ΒΟΑΚ: Δρομολογούνται εξελίξεις στο έργο μαμούθ των 1,5 δισ. ευρώ

ΒΟΑΚ: Δρομολογούνται εξελίξεις στο έργο μαμούθ των 1,5 δισ. ευρώ

Δρομολογούνται, λίγο πριν το κλείσιμο της χρονιάς, οι εξελίξεις για τη μεγαλύτερη σύμβαση παραχώρησης που δεν έχει ανάδοχο, την κατασκευή και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, προϋπολογισμού κατασκευής 1,5 δισ. ευρώ. 

Το παρών στη μάχη για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ μήκους 157,5 χλμ. έχουν δώσει η ΓΕΚ Τέρνα και οι κοινοπραξίες Άκτωρ Παραχωρήσεις – Mytilineos και Άβαξ – EGIS – Meridiam (Ένωση Ιδομενέας). 

Ωστόσο, αν και πληροφορίες από την αγορά διατείνονται ότι σήμερα ή το πολύ αύριο αναμένεται να ανοίξουν οι τεχνικές προσφορές με τους συμμετέχοντες να έχουν λάβει σχετικό προσκλητήριο την ίδια στιγμή με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια,  δόθηκε παράταση στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών μέχρι τις 7 Μαρτίου 2024.  

Αν τελικά ανοίξουν οι τεχνικές προσφορές μέχρι αύριο θα ακολουθήσει η δεκαήμερη περίοδος κατάθεσης τυχόν ενστάσεων και στη συνέχεια θα ανοίξουν και οι οικονομικές προσφορές. Όσον αφορά στο τμήμα των ενστάσεων, θεωρείται πιθανόν καθώς πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν δρομολογηθεί και ταυτόχρονα είναι σύμβαση παραχώρησης και όλοι οι μεγάλοι όμιλοι επιθυμούν να την προσθέσουν στο χαρτοφυλάκιό τους. 

Από την άλλη η ενεργοποίηση της παράτασης ήταν ούτως ή άλλως αναγκαία καθώς έληγε η προηγούμενη οκτάμηνη παράταση που είχε δοθεί στις 8 Μαϊου 2023 με καταληκτική ημερομηνία την 7 Ιανουαρίου 2024. Ο διαγωνισμός του ΒΟΑΚ για το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο έχει περάσει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος καθώς είναι σήμερα το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης της χώρας και ένα έργο φιλέτο για τους Ομίλους που συμμετέχουν. 

Οι ισορροπίες μετά το άνοιγμα των προσφορών και την κατοχύρωση θα αλλάξουν πάλι στον χώρο των κατασκευών , καθώς αν επικρατήσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα επιβεβαιώσει την παντοκρατορία της ανεβάζοντας πάνω από τα 7 δισ. ευρώ το ανεκτέλεστο της.  

Στην περίπτωση της ΑΒΑΞ, αυτό θα είναι μια γερή ένεση στο ανεκτέλεστο το οποίο θα την βάλει πολύ κοντά σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ.  

Τέλος, η πιθανή επικράτηση της Μυτιληναίος από κοινού με την ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, θα είναι επίσης η πρώτη μεγάλη οδική παραχώρηση που θα έχει αναλάβει μέσω της Μ Παραχωρήσεων. 

Η διαδικασία αποκάλυψης των προσφορών θα προχωρήσει ανεξάρτητα από τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί  από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου. Οι προσφυγές όπως έχει γίνει γνωστό κινούνται κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη Ηρακλείου και ζητείται η επαναξιολόγηση της περιβαλλοντικής μελέτης καθώς οι δύο Δήμοι ζητούν μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης. Η εξέταση τους θα πραγματοποιηθεί τον Ιανουάριο του 2024. 

Το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο είναι το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου με μήκος 157,5 χλμ. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι προβλέπεται η κατασκευή 34χλμ σηράγγων (και για τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, δηλαδή αναλογικά 17χλμ ανά κατεύθυνση). 

Το πρώτο βήμα  που θα γίνει είναι η ολοκλήρωση και βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών που όμως δεν είναι κρίσιμης σημασίας για την ανάδειξη του αναδόχου-παραχωρησιούχου. Το τελικό και πιο κρίσιμο βήμα είναι η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών που θα κρίνει ποιο από τα τρία σχήματα θα κάνει δικό του το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ. 

Μετά την ανακήρυξη του μειοδότη θα χρειαστεί χρόνος για τη γραφειοκρατική ολοκλήρωση της διαδικασίας και φυσικά για τις όποιες προσφυγές από εκείνους που δεν τα κατάφεραν. Στη συνέχεια θα ανακηρυχθεί ο προσωρινός ανάδοχος, θα ξεκινήσει η προσυμβατική περίοδος με τη συγγραφή της σύμβασης παραχώρησης, την έγκριση της από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Επόμενο στάδιο θα είναι η κύρωση της από τη Βουλή των Ελλήνων (θα γίνει Νόμος του Κράτους) και τελικά η υπογραφή της. 

Αναφορικά με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης που κυμαίνεται στα 440 εκατ. ευρώ, υπάρχει ένα τμήμα που αφορά το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο. Το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης αφορά τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη (90 εκατ. ευρώ) και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (186 εκατ. ευρώ) που έχουν υπογραφεί. 

Να θυμίσουμε πως το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος έχουν υπογραφεί. Το πρώτο που είναι έργο-ΣΔΙΤ,  υπεγράφη τον περασμένο Μάιο με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ και το δεύτερο πριν από ένα έτος με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ.