Στη γραμμή εκκίνησης μετά από μεγάλο διάστημα μπαίνει η κατασκευή του Ιωάννινα-Κακαβιά, αρχικού εκτιμώμενου κόστους 310 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ και προαιρέσεις), η οποία θα ενισχύσει σημαντικά το ανεκτέλεστο της ΑΒΑΞ που είναι ανάδοχος. Το τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά αποτελεί επέκταση της Ιόνιας Οδού και φθάνει τον αυτοκινητόδρομο έως τα ελληνο-αλβανικά σύνορα και θα γίνει με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ
Ειδικότερα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, έδωσε το «πράσινο φως» για τη δέσμευση ποσού 269.158.498,96 ευρώ, για την κάλυψη της δαπάνης του κυρίως έργου και των προαιρέσεων για το έργο «Επέκταση Ιόνιας Οδού Τμήμα: Ιωάννινα - Κακκαβιά», ενώ είχε προηγηθεί η απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών περί ένταξης του έργου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 2024.
Ο διαγωνισμός λοιπόν βαίνει προς ολοκλήρωση μετά από δεκαετίες και δύο ακυρώσεις εξαιτίας προσφυγών του σχήματος Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ κατά των όρων του διαγωνισμού, λόγω αποκλεισμού μικρότερων εταιρειών. Και τις δύο φορές η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) δικαίωσε το σχήμα, κάνοντας δεκτή την προσφυγή.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε τελικά ήταν μεγάλο, τόσο από μεγάλους ομίλους όσο και από συμπράξεις μικρότερων εταιρειών. Πέραν της ΑΒΑΞ που μειοδότησε, ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει οι ΤΕΡΝΑ, Δομική Κρήτης-ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ, Intrakat-ΜΕΤΚΑ και ΟΔΟΣ-ΙΝΤΕΡΚΑΤ-ΕΡΓΟΔΟΜΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑΣ-ΕΡΓΟΚΑΤ.
Πλέον η υπογραφή της σύμβασης με την κατασκευαστική εταιρεία ΑΒΑΞ που είχε επικρατήσει στον διαγωνισμό με προσφορά – έκπτωση 17,5%, στα 193 εκατ., δίχως προαιρέσεις είναι θέμα χρόνου και δεν αποκλείεται να ολοκληρωθεί και έως τα τέλη 2024.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά είναι έργο εθνικής και διασυνοριακής σημασίας που αναμένεται να ολοκληρώσει το σύγχρονο οδικό δίκτυο της Βορειοδυτικής Ελλάδας, συνδέοντας τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Πάτρας και δίνοντας νέες διεξόδους στις εμπορευματικές μεταφορές. Ο εν λόγω άξονας θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας και εντάσσεται στο κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας.
Η ταυτότητα του έργου
Το έργο «Ιωάννινα – Κακαβιά», έχει μήκος 70 χλμ., αποτελεί οδικό τμήμα του Δυτικού Άξονα και είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αναμένεται να βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα επιτρέψει τη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.
Παράλληλα, το έργο θα εξασφαλίσει στην περιοχή της Κόνιτσας πρόσβαση στην Ιόνια Οδό και κατ’ επέκταση στις περιοχές της Φλώρινας και της Καστοριάς. Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά» περιλαμβάνονται επίσης η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας, αφού η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος αριθμός χρηστών της οδού.
Το έργο περιλαμβάνει δύο υποτμήματα:
Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (και συνολικό μήκος 46,4 χλμ. νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (αποτελεί την Προαίρεση 1, μήκους 1,47χλμ.
Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς και συνολικό μήκος 23,11 χλμ, προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.