Μια έρευνα από την ένωση αυτοκινητοβιομηχανίας VDA έδειξε ότι ο μετασχηματισμός της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια 186.000 θέσεων εργασίας έως το 2035.
Αγωνία για το μέλλον της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας μετά το lockdown της Volkswagen
Shutterstock
Shutterstock

Αγωνία για το μέλλον της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας μετά το lockdown της Volkswagen

Μια έρευνα από την ένωση αυτοκινητοβιομηχανίας VDA έδειξε ότι ο μετασχηματισμός της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια 186.000 θέσεων εργασίας έως το 2035.

 

 

 

Χιλιάδες Γερμανοί εργαζόμενοι ξεκίνησαν απεργίες σε όλη τη χώρα για να πιέσουν για υψηλότερους μισθούς την Τρίτη, επιδεινώνοντας την ήδη κακή κατάσταση των εταιρειών που προσπαθούν να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς το υψηλό κόστος, οι αδύναμες εξαγωγές και οι ξένοι ανταγωνιστές απομακρύνουν τα δυνατά τους σημεία.

Οι απεργίες των συνδικαλιστικών εργαζομένων στις σχεδόν 4 εκατομμύρια ισχυρές βιομηχανίες ηλεκτρολόγων μηχανικών και μετάλλων έπληξαν εταιρείες όπως η Porsche, η BMW και η Mercedes.

Σε μια κλωστή η Volkswagen

Επίσης αυτή την εβδομάδα, η αυτοκινητοβιομηχανία - «κολοσσός» Volkswagen ίσως να ανακοινώσει το κλείσιμο τριών εργοστασίων στο εσωτερικό του για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της, καθώς και μαζικές απολύσεις αλλά και περικοπές μισθών 10% για τους εργαζόμενους που διατηρούν τις θέσεις εργασίας τους.

Η επιδείνωση των επιχειρηματικών προοπτικών στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης ασκεί μεγάλη πίεση στην κυβέρνηση συνασπισμού του Καγκελαρίου Όλαφ Σολτς, που είναι στα πρόθυρα της κατάρρευσης ενόψει των ομοσπονδιακών εκλογών του επόμενου έτους καθώς διευρύνονται οι ρωγμές στην κυβέρνηση.

Ο Σολτς φιλοξενεί μια συνάντηση με επιχειρηματίες την Τρίτη, συμπεριλαμβανομένου του αφεντικού της Volkswagen, Ολιβερ Μπλούμε, αλλά η ομάδα του έχει ήδη υποτιμήσει τις προσδοκίες για γρήγορα αποτελέσματα. Σε μια ένδειξη κυβερνητικής δυσλειτουργίας, ο υπουργός Οικονομικών ανακοίνωσε επίσης χωριστή σύνοδο κορυφής την ίδια μέρα.

Η Γερμανία έχει μακρά ιστορία των αποκαλούμενων «προειδοποιητικών απεργιών» κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για τους μισθούς, αλλά έρχονται σε μια περίοδο βαθύτερης ανησυχίας των εργοδοτών για το μέλλον. Ένας κορυφαίος επιχειρηματικός όμιλος ανακοίνωσε ότι μια έρευνα ανέδειξε ότι η Γερμανία βιώνει άλλο ένα έτος οικονομικής συρρίκνωσης το 2024 και δεν υπάρχει προοπτική ανάπτυξης το επόμενο έτος.

Τα δεινά της γερμανικής οικονομίας

Μια άλλη έρευνα από την ένωση αυτοκινητοβιομηχανίας VDA έδειξε ότι ο μετασχηματισμός της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια 186.000 θέσεων εργασίας έως το 2035, εκ των οποίων περίπου το 1/4 έχει ήδη συμβεί.

«Γίνεται ολοένα και πιο σαφές ότι δεν υπάρχει περιθώριο ερμηνείας: η Ευρώπη - ειδικά η Γερμανία - χάνει ολοένα και περισσότερη διεθνή ανταγωνιστικότητα», αναφέρει η έκθεση VDA.

