Σήμερα αναμένεται να γίνουν γνωστές οι προσφορές για το «ομόλογο» της Αττικής Οδού, εξέλιξη η οποία φέρνει χαμόγελα στην Κυβέρνηση καθώς επετεύχθη ο στόχος του ανοίγματος των προσφορών πριν από την ΔΕΘ, δίνοντας έτσι ένα ακόμη ισχυρό χαρτί σε επίπεδο ανακοινώσεων για το κυβερνητικό επιτελείο.
Χθες, έληξε η περίοδος κατά την οποία οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούσαν να καταθέσουν ενστάσεις στον διαγωνισμό, χωρίς να υπάρξει καμία ένσταση και φαίνεται, με βάση πληροφορίες από την αγορά, ότι οι προσφορές που έχουν κατατεθεί θα επαληθεύσουν τις προσδοκίες για ένα υψηλό τίμημα το οποίο θα αντικατοπτρίζει την αξία του εμπορικότερου οδικού άξονα της Ελλάδας και έναν από τους πλέον εμπορικούς στην Ευρώπη.
Στον διαγωνισμό έχουν δώσει το παρόν ισχυρά και λαμπερά ονόματα του ευρωπαϊκού κατασκευαστικού γίγνεσθαι πέρα από τους BIG 5 του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου, όπως η Vinci από την Γαλλία, η Abertis από την Ισπανία, η Briza από την Πορτογαλία, το fund Meridiam αλλά και η αυστραλιανή Macquarie.
Από τη χώρα μας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ διασταυρώνουν για άλλη μια φορά τα ξίφη τους για το μεγαλύτερο «τρόπαιο» του εγχώριου κατασκευαστικού χώρου και πλέον όλοι περιμένουν σήμερα την αποσφράγιση των προσφορών που θα αποκαλύψει ποιος θα είναι ο νέος διαχειριστικής της Αττικής Οδού για τα επόμενα 25 χρόνια.
Οι σημερινοί παραχωρησιούχοι ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και ΑΒΑΞ έχουν ενωμένες δυνάμεις για τη διατήρηση της Αττικής Οδού ενώ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ πλαισιωμένοι από ξένες εταιρείες και funds την διεκδικούν επί ίσοις όροις.
Για το ΤΑΙΠΕΔ είναι σίγουρα ο μεγαλύτερος διαγωνισμός που έχει διεξάγει στη δεκαετή ιστορία του και η επιτυχής έκβαση του αποτελεί στοίχημα ετών για όλες τις διοικήσεις που βρέθηκαν στο τιμόνι του.
Το νικητήριο σχήμα θα προσθέσει στο άρμα του το πλέον εμπορικό asset στον κόσμο των υποδομών το οποίο με «προίκα» την αναπροσαρμογή των διοδίων στην 5ετία, την σαφή ανοδική τάση σε κυκλοφορία και έσοδα σε σχέση με τα προηγούμενα έτη και βέβαια, μελλοντικά, τις όποιες επεκτάσεις του αυτοκινητόδρομου, η νέα 25ετής σύμβαση χαρακτηρίζεται, και εύλογα, από την αγορά ως «ομόλογο που δεν κρύβει κατασκευαστικό ρίσκο», ενώ από τους διεθνείς παίκτες χαρακτηρίζεται ως η σημαντικότερη παραχώρηση της ΕΕ.
Υπενθυμίζεται ότι η νέα σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως τα διόδια στον οδικό άξονα θα μειωθούν στα 2,5 ευρώ ανά διέλευση, από 2,8 ευρώ σήμερα, για την πρώτη πενταετία. Όμως, προβλέπεται πως η εταιρεία παραχώρησης μετά την πενταετία μπορεί να ζητήσει αναπροσαρμογή του κόστους διοδίων, αφού καταθέσει επαρκή στοιχεία που να τη δικαιολογούν, με βάση φόρμουλα που περιλαμβάνεται στη νέα σύμβαση.
Αύριο, όταν ανοίξουν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές, οι επενδυτές θα έχουν πρόσβαση σ’ αυτές, υπό την αίρεση ότι όλες οι προσφορές θα πρέπει να ανταποκρίνονται στην εκτίμηση του ανεξάρτητου αποτιμητή και ότι δεν θα υπάρχει διαφορά 5% μεταξύ της πρώτης και των υπόλοιπων προσφορών, όπου το Ταμείο θα ζητήσει βελτιωμένες προσφορές από τα σχήματα που διεκδικούν την παραχώρηση.
Μετά την αυριανή μέρα αρχίζει αγώνας δρόμου ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία υπογραφής της νέας σύμβασης παραχώρησης πριν από τον Οκτώβριο του 2024, οπότε και λήγει η υφιστάμενη σύμβαση του οδικού άξονα που έχει υπογράψει η κοινοπραξία Αττική Οδός με τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ.
Επιπλέον, το αποτέλεσμα του διαγωνισμού πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να κυρωθεί η νέα σύμβαση από τη Βουλή. Στην περίπτωση που δεν έχει υπογραφεί νέα σύμβαση μέχρι τότε, θα παραταθεί η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης.
Προσφορές για την Αττική Οδό έχουν υποβάλει τα εξής σχήματα:
- ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
- Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. -INTRAKAT A.E.
- Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD
- Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.
- Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S.