Παραμένουν τα ανοιχτά μέτωπα στις βασικές εκκρεμότητες που πρέπει να λυθούν για το mega project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου, με τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη για την πρόοδο του έργου να ολοκληρώνεται χωρίς σημαντικές εξελίξεις.
Η τηλεδιάσκεψη για τις ανοιχτές εκκρεμότητες και την πορεία του έργου πραγματοποιήθηκε χθες μεταξύ ΑΔΜΗΕ, στελεχών των ρυθμιστικών αρχών ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου αλλά και της Κομισιόν. Οι τελευταίες σχετίζονται γύρω από την έγκριση των λειτουργικών δαπανών του ΑΔΜΗΕ που δεν έχει κάνει η κυπριακή Ρυθμιστική Αρχή αλλά και γύρω από την απόφαση για συμμετοχή της κυπριακής Δημοκρατίας στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου.
Επιπλέον, στο «τραπέζι» παραμένει το ζήτημα της ανάκτησης από τον ΑΔΜΗΕ του τιμήματος συνολικού ύψους 48 εκατ. ευρώ για την εξαγορά της Euroasia. Το ενδιαφέρον της ΕΕ είναι έντονο, καθώς υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν έχει ήδη επιδοτήσει την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου – Ελλάδας μέσω του Great Sea Interconnector (GSI), με 657 εκατ. ευρώ, συνεπώς, το προσεχές διάστημα θα έχουμε νέες διαβουλεύσεις και για αυτό το θέμα.
Υπενθυμίζεται ότι λίγο πριν τα τέλη του έτους, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θ. Σκυλακάκης, είχε συναντηθεί με τον Κύπριο ομόλογό του, Γιώργο Παπαναστασίου και εκπροσώπους της Προεδρίας της Κυπριακής Δημοκρατίας και του Μαξίμου για τις εκκρεμότητες της διασύνδεσης των δύο χωρών.
Έτοιμα από την Nexans τα 120 χλμ. του καλωδίου
Ο ΑΔΜΗΕ, ωστόσο, από την πλευρά του, ενημέρωσε χθες για την εξέλιξη που υπάρχει στο τεχνικό κομμάτι της προμήθειας καλωδίων. Ανέφερε ότι έχουν κατασκευαστεί από την Nexans, τη γαλλική κατασκευάστρια εταιρεία, τα 120 χλμ. καλωδίου από τα 1000 χλμ. που είναι το σύνολο της κατασκευής.
Ενημέρωσε, επίσης, ότι πραγματοποιεί συναντήσεις και με τη Siemens προκειμένου για να βγουν τα τεύχη διαγωνισμού για τον Μετατροπέα Εναλλασσόμενου-Συνεχούς ρεύματος.
Αναφορικά με την πορεία των ερευνών βυθού σημειώθηκε ότι το πλοίο που τις πραγματοποιεί δεν έχει βγει ακόμη στα Διεθνή Ύδατα χωρίς να είναι ακόμα καθορισμένο το πότε θα βγει.
Η κυπριακή συμμετοχή και η επιστολή
Σχετικά με την απόφαση της Λευκωσίας για τη συμμετοχή της στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου και το πρόσφατο αίτημα της Κύπρου για αλλαγή στη σύμβαση παραχώρησης που απεστάλη στη ΡΑΕΚ, από τον ΑΜΔΗΕ τονίστηκε ότι δε γίνεται καμιά αλλαγή στη σύμβαση παραχώρησης που έχει δοθεί, αν η Κυπριακή Δημοκρατία δεν μπει στο μετοχικό σχήμα.
Στην προ ημερών συνάντηση μεταξύ των δύο υπουργών Ενέργειας και των κυβερνητικών εκπροσώπων διευκρινίστηκε στην Κυπριακή Δημοκρατία ότι πρώτα θα πρέπει να ολοκληρωθεί η δομή των μετόχων στο έργο με τη συμμετοχή της επιλεγμένης εταιρείας της Κύπρου στο μετοχικό κεφάλαιο και ακολούθως να μεταφερθούν στον GSI τα πάγια του έργου.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΑΔΜΗΕ, έχει δημιουργήσει την 100% θυγατρική του Great Sea Interconnector (GSI) στην οποία εκχωρεί τον ρόλο του φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών. Στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι να εισέλθει στον GSI ως μέτοχος η Κυπριακή Δημοκρατία και ακολούθως να συμμετέχουν και άλλοι επενδυτές.
Η Κυπριακή Δημοκρατία ζήτησε στην πρόσφατη συνάντηση έγγραφη δέσμευση μέσω μιας επιστολής από το ελληνικό υπουργείο Ενέργειας ότι το ελληνικό Δημόσιο θα μεταφέρει τα πάγια του έργου στο GSI, όταν πιστοποιηθεί ο GSI ως Διαχειριστής.