Πράσινο φως για τον αγωγό πετρελαίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας: Θέμα χρόνου η επανέναρξη

Πράσινο φως για τον αγωγό πετρελαίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας: Θέμα χρόνου η επανέναρξη

Αντίστροφη μέτρηση για την επαναλειτουργία του αγωγού πετρελαίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας με τα βασικά εμπόδια να έχουν ξεπεραστεί και το ΥΠΕΝ να εγκρίνει εκ νέου τους περιβαλλοντικούς όρους.

Υπενθυμίζεται πως ο αγωγός είχε πάψει να λειτουργεί από το 2013 καθώς προτιμήθηκαν άλλοι αποδοτικότεροι τρόποι εφοδιασμού της γειτονικής αγοράς με τα τότε ΕΛΠΕ να κρίνουν ως ασύμφορη τη δραστηριότητα της διύλισης στις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ.

Σήμερα, όμως, το project ευνοείται σημαντικά με την προοπτική του έργου να αναδείξει τη χώρας μας σε ενεργειακό κόμβο για ολόκληρη την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης να είναι μεγάλη.

Μετά το «πράσινο φως» που έδωσε τώρα το ΥΠΕΝ για τους περιβαλλοντικούς όρους του ελληνικού τμήματος του αγωγού που έχει αναλάβει η εταιρεία Βάρδαξ Α.Ε. και εκτείνεται από το διϋλιστήριο της HELLENiQ Energy στη Θεσσαλονίκη μέχρι τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ στα Σκόπια, η επανέναρξή του είναι ante portas.

Ο αγωγός τώρα είναι απολύτως έτοιμος να λειτουργήσει, καθώς, πέρα από την προβλεπόμενη συντήρησή του όσο διάστημα βρίσκεται σε αδράνεια, έχει ολοκληρωθεί και ο έλεγχος των αγωγών, εργασίες που επέκτειναν την ωφέλιμη διάρκεια ζωής του έως τον Ιούνιο του 2051.

Σε ό,τι αφορά στο τμήμα του έργου επί σκοπιανών εδαφών, παρότι είχε πάρει την έγκριση από την αρμόδια ρυθμιστική αρχή ενέργειας της γειτονικής χώρας, εδώ και καιρό είναι ανοιχτές διάφορες εκκρεμότητες που αφορούσαν τεχνικά ζητήματα, όπως αδειοδοτήσεις κ.ά., οι οποίες μένει να κλείσουν για την οριστική επανεκκίνηση της λειτουργίας του.

Σημειώνεται ότι ο αγωγός έχει μεταφορική δυναμικότητα 2,5 εκατ. τόνων ετησίως για τον εφοδιασμό της γειτονικής αγοράς με ντίζελ.

Από την πλευρά τους, οι Σκοπιανοί έχουν δηλώσει ότι εξετάζουν στο μέλλον πιθανή επέκταση του αγωγού μέχρι τα σύνορα με τη Σερβία, κάτι που ανοίγει ακόμα περισσότερες πόρτες για εξαγωγές από την ελληνική αγορά με χαμηλότερο κόστος συγκριτικά με άλλες λύσεις.

Οι πρώτες προσπάθειες επαναλειτουργίας του είχαν γίνει ήδη από το 2016 – 2017 ενώ είχε τεθεί και στην ατζέντα της τριμερούς συνάντησης Ελλάδας, πΓΔΜ και ΗΠΑ το 2020 κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ κ. Μάικ Πομπέο.

Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός είχε κατασκευαστεί το 2002, με στόχο να συνδέσει το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης με εκείνο στα Σκόπια της ΟΚΤΑ, εταιρεία που είχαν εξαγοράσει το 1998 τα ΕΛΠΕ.

Ο αγωγός της εταιρείας πετρελαιαγωγού VΑRDAX – 80% ΕΛΠΕΤ Βαλκανική ΑΕ (θυγατρική της HELLENiQ ENERGY) και 20% NAVTOVOD – Naftovod Dooel Skopjie (κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας) – έχει συνολικό μήκος περίπου 213 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 69,7 χλμ. οδεύουν εντός ελληνικών εδαφών. Διέρχεται κυρίως από αγροτικές, θαμνώδεις και δασικές εκτάσεις στα όρια των δήμων Κορδελιού-Ευόσμου, Δέλτα, Ωραιοκάστρου, Χαλκηδόνος, Κιλκίς και Παιονίας και έχει μεταφορική δυναμικότητα που ανέρχεται στα 2,5 εκατομμύρια τόνους (πετρέλαιο κίνησης/Diesel) ετησίως.