, μεταξύ της Aramco και της αμερικανικής NextDecade σχετικά με τον σχεδιαζόμενο τερματικό σταθμό LNG της τελευταίας στο Τέξας και την προμήθεια LNG στην Saudi Aramco.
Εδώ πρέπει να υπενθυμίσουμε πως η σαουδαραβική επιχείρηση δεν είναι η μόνη αραβική που έχει ξεκινήσει την απόβαση στις ΗΠΑ προσπαθώντας να εξασφαλίσουν πρόσβαση στο αμερικανικό LNG. Οι αντίστοιχες επιχειρήσεις από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Κατάρ είναι πολύ δραστήριες εδώ και μερικά χρόνια και έχουν ήδη συνάψει δεσμευτικές συμφωνίες με αμερικανούς συνεργάτες. Επίσης, θυμίζουμε πως η Saudi Aramco έχει ήδη προχωρήσει σε οριστική συμφωνία με παραγωγούς φυσικού αερίου και LNG στην Αυστραλία, η οποία είναι η τρίτη μεγαλύτερη παγκόσμια δύναμη στο LNG, λίγο κάτω από τις ΗΠΑ και το Κατάρ.
Πέρα όμως από το φυσικό αέριο και το LNG, φαίνεται πως η Saudi Aramco θέλει να βεβαιωθεί πως δεν θα εξαφανιστούν γρήγορα και οι πελάτες της που ζητούν ντίζελ και πετρέλαιο. Έτσι θα μπορούσαμε, εν μέρει τουλάχιστον, να εξηγήσουμε την συμφωνία μεταξύ της σαουδαραβικής επιχείρησης και δύο μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, της γαλλικής Renault (RNO PARIS) και της κινεζικής Geely (0175 Hong Kong).
Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, η Aramco θα αγοράσει το 10% της Horse Powertrain Ltd από τις δύο αυτοκινητοβιομηχανίες που κατέχουν η κάθε μία περίπου το μισό της. Μετά την συναλλαγή, οι δύο βιομηχανίες θα κρατούν περίπου το 45% η κάθε μία. Η Horse Powertrain θα έχει 17 εργοστάσια και 19.000 εργαζόμενους και θα έχει την παραγωγική δυναμικότητα κατασκευής 5 εκατομμυρίων κινητήρων εσωτερικής καύσης για πετρελαιοκίνητα, βενζινοκίνητα και υβριδικά αυτοκίνητα ετησίως.
Οι επίσημες ανακοινώσεις αναμένονται ενώ σύμφωνα με το Bloomberg, το 10% της Horse θα κοστίσει στην σαουδαραβική επιχείρηση περίπου 800 εκατομμύρια δολάρια. Η κίνηση αυτή ακούγεται σαν ένα «ποντάρισμα» της Aramco στην συνέχιση της παραγωγής κινητήρων εσωτερικής καύσης για πολύ περισσότερα χρόνια από αυτά που προβλέπουν τα διάφορα «πράσινα σχέδια» δυτικών κυβερνήσεων και πολλών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Πέρα από όλα αυτά, ο σαουδαραβικός γίγαντας, μέσω της θυγατρικής της Aramco Ventures, επενδύει περίπου 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε διάφορες μικρές τεχνολογικές επιχειρήσεις ανά τον κόσμο, εστιάζοντας σε αυτές που το αντικείμενό τους μπορεί να φανεί χρήσιμο στις δικές της δραστηριότητες.
Περίπου 100 εταιρείες έχουν ήδη χρηματοδοτηθεί από τα διάφορα επενδυτικά οχήματα της Aramco Ventures, με την έμφαση να δίνεται σταδιακά όλο και περισσότερο στην τεχνητή νοημοσύνη, καθώς οι αξιωματούχοι της εκτιμούν πως πρόκειται να παίξει σημαντικό ρόλο σε πολλούς τομείς που σχετίζονται με την ενέργεια.
Είναι προφανώς νωρίς για να εκτιμήσουμε το αν η Saudi Aramco θα μπορεί για καιρό ακόμα να είναι ο βασικός χρηματοδότης του προϋπολογισμού της χώρας και ταυτόχρονα να προχωρά σε τεράστιες επενδύσεις σε όλο τον κόσμο προκειμένου να προετοιμαστεί για την «επόμενη μέρα» της παγκόσμιας ενεργειακής αγοράς.
Αν η τιμή του αργού πετρελαίου κρατηθεί πάνω από τα τωρινά επίπεδα, τότε θα μπορεί να παίζει αυτόν τον διπλό ρόλο για πολύ καιρό ακόμα. Αν όχι, υποθέτουμε πως θα αναγκαστεί να επικεντρωθεί στον ρόλο του χρηματοδότη της χώρας. Σε μία τέτοια υποθετική περίπτωση, όσοι έχουν επιλέξει να βασιστούν στην συνεργασία τους με αυτήν ίσως να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων.