Την Παρασκευή 31 Μαρτίου, αν δεν αλλάξει κάτι και δεν υπάρξει παράταση, αναμένεται να διασταυρώσουν τα ξίφη τους με την υποβολή οικονομικών προσφορών οι μεγάλοι των κατασκευαστών, εγχώριοι και ξένοι, για το mega έργο των 1,5 δισ. ευρώ του ΒΟΑΚ που αφορά στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο, μήκους 157 χλμ.
Το χρονοδιάγραμμα είναι πιθανόν να παρεκκλίνει, με την ανακοίνωση των εκλογών να αλλάζει δεδομένα και χρονικούς ορίζοντες, ενώ και το αντικείμενο του ίδιου του έργου είναι τέτοιο που ενδέχεται και οι ενδιαφερόμενοι να θελήσουν περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστούν.
Σε κάθε περίπτωση, ένα από τα μεγαλύτερα έργα παραχώρησης που έχουν σχεδιαστεί και πιθανότατα το τελευταίο τέτοιου μεγέθους που αφορά αυτοκινητόδρομο, για το οποίο έχει προβλεφθεί χρηματοδότηση ύψους 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, έχει μπει στις ράγες.
Το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου το οποίο είναι μεγάλο αποτελεί και το δέλεαρ για τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος Ελλάκτωρ), ΑΒΑΞ, Vinci Highways S.A.S. - Vinci Concessions S.A.S., Μυτιληναίος - Acciona Concesiones που ετοιμάζονται για τις οικονομικές προσφορές και μελετούν τα «μοντέλα» με τα διόδια και τις οικονομικές παραμέτρους.
Η αγορά ωστόσο είναι προετοιμασμένη και για ανακατατάξεις σε κοινοπραξίες κατά την ώρα των προσφορών, όπως έχει ήδη γίνει και σε άλλους διαγωνισμούς, καθώς οι συνθήκες στον κλάδο και τα νέα δεδομένα υποβοηθούν κινήσεις της τελευταίας στιγμής.
Ο ΒΟΑΚ, αναμένεται να αλλάξει τις ισορροπίες στο πεδίο των αυτοκινητοδρόμων με διόδια καθώς θα προστεθεί στο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας.
Ειδικότερα Με συνολικό μήκος που φτάνει τα 200 χιλιόμετρα είναι ένα υπολογίσιμο μέγεθος στο εθνικό δίκτυο που μαζί με τις επεκτάσεις του Ε65 (βόρειο και νότιο τμήμα), το Ιωάννινα-Κακαβιά και το Πάτρα-Πύργος θα ξεπεράσει τα 2.600 χιλιόμετρα.
Ειδικότερα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την εν εξελίξει προσθήκη της Εγνατίας Οδού θα διαχειρίζεται περίπου 1500 χιλιόμετρα, δηλαδή πάνω από το 60% του συνολικού δικτύου. Αν αποκτήσει και την παραχώρηση του ΒΟΑΚ τότε θα βρεθεί να κυριαρχεί στις εγχώριες οδικές παραχωρήσεις.
Η VINCI θέλει το τμήμα παραχώρησης του ΒΟΑΚ για να επιβεβαιώσει την παρουσία της σε 3 μεγάλους αυτοκινητοδρόμους με παραχώρηση καθώς έχει παρουσία σε Ολυμπία Οδό και Γέφυρα.
Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ επίσης θέλουν να διευρύνουν την παρουσία τους στο πεδίο των οδικών παραχωρήσεων και η Μυτιληναίος θέλει να εγκαινιάσει την παρουσία της στις οδικές παραχωρήσεις και να προσθέσει τον ΒΟΑΚ στην ΣΔΙΤ του Flyover που πρόσφατα υπέγραψε με την ΑΒΑΞ.
Το αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από Χανιά έως Ηράκλειο, εντός της αρμοδιότητας των Περιφερειακών Ενοτήτων (Π.Ε.) Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, ο οποίος στο Τμήμα αυτό αναβαθμίζεται σε Αυτοκινητόδρομο. Θα περιλαμβάνει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος και 20 νέους ανισόπεδους κόμβους καθώς και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Οδικού Τμήματος Κίσσαμος – Χανιά, τελεί σε προαίρεση ώστε να ενταχθεί στην υπόψη Σύμβαση Παραχώρησης.
Η σκοπιμότητα υλοποίησης του εξεταζόμενου οδικού έργου συνδέεται με το γεγονός ότι ο υφιστάμενος δρόμος, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, εμφανίζει προβλήματα κορεσμού, με επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας και την οδική ασφάλεια, ιδίως σε θέσεις με σχετικά υψηλές ταχύτητες αλλά και σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις (αυξημένες αέριες εκπομπές καυσαερίων από τη λειτουργία των οχημάτων με πρώτη ή δεύτερη ταχύτητα). Επιπλέον, η κατασκευή και λειτουργία του νέου ΒΟΑΚ θα εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις τουριστικές και βιομηχανικές υποδομές της Κρήτης.