«Η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος για τις γερμανικές εταιρείες είναι έως και τρεις φορές υψηλότερη από ό,τι για τους διεθνείς ανταγωνιστές, π.χ. από τις ΗΠΑ ή την Κίνα. Η Γερμανία είναι μια χώρα με τους υψηλότερους φόρους και τα γραφειοκρατικά βάρη αυξάνονται συνεχώς».

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, επίσης, προσχώρησε σε αυτούς που ζητούσαν μεταρρυθμίσεις στη Γερμανία, προτείνοντας στην κυβέρνηση να εγκαταλείψει ένα συνταγματικά κατοχυρωμένο ανώτατο όριο δανεισμού, γνωστό ως «φρένο χρέους», ώστε να μπορεί να τονώσει τις επενδύσεις.

Το φρένο χρέους υποστηρίζεται από τον υπουργό Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ, ο οποίος βρίσκεται σε αντίθεση με τον υπουργό Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, ο οποίος ζήτησε ένα ταμείο πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ για την τόνωση της ανάπτυξης.

Προσφέροντας κάποια ανάπαυλα για την κυβέρνηση, μια ξεχωριστή έρευνα από το ινστιτούτο Ifo την περασμένη εβδομάδα έδειξε ότι το επιχειρηματικό ηθικό είχε βελτιωθεί περισσότερο από το αναμενόμενο τον Οκτώβριο.

Οι απεργοί δείχνουν τα δόντια τους

Οι απεργίες της Τρίτης ενορχηστρώθηκαν από το πανίσχυρο συνδικάτο IG Metall, το οποίο διοργάνωσε επίσης μια απεργία κατά τη διάρκεια της νυχτερινής βάρδιας στο εργοστάσιο της Volkswagen στο Όσναμπρικ όπου οι εργαζόμενοι ανησυχούν ότι το εργοστάσιο μπορεί να κλείσει.

Η IG Metall απαιτεί αυξήσεις μισθών 7% σε σύγκριση με την αύξηση 3,6% σε μια περίοδο 27 μηνών που προσφέρουν οι εργοδοτικές ενώσεις. Οι εταιρείες λένε ότι οι απαιτήσεις δεν είναι ρεαλιστικές.

«Η συγκράτηση των μισθών δεν δημιουργεί θέσεις εργασίας. Η δύσκολη κατάστασή μας έχει τελείως διαφορετικές αιτίες από τους υψηλούς μισθούς», δήλωσε ο Χάραλντ Μπουκ, πρόεδρος του συμβουλίου εργαζομένων της Porsche AG στο εργοστάσιο του Zuffenhausen στη Στουτγάρδη.

Περίπου 500 εργαζόμενοι αποχώρησαν κατά τη διάρκεια της νυχτερινής βάρδιας και στη συνέχεια περίπου 4.000 εργαζόμενοι προχώρησαν σε απεργία κατά τη διάρκεια της πρόωρης βάρδιας για να συμμετάσχουν σε διαδήλωση, σύμφωνα με δήλωση.

Ο επόμενος γύρος συνομιλιών μεταξύ της Volkswagen και των εκπροσώπων των εργαζομένων αναμένεται την Τετάρτη, αν και ο επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων της εταιρείας απείλησε να διακόψει τις συνομιλίες.

Υποψήφιος αγοραστής για το εργοστάσιο της Audi στις Βρυξέλλες

Στο μεταξύ, η Audi -που ανήκει στον όμιλο Volkswagen - βρίσκεται σε συζητήσεις με έναν πιθανό επενδυτή για το εργοστάσιό της στις Βρυξέλλες, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας την Τρίτη.

Η ομάδα εργασίας για εναλλακτικές χρήσεις του εργοστασίου βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη, είπε ο εκπρόσωπος, ο οποίος πρόσθεσε ότι δεν έχει καταλήξει ακόμη.

Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, ο υποψήφιος επενδυτής είναι κατασκευαστής επαγγελματικών οχημάτων.

Το εργοστάσιο κατασκευάζει επί του παρόντος το ηλεκτρικό πολυτελές SUV Q8 e-tron της Audi, αλλά η παραγωγή του οχήματος θα σταματήσει τον ερχόμενο Φεβρουάριο.