Με ανεκτέλεστο 2,2 δισ. ευρώ εκ των οποίων το 98% είναι υπογεγραμμένο και αύξηση τζίρου πάνω από 40% για το 2023, που μεταφράζεται σε κύκλο εργασιών περί τα 500 εκατ. ευρώ, η ΑΒΑΞ, προχωράει σε περαιτέρω μείωση του δανεισμού αλλά και την ενίσχυση της κεφαλαιακής δομής της, παραμένοντας εκ των βασικών παικτών στην σκακιέρα των κατασκευών της χώρας.
Η εισηγμένη κατάφερε ήδη από το τέλος του 2020 σημαντική μείωση των συνολικών δανειακών της υποχρεώσεων, κατά 45% από το τέλος του 2020, και ιστορικά υψηλό υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο έργων, στα περίπου 2,2 δις. ευρώ και σύμφωνα με τον εκτελεστικό πρόεδρο του κατασκευαστικού Ομίλου, Χρήστο Ιωάννου, η ΑΒΑΞ βρίσκεται σε τροχιά σημαντικής ανάκαμψης των οικονομικών της αποτελεσμάτων έπειτα από μία αποτελεσματική κεφαλαιακή πολιτική θέτοντας τις βάσεις για δυναμικές διεκδικήσεις έργων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Σημαντικές δε είναι οι υπεραξίες που φέρει το χαρτοφυλάκιο Παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ του ομίλου σε συμβάσεις υποδομών το οποίο αποτιμάται περίπου στα 400 εκατ. ευρώ την τρέχουσα περίοδο, λαμβάνοντας υπόψη τον υπολειπόμενο χρόνο και τον χαρακτήρα κάθε σύμβασης.
Αντίστοιχα, οι δραστηριότητες του ομίλου στο real estate μέσω της 100% θυγατρικής AVAX Development, εκτιμάται ότι με βάση την τρέχουσα αποτίμηση των ιδιόκτητων ακινήτων και των συμμετοχών σε μαρίνες ανέρχεται περίπου σε 100 εκατ ευρώ. Η AVAX Development εστιάζει στην ανάπτυξη έργων ακινήτων, κυρίως για χρήση μόνιμης και παραθεριστικής κατοικίας.
Στόχος της διοίκησης είναι η σταδιακή μεταφορά συμμετοχών στη θυγατρική ΑVAX Παραχωρήσεις μαζί με τον συνδεδεμένο τραπεζικό δανεισμό προκειμένου να γίνει πιο ευκρινής η δομή του ομίλου και να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία στη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων.
Με βάση τα τελευταία επίσημα στοιχεία ο συνολικός δανεισμός του Ομίλου στο 9μηνο του 2022 ήταν 368 εκατ. (ο καθαρός 327 εκατ.). Στο τέλος του 2022, όπως είπε χθες η διοίκηση της κατασκευαστικής σε ενημέρωση του Τύπου, διαμορφώθηκε στα 307 εκατ. (καθαρός 225 εκατ.) ενώ εντός του 2023 θα αποπληρωθούν υφιστάμενα ομολογιακά δάνεια ύψους 101 εκατ. ευρώ. Η προοπτική είναι μέχρι το 2028 ο σημερινός δανεισμός να έχει μηδενιστεί.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Χρήστο Ιωάννου, ο καθαρός δανεισμός του ομίλου το 2022 διαμορφώθηκε στα 225 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά 50% σε σχέση με δύο χρόνια πίσω. Η μεγάλη μείωση προήλθε από την πώληση περιουσιακών στοιχείων όπως των κεντρικών γραφείων στο Μαρούσι έναντι 34 εκατ. ευρώ, της Volterra Ανανεώσιμες στη ΔΕΗ έναντι περίπου 70 εκατ. ευρώ και την πώληση της συμμετοχής στην κοινοπραξία ΓΕΦΥΡΑ έναντι 60 εκατ. ευρώ. Για αυτό και ο όμιλος δεν θα προχωρήσει σε αύξηση κεφαλαίου.
