Ο όμιλος Lufthansa ήλπιζε ότι θα είχε εξασφαλίσει το πράσινο φως από τις Βρυξέλλες μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου για την εξαγορά του ιταλικού αερομεταφορέα ΙΤΑ Airways, του διαδόχου της Alitalia. Σήμερα είναι ξεκάθαρο ότι τίποτα δεν πρόκειται να συμβεί πριν από το καλοκαίρι, τουλάχιστον.
Προς το παρόν, οι επόπτες ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν επιτρέπουν στην Lufthansa να εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της ΙΤΑ. Αντίθετα, η συμφωνία εξαγοράς εξετάζεται εις βάθος και σε μεγαλύτερη λεπτομέρεια καθώς υπάρχουν ανησυχίες ότι θα μειώσει τον ανταγωνισμό στους κοντινούς, αλλά και στους μακρινούς προορισμούς.
Η Lufthansa έχει κλείσει συμφωνία με την ιταλική κυβέρνηση να αποκτήσει το 41% της κρατικής ΙΤΑ για 325 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, οι εποπτικές αρχές ανταγωνισμού πιέζουν τον γερμανικό αερομεταφορέα να προσφέρει περισσότερα διορθωτικά μέτρα στη συμφωνία.
Η Ρώμη θα επιμείνει στα σχέδιά της να πωλήσει το συμφωνηθέν ποσοστό της ΙΤΑ στην Lufthansa με το υπουργείο Οικονομικών να διαμηνύει ότι θέλει την τελική απόφαση των εποπτικών αρχών να έχει παρθεί πριν από τις 6 Ιουνίου και ιδιαίτερα πριν αρχίσει η θερινή τουριστική περίοδος.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διεύθυνσης ανταγωνισμού της ΕΕ, οι κοντινές πτήσεις που θα επηρεαστούν από τη συμφωνία θα είναι αυτές που συνδέουν την Ιταλία με τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, ενώ και οι μακρινοί προορισμοί που συνδέουν την Ιταλία με τις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Ιαπωνία και την Ινδία θα μπορούσαν επίσης να επηρεαστούν.
Η έρευνα θα εστιάσει στο αν η ΙΤΑ, η Lufthansa και οι παρτενέρ της United Airlines και Air Canada θα πρέπει να εξεταστούν ως μία συνολική οντότητα μετά τη συγχώνευση.
Οι εποπτικές αρχές έχουν επίσης θέμα με το ότι η εξαγορά του ποσοστού της ΙΤΑ θα μπορούσε να ενισχύσει την ήδη κυριαρχική της θέση στο αεροδρόμιο Linate του Μιλάνου που βρίσκεται κοντά στην πόλη.
Από την πλευρά της η Lufthansa διαβεβαιώνει ότι θα συνεχίσει να συνεργάζεται εποικοδομητικά με την Κομισιόν καθώς πιστεύει ότι η συμφωνία με τη Ρώμη θα εγκριθεί τελικά μετά την ολοκλήρωση της έρευνας της ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει πλέον περισσότερες παραχωρήσεις στις συγχωνεύσεις αεροπορικών εταιρειών αντί απλά μιας παράδοσης ενός αριθμού slot σε αεροδρόμια. Εκτιμά ότι οι παραχωρήσεις της Lufthansa ήταν ανεπαρκείς ώστε να καλυφθούν τα ζητήματα ανταγωνισμού και θα πρέπει να γίνουν διορθωτικές κινήσεις.
«Θέλουμε να αξιολογήσουμε σε βάθος τη συμφωνία και να διασφαλίσουμε ότι η εξαγορά της ΙΤΑ δεν θα μειώσει τον ανταγωνισμό στους κοντινούς και μακρινούς προορισμούς και ότι δεν θα οδηγήσει σε υψηλότερους ναύλους ή σε χαμηλότερη ποιότητα υπηρεσιών για τους ταξιδιώτες,» δήλωσε η επικεφαλής της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ Margrethe Vestager.
Η Lufthansa συμφώνησε στο τέλος Μαΐου του 2023 να εξαγοράσει το 41% της ΙΤΑ στοχεύοντας να επεκταθεί στην τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική αγορά της Ευρώπης και να βοηθήσει τη Ρώμη να ξεφορτωθεί ένα προβληματικό asset που της κόστισε δισεκατομμύρια ευρώ κρατικής βοήθειας.
Για την ιταλική κυβέρνηση η συμφωνία με την Lufthansa ήταν μονόδρομος μετά από χρόνια ζημιογόνων χρήσεων της ΙΤΑ και αποτυχημένων προσπαθειών αναδιάρθρωσης της Alitalia.
Στην περίπτωση της ΙΤΑ, η μεγαλύτερη πρόκληση για την Lufthansa θα είναι να ανταγωνιστεί τη Ryanair που έχει μερίδιο 40% στην ιταλική αγορά, την τρίτη μεγαλύτερη της Ευρώπης. Θα πρέπει να προσφέρει ανταγωνιστικά πακέτα σε μακρινές πτήσεις.
Η επιχειρηματική κίνηση της Lufthansa έδωσε νέα δυναμική στην αεροπορική αγορά της Ευρώπης όπου αναμένονται απορροφήσεις και άλλων μεσαίου μεγέθους εταιρειών.