Αττική Οδός: Τι φέρνει η προσφορά «μαμούθ» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Eurokinissi
Eurokinissi

Αττική Οδός: Τι φέρνει η προσφορά «μαμούθ» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Με μια προσφορά έκπληξη στα 3,27 δισ. ευρώ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  επικράτησε στον διαγωνισμό για την 25 ετή  παραχώρηση της Αττικής Οδού εκτοπίζοντας μεγάλα διεθνή ονόματα, δείχνοντας έτσι  την ισχυρή της θέλησή να επικρατήσει σε ένα από τα σημαντικότερα έργα παραχώρησης στην Ευρώπη και αναμετρήθηκε με την κοινοπραξία Vinci-Μυτιληναίος που έδωσε το δεύτερο υψηλότερο τίμημα ύψους 3,106 δισ. ευρώ κερδίζοντας με διαφορά. 

Διαφορά η οποία για 500.000 ευρώ διαμορφώθηκε  πάνω από 5% γεγονός που ουσιαστικά αποτρέπει τη διεξαγωγή ενός γύρου βελτιωμένων προσφορών, καθώς βελτιωμένες προσφορές με βάση τους όρους του Ταμείου θα δίνονταν μόνο αν η διαφορά ήταν κάτω του 5%.  

Το «ταβάνι» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν έπιασαν ούτε τα μεγάλα διεθνή φαβορί όπως η Macquarie, οι προσφορές των οποίων έμειναν σε χαμηλότερα επίπεδα. 

Το δέλεαρ της Αττικής Οδού που έκανε την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να διαμορφώσει τόσο ψηλά το τίμημα ήταν κατά γενική ομολογία η αποδεδειγμένη επίδοση σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας του δρόμου, το γεγονός ότι δεν υπήρχε κατασκευαστικό αντικείμενο αφού το ΤΑΙΠΕΔ έθεσε εκτός του συγκεκριμένου διαγωνισμού της επεκτάσεις προς Ραφήνα, Λαύριο και Λ. Βουλιαγμένης, αλλά και το ότι δεν χρειάζονται άμεσα δαπάνες για βαριά συντήρηση γιατί γίνονται τώρα από την παραχωρησιούχο. 

Επίσης, η δυνατότητα αναπροσαρμογής των διοδίων μετά την παρέλευση της πρώτης πενταετίας που υπό προϋποθέσεις μπορεί να ανέλθουν και στα 3,25 ευρώ ανά διέλευση για κάποιες ώρες της ημέρας αποτέλεσε ένα ακόμη λόγο για την διαμόρφωση του μεγάλου τιμήματος

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κέρδισε για τα επόμενα 25 χρόνια τη παραχώρηση του μεγαλύτερου αστικού αυτοκινητοδρόμου της χώρας, της Αττικής Οδού, συνολικού μήκους 70 χλμ., του αστικού αυτοκινητόδρομου ο οποίος συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας.  

Το έργο έχει αποδεδειγμένες επιδόσεις σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας με δυνατότητα περαιτέρω ενίσχυσης ως αποτέλεσμα των αναπτύξεων οι οποίες υλοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής (Ελληνικό, Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο). Επιπλέον, είχε καλές επιδόσεις κάτω από εξαιρετικά αντίξοες και απρόβλεπτες συνθήκες (συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης πανδημικής κρίσης). 

Η ανάληψη της παραχώρησης της Αττικής Οδού σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και πολλαπλά σημαντική εξέλιξη, με πλήθος οφέλη για τον Όμιλο και τους μετόχους του καθώς διπλασιάζει σε αξία το ήδη διευρυμένο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ενισχύει περαιτέρω την παραγωγή υψηλών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση.  

Με αυτή την προσθήκη το χαρτοφυλάκιο των ομοειδών παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποκτά το κρίσιμο μέγεθος για τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου. 

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει την κεφαλαιακή διάρθρωση  και ισχυρά περιουσιακά στοιχεία τα οποία παρέχουν μακροχρόνιες  υψηλές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές από διαφοροποιημένες δραστηριότητες με έντονη δυναμική για τη χρηματοδότηση με ίδια και δανειακά κεφάλαια σε όλα τα έργα τα οποία αναπτύσσει.  

Η ρευστότητα του ομίλου παραμένει ισχυρή με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα (χωρίς να υπολογίζονται επιπλέον γραμμές ρευστότητας (credit lines) να ανέρχονται το Μάρτιο του 2023 σε €1,6 δισ. ευρώ. Περαιτέρω, οι υφιστάμενες επενδύσεις με τις ισχυρές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές λειτουργούν ως capital multipliers. Συνολικά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει πάνω από 6 δισ. ευρώ σε μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της σε έργα παραχωρήσεων. Επιπρόσθετα αναμένεται σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από τις άλλες δραστηριότητες του Ομίλου, καθώς και  σημαντική υπεραξία από την εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, της μεγαλύτερης εταιρείας καθαρής ενέργειας της Ελλάδας.

Υπενθυμίζεται πως ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, διαχειριζόμενους περισσότερα από 1.600 χλμ. κομβικής σημασίας αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας και της Αττικής Οδού) και εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κ.α.  

Παράλληλα, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διεκδικεί το κομμάτι της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ενώ αξιοποιώντας το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο κατέθεσε ως leader ένωσης εταιρειών την πρώτη Πρότυπη Πρόταση που περιλαμβάνει νέα τμήματα του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης. 

Πλέον, έπεται από το ΤΑΙΠΕΔ ο έλεγχος της οικονομικής προσφοράς που υπέβαλλε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  και αν ο φάκελος  κριθεί πλήρης θα αναδειχθεί Προτιμητέος Επενδυτής και η νέα σύμβαση παραχώρησης θα οδεύσει προς το Ελεγκτικό Συνέδριο. Μετά την έγκρισή της θα υπογραφεί από το ΤΑΙΠΕΔ και την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και στη συνέχεια θα πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή. Στο μεταξύ όμως, ο νέος παραχωρησιούχος καλείται να συμφωνήσει το χρηματοδοτικό σκέλος της επένδυσης που θα πρέπει να καταβληθεί σε μία δόση.