Εντός του 2023 δέ θα πραγματοποιηθεί αποπληρωμή υφιστάμενων ομολογιακών δανείων 101 εκατ. ευρώ, ωστόσο όπως διευκρινίστηκε από στελέχη του Ομίλου αν αυτό απαιτηθεί λόγο της μεγάλης δραστηριότητας που έχει η κατασκευαστική αγορά και των νέων έργων που αναμένονται, ενδέχεται να συναφθεί πρόσθετο ομολογιακό δάνειο για τη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων. Πλέον ο όμιλος εξοικονομεί πάνω από 15 εκατ. ευρώ τόκους ετησίως.
Παράλληλα, εκτός από τα έσοδα της κύριας δραστηριότητας της η ΑΒΑΞ αναμένει σημαντικά μερίσματα τα επόμενα τρία χρόνια (2023 – 2025) από την Αττική Οδό της τάξεως των 90 εκατ. καθώς και επιστροφή κεφαλαίου συν το αποθεματικό από την ίδια παραχώρηση που λήγει τον Οκτώβριο του 2024, ύψους 60 εκατ. ευρώ.
Το 2022 για την ΑΒΑΞ θα κλείσει με έσοδα 360 εκατ. ενώ εκτιμάται ότι φέτος θα φτάσουν τα 500 εκατ. ευρώ. Το 2022 τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε περίπου 65 εκατ., με τη διοίκηση του Ομίλου να μην αποκλείει φέτος τη διανομή κερδών στους μετόχους, έπειτα από πολλά χρόνια.
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων έχει διαμορφωθεί σε 2,161 δις. από το οποίο τα 2,124 εκατ. ευρώ αφορούν υπογεγραμμένες συμβάσεις.
Ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ σημείωσε, μεταξύ άλλων, πως ο Όμιλος αξιολογεί τις ευκαιρίες που διαμορφώνονται στον κλάδο, δεδομένης της πληθώρας των υπό δημοπράτηση έργων στην Ελλάδα, αλλά και τη μεταστροφή που έχει προκληθεί ως προς τις επενδύσεις σε υποδομές φυσικού αερίου.
Με δεδομένη την εξειδίκευση της εταιρίας στον κλάδο, θεωρεί πως η ΑΒΑΞ έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει με αξιώσεις στις δημοπρατήσεις διεθνών έργων αγωγών φυσικού αερίου και σχετικών υποδομών στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Παράλληλα σχεδιάζει τη συνέχιση της συμμετοχής της σε διαγωνισμούς επέκτασης των τοπικών δικτύων διανομής αερίου, ώστε να διατηρήσει τη θέση της στη σχετική αγορά.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ εστίασε επίσης στα σημαντικά έργα που ολοκληρώθηκαν πέρσι, όπως ο αγωγός IGB και η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό καθώς και στα νέα που έχουν ξεκινήσει όπως η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το FlyOver της Θεσσαλονίκης, η φάση Α’ των έργων υποδομής στο Ελληνικό και το City of Dreams Mediterranean Integrated Casino Resort στη Λεμεσό.
Αναφερόμενος δε στο έργο της Αττικό Μετρό ο κ. Μιτζάλης, σημείωσε ότι ή ΑΒΑΞ έχει αποδείξει ότι είναι η εταιρεία που «ξέρει να κατασκευάζει Μετρό στην Ελλάδα».
Ο διευθύνων σύμβουλος κ. Κώστας Μιτζάλης έκανε ιδιαίτερη μνεία στη μεταστροφή στις επενδύσεις σε υποδομές φυσικού αερίου. Με δεδομένη την εξειδίκευση της εταιρείας στον κλάδο, ο κ. Μιτζάλης θεωρεί πως έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει με αξιώσεις στις δημοπρατήσεις διεθνών έργων αγωγών φυσικού αερίου και σχετικών υποδομών στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Παράλληλα, η AVAX σχεδιάζει τη συνέχιση της συμμετοχής του σε διαγωνισμούς επέκτασης των τοπικών δικτύων διανομής αερίου, ώστε να διατηρήσει τη θέση της στη σχετική αγορά.